Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-06, 17:48   #826
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mirrranda Visa inlägg
Va?? Hur varmt var det egentligen? Har för mig att det var runt 20?
Det var iallafall en lömsk värme som kom krypande. Usch, det kan bli ännu jobbigare i år.

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
http://www.stockholmmarathon.se/star...ID=91&Lan_ID=1

Kändes dock som mer, var brutalt varmt trots att jag bara var åskådare
Du får slänga till mig en glass när jag springer förbi.

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Touché.

En punktering manifesterar sig dock i något konkret så att man har ett bevis för det giltiga i frånfället.
Det har du rätt i. Det var en smart taktik av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Får väl också hänga på i kören som hoppas på att smalbenen fixar sig tills på lördag. Jag tänkte förresten på alla er marathonlöpare när jag var ute och cyklade idag. Det jag tänkte var att 4,2 mil är långt (fy fasen vad långt det kändes ibland), och att jag måste träna ordentligt innan jag ger mig på något sådant, plus att jag var imponerad av alla er som försöker er på det
Tack. Jag hoppas också på det bästa. Om inte annat får jag ju se Sthlm. Det är alltid något.

42 km är så långt att jag insett hur dumma ultramaralöparna är.
Gammal 2007-06-06, 17:56   #827
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Äntligen kom den utlovade utläggningen som skulle få mig att sätta falafeln i halsen. Enda sedan det uttalandet har jag gått i väntans tider.

Extremt intressant läsning, roliga jämförelser från förra året och särskilt för mig som inte ens var medlem på kolo då och således inte följde din förra journal.

Lite lustigt med all statistik, alla djupa analyser men samtidigt totalt spekulativt om hur det kommer gå. Men dte är ju självklart charmen oxå, oavsett förberedelser och analysonani så är det ju helt ovisst.

Jag kommer hålla tummarna stenhårt för dig, machine gun, floppix, Edvin(?) och kanske har jag glömt nån mer koloit som ska springa.

Lycka till säger jag redan nu!

Kul med en bild oxå, "triceps är en likblek hästsko" är dessutom årets citat.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 18:12   #828
Jondahl
Registered User

Jondahls avatar

Reg.datum: Jan 2006
Wow. Kul. Nu blir det ju ännu roligare att följa ditt resultat på lördag =). Du har ju en något större andel långpass i år. Dessutom ett par vad jag antar är återhämtningspass. Det drar väl ner temposiffran mer än vad som kanske är verkligheten?
Det ser ju onekligen bättre ut i år, långpassen och den totala distansen fäller nog avgörandet. Jag tror du klarar fyra timmar

Och Eddie: Vem har sagt så?
Jondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 18:20   #829
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Oh så skojig läsning!

Dock saknade jag de högst väsentliga parametrarna "publiktryck" samt "virtuell fanclub-peppning" i inför-analysen av årets resultat.

STORT lycka till!

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 18:22   #830
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Efter att ha läst ditt mycket intressanta inlägg med beräkningar och tankar bedömer jag att du inte kommer springa snabbare på maran detta år. Dels verkar du inte gilla värme, dels har du sprungit lite långsammare på distanspassen. Däremot tror jag du rent orkesmässigt kommer klara det galant, nästan så att du är fräsch i målet med all den distans du kört. Problemet är som jag ser det att du inte vant kroppen vid att springa lite fortare under längre tid, som ett marathon kräver. Enda anledningen att jag fixade sträckan på 3:34 var att jag tränat med en löpare som tvingade mig att hålla uppe tempot på de relativt få distanspassen jag körde. Inga vedertagna fakta nu, utan bara mina egna erfarenheter av att man lätt vänjer kroppen vid ett tempo och minsta avvikelse, uppåt eller nedåt, känns jobbig.

Det som dock kan ge mig fel är de relativt frekventa Yasso-passen på vilka du fått pendla benen lite oftare. Och i detta fall har jag gärna fel, och får egentligen gärna stryk också.

Men nu till det positiva. Du kommer att ha väldigt stor nytta av den grund du lagt resten av säsongen. Lite mer fart på det här och du sätter LL på medaljtid.
Gammal 2007-06-06, 18:25   #831
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Och Eddie: Vem har sagt så?
Sagt vad?

EDIT: Haha, nu såg jag att det stod biceps är en likblek hästsko". Men likförbannat var det roligt sagt
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 18:56   #832
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Ser bra ut Noodles. Lite statistik är aldrig fel.

Håller med dig om att Yasso är opålitligt för att räkna fram sluttider. Får se om Noddles42195 fungerar bättre. Blir det bra väder vill vi se en attack på sub 4. Hur som helst - kör hårt och spring snabbt.
Gammal 2007-06-06, 19:08   #833
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Mastig statistik! Sånt gillar vi

Ironwoman skrev en intressant sak för ett tag sen (jag utgår från att hon baserar det på personlig erfarenhet). Det är att man använder musklerna lite olika beroende på hastighet och om man ständigt tränar i t.ex. 5 min-tempo och sen går ner på 5:30-tempo när det är dags för marathon kan det bli en jobbig omställning. Alltså, det är vettigt att hålla det tempo på långpassen som man planerat att hålla på maran (om man är vanlig motionär alltså, det är kanske inte så vettigt om man satsar på sub 3h) och därmed kanske det inte alls är negativt att du hållt ett lägre tempo generellt den här säsongen än förra året. Fler långpass gör ju också sitt till. Jag tror att du klarar sub 4h om inte värmen tar knäcken på dig och även där är du ju bättre förberedd i år.

Jag blev för övrigt väldigt taggad på en ordentlig sammanställning av min egen träning denna säsong. Även om jag inte har någon tidigare säsong att se tillbaka på. Nu vet jag vad jag ska göra med all överskottsenergi jag dragit på mig och inte får utlopp för nu när jag tvingat mig själv till stillasittande

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 20:43   #834
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag kommer hålla tummarna stenhårt för dig, machine gun, floppix, Edvin(?) och kanske har jag glömt nån mer koloit som ska springa.
floppix kommer nog klara sitt uppdrag väl, hon ska langa vätska De jag vet säkert ska springa är väl jag, Noodles och edvin. Fredrik_S(?) skulle kanske ställa upp. Vet inte om det var fler faktiskt.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Gammal 2007-06-06, 21:22   #835
mirrranda
Registered User

mirrrandas avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
floppix kommer nog klara sitt uppdrag väl, hon ska langa vätska De jag vet säkert ska springa är väl jag, Noodles och edvin. Fredrik_S(?) skulle kanske ställa upp. Vet inte om det var fler faktiskt.
Inte jag

Jag börjar ångra mitt beslut, maran var ju bland de roligaste jag gjort..
Gammal 2007-06-06, 22:46   #836
edvin
Registered User

edvins avatar

Reg.datum: Aug 2005
Riktigt imponerad av all din statistik! Rolig läsning! Det känns som att du har förberett dig väl. Det är riktigt klurigt att förutsäga sin sluttid, men du har en riktigt bra chans att slå dina gamla resultat.
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 07:27   #837
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Kul att den lilla statistikutläggningen var uppskattad! Jag trodde faktiskt att de flesta skulle somna innan tredje raden.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Äntligen kom den utlovade utläggningen som skulle få mig att sätta falafeln i halsen. Enda sedan det uttalandet har jag gått i väntans tider.

Extremt intressant läsning, roliga jämförelser från förra året och särskilt för mig som inte ens var medlem på kolo då och således inte följde din förra journal.

Lite lustigt med all statistik, alla djupa analyser men samtidigt totalt spekulativt om hur det kommer gå. Men dte är ju självklart charmen oxå, oavsett förberedelser och analysonani så är det ju helt ovisst.

Lycka till säger jag redan nu!
Tack, Eddie! Även om du kommit in rätt sent och missat min förra journal så är du en frisk fläkt som märks.

Som jag skrev så är det rena spekulationer att försöka förutse en marathontid. Just därför är det så kul att försöka hitta den optimala metoden för det. Förra året hade jag ingen pulsmätare så den informationen saknas att jämföra med. Om jag springer nästa år kan jag nog göra en ännu utförligare jämförelse.

"Biceps/triceps är en likblek hästsko" är den bistra sanningen för 2006. I år har jag förutom långpassläxan lärt mig att löpning ska bedrivas i linne. Brännan har därför förflyttats upp en bra bit. Nu kommer jag bara se konstig ut på beachen.

Citat:
Wow. Kul. Nu blir det ju ännu roligare att följa ditt resultat på lördag =). Du har ju en något större andel långpass i år. Dessutom ett par vad jag antar är återhämtningspass. Det drar väl ner temposiffran mer än vad som kanske är verkligheten?
Det ser ju onekligen bättre ut i år, långpassen och den totala distansen fäller nog avgörandet. Jag tror du klarar fyra timmar
Kul att du tror på fyra timmar. Jag vet inte om jag själv vågar göra det.

Det stämmer att återhämtningspassen har dragit ner totaldistansen. Med undantag för något dumdristigt intervallpass så har passen efter långpassen varit mediokra. Förhoppningsvis har jag vant mig vid en högre dos och i framtiden tål jag kanske mer.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Oh så skojig läsning!

Dock saknade jag de högst väsentliga parametrarna "publiktryck" samt "virtuell fanclub-peppning" i inför-analysen av årets resultat.

STORT lycka till!

//Kristin
Tack så mycket! Publiktryck är en klart underskattad parameter. Slutsatsen där är att den saknats helt på träningspassen men under själva loppet verkar den vara lika bra oavsett år. Jag har sagt det förr; Stockholm visar sig verkligen från sin bästa sida under SM. Förutom att det är en fin stad som man får se så är publikstödet fantastiskt. Jag gillade Göteborgsvarvet och den folkfest som är kring det men SM är strået vassare.

Stödet från virtuella vänner är inte heller något som ska underskattas. Jag ser fram mot att under loppet hålla utkik efter lite Koloiter. Säg gärna till om du vet var du ska stå.

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Efter att ha läst ditt mycket intressanta inlägg med beräkningar och tankar bedömer jag att du inte kommer springa snabbare på maran detta år. Dels verkar du inte gilla värme, dels har du sprungit lite långsammare på distanspassen. Däremot tror jag du rent orkesmässigt kommer klara det galant, nästan så att du är fräsch i målet med all den distans du kört. Problemet är som jag ser det att du inte vant kroppen vid att springa lite fortare under längre tid, som ett marathon kräver. Enda anledningen att jag fixade sträckan på 3:34 var att jag tränat med en löpare som tvingade mig att hålla uppe tempot på de relativt få distanspassen jag körde. Inga vedertagna fakta nu, utan bara mina egna erfarenheter av att man lätt vänjer kroppen vid ett tempo och minsta avvikelse, uppåt eller nedåt, känns jobbig.

Det som dock kan ge mig fel är de relativt frekventa Yasso-passen på vilka du fått pendla benen lite oftare. Och i detta fall har jag gärna fel, och får egentligen gärna stryk också.

Men nu till det positiva. Du kommer att ha väldigt stor nytta av den grund du lagt resten av säsongen. Lite mer fart på det här och du sätter LL på medaljtid.
Först och främst måste jag säga hur imponerad jag är av dina 3.34 (även Jax 3.31). Den till synes harmlösa km-tiden (folk har en tendens att jämföra med hur snabbt de springer milen) är banne mig jobbig under så lång distans.

Intressant att du tror jag får en sämre tid i år. Det är ärliga ord som uppskattas. Jag är själv högst skeptisk till att klara 4h men jag kan lova att dina teorier hjälper mig att kämpa för en bättre tid. Långpassen har inte gått snabbt och jag har svårt med fartökningarna. Egentligen är det bara sista månaden som jag fått upp tempot lite. Yasso må vara det nya Uri Geller men bra träning är det definitivt. Angående värmekänsligheten kan jag knappast säga emot. Mitt sista långpass (23 km) höll jag 5:08 min/km. Det är ett riktigt fint tempo och då var jag ändå inte speciellt sliten efteråt. Förklaringen? Under 20 grader i luften.

Det var ett förbannat tjat om LL förresten. Jag kommer ha fullt upp med att slicka mina sår. Det börjar närma sig pension (läs: öl och TV-sporten som träning) för min del. Efter det kommer jag leva på den grundkondition jag byggt upp i unga år.

Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Ser bra ut Noodles. Lite statistik är aldrig fel.

Håller med dig om att Yasso är opålitligt för att räkna fram sluttider. Får se om Noddles42195 fungerar bättre. Blir det bra väder vill vi se en attack på sub 4. Hur som helst - kör hårt och spring snabbt.
Thank you. Löpning lämpar sig verkligen för statistik och jag försöker sätta en ny standard när det gäller överanalysering av träningsresultat.

Jag lovar att göra en attack på sub 4 oavsett väder. Jag har redan fullföljt två maror så det är inte samma katastrof om jag kroknar på slutet. Utgångstempot kommer bli 5:40 min/km (alltid svårt att hitta rätt iofs). Risken finns dock att det kommer sjunka markant för att mot slutet närma sig 9 min/km. Ett tempo som jag för övrigt höll sista 5 km under min första mara (magsjuka kallas det).

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Mastig statistik! Sånt gillar vi

Ironwoman skrev en intressant sak för ett tag sen (jag utgår från att hon baserar det på personlig erfarenhet). Det är att man använder musklerna lite olika beroende på hastighet och om man ständigt tränar i t.ex. 5 min-tempo och sen går ner på 5:30-tempo när det är dags för marathon kan det bli en jobbig omställning. Alltså, det är vettigt att hålla det tempo på långpassen som man planerat att hålla på maran (om man är vanlig motionär alltså, det är kanske inte så vettigt om man satsar på sub 3h) och därmed kanske det inte alls är negativt att du hållt ett lägre tempo generellt den här säsongen än förra året. Fler långpass gör ju också sitt till. Jag tror att du klarar sub 4h om inte värmen tar knäcken på dig och även där är du ju bättre förberedd i år.

Jag blev för övrigt väldigt taggad på en ordentlig sammanställning av min egen träning denna säsong. Även om jag inte har någon tidigare säsong att se tillbaka på. Nu vet jag vad jag ska göra med all överskottsenergi jag dragit på mig och inte får utlopp för nu när jag tvingat mig själv till stillasittande
Jag tror Ironwoman har en stor poäng där. Jag har aldrig förstått meningen med att springa långpassen mycket långsammare än jag ska springa själva loppet. Likaså har jag under själva loppet svårt att gå in i ett lägre tempo som känns onaturligt. Att springa ett tempo som känns onaturligt långsamt (t ex ihop med en ovan löpare) kan slita mer än ett bra tempopass. Om inte annat är det psykiskt jobbigt pga tristessen. Långpassen har gett min kropp mer driftsäkerhet. En stor skillnad mot tidigare år är att nästan alla långpass har gått i värme och sol.

Klart du ska sammanställa all din statistik. Förutom att det är intressant för oss kan det ge dig själv intressanta perspektiv. Jag insåg inte hur mycket mer distans jag hade jämfört med förra året förrän jag av en slump jämförde i april. Det kan definitivt hjälpa självförtroendet när antalet mil visar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av edvin Visa inlägg
Riktigt imponerad av all din statistik! Rolig läsning! Det känns som att du har förberett dig väl. Det är riktigt klurigt att förutsäga sin sluttid, men du har en riktigt bra chans att slå dina gamla resultat.
Tackar. Att slå mitt gamla resultat skulle vara kul med tanke på att det resultatet var i sig en förbättring med en halvtimme. Jag tror för övrigt att du kommer göra en mycket imponerande maradebut.
Gammal 2007-06-07, 07:31   #838
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
3.57. Grattis på förhand.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 07:43   #839
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Ett viktigt tillägg: Om klockan skulle stå på över 4 timmar när du kommer i mål, glöm för guds skull inte bort vilken otrolig prestation det ändå är att genomföra ett marathon. Ouppfyllda tidsmål verkar kunna knäcka de bästa.

Gammal 2007-06-07, 08:03   #840
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Det var ett förbannat tjat om LL förresten. Jag kommer ha fullt upp med att slicka mina sår. Det börjar närma sig pension (läs: öl och TV-sporten som träning) för min del. Efter det kommer jag leva på den grundkondition jag byggt upp i unga år.
Klart det är mycket tjat om LL, det kommer att bli en bra tävling. Jag tänker eventuellt förära tävlingen med min närvaro och har arrangörerna riktig tur så kommer även Stockholms bästa cykelbränna till startlinjen. Snart dags för en tråd för att hetsa folk till att anmäla sig.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.