Okej, nu har det varit för många sidor med mycket blaj-snack, back-to-business och lite schysta underbyggda aktie-rekar är vad vi vill se. Jag börjar så fyller ni på:
En disclaimer bara, så vi vet var vi kommer ifrån och vi slipper tidigare kommentarer om att jag ska ta ansvar för mina rekar. Alla investerar med eget ansvar.
Jag jobbar inom finans och får mycket ska vi kalla det "exponering" mot olika bolags-case och aktier. Men jag har inte riktigt tid att göra egen djup analys, så mycket ideér är baserat efter vad jag fått höra och sedan har jag sållat i informationen, bildad mig en egen uppfattning osv. Ibland kan jag ganska mycket om bolagen, men inte alltid. Jag tycker det börjar se trevligare ut på börsen igen, mycket aktier har fått mycket stryk, medans andra är kvar på topp, min investerings-stil gillar att köpa de som fått (oförtjänt) mycket stryk, enough talk, det blir US-listade företag denna gången:
Michael Kors (KORS)
Jag tror fasen var femte tjej jag ser på tunnelbanan har en MK väska (när de väl har en finare handväska). Svenska tjejer är trendkänsliga. Detta har varit ett nästan "US Only" bolag, där marknaden mättats lite i USA, men nu tror jag dom är pågång ordentligt i Europa med svenska tjejer i spetsen. Aktien har tagit mycket stryk ifrån 100 USD ner till 40 USD, nu har den stabiliserat sig, dags för utbrott uppått. Kicker är att dom knappt finns i shopping-tokiga Asien, även om min kinesiska flickvänn påstår att det är skit, men hon köper dyrare grejer. Har tagit en liten initial position, hoppas kunna fylla på lite lägre, men etablerar den sig över 46 USD har trenden nog vänt upp och då får man va snabb och köpa.
Criteo (CRTO)
En okänt bolag som på ett väldigt smart sätt visar banners för dig som du har högre sannolikhet att klicka på. De har massa Phd's som gör smarta algoritmer, dom växer kraftigt. Aktien föll på någon rädsla kring Apple Adblock program-vara, men det tror jag inte stoppar dom. Deras kunder typ Zalando är väldigt nöjda med deras offering. Detta är högrisk men kan gå många hundra procent om de fortsätter sköta korten rätt.
Highpower International (HPJ)
Jag satt och researcha vilka blir vinnarna i detta race kring el-bilar och el-bussar, efter mycket grottande i sektorn kom jag fram till att batteri-tillverkarna nog kan ligga bra till. Som ni kanske känner till håller Energi-bolagen och tittar på att bygga stora batteri-reservfält för deras förnybart producerade el också, där finns mycket potential. Detta företag har fått order på batterier till el-bussar som jag tror kommer slå stort. Aktien är totalt nerhamrad då bolaget ligger i Kina och amerikanska investerare har sålt allt som har med Kina att göra, extrem högrisk (kan gå i konkurs) men kan också gå 10 gånger pengar, buy with caution, men fin risk/reward i min mening. OBS det finns ganska många batteri-bolag i världen (några listade i Japan/Korea), tesen kring användandet av batterier mycket väl vara rätt, men detta bolag blir ändå en förlorare.
Ctrip.Com (CTRP)
Många hedge-fonder är long detta bolag och i denna period när allt kinesiskt blivit sönder-hamrat har denna hållt upp bra. Det finns något underliggande solitt med detta bolag. De jobbar med resebokning i Kina, vilket vem som helst kan fatta kommer växa och särskilt via internet (istället som nu när många kineser går till ett resekontor som vi gjorde förr i Sverige)
Senast redigerad av The_RobRoy den 2015-10-08 klockan 21:34.
Själv har jag sneglat på AMD under några månader nu. Processor- och grafikkortstillverkaren AMD har gått ner sig rejält minst sagt. De har aldrig haft såhär liten andel av grafikkortsmarknaden och processorerna är katastrofala. MEN! De har en ny arkitektur på gång (Zen) som sägs kunna konkurrera med Intels nuvarande processorers prestanda. Då tänker vissa att "jamen Intels nya då? Den kommer ju vara ännu bättre?" Intels senaste generationer sedan Sandy Bridge har bara förbättrats ett fåtal 2-5 procent per år. Sedan 2009!
På grafikkortsmarknaden har AMD snabbat upp en del nya tekniker och gjort ett kraftfullt och strömsnålt grafikkort som är det bästa grafikkortet i miniformat just nu. Tyvärr så kostar det skjortan, men det visar att de är med i matchen igen.
AMD är värderat till 1 % av Intels marknadsvärde (värde jag kollade i somras). Självklart är det jättehög risk, där analytiker har förutspått deras konkurs innan 2020. Själv tycker jag de verkar ha bra saker på gång, knappast lika bra som när deras Hammer-arkitektur slog igenom 2003, men ändå tillräckligt för att vara tillbaka i gamet. Zen lanserat sent 2016 så det är ett tag kvar och huvudarkitekten hoppade dessvärre av förra månaden av oklar anledning.
Succé? Uppköp? Konkurs? Risken och potentialen är stor!
De flesta investerare har en eller flera stilar i vilka typer av bolag de investerar i, dessa stilar kommer fungera olika bra under olika perioder. Vissa stilar har också en högre sannolikhet att lyckas på riktigt lång sikt jämfört med andra, försök identifiera vilken typ av investerare ni är:
Style
Value - Cheap stocks will outperform expensive stocks
Growth - Stocks with growing earnings, revenue, dividends etc will outperform others
De flesta investerare har en eller flera stilar i vilka typer av bolag de investerar i, dessa stilar kommer fungera olika bra under olika perioder. Vissa stilar har också en högre sannolikhet att lyckas på riktigt lång sikt jämfört med andra, försök identifiera vilken typ av investerare ni är:
Style
Value - Cheap stocks will outperform expensive stocks
Growth - Stocks with growing earnings, revenue, dividends etc will outperform others
Earnings Momentum - Stock with growing earnings till outperform others
Low Risk - Stock of lower risk companies will outperform stocks with higher risk.
Size - Smaller market cap stocks will outperform larger cap stocks.
Liquidity -More liquid stocks is preferred when markets are uncertain or the opposite less liquid stocks earn a long term premium.
Quality - Stocks of companies with high quality assets will outperform others.
Jag skulle säga Value, men med modifiering.
Value - Cheap stocks in companies that have above-average returns on capital employed with significant operating history in a business that is easy to understand will outperform expensive stocks
Value - Cheap stocks in companies that have above-average returns on capital employed with significant operating history in a business that is easy to understand will outperform expensive stocks
Självklart är den heliga graalen bolaget som uppfyller allt, kvalité men billigt, bra momentum osv osv, det är ju dock inte sannolikt. Enligt mig har du tiltat dig bort ifrån Pure Value mot Quality.
Alltså din modifiering, där du vill också se "above-average returns on capital employed with significant operating history" tiltar dig mot Quality. Du blir alltså mindre "deep Value" än den som bara går på "Pure Value" och får således betala "mer" för ditt bolag.
Därav försökte jag säga att de flesta investerare har en eller flera stilar de mixar.
Självklart är den heliga graalen bolaget som uppfyller allt, kvalité men billigt, bra momentum osv osv, det är ju dock inte sannolikt. Enligt mig har du tiltat dig bort ifrån Pure Value mot Quality.
Alltså din modifiering, där du vill också se "above-average returns on capital employed with significant operating history" tiltar dig mot Quality. Du blir alltså mindre "deep Value" än den som bara går på "Pure Value" och får således betala "mer" för ditt bolag.
Därav försökte jag säga att de flesta investerare har en eller flera stilar de mixar.
Självklart. Det är svårt att hitta case som alltid uppfyller alla kriterier.
Jag har ett case nu där jag fyller på med aktier:
Bolaget har tillfälliga problem med en VD som avgått och aktier som handlats ner för att bolaget har en måttlig exponering mot olja. Historiken i bolaget från 1996 har visat på växande owner earnings, en avkastning på sysselsatt kapital på i snitt 13 % och sjunkande behov av investeringar. Bolaget är helt fritt från räntebärande skulder och har en kassa på 17% av börsvärdet, höjda utdelningar, stabil majoritetsägare och verksamhet spridd över världen. Med andra ord ett kvalitetsbolag som är värt mycket och som har stort värde. Handlas just nu på 12 gånger owner earnings.
Det bästa? Jag behåller det för mig själv som man gör om jag skulle köpt ett hus för en billig peng.
Zeusden fast det är ju helt fel strategi när du väl köpt så mycket som du är bekväm att köpa, då vill du ju få hela världen att köpa ditt case. Jag anser det vara något av det absolut bästa med aktieinvesteringar där man gynnas av att dela med sig. Motsatsen är ju sport och annan odds betting där ju fler som tror på din häst, desto fler som delar på samma pott.
Zeusden fast det är ju helt fel strategi när du väl köpt så mycket som du är bekväm att köpa, då vill du ju få hela världen att köpa ditt case. Jag anser det vara något av det absolut bästa med aktieinvesteringar där man gynnas av att dela med sig. Motsatsen är ju sport och annan odds betting där ju fler som tror på din häst, desto fler som delar på samma pott.
Det är klart. Innan jag har hunnit fylla på tillräckligt mycket i bolaget så kommer inte en fullständig analys publiceras. Ungefär som när man bjuder in till inflyttningsfest när man väl köpt huset.
Bolag handlas i princip aldrig på dessa nivåer så jag vill köpa lite innan jag faktiskt delar med mig. Eftersom att bolaget inte är enormt vill jag inte sprida min analys ännu.
Jag delar dock din uppfattning till 100%. PM finns också om du undrar.
Anus: Jag halverade mitt innehav ett par dagar innan uppgången började.
Åh fyfan. Jag mår illa. Mitt största innehav innan jag klev av börsen för att köpa hus. Hade planerat bygga hus sen. Men tjejen hittade ett hon ville ha... Phuck.
Åh fyfan. Jag mår illa. Mitt största innehav innan jag klev av börsen för att köpa hus. Hade planerat bygga hus sen. Men tjejen hittade ett hon ville ha... Phuck.
Hur hade du förstått att detta bolag skulle bli en sådan vinnare?
Det är ett förhoppningsbolag såklart. Men jag tyckte att tekniken var intressant att kunna se levande celler. Det är väl inte jätteavancerad hårdvara vad jag förstår men att tolka datat man får är svårare. De verkar ha en helhetslösning där. De borde kunna bli uppköpta av i stort sett vilken annan större konkurrent som helst.