2008-02-07, 00:42
|
|
|
Athletic chick on a stick.
Reg.datum: Mar 2007
|
6 februari - tung bänk/lätt mark
Bänkpress:
20kg x 5, 5
30kg x 5
40kg x 5
50kg x 3
(60kg x 3) x 6
...bänken kändes helt galet tung idag.
Marklyft:
40kg x 3
OKEJ?!
...helt stum i hamstrings från gårdagen.
Det är ju där jag känner lyftet (och inte i ryggen) eftersom jag lyfter så stelbent. Den övningen får vila idag.
SER NI?! Jag känner mina begränsningar :P
Snedbänk:
20kg x 5
30kg x 5
40kg x 2 PB!
35kg x 5, 5
...moahaha! Har aldrig vågat testa 40 lutande förut.
Tongt. Läskigt.
Lutande hantelpress:
18kg x 2
16kg x 6
14kg x 8
|
|
|
2008-02-07, 05:36
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av pony
|
 Kalla mig dum, men....va?
|
|
|
|
2008-02-08, 01:10
|
|
|
|
7 februari - lätt böj
Förvånansvärt bra tryck idag, trots jävlig vecka och oortodoxa sovmönster.
Bra tempo och nivå på nybörjarpasset (jag undrar dock om mina elever tyckte detsamma?). Jag har inte kunnat kräma på under tiden jag varit sjuk så det är kul att vara sig själv igen och ge folk något att bita i.
Dessutom, givande träning å egen del och helt ok styrkepass.
Knäböj:
0kg x 10
20kg x 3
30kg x 3
40kg x 1
45kg x 1
52,5kg x 1 PB
55kg x 1 PB!
40kg x 5
20kg x 10, 10
...score! Bara 7kg från målvikt nu och med 11 veckor kvar. Jag kanske hinner höja än mer.
Sittande hantelpress:
12kg x 10
14kg x 8
16kg x 4
14kg x 6
Tryndrag:
20kg x 10, 10, 10
Ryck med hantel:
12kg, 14kg, 16kg
Hantelflax:
9kg x 6
8kg x 12
7kg x 12
En del nötande av gamla trick som jag förvisso har klarat av att utföra, hjälpligt... men det är först idag som jag kände att jag inte behövde skämmas för dem.
Butterfly extension:
(Armar/axlar är inte idealt utlåsta på bilden men, men... jag kan åtminstone göra det på riktigt nu)
Det är fortfarande klumpigt både upp och ner, men jag har äntligen börjat hitta rätt med tyngdpunkten i den här. Det är en del tryck ifrån axlarna för att få ut bål tillräckligt långt ut. Jag tror att flaggträningen har hjälpt för att få det att klicka. Benens form är beklaglig då man egentligen eftersträvar en helt rak linje från fot till fot. Men det kommer med ökad aktiv flexibilitet som jag de senaste månaderna lagt in allt mer, vid sidan om den passiva.
Lunchbox:
Fortfarande snorläskig och greppet är inte det bästa, men även här börjar formen ta sig. Jag har jobbat mycket med rygg och backbends och brygga. Det börjar äntligen märkas.
En vacker dag kommer jag att nudda huvudet med fötterna i det tricket, mark my words.
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
 Kalla mig dum, men....va?
|
Hård träning under kontrollerade former är inte endast av ondo...
|
|
|
2008-02-08, 01:14
|
|
|
Kolozzeum Security
Reg.datum: Aug 2001
|
I can see why they call it "lunch-box"..
2008-02-08, 07:53
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Hård träning under kontrollerade former är inte endast av ondo...
|
Nej och det menar jag absolut inte att det är. Men att träna när man är snorig och "så pass att jag är inne på mitt tredje vakna dygn, i streck" tycker inte jag är så bra.
Hård träning i all ära, men skall man ha något ut av den så måste man sköta kost och vila ordentligt också. Annars kommer man att bli skadad på ett eller annat sätt.
Så menar jag.
|
|
|
|
2008-02-08, 08:18
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Nej och det menar jag absolut inte att det är. Men att träna när man är snorig och "så pass att jag är inne på mitt tredje vakna dygn, i streck" tycker inte jag är så bra.
Hård träning i all ära, men skall man ha något ut av den så måste man sköta kost och vila ordentligt också. Annars kommer man att bli skadad på ett eller annat sätt.
Så menar jag.
|
Pony, det var exakt vad som åsyftades i mitt inlägg tidigare också. Hård träning är ffs livsnödvändigt. Men det är vila också. Tro mig, jag vet en hel del om att jobba hela nätterna och att ändå slita på gymmet. Det går ett tag, men stoppet kan bli abrupt.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2008-02-08, 12:37
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod
I can see why they call it "lunch-box"..
|
Ja, de är stundvis smått vulgära... amerikanskorna.
Citat:
Så menar jag.
|
+
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Pony, det var exakt vad som åsyftades i mitt inlägg tidigare också. Hård träning är ffs livsnödvändigt. Men det är vila också. Tro mig, jag vet en hel del om att jobba hela nätterna och att ändå slita på gymmet. Det går ett tag, men stoppet kan bli abrupt.
|
Sant, men det är viktigt att kunna se skogen för träden, också (vilket iofs blir svårt när man bara läser några rader på ett forum).
Adekvat träning samt dito vila och näringsintag är givetvis vitala. Liksom att kunna lyssna på kroppen. Vilket är precis vad jag gör.
Går man tillbaka i journalen kan man se att jag tar ut både extra vilodagar och hela viloveckor när det är befogat. Vilket det enligt min bedömning inte var den här gången. Jag skulle fräckt vilja påstå att jag känner den här köttuben och dess gränser, relativt väl. Eller i alla fall bättre än de flesta andra verkar känna sin.
En annan sak att ta i beaktning är att längre vakna perioder även kan innebära längre sömn. Alla har inte ett 24timmarsdygn.
Men OM jag dör efter det här och det visar sig att ni hade rätt och jag hade fel... då ska jag äta upp min hatt!
|
|
|
2008-02-08, 12:42
|
|
|
|
8 februari - tung mark/lätt bänk
Ett litet förmiddagspass innan dagens föreläsning, jag har annars svårt att hinna på fredagar.
Första gången det finns folk inne på damernas
Marklyft:
50kg x 5
60kg x 3
70kg x 1
75kg x 1
(76kg x 1) x 8
...jättesuperlätt, ja?
Bänkpress:
20kg x 5
30kg x 5
40kg x 5
50kg x 5
60kg x 1
50kg x 5
40kg x 5
...striktileinen. Mamma hade varit stolt.
Chins:
9
Latsdrag:
50kg x 10
45kg x 10
40kg x 10
|
|
|
2008-02-12, 00:37
|
|
|
|
11 februari - tung bänk/lätt mark
Bänkpress:
20kg x 5, 5
30kg x 5
40kg x 3
50kg x 3
60kg x 1
(62,5kg x 3) x 6
Fokking tungt, kompis. No joke. Lite hit & miss med stångens placering, men jag fick åtminstone upp alla repetitioner utav egen maskin. En observation är att mina bänkpressar har vandrat från nyckelbenen till nedre delen av sternum sedan hösten, typ.
Teorier? Reflektioner? Kommentarer och utskällningar?
Marklyft:
50kg x 3
60kg x 1
70kg x 1
80kg x 1
90kg x BOM! x 2  *
...höftböjaren anspäns till bristningsgränsen och satan så obehagligt det är att släppa den där spänningen när man inser att stången inte kommer komma upp med schysst form.
Hantelflyes:
8kg x 10
7kg x 10, 10
...bara för att jag tycker om att titta på randiga tutor.
Rörelseträning:
Rygg & axlar
Skulle ha varit tung böj idag men mitt högra knä har pensionerat sig efter den galna helgen.
|
|
|
2008-02-12, 00:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Ja reflektion och teori på det är att din teknik har förbättrats. Att bänka vid nyckelbenen blir ju sk. giljotinpress, som vissa använder för att träna övre delen av pectoralis.
Fint pass, men är 90*2bom lätt mark de?:P
|
|
|
2008-02-12, 09:51
|
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
En observation är att mina bänkpressar har vandrat från nyckelbenen till nedre delen av sternum sedan hösten, typ.
|
Att du nog kan lyfta tyngre. Kortare rom och mer triceps perhaps?
|
|
|
2008-02-12, 10:00
|
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Bänkpress:
(62,5kg x 3) x 6
En observation är att mina bänkpressar har vandrat från nyckelbenen till nedre delen av sternum sedan hösten, typ.
Teorier? Reflektioner? Kommentarer och utskällningar?
|
Du har umgåtts för mycket med styrkelyftare på senare tid
Abslolut ingen utskällning, du vill lyfta mer vikt och anpassar tekniken/pressbanan efter det! Pony, duktig hest
Lunchbox
Hur lyckas man...
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2008-02-12, 10:04
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z
Att du nog kan lyfta tyngre. Kortare rom och mer triceps perhaps?
|
Ja, kortare rom, lite mer triceps. Med stången längre ner mot sternum blir bänkpressen mer lik en SL-press. Rörelsen blir på en anatomiskt normal person kortare då, och oftast är man starkare i detta läge då man kan utnyttja axlarnas framsida mer än om man sänker stången till nyckelbenen.
Triceps kommer in mer också, går stången längre ner mot sternum kommer armbågarna lite närmare kroppen. Tänk smalbänk. Liten skillnad skulle jag dock påstå.
För optimal rattövning tycker jag man ska köra snedbänk med stången mot nyckelbenen. För maximal vikt på stången plan bänk ner mot sternum.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2008-02-12, 21:50
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av EmCeeMike
Fint pass, men är 90*2bom lätt mark de?:P
|
"Lätt-" är defacto jag-gör-vad-jag-vill-dag och på de lätta passen lägger jag in sådant jag är sugen på att köra men inte orkar i kombination med programmet.
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Lunchbox
Hur lyckas man...
|
Sådär känner jag inför att kunna böja tresiffrigt =
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Ja, kortare rom, lite mer triceps. Med stången längre ner mot sternum blir bänkpressen mer lik en SL-press. Rörelsen blir på en anatomiskt normal person kortare då, och oftast är man starkare i detta läge då man kan utnyttja axlarnas framsida mer än om man sänker stången till nyckelbenen.
Triceps kommer in mer också, går stången längre ner mot sternum kommer armbågarna lite närmare kroppen. Tänk smalbänk. Liten skillnad skulle jag dock påstå.
För optimal rattövning tycker jag man ska köra snedbänk med stången mot nyckelbenen. För maximal vikt på stången plan bänk ner mot sternum.
|
Allt är i sin ordning, då? Intressant vilken stor förändring det blivit, dock, utan att jag aktivt jobbat på det (just stången placering, däremot rörelsebana, brygga, stopp, etc).
Med andra ord blir det till att lägga in mer snedbänk. Som det är nu ligger smal och bred bänk nästan på samma vikt, vilket måste tyda på att pectoralis inte är med på de lämpligaste av sätt. Lyfta tungt är dock alltid prio #1.
Tack och bock!
|
|
|
2008-02-12, 21:56
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
för min del brukar det skilja 5 kg mellan smalbänk och vanlig bänk. Triceps är den viktigaste bänkmuskeln.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.
|

|