Klossbänk (13cm)
2 x 120kg
1 x 130kg
1 x 140kg
1 x 150kg
0 x 162,5kg
0 x 162,5kg
+ Baksida axlar (hantlar)
8 x 8 x 10kg
Kommentar: Godkänt pass, inte det bästa men inte det sämsta. Kommer här i dagarna presentera mina tankar inför 2010, enligt en blogg kommer det bli intressant läsning.
Jag kommer gå in i träningsåret 2010 precis som jag gick in i träningsåret 2009 och även 2008, med krånglande och smärtande höft/baksida lår. Tråkigt men sant så har det inte varit många böj- och markpass sedan SL3:an i år som har varit utan smärta i baksida lår, vilket i sin tur har resulterat i allt sämre och sämre resultat i böj och mark.
Jag har fattat beslutet att under 2010 göra en bänksatsning. Detta innebär att jag kommer tävla främst i bänkpress, och endast i styrkelyft när jag känner att jag kan köra knäböj och mark utan smärta. Jag kommer fortfarande träna knäböj och mark, men inte lika mycket samt att jag kommer lägga stor fokus på att "rehaba" höft och hamstrings med det självklara målet att kunna tävla smärtfritt i styrkelyft i slutet av 2010.
Medan jag väntar på att höft/hamstring ska bli bra kommer jag alltså göra en satsning i bänkpress. Bänkpress har alltid varit min relativt starka gren där jag har haft lätt att öka i, och med en fräsch Katana i garderoben finns ytterligare möjligheter att öka ännu mer. I ett inledande skede kommer träningen se ut som följande:
Måndag: ME-bänk + Lätt Baksida axlar
Bänkvarianter, som jag kört under hösten, med 1-3 reps till "max".
Onsdag: Reps-bänk + Tung Rodd & Lats
Bänkvarianterna detta pass kommer ligga runt 45-60% av 1RM och runt 10-15 reps. Förvänta er även biceps på detta pass.
Fredag: DE-Bänk + Lätt Baksida axlar
Som under hösten, fokus på explosivitet och fart detta pass. Mycket kedjor och band dessa pass. Fredagar (inte alla dock) kommer även vara tröjpass.
Lördag: Böj & Mark + Mage
Inget konstigt, mycket på känsla.
~ Mål för 2010 ~
Godkänt tävlingslyft med Katanan - Det kanske mest elementära med satsningen, är att jag får godkända tävlingslyft med Katanan. Katanan gör enorm skillnad på vikterna, 170kg kan vara som papper i katanan men blytungt i F6:an.
Kvala till bänkpress-SM - 210kg i 110:an eller 220kg i 125:an, oavsett vad, det primära målet för 2010 blir att klara kvalgränsen till Bänkpress-SM.
Ta plats i ÖKKs Elitserie-Bänk-lag - ÖKK kommer ha ett lag i Bänk-Elitserien under 2010, och där vill man gärna ta plats. Tanken är väl att om ÖKK tar sig till Bänk-Lag-SM så vore det väldigt kul att vara där och kämpa.