Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-22, 15:14   #7816
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Kutso Visa inlägg
Aaah, just det ja. Hade glömt att jag läst den på leangains.

Jag har dock funderingar på om vad som skulle hända ifall man genomförde någon slags 3 dagars juice- och vassle-"fasta" (vet att fasta är ett nollintag av födoämnen), där man alltså tillför kroppen en mindre mängd glukos och aminosyror under själva "fastan". Skulle detta möjligtvis kunna minimiera muskelförlusten?
Vilken muskelförlust? Fasta är fasta och vassle/juice är inte fasta någonstans.

Om något lär ett sådant upplägg bara öka enzymaktivitet för muskelnedbrytning.

Fasta är muskelbesparande under kortare perioder, p g a ökade nivåer av tillväxthormon.

Edit: Jaha, du menar så. Självklart skulle det minimera muskelförlusten att tillföra protein. Men du kanske ska kolla i VLCD-tråden då.

Senast redigerad av tjing den 2012-08-22 klockan 15:16.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 15:17   #7817
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av mYrN Visa inlägg
Är väl snarare tvärt om, det stora målet efter träningspasset som ger positiv effekt.
Vilken positiv effekt? Kan du redogöra för de positiva effekterna. Skulle gärna vilja veta.

Tips: Lär dig tänka kritiskt.
Gammal 2012-08-22, 15:19   #7818
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det är ju inte svart på vitt direkt. Jag tror att man kan tjäna på att lägga en större del av matintaget efter träningen, men resultaten lär ju inte utebli om man skulle råka göra annorlunda (förutsatt att dygnets totala intag ser likadant ut). En stor frukost dagen efter är ju ändå "efter träningen" till exempel.
Precis. Jag börjar misstänka att extrem näringstiming är lite skit samma om målet är muskeluppbyggnad. Det är vad man äter under dygnet som spelar roll, inte om man äter 500 eller 2000 kcal en timme efter träning eller om 30 eller 100 g av dessa är protein.
Gammal 2012-08-22, 15:21   #7819
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Hampus91 Visa inlägg
Om man fastar i 16 timmar låt säga mellan 20.00 till 12.00 nästa dag. Då hoppar man över frukost! folk säger ju att det är så jäv## viktigt?
Det är lika viktigt som det är oviktigt. D v s en personlig preferens. En frukost stimulerar dock alltid proteinsyntesen mer än fasta gör.

Senast redigerad av tjing den 2012-08-22 klockan 15:24.
Gammal 2012-08-22, 15:23   #7820
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan58 Visa inlägg
Greetings Koloids!

Vad äter herrskapet på ätardagarna för att få upp leptinnivåerna? Är det någon som vet om det spelar någon roll vilken typ av kolisar man äter?

Regards.
Fruktos funkar inget vidare vill jag minnas. Själv äter jag mängder av ris och potatis.
Gammal 2012-08-22, 16:07   #7821
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
tjing

Det finns en knapp som heter multicitera. Tryck på den för varje inlägg du vill citera, då ser du att den knappen blir markerad. För det sista inlägget du vill citera trycker du på den vanliga "citera"-knappen så får du med alla du tidigare markerat också.
Gammal 2012-08-31, 22:47   #7822
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Jag har läst en del sidor i den här tråden nu och jag har förstått att detta kan vara fysiologiskt fördelaktigt på vissa punkter och fysiologiskt negativt på andra punkter. Må jag vara blind, eller kanske dålig på att sålla, men jag hittar ingenstans hur man lägger upp PF? Det vill säga ur en tidssynpunkt. När ska man äta, hur mycket får man äta under övriga timmar mm?
Gammal 2012-09-01, 01:01   #7823
smalis
what up yo

smaliss avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
Jag har läst en del sidor i den här tråden nu och jag har förstått att detta kan vara fysiologiskt fördelaktigt på vissa punkter och fysiologiskt negativt på andra punkter. Må jag vara blind, eller kanske dålig på att sålla, men jag hittar ingenstans hur man lägger upp PF? Det vill säga ur en tidssynpunkt. När ska man äta, hur mycket får man äta under övriga timmar mm?
Det vanligaste ätarfönstret ligger på 8 timmar, dvs 16 timmar fasta följt av 8 timmar ätande. När du fastar konsumerar du ingenting som innehåller kalorier.
När du vill ha ditt ätarfönster bestämmer du själv.
smalis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 12:01   #7824
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
som föregående talare så äter du under 8h av dygnet följt av 16h fasta. jag äter mellan 12-20 och oftast då en lätt lunch för att sedan äta en stor postworkout måltid.

under fastan får du bara äta/dricka sånt som inte innehållet kcal. tuggummi kaffe light läsk är ok och aminosyror.

det vanligaste är att man äter 2-3måltider under de 8 "ätar timmarna". egentligen blir det bara som man hoppar över frukosten och sena natt snacks för de flesta

leangains är en variant av pf där det finns regler för kcal intag och makronutrienter men det är overkill för mig

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 12:30   #7825
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
som föregående talare så äter du under 8h av dygnet följt av 16h fasta. jag äter mellan 12-20 och oftast då en lätt lunch för att sedan äta en stor postworkout måltid.

under fastan får du bara äta/dricka sånt som inte innehållet kcal. tuggummi kaffe light läsk är ok och aminosyror.

det vanligaste är att man äter 2-3måltider under de 8 "ätar timmarna". egentligen blir det bara som man hoppar över frukosten och sena natt snacks för de flesta

leangains är en variant av pf där det finns regler för kcal intag och makronutrienter men det är overkill för mig

Det här verkar som någonting värt att testa! Precis den typen av kosthållning som passar mig tror jag!

Får läsa på lite vad leangains är också så att man kan välja och vräka!
Gammal 2012-09-01, 12:34   #7826
Jeml
Registered User

Jemls avatar

det är najs tkr jag.

leangains är i stort sätt=underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar samt fett> kolhydrater på vilodagar och kolhydrater> fett träningsdagar.

jag tycker inte leangains passar dig då du borde ligga på överskott jämt imo

5/3/1 + marathon!
Gammal 2012-09-01, 12:38   #7827
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
det är najs tkr jag.

leangains är i stort sätt=underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar samt fett> kolhydrater på vilodagar och kolhydrater> fett träningsdagar.

jag tycker inte leangains passar dig då du borde ligga på överskott jämt imo

Varför ligger de på underskott på vilodagar? :O

Jag tänker inte följa den i sådana fall kan jag lugna dig med. Ville bara ha två sidor av saken! Man kanske kan modifiera Leangains metoden med ett överskott på vilodagar också?
Gammal 2012-09-01, 12:47   #7828
andeem
Registered User

andeems avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Tanken är att det blir som en bulk/deff-cykel i mikroformat.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 12:53   #7829
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Citat:

Jag tänker inte följa den i sådana fall kan jag lugna dig med. Ville bara ha två sidor av saken! Man kanske kan modifiera Leangains metoden med ett överskott på vilodagar också?
ja det kan man nog absolut kör själv med mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagar men alltid samma kcal intag

leangains är väl typ ett rekomp program??
5/3/1 + marathon!
Gammal 2012-09-11, 07:30   #7830
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Bumpar med en undran som kanske är självklar för vissa, rätt suddig för mig dock;

Hur gör ni som fastar x timmar, äter ni en måltid bestående av x gram protein beroende på hur länge fastan kommer vara? Hur viktigt är det att man äter tillräckligt mycket gram protein i sista måltiden innan fastan, för att ha aminosyror i omlopp fram tills man bryter fastan igen?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.