2016-02-22, 20:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dovahkiin
Ni som gjort detta förr, när man slutar med underskottet och lägger sig på balans, hur mycket av den förlorade vikten brukar direkt komma tillbaka i form av att man binder ny vätska? Försöker reda ut hur stor del av viktminskningen som är fettmassa.
Som om man deffar bort 6-7 kilo totalt, kan man exempelvis säga att man i bästa fall blivit av med typ 4-5 kg fett då, resten är vatten och bara lite (förhoppningsvis) muskler?
Om man räknar på vad man "egentligen" har för vikt om man skulle ligga på balans så måste man plussa på en del på sin underskottsvikt oavsett tänker jag mig?
|
Jag brukar lägga mig på 2-3 kg under den vikt jag vill vara stabil på. Det funkar fint tycker jag. Vet inte om det går att generalisera dock.
|
2016-02-22, 20:44
|
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Ännu en vecka avklarad. Minus 9,4 kg so far.
6-7kg kvar.
|
|
|
2016-02-22, 21:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice
Jag brukar lägga mig på 2-3 kg under den vikt jag vill vara stabil på. Det funkar fint tycker jag. Vet inte om det går att generalisera dock.
|
Tackar, tror 2-3 kg betyder mycket mer för mig procentuellt än dig, då så mycket under när deffen är slut skulle ligga på gränsen till undervikt... Men bra att veta att andra gör så, för framtiden
|
|
|
2016-02-22, 22:20
|
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel
Ännu en vecka avklarad. Minus 9,4 kg so far.
6-7kg kvar.
|
Vad tkr du so far? Nöjd?
|
2016-02-23, 02:40
|
|
|
Stenhård medlem
Reg.datum: Dec 2003
|
-4,4 kg minst 10 kg kvar.
Första deffen av 10 där jag inte tappat några vätskekilon. Vet inte om det är bra eller dåligt.
|
|
|
2016-02-23, 05:01
|
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia
Vad tkr du so far? Nöjd?
|
Mer än nöjd. Snabb viktminskning utan tecken på styrkeförlust eller minskad ork.
Det går löjligt bra helt enkelt.
|
|
|
2016-02-23, 10:28
|
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel
Mer än nöjd. Snabb viktminskning utan tecken på styrkeförlust eller minskad ork.
Det går löjligt bra helt enkelt.
|
Ja det låter som det har gått riktigt bra för dig! Hoppas det fortsätter så!
|
2016-02-23, 12:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Har påbörjat Vecka 7 nu på deffen.
Längd: 185
Start: 85.6kg
Nuvarande: 81.1kg
Målvikt: runt 75kg (inte mindre)
I lördags vägde jag 80.5 morgonvikt men hade då också en ätardag för första gången på order av PT vilket ledde till 81.5kg söndagmorgon. Motivationen tar stryk när jag går bakåt så funderar på att bara ha lite cheat meals o inte gå över styr framöver.
Har dock senaste 2 veckorna haft dåligt med energi,ork & motivation. Passen har varit känts otroligt tunga och det känns som kroppens energi tar slut innan musklerna tar slut, någon som vet vad jag menar?
Ibland vill jag bara säga upp mig från jobbet så jag kan sova ordentligt och fokusera på träningen haha. Går upp 5 på mornarna och kommer hem 5 för att dra o träna vid halv 6 o komma hem vid 8. Det är tajt i vardagarna med andra ord. Någon i liknande sits? Hur funkar det för er?
Sammanfattat så går det frammåt och ändå bra fastän jag för stunden känner mig ganska utbränd.
|
|
|
2016-02-23, 12:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tryhard
I lördags vägde jag 80.5 morgonvikt men hade då också en ätardag för första gången på order av PT vilket ledde till 81.5kg söndagmorgon. Motivationen tar stryk när jag går bakåt så funderar på att bara ha lite cheat meals o inte gå över styr framöver.
Har dock senaste 2 veckorna haft dåligt med energi,ork & motivation. Passen har varit känts otroligt tunga och det känns som kroppens energi tar slut innan musklerna tar slut, någon som vet vad jag menar?
Ibland vill jag bara säga upp mig från jobbet så jag kan sova ordentligt och fokusera på träningen haha. Går upp 5 på mornarna och kommer hem 5 för att dra o träna vid halv 6 o komma hem vid 8. Det är tajt i vardagarna med andra ord. Någon i liknande sits? Hur funkar det för er?
Sammanfattat så går det frammåt och ändå bra fastän jag för stunden känner mig ganska utbränd.
|
Fortsätt kämpa!
Jag har ingen erfarenhet tidigare av deffar, men vad jag märkt med den jag håller på med nu så är just måendet det som tagit mest stryk. Kroppen blir successivt bättre och mer som jag önskar mig, men jag blir ändå deppigare, grinigare och mer apatisk. Jag börjar tveka på resultaten trots att de är uppenbara, och minsta bakslag i vikten får mig att tro att allt är förstört (trots att jag varje gång sett att det efter några dagar är back on track).
Jag tror man om man reagerar som vi måste lära sig att acceptera att man blir slö och tråkig under en deff. Se det som en del av hela programmet liksom. Jag ser fram emot att stega upp till balans sen iaf, men får försöka att inte tänka för mycket på det än, då jag inte vet hur länge till jag kommer ligga kvar i underskott för att nå mina mål.
Jag tog mig ur en många år lång djup depression för några år sedan och har nu frivillit lagt mig i en deff som gör mig sjukt deprimerad. Något är fan fel på en.. xD
|
|
|
2016-02-23, 12:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tryhard
|
Se till så du får bra med sömn när du arbetar hela dagen samt tränar efter.
8+ timmar så har du det överstökat. Sömn är så oerhört viktigt.
Om du stiger upp vid 05:00 så borde du ha somnat vid 21:00.
Se över kosten, du kanske behöver mer näring närmare inpå passet eftersom det känns ovanligt tungt att träna.
Spara mer kalorier till eftermiddagen, mindre frukost och såklart det största målet efter träning.
Jag ställer mycket dumma frågor på detta forum men denna topic är ju rätt basic.
|
|
|
2016-02-23, 14:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2016
|
Jag har deffat sedan början på November. Då vägde jag 89kg på mina 182cm. Nu, såhär fyra månader senare ligger jag på 77,2. Dryga 12kg utspritt på fyra månader = 3 kg i månaden. Dock har min viktminskning de senaste veckorna varit ytterst sparsam. Det går inte lika lätt de här sista kilona!!!
Jag börjar se mina "övre" abs men har lite fett kvar på magen som ska bort! Jag trodde att jag skulle se riktigt rippad ut vid mina 77kg men har uppenbarligen inte den tjocka benstommen jag trott hela mitt liv
Jag har laborerat lite med att dels väga mig på morgonen varje dag, och att väga mig på morgonen en dag i veckan. Jag håller motivationen bäst uppe med att väga mig varje dag till vardags. Jag räknar alla mina kalorier, men kan fuska lite på helgerna. Rent mentalt hade jag nog inte orkat om man inte ibland fick unna sig ett "cheat meal" någon gång i veckan  .
Häftigt nog har jag också märkt av att viktnedgången inte är linjär, utan ibland när man har varit lite extra onyttig eller inte reflekterat över vad man äter så kan man helt plötsligt gå ner extra mycket i vikt.
Jag styrketränar minst 4 gånger i veckan och försöker få i mig minst 130g protein om dagen.
|
|
|
2016-02-23, 14:09
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2016
|
Citat:
Ni som gjort detta förr, när man slutar med underskottet och lägger sig på balans, hur mycket av den förlorade vikten brukar direkt komma tillbaka i form av att man binder ny vätska? Försöker reda ut hur stor del av viktminskningen som är fettmassa.
Som om man deffar bort 6-7 kilo totalt, kan man exempelvis säga att man i bästa fall blivit av med typ 4-5 kg fett då, resten är vatten och bara lite (förhoppningsvis) muskler?
Om man räknar på vad man "egentligen" har för vikt om man skulle ligga på balans så måste man plussa på en del på sin underskottsvikt oavsett tänker jag mig?
|
Jag skulle också säga runt 2-3kg vätska. Endast baserat på egna erfarenheter.
|
|
|
2016-02-23, 14:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av munken12
Jag har deffat sedan början på November. Då vägde jag 89kg på mina 182cm. Nu, såhär fyra månader senare ligger jag på 77,2. Dryga 12kg utspritt på fyra månader = 3 kg i månaden. Dock har min viktminskning de senaste veckorna varit ytterst sparsam. Det går inte lika lätt de här sista kilona!!!
|
LÄTT beskrivet så förstår kroppen nu efter dessa 4 månader vad du håller på med.
Lägg dig på balans EN vecka och sedan återgå till deffen, då ska du se att det går lättare med dom sista kilona.
Någon får rätta mig om jag har fel, men detta är logiskt.
|
|
|
2016-02-23, 15:09
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Fortsätt kämpa!
Jag har ingen erfarenhet tidigare av deffar, men vad jag märkt med den jag håller på med nu så är just måendet det som tagit mest stryk. Kroppen blir successivt bättre och mer som jag önskar mig, men jag blir ändå deppigare, grinigare och mer apatisk. Jag börjar tveka på resultaten trots att de är uppenbara, och minsta bakslag i vikten får mig att tro att allt är förstört (trots att jag varje gång sett att det efter några dagar är back on track).
Jag tror man om man reagerar som vi måste lära sig att acceptera att man blir slö och tråkig under en deff. Se det som en del av hela programmet liksom. Jag ser fram emot att stega upp till balans sen iaf, men får försöka att inte tänka för mycket på det än, då jag inte vet hur länge till jag kommer ligga kvar i underskott för att nå mina mål.
Jag tog mig ur en många år lång djup depression för några år sedan och har nu frivillit lagt mig i en deff som gör mig sjukt deprimerad. Något är fan fel på en.. xD
|
Haha jag har helt samma tänk  kul att någon är i lite samma banor som en själv 
Härligt att du lyckats gräva dig ur en depression för övrigt
|
|
|
2016-02-23, 15:18
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av komigen
Se till så du får bra med sömn när du arbetar hela dagen samt tränar efter.
8+ timmar så har du det överstökat. Sömn är så oerhört viktigt.
Om du stiger upp vid 05:00 så borde du ha somnat vid 21:00.
Se över kosten, du kanske behöver mer näring närmare inpå passet eftersom det känns ovanligt tungt att träna.
Spara mer kalorier till eftermiddagen, mindre frukost och såklart det största målet efter träning.
Jag ställer mycket dumma frågor på detta forum men denna topic är ju rätt basic.
|
Tack för tipsen 
Försöker givetvis få min sömn men som sagt det är tajt. Hemma runt 20-20:30 men om jag verkligen började ge mig f*n på att äta o gå o lägga mig direkt skulle jag nog lyckas vara i säng vid 9 men det är också den enda tiden då jag kan slappna av på hela dagen innan det börjar om igen så man har ju en liten tendens att va uppe någon timme extra för lite avslappnande Down time  .
Ska försöka bli lite mer strikt på den fronten.
Äter redan som du föreslår så det borde inte vara något problem.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:29.
|

|