2011-03-24, 00:12
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Angel
Jag har iallfall hittat en himla fin person, sjukt oväntat dock då vi ändå kolo-känt varandra i jättejättemånga år.
|
Inte alls störigt sagt när man inte nämner namn.
|
|
|
2011-03-24, 00:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Måste man ha känslor i ett förhållande för att det ska fungera i längden?
Säg att följande kriterier är uppfyllda:
* Man gillar personen, för denna är varm, positiv och snäll. Ungefär som man gillar sin bästa kompis.
* Man är fysiskt attraherad av personen.
Dessa två är ju grundkriterier för ett fungerande förhållande. Men om kärlekskänslorna fattas, kan det ändå fungera?
Jag ser inte varför det inte skulle fungera. Åtminstone inte från mitt håll.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2011-03-24, 00:14
|
|
|
Ge mig nått fint nu!
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Inte alls störigt sagt när man inte nämner namn. 
|
Hehe, misstänkte det. Vi får väl se hur det går, men än så länge känns det bra. Har spenderat de senaste fem timmarna med att skratta/prata/kramas och klämma lite mucklor.
|
|
|
2011-03-24, 00:15
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
* Man gillar personen, för denna är varm, positiv och snäll. Ungefär som man gillar sin bästa kompis.
Dessa två är ju grundkriterier för ett fungerande förhållande. Men om kärlekskänslorna fattas, kan det ändå fungera?
|
Jag tror nog att det kan börja så i alla fall..!
|
|
|
2011-03-24, 00:16
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Jag tror nog att det kan börja så i alla fall..!
|
Ja, det har det gjort för mig, och kärlekskänslor kanske kan komma fram efter ett tag. Men jag har svårt att se hur.
Jag har läst en studie att kärlekskänslorna överlag är högst i början och sjunker sedan undan efter ~2-3 år. Genom att skaffa barn och lite annat kan man få nya "boosts" men även de är tillfälliga.
Så länge man gillar personen i sig, och är fysiskt attraherad, vilket åtminstone lär gälla i 30-40 år framöver finns det ju egentligen ingen tidsgräns på förhållandet.
Om det nu inte behövs de här kruxiga kärlekskänslorna.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-03-24 klockan 00:19.
|
|
|
2011-03-24, 00:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ja, det har det gjort för mig, och kärlekskänslor kanske kan komma fram efter ett tag. Men jag har svårt att se det.
Jag har läst en studie att kärlekskänslorna överlag är högst i början och planar sedan ut under ~2-3 år. Genom att skaffa barn och lite annat kan man få nya "boosts" men även de är tillfälliga.
|
Helt fel. Man kan vara förälskad i ett helt liv om man har tur.Det är ingen av de ämnen som gör att man blir kär som tar slut i depåerna.
Det är bara en myt.
|
|
|
2011-03-24, 00:22
|
|
|
Madamp!
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
|
Om man prompt måste vara i ett förhållande kan man säkert det. Går säkert att få det att funka att leva ihop utan att man lider alltför hårt. Men varför ska man leva ihop med nån som man inte känner stark längtan efter att dela livet med?
Personligen kan jag gärna vara själv och omge mig med vänner och såna jag tycker om, plus kk/söndagskille. Jag är fine on my own tills jag finner mr right
Ska man (jag iaf) inleda ett förhållande med nån å flytta ihop med den så är det ju för att man tycker så bra om varann att man bara måste flytta ihop för att man så himla gärna vill det och skulle njuta av och längta efter att få dela tillvaron med den!
Sen är det klart jag kan sakna att ha nån ibland, jag skulle gärna vara i ett förhållande. Men inte vilket random som helst bara för sakens skull som ett sjävändamål, det jag saknar är det som jag inte har hittat än
|
|
|
|
2011-03-24, 00:27
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmla
Helt fel. Man kan vara förälskad i ett helt liv om man har tur.Det är ingen av de ämnen som gör att man blir kär som tar slut i depåerna.
Det är bara en myt.
|
Coolt.
Jag har för mig att det man undersökte var hormonförändringar som uppstod i och med att man blev "exalterad" av sin respektive. Jag minns inte vilket hormon, men det var inte sexuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av Madame
Om man prompt måste vara i ett förhållande kan man säkert det. Går säkert att få det att funka att leva ihop utan att man lider alltför hårt. Men varför ska man leva ihop med nån som man inte känner stark längtan efter att dela livet med?
Personligen kan jag gärna vara själv och omge mig med vänner och såna jag tycker om, plus kk/söndagskille. Jag är fine on my own tills jag finner mr right
Ska man (jag iaf) inleda ett förhållande med nån å flytta ihop med den så är det ju för att man tycker så bra om varann att man bara måste flytta ihop för att man så himla gärna vill det och skulle njuta av och längta efter att få dela tillvaron med den!
Sen är det klart jag kan sakna att ha nån ibland, jag skulle gärna vara i ett förhållande. Men inte vilket random som helst bara för sakens skull som ett sjävändamål, det jag saknar är det som jag inte har hittat än 
|
Fast jag ser inte vad ett långtidsförhållande har med kärlek att göra.
De faktorer som påverkar vårt förhållandes vara- eller ickevara idag är:
* Vi gillar varandras personligheter, intressen osv.
* Vi är fysiskt attraherade av varandra.
Dessa kommer antagligen vara konstanta i 30-50 år framöver. Om det fungerar idag, kommer det väl fungera i framtiden, även utan kärlekskänslor? Inte för att jag har planerat något långtidsförhållande, snarare tvärtom.
|
Citat:
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-03-24 klockan 00:31.
|
|
|
2011-03-24, 00:29
|
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Madame
|
+1 Tutti.
@Mimmla så tror jag faktiskt att mina tårar mest var sårat ego. Det är en bra kille, mitt ego hade väl mått bättre av att han varit kär än att upptäcka att han inte var det, sen när jag blir påmind om att han varit och kan bli kär så känner jag mig sämre än jag borde.
Men visst, jag skulle tacka ja till kärlek om den kom, men jag kan ju inte måla om situationer och personer så att de blir kärlek, tills dess får man vara glad och tacksam att man älskar och är älskad även om det inte är så på den romantiska nivån just nu.
Det ska vara på riktigt, annars.. är det inte på riktigt. Så enkelt/svårt är det.
|
|
|
2011-03-24, 00:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
[QUOTE=stevebc;4946351]Coolt.
Jag har för mig att det man undersökte var hormonförändringar som uppstod i och med att man blev "exalterad" av sin respektive. Jag minns inte vilket hormon, men det var inte sexuellt.
QUOTE]
Du ska få en grym länk av mig. Helen Fisher är grym, riktigt duktig på sitt område. Och sjukt inspirerande och bra talare.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/he...n_in_love.html
|
|
|
2011-03-24, 00:36
|
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Fast jag ser inte vad ett långtidsförhållande har med kärlek att göra.
|
Det gör utbytet mer än bara trevligt, det gör att man får mer energi, lust och vilja när det (för det kommer ju sådana tillfällen) skär sig mellan varandra. Har man kärleken kan det förändras och växa till det bättre, är det bara trevligt och bekvämt failar en hel del dynamik.
Men som du säger, är fokuset att det ska vara långvarigt förhållande är kärlek inget krav. Men personligen har jag iaf inte långvarighet som högsta prio, det ska vara äkta och givande, det är högsta prio. Inte passionerat tjafs, inte avslaget fejk. Om man med det tycker att jag har för höga krav så drabbar det ju verkligen bara mig, och är ju lycklig i mitt liv så klagar inte. Men kärlek vore en bonus, såklart.
Ungefär som livet; man kan ju följa alla hälsoråd och superoptimera. Eller så kan man leva sunt men inte optimalt, med livskvalité och frånvaro av destruktivitet utan att tumma på njutning, där är opti liv - iaf för mig. Inte lev hårt dö ung, men inte heller spartanskt optinojj och dö olevd vid 100 +. Finns aldrig garantier, varken livet el kärlek. Eller jo, alla kommer vi dö en dag, och har man då älskat el blivit älskad el båda simultant, tja.. finns det nåt att klaga på?
|
|
|
2011-03-24, 01:34
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2010
|
Kwon extraknäcker som Dr Phil?
|
|
|
2011-03-24, 07:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Angel
Jag har iallfall hittat en himla fin person, sjukt oväntat dock då vi ändå kolo-känt varandra i jättejättemånga år.
|
Men alltså!  VEM?! Tell the Kolo-people!
|
|
|
2011-03-24, 07:27
|
|
|
Preciousss Posterior
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av JusupWillkosz
Kwon extraknäcker som Dr Phil?
|
Kwonne boy har många bra åsikter, vet att kärlekens krafter äro starka. En ninja har många ögon..
|
|
|
2011-03-24, 07:34
|
|
|
Egenanpassad
Reg.datum: Dec 2006
|
[QUOTE=Mimmla;4946354]
Citat:
Coolt.
QUOTE]
Du ska få en grym länk av mig. Helen Fisher är grym, riktigt duktig på sitt område. Och sjukt inspirerande och bra talare.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/he...n_in_love.html
|
Intressant länk, förklarar en hel del. Det där dopaminet kan verkligen vara ens bästa vän samt värsta fiende beroende på situation.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.
|

|