Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Jag köper inte resonemangen dina källor lade fram. Jag är inte heller någon anhängare av auktoritetsargument, så vilka dina källor var spelar föga roll. Resonemangen bakom var vaga och konspiratoriska.
Jag har fortfarande källorna du lade fram i tråden om Ryssland i minnet och ska gå igenom dessa senare.
p.s
Jag instämmer om att muslimskräcken är överdriven och hjärnspöken hos övervintrade SD:are.
|
"Konkret handlar det om olika konspirativa metoder från rysk sida. Exempelvis försök att värva personer för spionage, elektroniska angrepp mot svenska IT-system, signalspaning eller försök att tränga in i det svenska försvarets anläggningar."
"Dessutom har ryssarna köpt in stora mängder kartor över speciellt känsliga områden i Sverige."
"Till detta kommer att ryskt bombflyg på långfredagsnatten 2013 och den 28 oktober 2013 gjorde simulerade attacker mot mål i Sverige."
" På olaglig väg – och i skydd av diplomatiska skenbefattningar – samlar ryska underrättelseofficerare in information om det svenska försvaret, politik, ekonomi, teknik, vetenskap och politiska flyktingar."
"Säkerhetspolisen har stoppat flera försök till anskaffning av exportlicensbelagda produkter. De försöker också värva agenter och utföra dataintrång med mera. GRU intresserar sig dessutom för militär-, polisiär- och annan personal i utlandstjänst. "
"I Säkerhetspolisens senaste årsrapportering har myndigheten sagt att Ryssland bedriver vad som benämns krigsförberedelser mot Sverige. Som exempel har nämnts att landet köpt in stora mängder kartor över strategiska platser i Sverige samt att man observerat inhämtande verksamhet i terrängen."
Tyck vad du vill men om SÄPO anser att Ryssland är det största hotet mot Sverige just nu, och att de både under Sovjet-tiden och för nuvarande gör planer för en invasion av Sverige kan det knappast kallas för "fobi" eller "hjärnspöken". Sen att det troligtvis inte kommer hända på grund av konsekvenserna av ett fullskaligt krig mot EU/USA/NATO är en annan sak.