Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-08, 11:04   #901
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Energibalansen blir ju bara en grov uppskattning och därför lade jag tex till -10% för att inte behöva fundera så mycket på ev svältanpassningar mm. Det kan nog ´gå bra att beräkna på medelvikten under perioden samt medelintag under samma period.

Tex under 20 dagars diet
Beräknad energiförbrukning, start: 2800, slut : 2400, medel 2600 kcal/dag. Energiintag periodmedel 1100 kcal/dag. Energideficit: 1500x0,9= 1350.
Fettförlust: (1350x20)/9400 = ca 2,9kg rent fett.
siffran 9400 är ifrån vad? är 1gram fett exakt 9,4kcal/gram eller är jag fel ute?
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 11:21   #902
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Samt förmodligen minimera mängden vassle man äter p g a dess effekt på insulin.
Kan väll inte ha någon större praktisk betydelse.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 11:22   #903
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Ja, man brukar räkna med 9,4 eller 9,3 kcal/g när det gäller kroppseget fett.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 11:32   #904
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Man säger ju att mjölkprodukter ger ett stort insulinpåslag, men gäller detta endast "hela" mjölkprodukter som just mjölk, grädde, fil osv som består av 25 %ish vassle?
Det är främst vasslet som är insulinogent.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 11:35   #905
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Kan väll inte ha någon större praktisk betydelse.
Den praktiska betydelsen är att vasslet ger en uttalad insulinutsöndring och således inhiberar lipolys. Gör vad du vill med den kunskapen.

Senast redigerad av tjing den 2013-05-08 klockan 11:37.
Gammal 2013-05-08, 11:41   #906
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Det är väl främst ett problem att använda rent vassle, ett blandprotein med tex 70% kasein och 30% vassle blir ju ett betydligt långsammare protein och borde fungera bra till ändamålet.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 11:50   #907
tjing
Banned User

Jag har ju ingen graf framför mig på hur insulinutsöndringen ser ut med den blandningen, men visst blir den mindre än av rent vassle.
Gammal 2013-05-08, 15:43   #908
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Ja, man brukar räkna med 9,4 eller 9,3 kcal/g när det gäller kroppseget fett.
kanoners! Trodde det låg runt 7,1 eller så men då vet jag. bugar å bockar!
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 15:46   #909
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Skilj på kemiskt rent fett, 9400 kcal/kg, fettväv ca 8000 kcal/kg eller ospecificerad kroppsviktsförlust ca 7000 kcal/kg.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 16:32   #910
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Ola, när ändå ämnet är uppe på vassle. Hur ser du på proteinpulvret man använder, är det något negativt med att använda ett blandprotein som jag gör, med 70/30?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 18:01   #911
Blindguard1
Registered User

Blindguard1s avatar

Reg.datum: Oct 2011
Jag har en liten fråga, jag har kört VLCD förut och det fungerade exakt som jag ville, jag började nu i måndags igen och jag brukar gå runt 2 mil per dag, jag frågar bara för säkerhetsskull men med tanke på att jag landar på ~700kcal/dag och sen går 2mil så kommer jag gå bort dessa 700kcal, vilket gör att jag ligger på ett underskott av 3900 kcal, har en dagsförbrukning av 3700, kommer det bara att gynna mig eller behövs de få kalorier jag får i mig?
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Blindguard1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 21:07   #912
Chaokoh
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Kolhydratsladdning efter en vecka med vlcd

Jag hoppade på VLCD-tåget tisdag denna vecka eftersom det dök upp ett fotojobb som jag skall göra nu på tisdag eftermiddag. (Fre kväll nu).
Har kört en VLCD-omgång under 2 v med en stor refeed i mitten för ett år sedan. Skulle tro att jag ligger kring 10-11% bf nu och vill ju självklart göra så mycket som möjligt för att det ska se bra ut vid fototillfället

Min plan var 6 dagar VLCD sedan måndag eftermiddag träning - Börja ladda med kolhydrater, ca 500 gram + Mkt protein/Lågt fett. Sedan fortsätta ladda med typ 2-300 g kolhydrater under tisdagen fram till fotningen. Något jag bör tänka på under måndagen/tisdagen med träningen och kolhydratladdningen? Lite salt och vatten?
Chaokoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 21:30   #913
joelduva
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Erfarenheterna från er medlemmar i tråden har fått mig väldigt intresserad i ämnet!

Jag är i sluttampen av min deff som pågått sen årsskiftet. Att tilläggas bör så tryter motivationen, därav mitt inlägg i denna eminenta tråd. Målet med deffen är att bli riktigt osmakligt rippad.

Häromveckan gjorde jag en kalipermätning som enligt Parillo9 placerar mig på 8,5% kroppsfett. Samma mätvärden i Durnim/Womersley-formeln ger siffran 12,97%. Så jag antar att jag ligger nånstans kring 10%. Det som drar upp siffran är mage och sida mage som ligger på 10mm fortfarande. Resten av mätpunkterna visar låga siffror.

Kroppsvikt är ~71kg och jag borde såldes sitta inne med (i runda slängar, give or take nåt kilo) 7 kg kroppsfett för tillfället.

Planen är att köra 6 dagar med rejäl refeed enligt konstens alla regler på dag 7. Sen på't igen, två eller i värsta fall 3 cykler.

Min balans ligger kring 2500 kcal/dag och jag skissar på ett intag om 644 kcal/dag fördelat på 40g EAA & 130g casein. Ett teoretiskt underskott på 1856 kcal/dag.

Om antagandet att "VLCD á la Ola W"<tm> är muskelbesparande och högeffektivt för just fettförlust, ser ni några risker med att jag lägger in en överväxel för att elda dom berömda sista kilona?

Ifall jag tuffar på i vanlig takt har jag ca 6-8veckor kvar till mållinjen. Med VLCD hoppas jag nå dit inom 2v.

Förutom att det lockar mig att öka takten en aning så intresserar mig konceptet som sådant väldigt mycket. Det vore för mig rätt så intressant att se hur min kropp beter sig under ett så pass lågt intag.

Jag är öppen för all slags input, även Du som kanske tycker jag är helt när jag bara har ett par månader med vanlig deff.

Och en sista fråga, hur pass flytande brukar proffsen blanda sitt casein? Hitills består min casein-erfarenhet av goda chokladpuddingar. Jag antar att jag kommer att omvärdera min syn på casein efter den här resan...

Senast redigerad av joelduva den 2013-05-11 klockan 21:36. Anledning: Glömde lite..
joelduva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 21:52   #914
Sitckan
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Hej!

Är inne på min tredje dag nu och har lite frågor.
Hur ofta bör jag refeda, passar en dag i veckan bra eller bör det vara mer sällan?

Har tidigare tränat enligt push, pull & leg principen 6 dagar i veckan.
Kan jag göra detta nu med fast 3 ggr i veckan? Jag kör med andra ord då igenom alla muskelgrupper en gång i veckan.

Tacksam för svar!
Mvh
Stickan!
Sitckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 05:54   #915
ATJL
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av joelduva Visa inlägg
Erfarenheterna från er medlemmar i tråden har fått mig väldigt intresserad i ämnet!

Jag är i sluttampen av min deff som pågått sen årsskiftet. Att tilläggas bör så tryter motivationen, därav mitt inlägg i denna eminenta tråd. Målet med deffen är att bli riktigt osmakligt rippad.

Häromveckan gjorde jag en kalipermätning som enligt Parillo9 placerar mig på 8,5% kroppsfett. Samma mätvärden i Durnim/Womersley-formeln ger siffran 12,97%. Så jag antar att jag ligger nånstans kring 10%. Det som drar upp siffran är mage och sida mage som ligger på 10mm fortfarande. Resten av mätpunkterna visar låga siffror.

Kroppsvikt är ~71kg och jag borde såldes sitta inne med (i runda slängar, give or take nåt kilo) 7 kg kroppsfett för tillfället.

Planen är att köra 6 dagar med rejäl refeed enligt konstens alla regler på dag 7. Sen på't igen, två eller i värsta fall 3 cykler.

Min balans ligger kring 2500 kcal/dag och jag skissar på ett intag om 644 kcal/dag fördelat på 40g EAA & 130g casein. Ett teoretiskt underskott på 1856 kcal/dag.

Om antagandet att "VLCD á la Ola W"<tm> är muskelbesparande och högeffektivt för just fettförlust, ser ni några risker med att jag lägger in en överväxel för att elda dom berömda sista kilona?

Ifall jag tuffar på i vanlig takt har jag ca 6-8veckor kvar till mållinjen. Med VLCD hoppas jag nå dit inom 2v.

Förutom att det lockar mig att öka takten en aning så intresserar mig konceptet som sådant väldigt mycket. Det vore för mig rätt så intressant att se hur min kropp beter sig under ett så pass lågt intag.

Jag är öppen för all slags input, även Du som kanske tycker jag är helt när jag bara har ett par månader med vanlig deff.

Och en sista fråga, hur pass flytande brukar proffsen blanda sitt casein? Hitills består min casein-erfarenhet av goda chokladpuddingar. Jag antar att jag kommer att omvärdera min syn på casein efter den här resan...
+1 på den då jag befinner mig i en snarlik situation. Lycka till förresten! :-)
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.