2005-03-09, 16:50
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Proteinpulver, 130 kr per kilo för 75-77% protein.
Ca 6 g/kr med andra ord och inte så billigt om man jämför.
|
|
2005-03-09, 21:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Proteinpulver, 130 kr per kilo för 75-77% protein.
Ca 6 g/kr med andra ord och inte så billigt om man jämför.
|
Gäller priset för bara vassle eller också kasein?
|
|
|
2005-03-09, 21:37
|
|
Nallemoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av mmmCay
Gäller priset för bara vassle eller också kasein?
|
Vasslekoncentrat, jag tog priset på Exell från webshopen när man handlar 10 kg. Ska du ha kassein blir det dyrare.
Såg iofs att köper man jordgubb så är det 77,5% protein så då tjänar man några ören.
|
|
2005-03-09, 22:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av KIRE
Makrillen är med pga att det är billigare att fixa ett komplett intag av alla fettsyror med hjälp av den än om man skulle ta tilskott eller köpa lax m.m.
Jag menar alltså att man äter en om dagen eller en varannan dag.
Havren och potatisen tar man proteinpulver och rapsolja till.
Alltså, det blir absolut inte gott men det blir fullvärdigt och maximalt billigt.
Mjölk är inte billigare och då får man dessutom 50g kolhydrat till varje paket som kanske är oönskade.
|
Kire, jag undrar varför du har valt att dricka dina måltider och betala dubbelt så mycket i månaden? Är det ofta vassle skulle du tänka på de insulinspikarna du får över hela dagen. Väljer du sojabönor istället för dessa måltider utanför träningstimmarna får du mat som mättar och är 5 gånger billigare än proteinpulver. Och med sojabönor får du förbättrad insulinkänslighet på köpet.
Själv äter jag mest kidneybönor för jag gillar smaken av de bäst. Men skulle jag vilja dra ner kostnaden ännu lägre än 675kr, så skulle jag äta sojabönor istället. Kan räkna hur mycket min kost skulle kosta då, och det blir billigt som fasiken.
För er som är fattiga:
Jag förstår inte riktigt varför så många känner sig tvungna att minska kostnaden av VASSLET som är en viktig och bra investering i kroppsbyggandelivsstilen.
Att sätta pengar och kalorier när det räknas (före- och efterträningsshake, och måltider 2 timmar efter träningen) och käka billigt över resten av dagen känns ganska vettigt.
Batter up!
|
|
|
2005-03-09, 22:22
|
|
Nallemoderator
|
Citat:
Att sätta pengar och kalorier när det räknas (före- och efterträningsshake, och måltider 2 timmar efter träningen) och käka billigt över resten av dagen känns ganska vettigt.
Batter up!
|
Även om vassle nu inte är nödvändigt för att få resultat det heller om man får riktigt ont om pengar men väldigt få av dem som klagar på att de inte har råd med tillskott har så lite pengar å andra sidan.
|
|
2005-03-09, 22:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Även om vassle nu inte är nödvändigt för att få resultat det heller om man får riktigt ont om pengar men väldigt få av dem som klagar på att de inte har råd med tillskott har så lite pengar å andra sidan.
|
Det är inget fel med att hålla ner kostnaden på maten för att kunna "ha lite över till något annat," oavsett om man har tillräckligt med pengar eller inte. Men vi styrketränare lär oss snart att prioritera det som ger bästa resultatet.
Det känns lite dumt att betala "dyra pengar" till gymmet för att jobba hårt där, sen snåla över de 200 +/- kronor det kostar i månaden att fixa en före och en efterträningsshake.
De flesta som tror att de har ont om pengar är bara dåliga med pengar. Att leva billigt blir en möjlighet att få lite perspektiv, att tänka på vad är faktist värde pengarna.
|
|
|
2005-03-13, 15:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Det är inget fel med att hålla ner kostnaden på maten för att kunna "ha lite över till något annat," oavsett om man har tillräckligt med pengar eller inte. Men vi styrketränare lär oss snart att prioritera det som ger bästa resultatet.
Det känns lite dumt att betala "dyra pengar" till gymmet för att jobba hårt där, sen snåla över de 200 +/- kronor det kostar i månaden att fixa en före och en efterträningsshake.
De flesta som tror att de har ont om pengar är bara dåliga med pengar. Att leva billigt blir en möjlighet att få lite perspektiv, att tänka på vad är faktist värde pengarna.
|
Du verkar ha riktigt bra koll på vad man kan laga som fattig student,, skulle inte du kunna skriva ner vad du äter under en vecka, eller om du inte orkar nån dag åtminstånde? Listan på protein/kr var intressant,, men jag fattar inte t.ex. hur mkt användning man kan ha för hjärtans lust i matlagningen, förutom som pålägg på mackor? Men ge gärna tips!
|
2005-03-13, 21:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av joak1m
Du verkar ha riktigt bra koll på vad man kan laga som fattig student,, skulle inte du kunna skriva ner vad du äter under en vecka, eller om du inte orkar nån dag åtminstånde? Listan på protein/kr var intressant,, men jag fattar inte t.ex. hur mkt användning man kan ha för hjärtans lust i matlagningen, förutom som pålägg på mackor? Men ge gärna tips!
|
Faktum är att jag inte lagar härliga, fräscha, spännande mat. Jag äter mest för näring och prestation. Jag gillar att äta mat, men har tränat bort "behöven" att få "nöje" från maten, en behöv som kom mer från marknadsföring än från kroppen.
Utan att ger mängd av maten, jag äter mest: havregryn, röda bönor, sojabönor, gröna linser, röda linser, bulgur, ris, ost, potatis, vetegroddar och självklart vassle och dextros.
Jag äter maten utan tillsatt smaker, inte ens med salt. Jag åter ingredienser av mina måltid separat. Att äta så här rensa bort stressen av att bestämmer vad jag skulle äta. Eftersom vi kokar flera dagars portioner bönor på en gång, vi sparar timmar i veckan med att laga mat. Mackor finns inte hos min diet, eftersom bröd är inte värde pengarna. (Det som kan ligga på en macka kan ätas separat lika bra).
Att ta bort smakbomben från tungan anleder till en mer sensitiv smakkänsla. Tråkiga bönor och havregryn börjar smakar bra. De enstaka gångerna du äter "normal" mat (som torrstekade kycklingfile) känns som en fest i munnen. Detta är likande en asketik, som tar sig bort ifrån allt intressant i livet för att kunna finna det som verkligen har mening.
Om du vill veta vad jag äter med mer detaljer, bara säg till vilka detaljer du vill ha och vad du vill använder informationen till. Eftersom vi kanske bor i olika stader och säkert har olika näringsbehöv, det går inte att kopiera min diet ord för ord.
(Denna post tog två timmar att skriva, så hoppas att där finns någon som är intresserad!)
|
|
|
2005-03-14, 17:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Faktum är att jag inte lagar härliga, fräscha, spännande mat. Jag äter mest för näring och prestation. Jag gillar att äta mat, men har tränat bort "behöven" att få "nöje" från maten, en behöv som kom mer från marknadsföring än från kroppen.
Utan att ger mängd av maten, jag äter mest: havregryn, röda bönor, sojabönor, gröna linser, röda linser, bulgur, ris, ost, potatis, vetegroddar och självklart vassle och dextros.
Jag äter maten utan tillsatt smaker, inte ens med salt. Jag åter ingredienser av mina måltid separat. Att äta så här rensa bort stressen av att bestämmer vad jag skulle äta. Eftersom vi kokar flera dagars portioner bönor på en gång, vi sparar timmar i veckan med att laga mat. Mackor finns inte hos min diet, eftersom bröd är inte värde pengarna. (Det som kan ligga på en macka kan ätas separat lika bra).
Att ta bort smakbomben från tungan anleder till en mer sensitiv smakkänsla. Tråkiga bönor och havregryn börjar smakar bra. De enstaka gångerna du äter "normal" mat (som torrstekade kycklingfile) känns som en fest i munnen. Detta är likande en asketik, som tar sig bort ifrån allt intressant i livet för att kunna finna det som verkligen har mening.
Om du vill veta vad jag äter med mer detaljer, bara säg till vilka detaljer du vill ha och vad du vill använder informationen till. Eftersom vi kanske bor i olika stader och säkert har olika näringsbehöv, det går inte att kopiera min diet ord för ord.
(Denna post tog två timmar att skriva, så hoppas att där finns någon som är intresserad!)
|
2 timmar att skriva?? Aja jag är iaf intresserad då jag själv lever ungefär som du, även om jag äter lite dyrare mat då och då. Men fifan, du verkar iaf vara ett proffs på att klämma ut minsta lilla droppe ur dina pengar.
Det jag undrade mest är väl vad du hade för användning av osten i matlagningen? Och fan en formfranska för typ 10 kr i veckan är väl inte överdriven lyx? Jag undrar även om du inte är orolig över att inte få i dig fullvärdiga aminosyror av att mest äta vegetabilisk mat? Du är inte vegetarian antar jag?
Hur som helst är du iaf min nya idol bara så att du vet =) Lär mig dina knep min upplysta mästare
|
2005-03-14, 18:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Skulle också jämföra med "vanlig" byggarmat:
- Kycklingbröstfilé á 50kr/kilo = 4.6g protein/kr. 60kr/kilo = 3.83g protein/kr
- Valio Cottage Cheese: 13:- för 200g förpackning = 2.769g protein/kr
- Keso Naturell: 10:- för 250g förpackning = 3g protein/kr
- Smörgåspålägg: Kalkonbröst 180g för 25:- = 1.296g protein/kr
- Polarkraft Extrem: 15:- för 480g. Proteinpriset av 2.915g protein/kr betyder inte mycket eftersom det är en kolhydratkälla. Men varje halvskiva kostar 1.25kr
- Ägg, hel: 1kr/ägg. Enligt USDA Nutritional Database ger en medelstor ägg 5.5g protein/kr.
- Nötfärs 10%, 20kr/kilo = 10g protein/kr. 25kr/kilo = 8g protein/kr. 30kr/kilo = 6.67g protein/kr
Någonting att tänka på.
|
Var hittar man nörfärs för 20 kr kilot!?!?
|
2005-03-14, 18:06
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thompah
|
Lidl säljer för 22kr
|
|
|
2005-03-14, 18:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av joak1m
2 timmar att skriva?? Aja jag är iaf intresserad då jag själv lever ungefär som du, även om jag äter lite dyrare mat då och då. Men fifan, du verkar iaf vara ett proffs på att klämma ut minsta lilla droppe ur dina pengar.
Det jag undrade mest är väl vad du hade för användning av osten i matlagningen? Och fan en formfranska för typ 10 kr i veckan är väl inte överdriven lyx? Jag undrar även om du inte är orolig över att inte få i dig fullvärdiga aminosyror av att mest äta vegetabilisk mat? Du är inte vegetarian antar jag?
Hur som helst är du iaf min nya idol bara så att du vet =) Lär mig dina knep min upplysta mästare
|
Ja jag har kollat aminosyror profiler av min mat. Jag tror att där finns ingen brist, och jag förtsätter bli starkare i gymmet. Jag dricker mjölk till frukosten varje dag och brukar ha någon sorts ost eller ägg att ta under dagen. Har jag kött eller fisk äter jag det efter träningen, när animaliska proteiner kan teoretiskt utnyttas bäst.
Min enda fråga är om jag saknar någon vitamin eller mineral när jag inte tar i frukt eller grönt. Just nu tar jag multivitaminpiller men skulle vilja veta mer om näringsvärde av t. ex. tomater. Jag vill jag får allt min kropp verkligen behöver från riktigt mat.
Jag brukar gå runt och besöker mataffärerna i mitt område och tittar alltid på de färskvarudiskarna: ost, pålägg, kött och fisk, mejeri. Om det finns någonting väldigt intressant, kollar jag bäst-före datum för att veta när det blir dags att besöka butiken igen för eventuella kort-datum erbjudande. Mindre butiker har det svårt att har tillräckligt med färska produkter när kunden vill ha dom OCH gör av med dom innan datum går ut.
Eftersom bönor, linser, ärter, grynor och ris är torkade produkter, jag storhandlar dom från butikerna jag vet är billigast. Jag gör av med minst 5 timmar i veckan med att handla mat eftersom jag bor i storstaden och där finns många butiker att besöka.
Jag tror att det är bättre om man har en budget och tänker på värden av maten (och andra kostnader) innan man handlar. För 40 kr i månaden kan jag köpa flera burkar tonfisk och får mycket bättre näring än formfranska ger. Det är inte fel att tillåta dig en lyx om du förstår att det är inte alls nödvändigt. När lyxen börjar bli flera så kan du har besvär med plånboken.
Skulle också säga att svenska är inte min första språk, det är därför det tar så lång tid att skriva.
|
|
|
2005-03-14, 18:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
mmmCay: det är i första hand de antioxidativa egenskaperna du går miste om, om du utesluter frukt och grönt. Dessa får du inte genom supplementation.
|
|
|
2005-03-14, 18:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thompah
|
Ungefär en gång i månaden har ICA denna erbjudande. PrisExtra också har samma pris på det regelbundligt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.
|

|