Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-09, 06:44   #976
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av b1gdude Visa inlägg
Tappar man mycket muskelmassa om man går ner 10kg på 10veckor?

Bättre att deffa 10kg på 12veckor istället?
Förutsättningarna för att behålla muskler handlar främst om hur mycket fett du har (mer fett tillåter snabbare viktnedgång) och hur mycket "extramuskler" du har (ju mer muskelmassa du har jämfört med hur mycket muskler din kropp vill hålla desto mer benägen är din kropp att släppa sin muskelmassa). I effekt: ju längre du tränat (mer muskler) desto långsammare måste du gå ner och ju mer noggrant måste du kalibrera fördelning av makronutrienter (protein, kolhydrat, fett) och optimera träningen och vilan. Nybörjare kan till och med ofta bygga signifikant med muskelmassa parallellt med att de tappar fett. Det händer inte i någon större omfattning hos dem som redan byggt på sig en massa muskler. Vi kan med andra ord inte ge dig något svar eftersom vi inte vet något om dig.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-06-09 klockan 06:46.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 09:30   #977
RobinSilver
Registered User

RobinSilvers avatar

Reg.datum: May 2011
Längd : 1,75 m
Vikt : 77 kg (-12 kg sedan 1:e feb)
Mål vikt : 74 kg?

Får börja dra ner ordentligt på kcal nu för jag vill ha lite snabbare resultat ner till 74 kg. Börjar bli kämpigt nu när sommaren är här och vännerna grillar och dricker öl till höger och vänster.
Nä, snabbt ner till 74 kg sedan lägger jag mig i kcal balans. Då måste där finnas plats för några kalla öl i sommarvärmen
Gammal 2011-06-09, 10:07   #978
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Längd : 1,82 m
Vikt : 88,4 kg (-5,5kg)
Mål vikt : ?

Började smygdeffa lite för ett par månader sen. Har gått ned 0,3-0,8kg i veckan ungefär. Inte vägt maten men räknat i huvudet på att hamna runt 2500kcal om dagen. Midjan har tydligen gått ned från 90 till 83cm. Ingen tappad styrka än. Legat högt på kolhydrater i år vilket har gjort att träningen har gått mycket bättre. Inga rutor än och det blir det nog inte i år heller dock en duglig sommarform tycker jag. Blir deff fram till nästa fredag då det är metaltown. Får se om jag fortsätter efter det eller om det då officiellt är sommar med allt vad det innebär (öl)
Gammal 2011-06-09, 10:13   #979
HomeBrand
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Startade i aug-10 på 122.6 pannor. Ligger nu i dagarna runt 97 så ca -25kg på 10 månader. Då har jag kört styrka 3ggr/v samt käkat mkt protte så har inte tappat för mycket muskler (inte för att man hade mycket innan men )
HomeBrand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 10:44   #980
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Min deff iår går väl sådär, för fick ta en paus på 5 veckor då kroppen sa ifrån, men hade hoppats på att vara ganska deffad till midsommar så bara att inse att som fd fetmahus ha en jävla lång resa framför sig!

Men iaf:
1 januari: 105 kg
Idag: omkring 90-93 kg (diffar något grönjävligt i vätska)
Målvikt halvtorr: <90 kg

Bör kunna se sub 90 till midsommar åtminstone sen får jag utvärdera! Börjar iaf se lite defintion på dom få platser på kroppen där huden inte hänger och slänger!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 10:52   #981
b1gdude
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Förutsättningarna för att behålla muskler handlar främst om hur mycket fett du har (mer fett tillåter snabbare viktnedgång) och hur mycket "extramuskler" du har (ju mer muskelmassa du har jämfört med hur mycket muskler din kropp vill hålla desto mer benägen är din kropp att släppa sin muskelmassa). I effekt: ju längre du tränat (mer muskler) desto långsammare måste du gå ner och ju mer noggrant måste du kalibrera fördelning av makronutrienter (protein, kolhydrat, fett) och optimera träningen och vilan. Nybörjare kan till och med ofta bygga signifikant med muskelmassa parallellt med att de tappar fett. Det händer inte i någon större omfattning hos dem som redan byggt på sig en massa muskler. Vi kan med andra ord inte ge dig något svar eftersom vi inte vet något om dig.
21 år
184cm
91kg
Styrketränar 3-5ggr/veckan varierar mellan hård & lätt träning.

Bulkat från 74 till 91kg på knappt 1 år så det har väl blivit en del fett om man säger så jag körde en vanlig deff förra året där jag gick ner från 96kg till 74kg med bra resultat, tappade dock styrka och muskler.... men denna gång hade jag tänkt att endast deffa till 80kg och se hur formen blir men har inte bestämt mig om jag ska ligga på -500kcal eller -1000kcal.

Förra deffen så låg jag på detta intaget:
Kcal: 2344
Protein: 248,7g
Kolhydrater: 166.4g
Fett: 76,95g

Mitt dagsbehov idag ligger på 2096kcal vid vila (enligt nätet uträknare) vilket jag tror är för lite så jag tippar på att jag lätt behöver +3000kcal då jag varierar mellan tung+lätt styrketräning.

Hur ska jag fördela mängden protein, kollisar och fett på bästa sätt för att försöka behålla mer muskelmassa och styrka i min nya diet? Höja proteinet, minska kollisar, öka fettet?

Senast redigerad av b1gdude den 2011-06-09 klockan 10:57.
b1gdude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 11:01   #982
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:

Tycker det där ser vettigt ut. Jag hade nog dragit upp kolhydraterna lite och proteinet ned lite då jag känner mig piggare då och kan prestera bättre då. När du är igång så sent med deffen så gissar jag att du inte har någon deadline? Lika bra att gå långsamt nedåt då och nå toppformen efter den tid som det tar.

Mina 5 cent.
Gammal 2011-06-09, 11:19   #983
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
21 år
184cm
91kg
Styrketränar 3-5ggr/veckan varierar mellan hård & lätt träning.

Bulkat från 74 till 91kg på knappt 1 år så det har väl blivit en del fett om man säger så jag körde en vanlig deff förra året där jag gick ner från 96kg till 74kg med bra resultat, tappade dock styrka och muskler.... men denna gång hade jag tänkt att endast deffa till 80kg och se hur formen blir men har inte bestämt mig om jag ska ligga på -500kcal eller -1000kcal.

Mitt dagsbehov idag ligger på 2096kcal vid vila (enligt nätet uträknare) vilket jag tror är för lite så jag tippar på att jag lätt behöver +3000kcal då jag varierar mellan tung+lätt styrketräning.

Hur ska jag fördela mängden protein, kollisar och fett på bästa sätt för att försöka behålla mer muskelmassa och styrka i min nya diet? Höja proteinet, minska kollisar, öka fettet?
Jättebra fördelning tycker jag; i stort sett likadan som min när jag kom ner mot de energinivåerna du presenterar (inledde min deff på 3300 kcal, höjde till 3400 för att jag tappade för fort och trappade sedan ner till 2400 kcal under loppet av 20 veckor). Det viktigaste tycker jag är att placera en stor mängd kolhydrat (säg minst 90 g eller så) i det första målet mat efter din styrketräning. Beroende på vilka livsmedel du väljer totalt under dagen kan det vara mer eller mindre enkelt att få till, men pasta tycker jag är bra alternativ. Vissa gillar ris: jag tycker att skiten bränner fast för lätt. Bröd hade jag mycket i början av dieten.

Förresten: skippa tänket med "-500 eller -1000 kcal". Bättre att ha noggrann koll på vågen och justera intaget beroende på hur snabbt du tappar vikt. Håller man sig till 0,5 kg i veckan har man förutsättningar för att ligga på den säkra sidan ganska länge. Skit i formlerna. Bättre att gå in för högt i energi i början av dieten istället för att satsa för hårt och bränna en massa muskler, om man nu inte har en deadline. Om du nu skulle gå in för högt så har du en vecka eller två där du bygger kvalitativ massa p.g.a. bra mat: knappast fel det heller. Om du tror att du behöver +3000 kcal så ha en vecka eller två där du lägger dig så högt och se vad som händer med vågen.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-06-09 klockan 11:27.
Gammal 2011-06-09, 11:36   #984
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

En sak till: den fördelningen du presenterar är bra vid det energiintaget. Ska du äta +3000 kcal kan du hålla protein och fett ungefär samma men öka på kolhydraterna. Sen är det också företrädesvis dem du plockar bort allteftersom viktnedgången avstannar. -100 kcal / dag för kommande vecka om man inte nått veckans viktmål fungerande kanon för mig.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-06-09 klockan 11:40.
Gammal 2011-06-09, 11:51   #985
Namehere
Registered User

Nameheres avatar

Reg.datum: May 2010
Det går bra, har dock stött på ett problem idag
Kör på leangains, öppnar mitt ätfönster kl 12 och stänger det 8. Min PWO-måltid blir någon gång innan 5 (ska då åka in och kolla på gladiatorerna), och det står att föreställningen ska hålla på i 3-4 timmar!

Gladiatorerna börjar klockan 6, så det slutar MINST klockan 9, tidigast hemma säkert halv 10-10. Ätfönstret stängs 8, funderar på om det finns något man kan ta med sig att äta i någon paus eller så (kanske en burk kvarg i bilen att springa ut till?) eller om jag ska äta megamåltid PWO och stänga fönstret då
Namehere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 12:01   #986
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Sluta optinoja.

Ät ditt PWO och sluta sedan ät eller ät när du kommer hem.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 12:05   #987
Namehere
Registered User

Nameheres avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Sluta optinoja.

Ät ditt PWO och sluta sedan ät eller ät när du kommer hem.
Ah, får se hur jag gör. Känns dock dumt att äta klockan 10, då blir det ju som en "vanlig" dag.
Namehere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 12:12   #988
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Namehere Visa inlägg
Ah, får se hur jag gör. Känns dock dumt att äta klockan 10, då blir det ju som en "vanlig" dag.
Och vad spelar det för roll?

Som tidigare talare sa, sluta optinoja. Vet inte riktigt vad du tror PF ger för övernaturliga resultat eller vad en dag med "vanlig kost" skulle göra, men tro mig, det kommer inte göra någon skillnad med en dag hit eller dit. Inte ens säkert att 400 dagar gör det.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 12:18   #989
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Det går bra, har dock stött på ett problem idag
Kör på leangains, öppnar mitt ätfönster kl 12 och stänger det 8. Min PWO-måltid blir någon gång innan 5 (ska då åka in och kolla på gladiatorerna), och det står att föreställningen ska hålla på i 3-4 timmar!

Gladiatorerna börjar klockan 6, så det slutar MINST klockan 9, tidigast hemma säkert halv 10-10. Ätfönstret stängs 8, funderar på om det finns något man kan ta med sig att äta i någon paus eller så (kanske en burk kvarg i bilen att springa ut till?) eller om jag ska äta megamåltid PWO och stänga fönstret då
Ät när du kommer hem igen. Tror du att de 2h du "missar" där kommer göra någon skillnad?
Gammal 2011-06-09, 12:34   #990
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ska du kolla på Hollsten och Ako?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.