2007-02-11, 17:50
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av damir_T
Same shit. Alsså. fan jag e ju stark i marken  men teknien cpar.... fan vad jobbit..
|
Det är bättre att ha teknikproblem än styrkeproblem!
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2007-02-12, 23:09
|
|
Mr BodyPump.
|
Jag blev tvungen att avbryta marklyftpasset. Idag gick allt segt och jag kände på mig att 207.5 inte skulle gå särskilt bra idag. För att spara mig den psykiska påfrestningen efter en eventuell bom så valde vi (krister och jag) att ta ett lätt mark pass i veckan och sedan gå fullt ut nästa.
Jag lyfte 180 och 195 idag. Både gick oväntat segt. Först så kom jag inte ens ned till stången på 180 då jag var för oladdad. Sedan så laddade jag om och drog upp det. Inte nöjd. 195 blev jag lika missnöjd med. Explosiviteten och intensitetet var bortblåst idag.
Har förmodligen att göra med många saker. Jag tränade lite väl sent, 21.30 började jag dra. Denna sena tid påverkade garanterat. Jag hade även varit borta från träningen i en hel vecka pga nackspärren. För lite med mat hade jag även ätit idag.
Nu måste jag kolla på 202.5 igen för att se hur jag kan lyfta. Vi ses!
Citat:
|
|
|
|
2007-02-13, 07:44
|
|
Matematisk Styrkelyftare
Reg.datum: Apr 2004
|
Synd att det var ett segt pass igår men du är snabbt tillbaks! Tänkte köpa metalmarkdräkt också förresten, har du orginal eller viking? Du kör ju också smalmark
|
|
|
2007-02-13, 09:35
|
|
Mr BodyPump.
|
Citat:
Ursprungligen postat av petersson
Synd att det var ett segt pass igår men du är snabbt tillbaks! Tänkte köpa metalmarkdräkt också förresten, har du orginal eller viking? Du kör ju också smalmark 
|
Viking all the way för mig  Men jag har faktist inte provat original för marken.
Jo det sög endel. Förhoppningsvis så blir det bättre nästa vecka.
Citat:
|
|
|
|
2007-02-13, 11:03
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Jag tror inte detta påverkar slutresultatet i marklyft överhuvudtaget. Det vi däremot måste få bort är alla yttre faktorers inverkan, t.ex lite sömn, sen träning, lite mat osv. Nackspärren "har rätt" att påverka resultatet, men det att allt inte är perfekt borde få påverka "i gram" och inte "i kilogram".
Som exempel ska jag ge tävlingen i Jönköping förra lördagen. Magnus Önerud spräckte sin bänktröja i första lyftet. Han fick säkert en liten chock när det sa "ritsch", och stången blev nere. Sedan fick han bråttom att sätta på sig en annan bänktröja. Den andra bänktröjan var dessutom reserv, och möjligen sämre. Allt detta hindrade honom inte från att lyfta inledningsvikten och sedan 10 kg till.
När min f.d adept skulle inleda i böj på 405,5 kg i FM så gick uppvärmningen otroligt segt. 345 var ytterst seg. 385 tappade han bakåt. Sedan lyftet han 405,5 och efter det 415 på tävlingen ändå.
Ovanstående två exempel var från tävlingar. I tävlingar är man mer laddad än på träning, och yttre faktorer spelar mindre roll. Men också på träning måste man försöka ta sig samman.
Detta menar jag mer i allmänhet än just angående gårdagspasset (där jag tror nackspärren inverkade fastän den nu har blivit bra). Men du behöver inte vara orolig : RUTIN kommer att ge förmåga att bortse från de yttre faktorerna!
|
2007-02-13, 11:55
|
|
Mr BodyPump.
|
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Jag tror inte detta påverkar slutresultatet i marklyft överhuvudtaget. Det vi däremot måste få bort är alla yttre faktorers inverkan, t.ex lite sömn, sen träning, lite mat osv. Nackspärren "har rätt" att påverka resultatet, men det att allt inte är perfekt borde få påverka "i gram" och inte "i kilogram".
Som exempel ska jag ge tävlingen i Jönköping förra lördagen. Magnus Önerud spräckte sin bänktröja i första lyftet. Han fick säkert en liten chock när det sa "ritsch", och stången blev nere. Sedan fick han bråttom att sätta på sig en annan bänktröja. Den andra bänktröjan var dessutom reserv, och möjligen sämre. Allt detta hindrade honom inte från att lyfta inledningsvikten och sedan 10 kg till.
När min f.d adept skulle inleda i böj på 405,5 kg i FM så gick uppvärmningen otroligt segt. 345 var ytterst seg. 385 tappade han bakåt. Sedan lyftet han 405,5 och efter det 415 på tävlingen ändå.
Ovanstående två exempel var från tävlingar. I tävlingar är man mer laddad än på träning, och yttre faktorer spelar mindre roll. Men också på träning måste man försöka ta sig samman.
Detta menar jag mer i allmänhet än just angående gårdagspasset (där jag tror nackspärren inverkade fastän den nu har blivit bra). Men du behöver inte vara orolig : RUTIN kommer att ge förmåga att bortse från de yttre faktorerna!
|
Bra! Det är just vad jag behöver höra. Det yttre ska inte behöva påverka. Magnus pressade mycket bra trots att tröjan sprack. KT böjde grymt bra trots att uppvärmningen gick skit. Där har jag mycket att lära!
Det är skönt att höra exempel på lyftare som lyft mycket bra trots att omständigheterna inte varit perfekta.
Citat:
|
|
|
|
2007-02-13, 12:30
|
|
Matematisk Styrkelyftare
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Viking all the way för mig  Men jag har faktist inte provat original för marken.
Jo det sög endel. Förhoppningsvis så blir det bättre nästa vecka.
|
Ah, beställer en sån nu också. Hoppas jag hinner köra med den innan sm. Tänkte ju köpa nya titan men den är slut överallt.
Japp det blir det! Bara att köra på!
|
|
|
2007-02-18, 19:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Var är alla pass?
|
|
|
2007-02-18, 20:47
|
|
Tonsillen
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
|
Kanske en känslig fråga ; Var det han som åkte för doping ?
|
|
|
2007-02-18, 21:24
|
|
Mr BodyPump.
|
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Kanske en känslig fråga ; Var det han som åkte för doping ?
|
Ja det var det.
Citat:
|
|
|
|
2007-02-18, 21:29
|
|
Mr BodyPump.
|
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre
Var är alla pass? 
|
Jag har varit lite dålig på att uppdatera på senaste tiden. Det har varit lite dräkt problem då jag sydde om min v-type så att den blev för tight. Jag kom inte ned tillräckligt djupt med dräkten. Jag har nu gjort den större så på lördag ska jag gå så tungt som jag bara kan!
Citat:
|
|
|
|
2007-02-18, 21:41
|
|
Tonsillen
|
Citat:
Ja det var det.
|
Ok, tack för svaret timme
|
|
|
2007-02-18, 21:43
|
|
Tonsillen
|
Citat:
Jag har varit lite dålig på att uppdatera på senaste tiden. Det har varit lite dräkt problem då jag sydde om min v-type så att den blev för tight. Jag kom inte ned tillräckligt djupt med dräkten. Jag har nu gjort den större så på lördag ska jag gå så tungt som jag bara kan!
|
Du måste uppdatera mera  Jag älskar dina pass, spec dina mark  Bra att du kommer dra som fan på Lördag längtar till jag får läsa om det passet
//En för full Adam
|
|
|
2007-02-18, 23:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Du måste uppdatera mera  Jag älskar dina pass, spec dina mark  Bra att du kommer dra som fan på Lördag längtar till jag får läsa om det passet
//En för full Adam
|
japp det blir veckans höjdpunkt  timme e kool grabb
|
|
|
2007-02-18, 23:52
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Vi har ett par pass kvar att reda upp dräåktproblem och liknande. Så det ska nog gå. Sedan kommer SM. Och det ska nog också gå (enligt målsättningarna).
Budadi : Timme har redan svarat på din fråga. Men så känslig är varken frågan eller jag att jag inte kan svara på den på nytt. Adepten ifråga heter Kenneth Tallqvist (vilket man säkert kan nämna, eftersom han var en såpass känd lyftare). Han började träna som 13-åring (1993), och eftersom han var uppfostrad av mig så var han uttryckligt doping-negativ (både ifråga om inställning som användning) UNDER STÖRSTA DELEN av sin karriär.
Han blev erbjuden dopinpreparat (förstås utan att jag hade vetat om det om han inte själv berättat det) redan som junior. Men på den tiden var han som sagt emot doping. Också långt senare ogillade han doping, bl.a tog han avstånd från vissa lyftare bara för att han MISSTÄNKTE att de var dopade. Han testades åtskilliga gånger både under träningsperioden och på tävling. (Dessutom var det han som föreslog en regel i vår klubb att lyftare som åkte fast för doping skulle uteslutas ur klubben. Ironiskt nog blev han senare själv den enda lyftare som uteslutits pga denna regel)
Han gjorde också MED SÄKERHET 1000 kg ren. Också hans resultat 1055 på våren 2004 var "testat", både under träningen före och på tävling.
Exakt vad som gjorde att han måste ha gjort en mycket snabb helomvändning i dopingfrågan vet jag inte. Men han testade positivt hösten 2004, och då hade han alltså dopat sig. (Själv har han andra förklaringar, det är naturligtvis upp till var och en om man tror dem eller ej).
Kenneths dopingfall var enormt negativt för Finlands styrkelyftsförbund, för SFI (Svenska Finlands Idrottsförbund) och för vår stad. Värst var det för honom själv (även om det var självförvållat). När man ena dagen är "hjälte", folk klappar en på axeln och man är inbjuden till landets president och man sedan - en kort tid senare - är förstasidesbov på tidningar, i radio och TV, så då är fallet stort.
Som avslutning på denna långa historia ska jag poängtera att jag själv fortfarande är EMOT doping. Ingen misstanke har heller fallit över mig i Kenneths dopingfall. Jag är fortfarande övertygad om att man kan bli världsmästare i styrkelyft utan att vara dopad OCKSÅ när ryssar och ukrainare deltar i VM. (Däremot kan jag vara indirekt skyldig till dopingfallet genom att jag pga mitt arbete i Helsingfors på den tiden mycket sällan kunde vara med på Kenneths träningar. KANSKE han inet dopat sig om jag varit mera närvarande...men det är omöjligt att säga)
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:14.
|

|