2014-10-14, 11:44
|
|
|
Stor fin fet T-Rex
Reg.datum: Aug 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sia
Var kom den motivationen ifrån?
Antar du var rätt nöjd ändå vid 89-90?
Ligger just nu på en vikt jag är bekväm och ganska nöjd med, men, ett datum närmar sig då jag vill vara riktigt nöjd fast saknar motivationen. En deff känns hela tiden okej att flytta fram i tiden för att tjock är jag ju inte - ännu haha.
Lite nyfiken på vart ni hittar inspirationen att jobba så hårt för de sista kilona, fast man inte ska tävla eller liknande.
|
Ja 89-90 är definitivt en bekväm vikt. Jag tror motivationen återuppstod efter att jag "slappat" en månad på viktbalans (och lite upp till och med). Det var bara att vänta ut det lite.
Sedan har jag börjat köra lite andra övningar när jag tränar, mer kroppsviktövningar och det blev genast som en liten nytändning och roligare plötsligt. Innan kändes det som jag stagnerat i det mesta och inte gjorde framgångar på något plan.
Men att prova lite nya grejer blev allt roligare igen. Och sedan att se vikten börja krypa upp över 90.x igen gjorde ju sitt också!
|
|
|
2014-10-14, 13:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
En förutsättning för att diet och träning ska fungera för mig är att jag tycker det är roligt. Så att hitta träningsformer man trivs med är värt ganska mycket. Det blir lättare om man nästan längtar till nästa pass.
|
|
|
2014-10-14, 14:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
En förutsättning för att diet och träning ska fungera för mig är att jag tycker det är roligt. Så att hitta träningsformer man trivs med är värt ganska mycket. Det blir lättare om man nästan längtar till nästa pass.
|
Exakt samma här!
Sen måste man vara helt klar på att man verkligen vill deffa, för den som tror det är en njutning och att det blir en lätt match kommer garanterat tröttna efter 3-4 veckor när det börjar bli tungt. Är man väl förberedd och motiverad så tacklar man fartguppen bättre och att nå sitt mål blir en "självklarhet".
Mvh
En som deffat av och till i 4 års tid
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
|
|
|
2014-10-15, 08:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av MT3
Har du kvar problemen? Får du inte återfall vissa stunder då du vräker i dig?
Vi kan nog ha olika grundorsaker till varför det här beteende uppkommer men det har samma utlösande faktor, dvs viktminskningen. Bara vad jag tror. Vill helst försöka klara mig ur på egen hand.
De kollegor som äter bulle till fikat äter nog ganska fattigt med kalorier under hela dygnet. Det är såna som blir mätt på en potatis och 3 köttbullar och har allmänt dålig aptit.
|
Inte alls i samma utsträckning, oftast bara någon enstaka gång i samband det hormonella inferno som inträffar 1gg/mån för oss tjejer.
Jag upplever att problemen i princip försvinner när jag äter mer "balanserat" och inte så strikt.
När jag hårddeffar upplever jag ofta, när jag väl får fuska att "det kommer dröja evigheter innan nästa fusk" och så blir det hets, eller också att, om jag tar ett "snedsteg" ändå har "förstört" den dagen och då lika väl kan trycka i mig allt jag kommer över.
För min del orsakar dietandet även att jag upplever ett socialt utanförskap, typ jag är den enda som inte äter snacks på bion, jag äter ingen tårta på födelsedagar och att en spontanmiddag hos föräldrarna kanske blir veckans andra fusk fastän jag bara planerat in ett och då tenderar man att undvika det.
Samtidigt är det ju helt frivilligt att deffa, det är svårt... Kosten är ju en stor del av framgången som man vill åt.
|
|
|
2014-10-15, 09:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Jag har funderat på en sak länge och tänkte fråga er vad ni har för tankar kring detta.
Jag deffar ju nu och tränar 6 ggr i veckan.
2 dagar i veckan kör jag till exempel bröst, triceps och lite underarmar med fokus på bröst.
Under detta passet kan jag nöta på riktigt hårt. Kör bänkpress där jag börjar med hög vikt och låg reps antal. Efter varje set tar jag bort vikt och ökar reps. Det kan bli upp i mot 10-14 set i bara denna övning. Sen går jag vidare och kör bröstpress i maskin där det kan bli 5 set, vidare till armhävningar där det kan bli 8-10 set.
Därefter går jag vidare med 3 flyes övningar (3 olika "riktningar") och där kan det blir säkert 15 set sammanlagt. Sen blir där dips som kan landa på 5 set.
Det blir en hel del set och ganska hög volym. Är det någon ide att träna så när man ändå deffar? Sliter det inte extra mycket? Eller kan det rent av vara bra att träna på såhär?
|
|
|
2014-10-15, 10:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Springer92
Jag har funderat på en sak länge och tänkte fråga er vad ni har för tankar kring detta.
Jag deffar ju nu och tränar 6 ggr i veckan.
2 dagar i veckan kör jag till exempel bröst, triceps och lite underarmar med fokus på bröst.
Under detta passet kan jag nöta på riktigt hårt. Kör bänkpress där jag börjar med hög vikt och låg reps antal. Efter varje set tar jag bort vikt och ökar reps. Det kan bli upp i mot 10-14 set i bara denna övning. Sen går jag vidare och kör bröstpress i maskin där det kan bli 5 set, vidare till armhävningar där det kan bli 8-10 set.
Därefter går jag vidare med 3 flyes övningar (3 olika "riktningar") och där kan det blir säkert 15 set sammanlagt. Sen blir där dips som kan landa på 5 set.
Det blir en hel del set och ganska hög volym. Är det någon ide att träna så när man ändå deffar? Sliter det inte extra mycket? Eller kan det rent av vara bra att träna på såhär?
|
Finns dom som kör högreps under deff, med framgång. Så är väl inget fel med det, för finns ju inget som säger vad som egentligen är rätt eller fel.
Dock rekommenderar ju nästan alla att man gör det omvända, alltså kör lågreps och tungt. Just detta är vad jag själv kört på mina senaste deffar, men främst pga att det är så mitt träningsupplägg sett ut snarare än att tro att det är opti.
Skulle jag köra en seriös deff i dagsläget, så skulle det nog bli lite mer högreps men tror risken är stor att jag då tappar marginellt mer muskelmassa om jag inte verkligen ser till att träna smart.
Klarar du av 10-14 set bänk, följt av x antal set bröstpress, dips m.m. så måste du ju spara rejält på krutet i början, för jag brukar själv vara rätt död efter 5-10 arbetsset oavsett repsantal.
Jag ser fler potentiella riskern än fördelar, med att träna som du gör. Men hinner du återhämta dig och känner dig fräsch så kan det ju vara klokt att köra på för du gillar uppenbarligen detta? Kan ju vara skillnaden på att ta sig till gymmet och stimulera musklerna vs. att inte träna alls/få ut något vettigt av passet.
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
|
|
|
2014-10-15, 14:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Finns dom som kör högreps under deff, med framgång. Så är väl inget fel med det, för finns ju inget som säger vad som egentligen är rätt eller fel.
Dock rekommenderar ju nästan alla att man gör det omvända, alltså kör lågreps och tungt. Just detta är vad jag själv kört på mina senaste deffar, men främst pga att det är så mitt träningsupplägg sett ut snarare än att tro att det är opti.
Skulle jag köra en seriös deff i dagsläget, så skulle det nog bli lite mer högreps men tror risken är stor att jag då tappar marginellt mer muskelmassa om jag inte verkligen ser till att träna smart.
Klarar du av 10-14 set bänk, följt av x antal set bröstpress, dips m.m. så måste du ju spara rejält på krutet i början, för jag brukar själv vara rätt död efter 5-10 arbetsset oavsett repsantal.
Jag ser fler potentiella riskern än fördelar, med att träna som du gör. Men hinner du återhämta dig och känner dig fräsch så kan det ju vara klokt att köra på för du gillar uppenbarligen detta? Kan ju vara skillnaden på att ta sig till gymmet och stimulera musklerna vs. att inte träna alls/få ut något vettigt av passet.
|
Finns en del som tyder på att så länge intensiteten(vikten på stången) kan bibehållas under viktnedgång så behålls muskelmassan väl. Att då höja intensiteten, minska antalet reps och ev sänka volymen delvis är kanske ett sätt att bibehålla och ev öka vikten på stången under en lång tid, även när glykogenlager inte är i det goda skick de en gång var. Lyle Mcdonald har skrivit en del om det här, har svårt att hitta det dock.
Det är iaf så jag tänker, mycket vikt på stången borde ge muskelmassan ett gott incitament att stanna kvar.
|
2014-10-15, 14:46
|
|
|
Registered User
|
Jag är en sån där galning som kör högreps... jämt. Just nu deffar jag. Men jag är även beroende av pump och då fungerar högreps bra. Jag tänker lite som Reaper att det inte behöver vara ju opti bara man trivs med det.
Min träning går ivarjefall väldigt bra nu och jag tror det är mycket tack vare högreps.
|
|
|
2014-10-15, 14:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Ca 6v in i deffen. Gått från en morgonvikt på 92kg till 86,7kg för något dag sen.
Tyvärr syns det mest på armarna
Fn vad liten man känner sig
1,78m och ska försöka ta mig ner till 77kg någonstans
|
|
|
2014-10-15, 15:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av MT3
Har du kvar problemen? Får du inte återfall vissa stunder då du vräker i dig?
Vi kan nog ha olika grundorsaker till varför det här beteende uppkommer men det har samma utlösande faktor, dvs viktminskningen. Bara vad jag tror. Vill helst försöka klara mig ur på egen hand.
De kollegor som äter bulle till fikat äter nog ganska fattigt med kalorier under hela dygnet. Det är såna som blir mätt på en potatis och 3 köttbullar och har allmänt dålig aptit.
|
Ställer mig till er grabbar, det här har jag brottats med i ca 15 års tid. Nyttig osund nyttig osund ect ect. Lovade mig själv denna gången att när jag nådde målvikt skulle jag hålla den, men när jag var nåt kilo därifrån så brast det, och nu har jag ätit skräp varenda dag i en månad. SJUKT beteende. För min egen del handlar det om prokrastination och immediate satsfaction. Har hållt mig på banan nu en vecka, väldigt lågt kcal (runt 1000), som jag kommer öka upp till 1800 efter nästa vecka.
Jag kör LCHF, tycker det fungerar jättebra, känner mig nästan aldrig hungrig. Lyckades hålla mig clean med hjälp av det i 3 månader i somras när jag bodde hos mina föräldrar, det var liksom mycket lättare att inte käka dåligt då. Joggade en mil 5 dagar i veckan. Sen när jag kom tillbaka upp till stockholm så räckte det med en enda bakissvulla för att snöbollen kom i rullning... Har inte joggat en meter sen jag kom tillbaka. Nu är det mycket lätt att bara slinka ner till affären, ladda upp med en jävla massa skitmat och trycka framför en film eller serie och sen somna, än att ta itu med skit som ska göras. "Jag tar tag i det imorgon" Jag går tom ner i pyjamas byxor till affären för att byxorna jag hade på mig när jag kom upp numera sitter för tajt...
Jag kör ett experiment här för motivationen, jag har tryckt upp en A4 för varje månad och satt upp på garderobsdörren, och för varje dag som jag sköter mig får jag en grön prick. Sköter jag mig inte blir det en svart prick. OCH jag har börjat skriva upp allt jag köper och vad det kostar, det går ju minst en hundring varje dag på skitmat. Det är trevligt att se gröna prickar i en lång rad, och man mår dåligt när man ser en massa svarta.
Funderar lite på om jag ska införa ätardag igen, tydligen klarar jag inte av helabstinensen, men det är ju också ett skitdåligt beteende, och det var det beteended som gjorde att jag hamnade i den här sitsen från början.
Jag har också undvikit kompisar för att sitta hemma och svulla, och slutat gå ut med dem för att jag känner mig fet, ful, oattraktiv och som en jävla loser när jag tryckt så mycket skit. Jag vill inte visa mig för dem, jag tänker "nu kan jag inte se polarna på minst 2 veckor, för så lång tid kommer det att ta tills jag gått ner lika mycket som jag gått upp" men man fortsätter svulla och den tiden ökar. Skönt att se att man inte är ensam iallafall.
Borde kanske finnas en "bikt" tråd här där man kunde beklaga sig så man slapp gå in i andra trådar och förpesta för de som inte har problem!
Jävla tur att man är optimist iallafall, den här gången ska det gå! Man får helt enkelt testa sig fram och inte vara så hård mot sig själv.
Senast redigerad av timoat den 2014-10-15 klockan 15:18.
|
|
|
2014-10-15, 15:18
|
|
|
Registered User
|
Var det LCHF du körde när det "brast" också? Det är bra att du skriver av dig men jag undrar verkligen om LCHF är så bra. Jag testade vid min första deff att dra ner kolhydraterna och jag fick sånt jäkla sug. Nu äter jag istället ganska lite fett och DET fungerar bra för MIG.
|
|
|
2014-10-15, 15:24
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Var det LCHF du körde när det "brast" också? Det är bra att du skriver av dig men jag undrar verkligen om LCHF är så bra. Jag testade vid min första deff att dra ner kolhydraterna och jag fick sånt jäkla sug. Nu äter jag istället ganska lite fett och DET fungerar bra för MIG.
|
Det är underbart med LCHF, innan har jag kört med vanlig kost, kolhydrater, och jag var alltid hungrig, vikten var svår att bli av med, och jag var ALLTID sugen på skräpmat. Då var jag tvungen att ha ätardag (läs 3 dagars helg...)
Detta var första gången på 15 år som jag inte ätit skräp i en så lång sammanhängande period.
Så om jag jämför mådde jag sämre då efersom suget var kroniskt. Nu kunde jag gå så här länge utan suget, det var skitskönt. Jag är nästan 100% säker att den senaste måandens svullande inte har haft så mycket att göra med min kost, snarare prokrastination och fear of failure i andra askpeter av mitt liv.
Så för mig är det helt enkelt tillbaka upp på hästen, ordan upp de andra aspekterna i mitt liv, och lära mig av mitt misstag. Och att inte vara så jävla elak och hård mot mig själv. Rikigt självhat ibland kan jag lova...
|
|
|
2014-10-15, 15:42
|
|
|
Registered User
|
Vad bra att LCHF fungerar. Vad körde du för diet när det inte fungerade?
|
|
|
2014-10-15, 16:03
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Vad bra att LCHF fungerar. Vad körde du för diet när det inte fungerade?
|
Körde som de flesta andra, pasta, bröd, mycket protein i form av kycklingfile, skinka och fisk, gröt, bönor, så absolut lite fett som möjligt. (Fettfobiker) Skulle nog säga 5% fett, 40% protein och 45% kolhydrater.
Måste dock säga att jag inte tränar som ni, förutom 6x20 armhävningar varannan dag.
Vikten har pendlat mellan som lägst 63 kg (flickvän dumpade med depression som följd, 15 år sen) upp till 104 kg ( tristess och frossande för hösten 2012) Målvikten är 69-70 kg. Kom ner till runt 71 i somras, skulle tipppa på att jag ligger runt 77 kg nu, har ej våg, men det blir ett inköp om ett par veckor. 186 cm lång.
Senast redigerad av timoat den 2014-10-15 klockan 16:06.
|
|
|
2014-10-15, 16:45
|
|
|
Registered User
|
Jag ska inte klanka ner på LCHF (även om jag hatar det)
Men 70 kg på 186 låter väldigt lågt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.
|

|