2008-02-26, 00:56
|
|
|
Athletic chick on a stick.
Reg.datum: Mar 2007
|
25 februari - tung böj
Knäna är väl sådär. Men arbetsvikten känns hyfsat lätt så det fick gå an.
Knäböj:
0kg x 5
20kg x 5
30kg x 2
35kg x 2
40kg x 2
45kg x 2
(47,5kg x 2) x 7
...att sätta sig känns som att försöka komprimera en kloss av solitt gummi med knät
Sittande vadpress:
20kg x 10
60kg x 10
50kg x 15
40kg x 30, 20
Bencurl:
4plattor x 10
8plattor x 10, 10
7plattor x 10
Ryck med hantel:
14kg / 16kg / 18kg
Frivändningar/ryck med stång/egenfabricerad explosiv övning?!:
20kg / 30kg / 40kg
...jag skäms inte att säga att jag inte har en aning om vad jag gjorde här. Med noll koll på OL inser till och med jag att det här var en teknisk tragedi. Parodiserandes frivändningar, fast utan den sittande biten (kändes onödig?!) men stången vilandes på golvet i startläge och på nyckelbenen i slutet. Huvudidén var i alla fall att öva på att knöla upp en lastad stång i axelhöjd, för de gånger man bommar böjen utan powerrack.
Rörelseträning:
Axlar
|
|
|
2008-02-26, 03:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
åh, ah. heerh... hrm. alltså? om vi tänker oss att nån bara sopade undan benen för mig
med en gigantisk vårrulle och målade mig i en lätt nyans av kycklingrosa så tror jag ändå
inte att det bidrar till en tillräckligt beskrivande bild på hur totalt mållös jag är över att
ha sträckläst om dina enorma träningsframsteg de senaste timmarna här. i salute you !
ska leta rätt på hakan och gå och sova så jag kan smälta det här och komma tillbaka
senare när koordinationsförmågan mellan hjärnhalvorna inte påminner om äppelmos :P
SÅ JÄVLA BRA, helt enkelt
|
|
|
2008-02-26, 08:01
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Styrkevändningar brukar man kalla det tekniklösa och ograciösa uppmusklandet av en vikt som sker av styrketränande utan bildning i OL.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2008-02-26, 08:10
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Styrkevändningar brukar man kalla det tekniklösa och ograciösa uppmusklandet av en vikt som sker av styrketränande utan bildning i OL. 
|
Jag brukar kalla mina försök för fribrottningsvändningar. Hälften frivändning och hälften brottning med stång.
|
|
|
2008-02-26, 08:23
|
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
|
Även från golvet? (om man nu ska vara a wee bit anal)
Någon, bertbert, borde göra en sammanställning över alla de olika vändningar, frivändningar, sittvändningar, hänga styrkevändningar och allt vad det nu heter. En blir ju förvirrad.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Jag brukar kalla mina försök för fribrottningsvändningar. Hälften frivändning och hälften brottning med stång.
|
Jag brukar kalla mina halvbicepscurl med trapzdrag.
|
|
|
2008-02-26, 08:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z
Även från golvet? (om man nu ska vara a wee bit anal)
Någon, bertbert, borde göra en sammanställning över alla de olika vändningar, frivändningar, sittvändningar, hänga styrkevändningar och allt vad det nu heter. En blir ju förvirrad.
|
Finns i princip bara:
Clean, sittvändning, sådan lyftare gör i stöt.
Power clean, styrkevändning. Från golvet till nyckelbenen, liten böjning i knäna.
Ståvändning, som styrkevändning fast utan att man böjer knäna och möter stången.
Hang clean, man börjar från stående och sänker stången till valfri position t.ex till mitt på låren, precis ovanför knäna, precis under knäna och utför därifrån någon av vändningarna ovan.
|
|
|
2008-02-26, 08:40
|
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
gagagagaga cama2m
|
Topp!
|
|
|
2008-02-26, 12:30
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Finns i princip bara:
Clean, sittvändning, sådan lyftare gör i stöt.
Power clean, styrkevändning. Från golvet till nyckelbenen, liten böjning i knäna.
Ståvändning, som styrkevändning fast utan att man böjer knäna och möter stången.
Hang clean, man börjar från stående och sänker stången till valfri position t.ex till mitt på låren, precis ovanför knäna, precis under knäna och utför därifrån någon av vändningarna ovan.
|
Bra där!, som Allan hade sagt. Vad kallar du ett påbörjat ryck/vändning som slutar i en shrug då?
Min (enda) OL-bok har också en massa varianter där man kör vissa av ovanstående rörelser från bock etc. Hur modifieras namnen då?
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2008-02-26, 12:37
|
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Min (enda) OL-bok har också en massa varianter där man kör vissa av ovanstående rörelser från bock etc. Hur modifieras namnen då?
|
"Övning" från bockar.
|
|
2008-02-26, 13:17
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Bra där!, som Allan hade sagt. Vad kallar du ett påbörjat ryck/vändning som slutar i en shrug då?
|
Ryck- och stötdrag.
|
|
|
2008-02-26, 16:45
|
|
|
|
Power clean it is. Fast brottningen låg nog inte särskilt långt ifrån, heller.
Bör man studsa så högt upp från golvet som hon gör? Jag har tidigare fått skäll för detsamma, men gud vet att de här aktiviteterna är bland de mest motsägelsefulla man kan åta sig...
Citat:
Ursprungligen postat av Litecore
åh, ah. heerh... hrm. alltså? om vi tänker oss att nån bara sopade undan benen för mig
med en gigantisk vårrulle och målade mig i en lätt nyans av kycklingrosa så tror jag ändå
inte att det bidrar till en tillräckligt beskrivande bild på hur totalt mållös jag är över att
ha sträckläst om dina enorma träningsframsteg de senaste timmarna här. i salute you !
ska leta rätt på hakan och gå och sova så jag kan smälta det här och komma tillbaka
senare när koordinationsförmågan mellan hjärnhalvorna inte påminner om äppelmos :P
SÅ JÄVLA BRA, helt enkelt 
|
Mindre knark för din del
...annars uppskattar jag inputen. Det är förvisso mer som är smärtsamt dåligt än det är som är hyfsat bra, men lite ryggdunk kan jag nog unna mig. Tack.
|
|
|
2008-02-26, 17:45
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av pony
Power clean it is. Fast brottningen låg nog inte särskilt långt ifrån, heller.
Bör man studsa så högt upp från golvet som hon gör? Jag har tidigare fått skäll för detsamma, men gud vet att de här aktiviteterna är bland de mest motsägelsefulla man kan åta sig...
|
Studsa? Om det är hoppet du menar så ja, det blir lätt ett hopp när man sysslar med lättare vikter och tar i. När det blir tyngre så blir det inte lika tydligt (man går upp på tå i princip), men många lättar från golvet då man ofta särar på benen innan man tar emot stången.
|
|
|
2008-02-26, 17:46
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Vändningar är i någon mening analogt med ett hopp. Amerikanska hobbycoacher brukar lära ut cleans som ett hopp så att fötterna lämnar marken. En sovjetisk elittränare skulle säga att en vändning är en vändning, gör om gör rätt. All höjd du vinner med kroppen är höjd du förlorar på stången. Tittar man noga på hoppar inte eliten, utan de lyfter fötterna så fort att kroppen hamnar i frifall (egentligen drar man sig under stången så det går nog fortare än frifall också). Det är lite olika också om man behöver ändra stansen, vissa shufflar omkring fotställningen i vändningen för att komma i bättre läge för frontböjen. Dock är det så att stampet med fötterna som blir av hoppet, eller frifallet och landningen om man vill, hjälper till att uppnå full muskelspänning och leder således till mer vikt på stången.
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2008-02-26, 22:02
|
|
|
|
26 februari - tung mark/lätt bänk
Marklyft:
50kg x 5
80kg x 1
(82,5kg x 1) x 6
...lagom ambitiös uppvärmning, sådär.
Sänkte ju programmets vikt med 10, då det blev för tungt. Nu tror jag nästan att jag återigen kan höja, med kanske 5.
Bänkpress:
20kg x 3
30kg x 3
40kg x 3
50kg x 3
60kg x 1
70kg x 1
75kg x BOM!
...70 var lätt men fult. 60 var papper som satan. 75 känns Hitleromöjligt.
Stångrodd:
20kg x 5
40kg x 5
50kg x 5, 5
Hantelrodd:
25kg x 10, 10
Styrkevändningar:
20kg / 30kg / 40kg / 45kg / 40kg / 30kg
...45 var tungt. Resten var bara fluff.
Rörelseträning:
Axlar & fotleder
Bara massa hopp och lek.
Det där med att dra sig in under stången som Arf Pingvin nämner blir jag inte klok på. Men å andra sidan var det andra gången jag vände, och första gången med instruktion. Vackert eller inte, skiten kom upp.
|
|
|
2008-02-27, 20:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Har läst lite i din journal några gånger. Så det är väl på tiden att jag skriver något. Något som jag reflekterar över när jag läser om dina prestationer är att du är förvånasvärt stark i lathsdrag och bänkpress om man jämför med andra övningar. Det är säkert inte så många som gör i princip lika mycket i lathsdrag som i marklyft. 70kg i bänkpress är också bra. Tävlingsplaner?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.
|

|