Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-02, 17:54   #976
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Styrketräning

Hantelpress
28,5 kg: 8,6,6,6
Hantelrodd
33,5 kg: 7,6,6,5
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5,5
Hantelcurl
18,5 kg: 5,6,6
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6
Hyperextension
10 kg: 8,10,9,8
Crunches
10 kg: 15,10,10,12

Trångt som attan på gymmet. Jag trodde att folk hade gett upp hoppet om beachform nu men jag antar att det dåliga vädret har gett dem respit.
Gammal 2007-07-02, 18:00   #977
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Trångt som attan på gymmet. Jag trodde att folk hade gett upp hoppet om beachform nu men jag antar att det dåliga vädret har gett dem respit.
Ytterligare en anledning till varför jag tränar på dagtid. Som mest har det varit tio personer på WC i Solna samtidigt när jag varit där. Mycket skönt att få göra nästan hur man vill.
Gammal 2007-07-02, 18:01   #978
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Du menar väl inte på fullaste allvar att du är så naiv? Hoppet är det sista som överger människan och trängseln på gymmen sinar endast när sommaren är över då folk som aldrig nådde den eftersträvade beachformen istället kan sätta sig framför TV: och börja planera till nästa sommars tooppfrom.

Så fram tills den siste mohikanen (beachformjägaren i detta fallet) fortfarande kämpar får du räkna med trängsel och helt enkelt armbåga dig fram. Att ansluta sig till chinsgrabbarna är ju annars ett klokt alternativ, då kan du ju ockupera gymmet tillsammans med dom.

Bra pass!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 20:48   #979
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Ytterligare en anledning till varför jag tränar på dagtid. Som mest har det varit tio personer på WC i Solna samtidigt när jag varit där. Mycket skönt att få göra nästan hur man vill.
Mmm. Normalt tränar jag tidigare på dagen. Jag gillar inte att vara hänvisad till eftermiddag/kväll. Löpningen går som bäst på kvällen men styrketräningen är ett gissel.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Du menar väl inte på fullaste allvar att du är så naiv? Hoppet är det sista som överger människan och trängseln på gymmen sinar endast när sommaren är över då folk som aldrig nådde den eftersträvade beachformen istället kan sätta sig framför TV: och börja planera till nästa sommars tooppfrom.

Så fram tills den siste mohikanen (beachformjägaren i detta fallet) fortfarande kämpar får du räkna med trängsel och helt enkelt armbåga dig fram. Att ansluta sig till chinsgrabbarna är ju annars ett klokt alternativ, då kan du ju ockupera gymmet tillsammans med dom.

Bra pass!
Chinsgrabbarna låter mig inte vara med eftersom jag faktiskt kan göra chins.

Jag fattar inte hur naiv jag är. Varje år glömmer jag bort att midsommar inte alls är sista chansen till beachform. Egentligen är det värre nu eftersom de är ännu mer stressade än de var i maj.
Gammal 2007-07-03, 21:23   #980
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Löpning. Intervaller (Jaxoodles1000). Totalt 13,58 km

Uppvärmning
10 intervaller á 1000 m
1 minuts joggning mellan intervallerna
Nedjoggning

Snittpuls under intervallerna: 82% av max.

Snabbaste intervall: 3:51 min/km
Snittempo under intervallerna: 4:33 min/km
Snittempo under vila: 5:08 min/km

Jag kände att min respekt i löparsamhället var nära att sjunka under skamgränsen efter för många Yasso800-pass. Den nya typen av intervallpass heter Jaxoodles1000. Med lite matematisk akrobatik kan jag visa hur snittempot förutser hur mycket jag bänkar. Förutom den lilla finessen var det en trevlig träningsform. Jag trodde det skulle vara jobbigare men det kändes mentalt och fysiskt lättare än Yasso800. Att halvera vilan till en minut passar mig nog bra. Att intervallerna gått från 800 till 1000 m kändes inte så farligt.

Det finns hopp om min löpning och jag känner hur jag tidvis får till ett riktigt bra driv i steget. Ett fullt löpspår inbjöd till många jämförelser med andra löpare och självförtroendet blev lite bättre. Den här typen av intervall med kort vila ska förhoppningsvis ge mig bra uthållighet och jag ska prova det fler gånger fram till LL. Som komplement i kvalitetsträningen tänker jag mig en variant av mina pyramidintervaller där jag istället förlänger vilan för att riktigt kunna maxa farten under intervallerna.
Gammal 2007-07-03, 21:36   #981
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Gott mos! Det där såg ut som ett rejält intervallpass. Nästan så att jag blev sugen.

Det skiljde ganska mycket mellan snabbaste intervallen och medelvärdet. Vid vilken intervall i ordningen var du som snabbast respektive långsammast?
Gammal 2007-07-04, 06:32   #982
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Gott mos! Det där såg ut som ett rejält intervallpass. Nästan så att jag blev sugen.

Det skiljde ganska mycket mellan snabbaste intervallen och medelvärdet. Vid vilken intervall i ordningen var du som snabbast respektive långsammast?
Tackar! Jag kommer som sagt upprepa det och kan definitivt rekommendera passet.

Äh, ovan löpare som jag är fick jag till det högsta tempot på första intervallet. Lite pinsamt men så är det. Trösten är att de två sista var bland de snabbaste (runt 4:20). Klockan sa att intervall 6-8 gick riktigt långsamt och sabbade snittet. Frustrerande är att jag tyckte mig ha bra fart där. Skogen var emellertid tät och jag misstänker dålig mottagning för min GPS. Förhoppningsvis var snittet bättre. Det ändrar dock inte faktum att mitt första intervall var orutinerat snabbt.
Gammal 2007-07-04, 06:54   #983
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Tackar! Jag kommer som sagt upprepa det och kan definitivt rekommendera passet.

Äh, ovan löpare som jag är fick jag till det högsta tempot på första intervallet. Lite pinsamt men så är det. Trösten är att de två sista var bland de snabbaste (runt 4:20). Klockan sa att intervall 6-8 gick riktigt långsamt och sabbade snittet. Frustrerande är att jag tyckte mig ha bra fart där. Skogen var emellertid tät och jag misstänker dålig mottagning för min GPS. Förhoppningsvis var snittet bättre. Det ändrar dock inte faktum att mitt första intervall var orutinerat snabbt.
Kanske blir så ifall man är taggad när man ger sig ut, men det kvittar egentligen, huvudsaken att man tar ut sig ordentligt på varje intervall.

En sak jag tänkte på som du kanske skulle testa är lite längre vila. Vill man träna konditionen så ska man knappt vila alls, men i löpning finns det även ett _kunna_ springa snabbt-moment som bäst övas ifall man ser till att vara ganska pigg innan varje intervall. 1:1 eller till och med dubbel vila vet jag vissa som kör på 5-minintervaller för att kunna köra så fort det bara går. Tror jag har tjatat om det här i någon tidigare tråd, jag får deja vu.
Men då kan ju inte köra tio stycken, eller jo, kan kan man ju.
Gammal 2007-07-04, 20:55   #984
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Löpning. Intervaller (Jaxoodles1000). Totalt 13,58 km

Uppvärmning
10 intervaller á 1000 m
1 minuts joggning mellan intervallerna
Nedjoggning

Snittpuls under intervallerna: 82% av max.

Snabbaste intervall: 3:51 min/km
Snittempo under intervallerna: 4:33 min/km
Snittempo under vila: 5:08 min/km
Utsökt träning, särskilt intervallnamnet.
Riktigt bra tempo på 3:51-intervallen. Mer sånt!
Gammal 2007-07-05, 09:19   #985
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Kanske blir så ifall man är taggad när man ger sig ut, men det kvittar egentligen, huvudsaken att man tar ut sig ordentligt på varje intervall.

En sak jag tänkte på som du kanske skulle testa är lite längre vila. Vill man träna konditionen så ska man knappt vila alls, men i löpning finns det även ett _kunna_ springa snabbt-moment som bäst övas ifall man ser till att vara ganska pigg innan varje intervall. 1:1 eller till och med dubbel vila vet jag vissa som kör på 5-minintervaller för att kunna köra så fort det bara går. Tror jag har tjatat om det här i någon tidigare tråd, jag får deja vu.
Men då kan ju inte köra tio stycken, eller jo, kan kan man ju.
Klart man kan köra 10 st ändå. Frågan är bara hur långa pass jag hinner med. Dessutom kan det bli katabolt och förstöra armträningen. Längre vila skulle jag som sagt kunna ha men just på de här intervallerna vill jag testa kortare vila. Meningen är att träna min uthållighet och återhämtning. För att inte tappa i snabbhet (snarare förbättra mig) ska jag komplettera det med intervallpass där jag har längre vila och sedan kan springa (förhoppningsvis) snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Utsökt träning, särskilt intervallnamnet.
Riktigt bra tempo på 3:51-intervallen. Mer sånt!
Tack! Jag ger dig den största äran för passet och därför kommer ditt namn först. Jag själv är mest en pionjär som vågade förverkliga det. Förhoppningsvis ska jag kunna få till några riktigt snabba intervaller på nästa pass då det är snabbheten som är i fokus.
Gammal 2007-07-05, 09:23   #986
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Löpning onsdag 4/7. 8,2 km

5:19 min/km
Snittpuls 74% av max.

Lätt återhämtningslöpning kallar jag det passet. Ett sätt att få till några fler km per vecka utan att slita för mycket på kroppen. Jag vet att skaparn roidar över den låga pulsen men mina ben var inte i toppform efter intervallpasset dagen innan. På fredag blir det intervaller igen och då ska jag förhoppningsvis ha benen fulla av spring.
Gammal 2007-07-05, 19:34   #987
Jondahl
Registered User

Jondahls avatar

Reg.datum: Jan 2006
Du är ju snabb ju. Vad hade du för medelpuls inklusive "viloperioderna" på senaste intervallpasset?
Jondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 22:14   #988
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Du är ju snabb ju. Vad hade du för medelpuls inklusive "viloperioderna" på senaste intervallpasset?
Tack. Det känns extra bra att höra från dig. Snittpulsen för hela passet var 80%.
Gammal 2007-07-06, 22:29   #989
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Torsdag: Styrketräning
Vikter och tjafs. Inga PB. Ingen knäböj pga förstörda ben.

Fredag: Löpning. Intervaller (pyramid)

Uppvärmning 0,97 km @ 5:08 min/km
250 m @ 4:22 min/km
Återhämtningsjogg
500 m @ 4:05 min/km
Återhämtningsjogg
750 m @ 4:05 min/km
Återhämtningsjogg
1000 m @ 4:13 min/km
Återhämtningsjogg
750 m @ 4:06 min/km
Återhämtningsjogg
500 m @ 4:05 min/km
Återhämtningsjogg
250 m @ 3:58 min/km
Nedjoggning 1 km @ 5:21 min/km

Snittempo på återhämtningsjogg: 5:20 min/km
Snittpuls hela passet 79% av max
Snittpuls under intervallerna 83% av max

Idag låg fokus på snabbhet. Jämfört med mina tidigare pyramidintervaller fördubblade jag vilan till två minuter. Det gav mig lite mer krut i benen och gav även andningsapparaten en chans till återhämtning. Jag är nöjd med det jämna tempot strax över 4 min/km på intervallerna och på den sista upprepningen var det kul att pressa mig under skamgränsen. Km-intervallerna i onsdags slet mer på kroppen än jag trodde och den här veckan har gett bra kvalitetsträning. Den förhållandevis låga snittpulsen under intervallerna skvallrar om att jag har mer fart att hämta i framtiden. Det märks i benen efter ett pass som det här och speciellt när jag springer på asfalt. Smalbenen ömmar något medan övriga kroppen är full av endorfiner. Får se hur kroppen känns på söndag. Förresten var det kul att springa i shorts och kortärmat när alla höll på att regna bort. De flesta jag mötte gav mig konstiga blickar.
Gammal 2007-07-07, 07:43   #990
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Nästan läskigt vilken pyramid du fick till sånär som på första 250-intervallen. Annars var tempot väldigt exakt med en liten topp på den längsta, så som det ska vara. Det är förstås tufft att direkt på första 250 springa så snabbt om man inte är riktigt uppvärmd. Den låga snittpulsen på intervallerna skulle jag vilja tillskriva deras korthet. Det tar ofta en stund att komma upp i rejäl puls, och personligen behöver jag fem minuter på hög intensitet innan hjärtat vill klappa i 90+ smärtfritt. Hur hög var din puls i slutet av den längsta 1000m-intervallen?

Det gläder mig att se allt mer snabbhetsträning här, samtidigt som det såklart ger mig ångest. Jag sprang en sväng i onsdags och det var flera tanter med rollator som plingade på mig och ville hasa sig om. "Fetto, du häver dig över hela vägen", skrek de.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.