2010-02-15, 21:06
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Söndag 14 februari 2010: Statistik dag 7 (styrka)
Ingen viktskillnad från fredag kväll, och jag såg likadan ut också - inte ens plufsigare. Som jag misstänkte lagrades väldigt lite av potatisen in som muskelglykogen. Undrar om det dessutom "drog med sig" en del av de andra kolhydraterna?
Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8
* 95 kg: 2 x 5
* 100 kg: 5 x 5
Bänk
* Uppvärmning: 40 kg x 8
* 70 kg: 2 x 6
* 75 kg: 4 x 6
Kommentar
Var rentav tröttare och svagare än vanligt. Anledningen att jag ändå klarade (lite mer) än vad jag brukar är för att jag hade 5-7 minuters setvila, till skillnad från 1-2 minuter... Inte helt illa för att vara ett träningspass, förutom att det tog nästan dubbelt så lång tid. :-)
Så jag blev alltså inte starkare, heller. Eftersom jag vill utvärdera det på riktigt får jag göra om det med någon kolhydratkälla jag garanterat vet tas upp. Tillbaka till ritbordet!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-02-15, 22:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
|
Eftersom jag vill utvärdera det på riktigt får jag göra om det med någon kolhydratkälla jag garanterat vet tas upp. Tillbaka till ritbordet!
|
Ett konditionspass följt av stora mängder riktigt snabba kollisar (Malto/Vitargo) + EAA?
|
|
|
2010-02-15, 23:24
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Får du i dig tillräckligt med vätska när du laddar? Testa med två liter saltvatten nästa gång så ska du få känna på tryck.
Vad är det för laddning du håller på med nu?
|
|
2010-02-16, 10:18
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Los
Ett konditionspass följt av stora mängder riktigt snabba kollisar (Malto/Vitargo) + EAA?
|
Träningen tror jag att jag har täckt med "styrketräningen" (skivstångspasset) följt av "konditionsträningen" (intensivgympa). Därefter drack jag just 75g druvsocker för att maximera upptaget. Egentligen borde jag om jag följde riktlinjerna dricka 130g, men jag passade på att göra ett OGTT när jag ändå hade möjligheten.
(se nedan)
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Får du i dig tillräckligt med vätska när du laddar? Testa med två liter saltvatten nästa gång så ska du få känna på tryck. 
|
3-4 liter vätska, kanske? Jag tror faktiskt mest på min potatisfiberteori. Alternativt en nedreglering av amylas, eftersom jag så sällan äter stärkelse - om jag får i mig det är det i form av glukos/fruktos/sackaros (= ketchup, senap och sånt). Men som sagt, att potatisen var otillagad är nog mer rimligt, särskilt om jag ser till den ökad flatulensen på flera tusen procent - från ingenting till ko, typ.
Citat:
Vad är det för laddning du håller på med nu?
|
Det känns oärligt att klanka ned på Ultimate Diet 2.0 / BODYOPUS utan att ha provat det. Framförallt vill jag utreda huruvida en cellulär expansion har en akut styrkeökande effekt. För då skulle jag bli tillfälligt starkare så att jag orkar lyfta tyngre vikter, och sedan när effekten/vätskan går ut (1-2 dagar senare) skulle jag ändå behålla anpassningen som gjorts. Det var min teori.
De två problemen är ketos (citronsyra/aspartam, tror jag) samt kolhydratladdning. Det blir (antagligen) till största delen ris (~25g kh/100g kokt), ev. en del pasta och lite bröd att runda av med. Det tråkiga är att jag inte bara kan äta allt i sikte, för det är en begränsning på 50g fruktos och så lite fett det bara går (~50g som riktlinje, men ju mindre desto bättre).
Messmör vore ett bra pålägg om jag inte bara var osäker på om galaktosen behandlas ungefär som fruktos i det att det fyller upp levern/bildar triglycerider, vilket jag ju vill minimera. 3% rhode island och lågkalorisylt får duga.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-02-16, 21:26
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Måndag 15 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 1 (vila)
Väldigt trött, på grund av alldeles för lite sömn från gårdagen. Hungrig mest
hela tiden. Åt MCT under dagen för att förhoppningsvis öka ketonnivåer.
Mat
08.00: 125g 1% kesella, kanel = 4,5 kh
09.00: 1/5 dl mjölk 3% = 1 kh
11.35: 15g MCT
13.00: 15g MCT
14.00: 125g 1% kesella, kanel = 4,5 kh
16.00: 15g MCT
tot. 30p, 47f, 10kh
18-22:
26g majo = 20f
125g moz = 21f 24p 1kh
210g ägg = 22f 26p
30g smör = 24f
133g cheddar = 40f 30p
svamp = 1kh
26g majo = 20f
tonfisk = 37p
133g 10% ost = 13f 40p
26g majo = 21f
90g simmenthaler = 11p
30g CF = 10f, 1kh
doublepro choklad = 90p
100g cf = 34f, 3kh, 1p
tot. 225f, 259p, 4kh
Totalt: 272 gram fett, 289g protein, 14 kh = ~3700 kcal
Kommentar
Småmåltider funkar inget vidare. Bättre med en riktig måltid att äta vid ett tillfälle. Väldigt mycket energi, totalt sett, men det mättade ändå inte. Lagad mat, och mat som man kan tugga verkar vara rätt recept. Visst, det går snabbare att få i sig småplock (var som sagt hungrig igår), men det motverkar paradoxalt inte hungern.
Lite för mycket fett på en gång också, så en del av fettet (kanske även proteinet) jag åt togs inte upp.
|
|
|
2010-02-16, 22:30
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
UD 2.0 säger väl dock ingenting om måltidsfrekvensen, vad jag kommer ihåg. Jag har för mig att det bara fanns förslag på vad man kunde äta, men man fick bestämma det själv, så länge det var mycket protein. Jag skulle nog fortsätta äta 1-2 måltider som du gjort innan.
Rostat bröd med marmelad och oboy måste vara ordentligt opti att ladda med.
|
|
2010-02-16, 22:32
|
|
|
Stark
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Messmör vore ett bra pålägg om jag inte bara var osäker på om galaktosen behandlas ungefär som fruktos i det att det fyller upp levern/bildar triglycerider, vilket jag ju vill minimera. 3% rhode island och lågkalorisylt får duga.
|
Mig vetterligen är det endast fruktos som har den funktionen, alltså borde det inte vara några problem.
|
|
|
2010-02-16, 22:34
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Anton Fräs har rätt, så du behöver inte oroa dig.
|
|
2010-02-16, 22:37
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
UD 2.0 säger väl dock ingenting om måltidsfrekvensen, vad jag kommer ihåg. Jag har för mig att det bara fanns förslag på vad man kunde äta, men man fick bestämma det själv, så länge det var mycket protein. Jag skulle nog fortsätta äta 1-2 måltider som du gjort innan.
|
Jag syftar på kolhydratladdningsdelen. Där vill du matcha in intaget med glykogensynteshastigheten! Lågkolhydratdagarna kan man äta precis hur man vill. Jag försöker att följa Dan Duchaines rekommendationer om att försöka nå ketos (= inga kolhydrater), men lyckas inte riktigt pga för högt proteinintag. Lyle är mer liberal där och säger att ketos inte spelar någon roll. Antagligen får jag gå en mellanväg, där jag äter lite mer kolhydrater i form av t ex surkål och svamp, istället för att äta mig mätt på protein.
Citat:
Rostat bröd med marmelad och oboy måste vara ordentligt opti att ladda med.
|
Tyvärr, för mycket fruktos (<50g totalt) via sockret i marmeladen och o'boy:en.
Som sagt, kolhydratladdningen är faktiskt inte så rolig som man kan tänka sig. :-)
Citat:
|
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Mig vetterligen är det endast fruktos som har den funktionen, alltså borde det inte vara några problem.
|
Mm... Det verkar dock inte finnas någon som vet exakt hur det ligger till. Lyle visste inte när jag frågade. Å andra sidan antar jag att det beror på att väldigt få får i sig såna mängder galaktos -- messmör finns väl bara här i Norden. Annars skulle du få dricka enorma mängder mjölk. Vilket i och för sig inte är helt dumt! Mjölk och bröd.
----
Morgondagens träning blir spännande, med tanke på dagens dubbla pass... Får se vad låren säger.
Senast redigerad av mikaelj den 2010-02-16 klockan 22:39.
|
|
|
2010-02-16, 23:46
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Men fruktosen kommer jag inte ihåg något om. Har han gjort en uppdatering sen jag läste den (2007-2008?) eller har du bara tänkt på det själv? Nu tror jag inte att ett högre fruktosintag gör någonting, för om du ändå har en helt tömd lever kommer du lätt kunna lagra in 120-150 gram utan problem.
Jag körde något liknande för ett par vårar sen, och då laddade jag ordentligt ett dygn, från fredag till lördag kväll. DÅ var det inga små måltider, utan ungefär som jag äter nu, där det kunde handla om 300-400 gram tacobröd och annat lättätet. Testa; jag har svårt att tro att sådana laddningar kräver exakt timing. Testa! Jag blev hård då i alla fall.
EDIT: Enorma mängder mjölk blir det ju inte. Laktos består som bekant av lika delar glukos och galaktos, men det är klart, en liter mjölk ger 50 gram kolhydrat varav 25 galaktos. Det kan bli rätt jobbigt att hamna på 100+ gram där. 4 liter mjölk är rätt hardcore.
|
|
2010-02-16, 23:46
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
... <50g totalt är gränsen för hur mycket fruktos man får äta under det dygnet, och inget annat.
Därför funkar det inte att äta massa sylt, gå lös på ketchupen, etc.
Citat:
Men fruktosen kommer jag inte ihåg något om. Har han gjort en uppdatering sen jag läste den (2007-2008?) eller har du bara tänkt på det själv? Nu tror jag inte att ett högre fruktosintag gör någonting, för om du ändå har en helt tömd lever kommer du lätt kunna lagra in 120-150 gram utan problem.
|
Det har alltid stått där, så du minns nog bara inte. Kroppen kan bara ta upp 50g fruktos i levern per dygn, resten blir triglycerider. Det är enzymberoende, om jag minns rätt. Sedan är nog inte levern helt tom.
Citat:
Jag körde något liknande för ett par vårar sen, och då laddade jag ordentligt ett dygn, från fredag till lördag kväll. DÅ var det inga små måltider, utan ungefär som jag äter nu, där det kunde handla om 300-400 gram tacobröd och annat lättätet. Testa; jag har svårt att tro att sådana laddningar kräver exakt timing. Testa! Jag blev hård då i alla fall. 
|
Det tror jag definitivt på. Har märkt samma effekter själv.
Men som sagt, jag vill göra det På Riktigt(tm), och det är dumt att lägga på sig hela 100g fett bara för att jag inte håller mig till begränsningarna. Heh. Det låter lite fånigt. :-)
Citat:
|
EDIT: Enorma mängder mjölk blir det ju inte. Laktos består som bekant av lika delar glukos och galaktos, men det är klart, en liter mjölk ger 50 gram kolhydrat varav 25 galaktos. Det kan bli rätt jobbigt att hamna på 100+ gram där. 4 liter mjölk är rätt hardcore.
|
Hardcore, men definitivt inte alls svårt! 1 liter mjölk till frukost, 1 liter mjölk till lunch, 1 liter mjölk till middag, och 1 liter mjölk till kvällsmat. Mm, minimjölk...
Om nu galaktos inte behandlas som fruktos är det lugnt ändå.
Senast redigerad av mikaelj den 2010-02-16 klockan 23:51.
|
|
|
2010-02-17, 09:34
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
För några månader sedan sedan vägde jag 72. Nu väger jag 77 kg. Det känns inte helt rimligt att jag överätit med 45 Mcal under den perioden, och om jag nu har gjort det, så har fettet placerat sig på ställen jag inte ser.
Märkligt.
|
|
|
2010-02-17, 10:05
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
All viktuppgång kanske inte är fett? Rent hypotetiskt alltså. Eventuellt finns det annan kroppsmassa som skulle kunna öka.
Skelett, tarmar, organ, hud, hår...
|
|
|
2010-02-17, 10:12
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
All viktuppgång kanske inte är fett? Rent hypotetiskt alltså. Eventuellt finns det annan kroppsmassa som skulle kunna öka.
|
Borde vara ganska tömd på glykogen nu, så det är nog inte massa vatten som gömmer sig i muskelcellerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Skelett, tarmar, organ, hud, hår... 
|
Jag har förstås fått lite mer skinn på näsan på sistone. Å andra sidan klippte jag av tre hårstrån från mina ögonbryn häromveckan. De två faktorerna borde ta ut varandra.
Eller vänta nu, det måste vara min jätte....
|
|
|
2010-02-17, 10:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Mm... Det verkar dock inte finnas någon som vet exakt hur det ligger till. Lyle visste inte när jag frågade.
|
Här är väl ungefär så långt vi har kommit på forumet  .
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...56&postcount=9
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...55&postcount=8
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.
|

|