2007-06-18, 14:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Machine gun: Ingen. Borde väl egentligen, men det är så tråkigt.
Gick hur som helst åt helvete. Kan börja med bortförklaringarna så har vi det överstökat: Krökarpytt är världens sämsta träningsmat. Var tre timmar sedan jag åt, men skiten stod mig ändå upp i halsen. Nästa ursäkt är att jag öppnade för hårt. Sprang första 500 meterna på 3:50-tempo.
18/6 - löpning
Del 1 - 3,6 km andnöd
Tid: 15:34
Medelhastighet: 14,1 km/h (4:14 min/km)
Sen tyade jag inte längre utan drog in en mellantid och saktade ner.
Del 2 - 3,4 km fegislöpning
Tid: 16:45
Medelhastighet: 12,5 km/h (4:48 min/km)
Är trots allt inte helt missnöjd. Hade ett bra tempo början och hade det inte varit för maten så tror jag att jag klarat minst en kilometer till i samma tempo. Näste gång går det bättre.
|
|
|
2007-06-18, 14:50
|
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Med 1-2 km lättare jogg som uppvärmning och kanske en rusch eller två, så slipper du andnöd och hjärtklappning och annat jobbigt som man lätt får när kroppen inte fattar vafan man håller på med.
Så.. innan nästa gång: uppvärmning, så kommer det trolitgtvis gå betydligt bättre. Nog för att du sprang snabbt ändå, men det lät inte som att det var speciellt trevligt...
|
|
2007-06-18, 15:28
|
|
|
Registered User
|
Jo men jag är ganska trögfattad och vill helst bara sticka ut och springa. Men nästa gång tror jag faktiskt att jag ska springa 2 km som uppvärmning och sen bara 5 km i högt tempo. Får se om det går bättre, vilket det givetvis borde.
|
|
|
2007-06-18, 15:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Din ursäkt är godtagen.
Angående uppvärmning vill även jag påpeka vikten av det. Jag började med det pga skadeförebyggande skäl men har även märkt att jag presterar bättre. Intervall- och tempopass går betydligt lättare om jag tillåter mig själv att få upp värmen först. Sedan är det klart att jag fuskar med det då och då.
|
|
|
2007-06-18, 16:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
Nästa ursäkt är att jag öppnade för hårt. Sprang första 500 meterna på 3:50-tempo.
|
Usel ursäkt  Klart man ska öppna i hårdare tempo än snittet totalt, är ju inte ofta man kan hålla samma tempo hela tiden om man sätter ett mål som man måste kämpa för att klara.
|
|
|
2007-06-18, 16:43
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Usel ursäkt  Klart man ska öppna i hårdare tempo än snittet totalt, är ju inte ofta man kan hålla samma tempo hela tiden om man sätter ett mål som man måste kämpa för att klara.
|
Nä det är helt rätt, en fegis vinner aldrig. Det gäller att följa den gamla klassikern att gå ut 100% och sen öka.
|
|
|
2007-06-18, 16:52
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Nä det är helt rätt, en fegis vinner aldrig. Det gäller att följa den gamla klassikern att gå ut 100% och sen öka.
|
Javisst, jag har tänkt att köra 6 km under 25 imorgon, det är fullt ös medvetslös som gäller om det ska grejas. Klockor och annat hinner man inte titta på.
|
|
|
2007-06-18, 17:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Jag tycker nog tvärtom. Lättare att dra upp farten efter 30-40 minuter när kroppen är mjuk och full av endorfiner. Plus att jag har en liten böjelse för 2-km-spurter för att driva ut demonerna ordentligt.
|
|
|
2007-06-18, 17:19
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Palm
Jag tycker nog tvärtom. Lättare att dra upp farten efter 30-40 minuter när kroppen är mjuk och full av endorfiner. Plus att jag har en liten böjelse för 2-km-spurter för att driva ut demonerna ordentligt.
|
Efter 30-40 minuter på ett tempopass börjar jag fundera på om det inte vore mindre smärtsamt att springa in i en lyktstolpe och bryta benet istället för att fortsätta passet. Skönt att jag inte springer mycket längre än 30 min på sådana pass.
|
|
|
2007-06-18, 18:55
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Palm
|
Vetifasiken alltså, tror det blir svårt att prestera så bra som möjligt då. Börjar man på säg 3.30-tempo så kommer man ju försöka att hålla det tempot hela tiden. Att börja på 4.00 och försöka höja efter en stund klarar inte jag av iallafall. Lättare att sätta ribban från start.
|
|
|
2007-06-18, 19:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Jag sällar mig till de som föredrar att öka på slutet. Gå ut för hårt i början är inte kul. Desto skönare att hitta krafter man inte trodde fanns för en rejäl ökning de sista km.
|
|
|
2007-06-18, 20:05
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Jag sällar mig till de som föredrar att öka på slutet. Gå ut för hårt i början är inte kul. Desto skönare att hitta krafter man inte trodde fanns för en rejäl ökning de sista km.
|
Fast nu handlar det ju om bra tempo på kortare distanser. Visst att man kanske inte kör på fullt från början om man ska springa 10+ km, men när det handlar om 0,4-6 km handlar det ju bara om tjurskallighet och att mata på från början om man vill få en bra tid.
|
|
|
2007-06-18, 20:13
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Fast nu handlar det ju om bra tempo på kortare distanser. Visst att man kanske inte kör på fullt från början om man ska springa 10+ km, men när det handlar om 0,4-6 km handlar det ju bara om tjurskallighet och att mata på från början om man vill få en bra tid.
|
Håller med. Det är lättare att tvinga sig till att hålla tempo eller bara minska något när man är dyngtrött, än att öka tempot när när man är något mindre trött.
|
|
|
2007-06-18, 22:15
|
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Efter 30-40 minuter på ett tempopass börjar jag fundera på om det inte vore mindre smärtsamt att springa in i en lyktstolpe och bryta benet istället för att fortsätta passet. Skönt att jag inte springer mycket längre än 30 min på sådana pass.
|
Det är därför jag är så dålig på tempoträning, jag väljer lyktstolpen
|
|
2007-06-19, 08:07
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Det är därför jag är så dålig på tempoträning, jag väljer lyktstolpen 
|
Ganska ohälsosamt i längden tyvärr.
19/6 - cykling/löpning
10,4 km - cykel
23 min
5,8 km löpning
27:42 (4:48 min/km)
Extrautrustning: ryggsäck a ~3kg
En bra start på dagen. Nu ska jag fortsätta den med att fika och sen fiska.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.
|

|