2010-03-05, 14:27
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Det låter bra. Jag äter nästan en lakto-ovo-vegetarisk kost, inte särskilt ofta det blir kött. Det funkar utmärkt med det upplägget, även om kött faktiskt mättar väldigt bra. Å andra sidan är kokt (men inte stekt) ägg rätt mättande. Rekommenderar kokosmjölk också!
Utöver att skippa kolhydrater typ bröd rekommenderar jag att du ser efter periodisk fasta, dvs skär ner ätfönstret ordentligt, och ät bara 1-2 gånger om dagen. Då regleras hungern mycket bättre.
Du får inte plats med några särskilda mängder mjölk om du tänkt hålla 20-30g kh/dygn. Om du eftersträvar ketos verkar citronsyra och aspartam förhindra det, så alldeles för mycket lightläsk funkar inte.
Se även:
* http://www.paleonu.com/get-started/
* http://kostdoktorn.se/viktnedgang
(PS: Menar du Annika Dahlqvist?)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-03-05, 14:50
|
|
|
Banned User
|
Låter jätte bra!
Jo kokt ägg ger helt sjuk mättnadskänsla. Jag har alltid ätit mycket kokt ägg vid dieter och dylikt.
Periodisk fasta har alltid fungerat bättre för mig, jag brukar käka främst framåt kvällen så jag slipper lägga mig hungrig, det är oftast just det som förstör.
Men det blir nog två mål till en början i alla fall.
Mjölk dricker jag inte vanligtvis så mycket så det blir inga problem till att skippa, därimot var det nytt med aspartam för mig. Gick och hällde ut mitt glas funlight direkt
Lika bra att köra seriöst om man ändå ska ge sig in på det.
|
|
|
2010-03-05, 14:53
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-03-05, 19:39
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Hemulen hälsar att hemul träningsvärk är bättre.

|
Snällt!
Det var några dagar av ohemulitet innan dess. Dels var det tyngsta 5x5 i marklyft jag någonsin kört (personbästa?), dels hade jag inte tränat på.
Nu är träningsverken Hemul igen!
|
|
|
2010-03-05, 21:45
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
...tränat på över en vecka.
träningsvärk.
Jisses. Tur att det är helg. Behöver ta igen en del sömn.
|
|
|
2010-03-05, 21:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Du mikaelj, att ditt kalcium intag skjuter i höjden är inget du oroar dig över?
|
|
|
2010-03-05, 22:08
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Jag försöker att balansera(?) med extra magnesium så att det blir kring 1:2.
I övrigt bekymrar mig det inte, eftersom jag inte tror på kopplingen prostatacancer<->kalcium som brukar nämnas.
|
|
|
2010-03-05, 22:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
I övrigt bekymrar mig det inte, eftersom jag inte tror på kopplingen prostatacancer<->kalcium som brukar nämnas.
|
Nej där är vi två. Eller tror och tror, jag utesluter det inte men jag blir sjukt less på att det tar typ två sekunder i en tråd om högt kalciumintag/hög mjölkkonsumtion innan någon kommer in i tråden och börjar snacka prostatacancer.
Den kopplingen jag i så fall kan se är om kalciumintaget skulle leda till en obalans i D-vitaminnivåer och på så sätt bidra indirekt. Men då är det ju egentligen låga D-vitaminnivåer som är risken och kalciumintaget äen bidragande orsak till de låga D-vitaminnivåerna.
Det fixas med höga doser.
|
|
|
2010-03-05, 22:41
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Äsch, nåt ska man ju dö av, och det är väl t.o.m rätt onödigt att dö av prostatacancer?
|
|
2010-03-05, 22:51
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
och det är väl t.o.m rätt onödigt att dö av prostatacancer?
|
Ja i alla fall som ung. Att som man drabbas högt upp i åldern är ju extremt vanligt.
Men visst har du rätt i att det vore synd som ung. Men om man inte köper en viss faktor som stor risk ser jag ingen anledning att anpassa sig därefter bara för att folk vill öka sin postcount på Kolo.
|
|
|
2010-03-05, 23:06
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nej där är vi två. Eller tror och tror, jag utesluter det inte men jag blir sjukt less på att det tar typ två sekunder i en tråd om högt kalciumintag/hög mjölkkonsumtion innan någon kommer in i tråden och börjar snacka prostatacancer.
|
*nickar*
Citat:
Den kopplingen jag i så fall kan se är om kalciumintaget skulle leda till en obalans i D-vitaminnivåer och på så sätt bidra indirekt. Men då är det ju egentligen låga D-vitaminnivåer som är risken och kalciumintaget äen bidragande orsak till de låga D-vitaminnivåerna.
Det fixas med höga doser. 
|
Precis. 50kIE en gång i veckan/varannan vecka blir 3,5-7k IE/dag. Det tycker man borde räcka för att buffra upp eventuella negativa sidoeffekter av kalcium.
Dessutom känner jag mig själv. Jag är en periodare vad gäller matvanor. Snart kommer jag nog att sluta äta så så mycket ost.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Äsch, nåt ska man ju dö av, och det är väl t.o.m rätt onödigt att dö av prostatacancer?
|
Mnja, jag tror att ett visst mått av insulinresistens kommer före prostatacancern, faktiskt. Tänker chansa på att lågkolhydrat + periodisk fasta + träning + normal vikt räddar mig.
Citat:
Ja i alla fall som ung. Att som man drabbas högt upp i åldern är ju extremt vanligt.
|
*lallala* begynnande insulinresistens...
Insulin resistance is inversely related to prostate cancer: A prospective study in Northern Sweden:
Citat:
|
Our data suggest that androgens, which are inversely associated with insulin resistance, are important in the early prostate cancer development, whereas insulin resistance related factors may be important for tumour progression.
|
Alltså: se till att styrketräna tungt, stressa minimalt, sov tillräckligt och undvik fytoöstrogener, så slipper man att drabbas av cancern till att börja med, och se till att inte bli [patologiskt] insulinresistent så slipper det bli något av cancern om den väl skulle börja.
Citat:
Men visst har du rätt i att det vore synd som ung. Men om man inte köper en viss faktor som stor risk ser jag ingen anledning att anpassa sig därefter bara för att folk vill öka sin postcount på Kolo. 
|
Mm... Rött kött, ost, mättat fett. Vad har vi mer på Hemska Listan? ;-)
|
|
|
2010-03-06, 12:06
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Den ska jag läsa.  Men i mitt fall är det en fråga om genetiskt dåliga förutsättningar. Sjukt mycket cancer i släkten. PÅ BÅDE morsans och farsans sida.
Citat:
Mm... Rött kött, ost, mättat fett. Vad har vi mer på Hemska Listan? ;-)
|
Musklerna förtvinar om man äter jordnötter.
|
|
|
2010-03-06, 17:09
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Den ska jag läsa.  Men i mitt fall är det en fråga om genetiskt dåliga förutsättningar. Sjukt mycket cancer i släkten. PÅ BÅDE morsans och farsans sida.
|
Eek. Ja, då är det nog en bra idé att försöka minimera inverkan från de faktorer du faktiskt kan påverka.
Citat:
|
Musklerna förtvinar om man äter jordnötter. 
|
Just ja! Icke att förglömma. Döttsfruktos och döttsnötter!
|
|
|
2010-03-06, 17:14
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Lördag 6 mars 2010: Styrketräning (böj, fika, bänk, småprat, mark, rh, bs)
Mini-Kolo-träff! Skuggan, Sam (Wesaft), Lillen (Ekman), O_Wao, Numse på Sportlife Almedal.
Nu får vi börja ha träffarna på Friskis & Svettis, för det var mitt sista friträningskort...
KV = ~75 kg
Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8
* 90 kg x 5
* 100 kg: 5 + 5 + 3 + 2 (långsamma) + 3
* 105 x 1
* 90 kg x 4
* 90 kg: 2 x 5 (stången längre bak på ryggen)
* 105 kg x 1
* 90 kg: 6 + 5
Bänk
* Uppvärmning: 60 kg x 8
* 80 kg: 5 x 5 (-1 rep på sista setet) (personbästa)
Mark (med tumlås)
* Uppvärmning: blandade tekniklyft på 40 kg, 60 kg x 8
* 130 kg: 5 (personbästa) + 5 + 3
Räckhävning
* KV x 5
Barrsänkning
* KV + 40 kg x 3
Kommentar
Lite uppstyckat med vila och prat mellan seten, inte strikt 5x5. Det var bra att jag utmanade mig i bänk och mark, för jag klarade ju det! I övningar där fail inte gör något är det lika bra att lyfta tungt. Det kändes som att jag skulle kunna klara av tyngre vikt på 5 rep i de första seten marklyft, hade nog även kunnat öka lite i bänk.
Fick hjälp av Wesaft i böj: provade att lägga stången längre bak på ryggen.
Gav mer stabilitet och tar mer på benen än på bålen. Skall nog fortsätta med det upplägget. Kändes bra!
Efteråt kaffe hos Sam (Mölndals bästa kaffe! snygga figurer också) med Ekman å Skuggan. Trevlig pratstund om, hrm, fett och Cordain-boken på soffbordet. Paleo/lågkolhydrat blir allt vanligare.
Lite mer prat, men å andra sidan kan man få lite hjälp av andra som ser hur man gör. Ett riktigt kul pass, som dessutom hade en finfin transportsträcka på cykel i sol & blå himmel.
Toppenbra början på helgen!
Senast redigerad av mikaelj den 2010-03-06 klockan 17:16.
|
|
|
2010-03-06, 17:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Glömde fråga när ni stog o pratade om tjejer, hörde ju inte direkt vad ni sa.
Men hur gör du om du ska på date? Du kan ju inte direkt bessa in 2500kcal och sedan ta upp en kokosmjölk ur fickan och dricka efteråt?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:35.
|

|