2009-05-31, 11:40
|
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
På tal om ekologisk produktion kan man hoppas att den i dagarna uppmärksammade överanvändningen av antibiotika leder till kraftiga åtgärder. Om det är något EU borde ägna sig åt inom jordbrukspolitik så är det att begränsa antibiotika som leder till resistens. Jag har tidigare varit lite skeptiskt inställd till den generella benämningen "ekologiskt odlat" eller varianter av den, men en gedigen kampanj där man informerar vad det innebär och att jag ser att det är ett steg från slentrianmässig antibiotikaanvändning så går jag över helt till ekomat.
Jaha, bara tanken på alla subventioner inom jordbruket gjorde mig förbannad. Attans.
|
The plot thickens:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/m...-vaxa-1.880456
|
|
2009-05-31, 12:14
|
|
|
Heinoist
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av stafh
Hmm... så du vill äta kött men inte veta hur det hamnade på din tallrik, för om du visste det så kanske du inte ville äta köttet längre?
Tror du att folk hade förstått hur det såg ut i verkligheten om man hade visat bilder på hundvalpar som leker i gräset?
|
Lellan har dock en poäng. Reaktansen som sker när man ser så pass mycket våld gör att man antagligen hamnar i ett av två fack som köttätare. Antingen tycker man att det är tråkigt, men fortsätter äta kött. Eller så anser man att det nog bara är en bråkdel av djurhållningen som ser ut så; de värsta scenerna har valts ut. Resten är outliers, och jag räknar inte med de som innan tyckte att det var hemskt/inte åt kött/vägrar kolla på filmen. Om man tror att man kan skrämma någon från att äta kött tror jag inte att man ska skrämmas genom att säga/visa att det är djuren som har det dåligt. Tyvärr.
|
2009-05-31, 12:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av backflash
Lellan har dock...
|
Utifrån det du skriver kan endast en slutsats dras: du har missförstått filmens budskap och syfte.
|
|
|
2009-05-31, 13:07
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Pajasvarning på inledningen där man drar paralleller mellan köttätare och nazister. Att istället för att enbart presentera missförhållanden, aktivt skuldbelägga tittaren gör att "dokumentären" tappar all sin trovärdighet.
Jag kommer inte titta på den här smörjan.
|
|
|
2009-05-31, 13:09
|
|
|
Registred User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Pajasvarning på inledningen där man drar paralleller mellan köttätare och nazister. Att istället för att enbart presentera missförhållanden, aktivt skuldbelägga tittaren gör att "dokumentären" tappar all sin trovärdighet.
Jag kommer inte titta på den här smörjan.
|
Var tycker du att jämförelsen brister?
Hade jag fått välja mellan att sitta i treblinka eller i någon av fabrikerna som visas i filmen är jag osäker på vad jag hade valt.
|
|
2009-05-31, 14:30
|
|
|
mjau
|
Citat:
Var tycker du att jämförelsen brister?
Hade jag fått välja mellan att sitta i treblinka eller i någon av fabrikerna som visas i filmen är jag osäker på vad jag hade valt.
|
Jag jämställer inte människor med andra djur, och tycker således att mänskligt lidande är ett steg upp på hemskhets-skalan.
|
|
|
2009-05-31, 15:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Jag jämställer inte människor med andra djur, och tycker således att mänskligt lidande är ett steg upp på hemskhets-skalan.
|
Inte jag heller, och det gör inte filmmakarna heller. Men jag förstår hur du äcklades av jämförelsen, för det var just en jämförelse, inte en jämställelse.
Att nazisterna kunde göra så hemska grejer mot judar m. fl. var nog att de såg på dom som "djur" och inte människor. Om man dehumaniserar människor, gör dom till djur, är det lättare att behandla dom illa.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2009-05-31, 15:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Inte jag heller, och det gör inte filmmakarna heller. Men jag förstår hur du äcklades av jämförelsen, för det var just en jämförelse, inte en jämställelse.
Att nazisterna kunde göra så hemska grejer mot judar m. fl. var nog att de såg på dom som "djur" och inte människor. Om man dehumaniserar människor, gör dom till djur, är det lättare att behandla dom illa.
|
Fast nog är det ändå ett svårt fall av "guilt by association" att ta upp nazisternas judeutrotning, som jag inte tycker tillför debatten något annat än svartmålning. Nu har jag iofs inte sett filmen ska jag erkänna, så jag vet inte exakt vad det är för jämförelse som görs.
|
|
|
|
2009-05-31, 15:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Fast nog är det ändå ett svårt fall av "guilt by association" att ta upp nazisternas judeutrotning, som jag inte tycker tillför debatten något annat än svartmålning. Nu har jag iofs inte sett filmen ska jag erkänna, så jag vet inte exakt vad det är för jämförelse som görs.
|
Ja, jag antar det.
Det gav iaf mig en tankeställare, om än det inte påverkade min inställning.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2009-05-31, 22:35
|
|
|
Registred User
|
Citat:
|
Så hur mycket mer lidande är det ok att utsätta ett djur för jämfört med en människa?
Citat:
|
Tror det syftas på citatet "As often as Herman had witnessed the slaughter of animals and fish, he always had the same thought: In their behaviour toward creatures, all men were Nazis. The smugness with which man could do with other species as he pleased exemplify the most extreme racist theories - the principle that might is right.", som de läser upp i filmen.
|
|
2009-06-01, 07:25
|
|
|
mjau
|
Citat:
Så hur mycket mer lidande är det ok att utsätta ett djur för jämfört med en människa?
|
Jag gnällde på jämförelsen(som kräver ett mått av jämställelse), vilket inte per automatik gör det "ok" att utsätta djur för lidande.
|
|
|
2009-06-01, 09:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
|
Paradoxalt nog införde nazisterna en av världens mest progressiva djurrättslagstiftningar det första de gjorde när de kom till makten. Att judar behandlade djur illa (kosherslaktning o.s.v.) var ett återkommande inslag i den antisemitiska propagandan.
Bara en liten, men intressant, parentes.
|
|
|
2009-06-02, 19:55
|
|
|
Registred User
|
Citat:
Jag gnällde på jämförelsen(som kräver ett mått av jämställelse), vilket inte per automatik gör det "ok" att utsätta djur för lidande.
|
Men om det är lika illa att utsätta människor för lidande som djur så är väl jämförelsen rimlig?
|
|
2009-06-02, 20:40
|
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Nej fy för att veta hur det är i verkligheten! Tack vet jag min skyddande bubbla där grisar somnar lugnt och stilla efter ett långt liv ute i det fria.
Folk bryr sig inte särskilt om de får saker presenterade på det gulligull-sättet som större delen av dagens media i Sverige gör. Verkligheten berör mer.
|
Eh, jag är född typ på landet? Klart jag är för bättre djurhållning, vem är inte det? Och gris är ju knappt ätbart men nöt är definitivt och självklart känns det bättre att köpa om djurhållningen är bra.
Att titta på djur som plågas ger mig inget.
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80
Nu skojar du väl ändå?
|
Nej.
Citat:
Helt klart, låt oss flytta till Vitryssland.
|
Ok!
Citat:
Hmm... så du vill äta kött men inte veta hur det hamnade på din tallrik, för om du visste det så kanske du inte ville äta köttet längre?
Tror du att folk hade förstått hur det såg ut i verkligheten om man hade visat bilder på hundvalpar som leker i gräset?
|
Äter gärna lokalproducerat och ser med glädje bättre djurhållningslagar och föreskrifter - som följs. Därmed inte sagt att jag vill se på djur som plågas på film, och nej - jag har ingen idealiserad bild av hur det är.
En älg som skjutits av lokala jaktlaget, en gris från en gård jag känner till - smakar såklart bäst. Men jag är inte gjord av pengar och vet att om jag skulle välja att äta mindre mängd kött än vad jag gör idag, så kommer jag ha glömt det om ngn vecka och det kött jag skulle ha ätit innebär bara en veckas ruttnande för att sedan slängas av butiken.
Däremot så är jag självklart för bättre djurhållning, har kompisar som gått lantbrukarlinjer och berättat om hur de tex kastrerar grisar utan bedövning och självklart ifrågasatte jag deras brist på ifrågasättande. Det gör större verkan i min värd.
Citat:
Det går knappt. Har man tur och känner någon som föder upp djur på ett drägligt sätt så kanske man kan få tag på kött till ett rimligt pris, annars får man söka sig till gårdar som Ängavallen (som nämnts tidigare). Men då får man vara beredd på att betala 400+ spänn/kilot för köttet.
Det enda realistiska alternativet är att sluta äta kött, eller åtminstone dra ner på köttkonsumtionen rejält.
|
Inget pris jag kommer betala, äter kött en el två ggr i veckan och det tänker jag fortsätta med. Kalla mig vad ni vill.
Citat:
Ursprungligen postat av backflash
Lellan har dock en poäng. Reaktansen som sker när man ser så pass mycket våld gör att man antagligen hamnar i ett av två fack som köttätare. Antingen tycker man att det är tråkigt, men fortsätter äta kött. Eller så anser man att det nog bara är en bråkdel av djurhållningen som ser ut så; de värsta scenerna har valts ut. Resten är outliers, och jag räknar inte med de som innan tyckte att det var hemskt/inte åt kött/vägrar kolla på filmen. Om man tror att man kan skrämma någon från att äta kött tror jag inte att man ska skrämmas genom att säga/visa att det är djuren som har det dåligt. Tyvärr.
|
Poäng el inte, jag tittar inte på elände. Är det dessutom onyanserat (vilket jag inte kan uttala mig om) är det ju dessutom lättare att avfärda. Björntjänst i så fall tyvärr.
Senast redigerad av Lellan den 2009-06-02 klockan 20:42.
|
|
|
2009-06-02, 20:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
jag tittar inte på elände.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:11.
|

|