Min strategi att ignorera problemet verkar ha funkat. Det gjorde inte ont i knäna när jag cyklade till och från gymmet idag!
Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank
Ett tips är att försöka sitta lite seiza varje dag, brukar vara bekvämt för knäna och brukar lösa mima obehag om det uppstått något.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
|
Säger du det? Ja, sitta i seiza är ju väldigt skonsamt för knäna (och skönt för ryggen dessutom), så det kan jag ju pröva! Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Man kan också kolla upp hur tekniken är. Vandrar knäna i sidled? Det ser man tydligt om man filmar sig själv framifrån. Kan man göra med mobilkameran och så kan man justera in tekniken mellan seten.
Ett annat tips är att använda knävärmare. Varma knän är glada knän
Hejja Spartansk! Tror det här blir bra.
|
Min teknik i knäböj är rätt bra överlag - dels har jag hört det från andra håll några gånger, dels har jag läst på en hel del om knäböjsteknik, studerat mig själv i speglar från lite olika håll, känt efter hur det har känts, och tycker helt enkelt att jag vågar lita på min egen bedömning att tekniken är helt okej.
Men tekniken blir lite sämre om jag lyfter tungt och inte koncentrerar mig ordentligt, och ett vanligt fel jag gör är att röra knäna lite i sidled.
Detta kan nog orsaka lite småskador i knäna ibland. Men jag tror det är ännu värre om jag böjer djupare än vad min vighet egentligen klarar. Mina knäproblem verkar mest ha berott på att jag har stretchat, och istället för att senor och muskler töjs ut, så har själva knäleden fått ta smällen. I samband med karateträningen strechade jag väldigt mycket, men blev inte vigare, utan fick bara dåliga knän istället.
Dagens träning
Knäböj
20 kg massor reps
40 kg 3 reps
57,5 kg 5 reps
57,5 kg 5 reps
57,5 kg 5 reps
57,5 kg 5 reps
57,5 kg 5 reps
Press
10 kg 10 reps
20 kg 5 reps - gjorde en aning ont i tricepsfästena vid armbågen, ska nog slänga in ett till uppvärmningsset på 15 kg
27,5 kg 5 reps
27,5 kg 5 reps
27,5 kg 5 reps
27,5 kg 5 reps
27,5 kg 5 reps
Marklyft
60 kg 5 reps
85 kg 5 reps.