Visa resultat för omröstning: Vad tror du händer när man dör?
|
Inte ett jevla skit, man ruttnar. Sluta ställa dumma frågor.
|

|
141 |
52.61% |
Jag tror på något efter döden
|

|
62 |
23.13% |
Jag säger att jag tror på det men egentligen vill jag bara
|

|
17 |
6.34% |
Man återföds, kan tom återfödas som ett annat djur, tex hyena eller tjur
|

|
13 |
4.85% |
Va? Load game?
|

|
35 |
13.06% |
2005-08-03, 12:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Hinduism är ju bara ett maktredskap, du förtjänar ditt öde så sköt dig nu bra så får du det bättre i nästa liv.
|
|
|
|
2005-08-03, 12:47
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Hinduism är ju bara ett maktredskap, du förtjänar ditt öde så sköt dig nu bra så får du det bättre i nästa liv. 
|
Jag sade inte att jag höll med ... 
Allvarligt talat så undrar jag om det finns någon religion som aldrig använts (läs: missbrukats!) just som maktredskap?
|
|
|
2005-08-03, 12:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag sade inte att jag höll med ... 
Allvarligt talat så undrar jag om det finns någon religion som aldrig använts (läs: missbrukats!) just som maktredskap?
|
Troligen inte, men vissa är ju värre än andra.
|
|
|
|
2005-08-03, 13:03
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Troligen inte, men vissa är ju värre än andra.
|
Jo. Vissa religioner har ju större potential för att användas som förtryckarredskap (kristendomen är ett utmärkt exempel; "ge kejsaren det som tillhör kejsaren och gud det som tillhör gud" - antaligen felciterat - och liknande har ju använts för att hålla arbetande befolkning på mattan och "bevisa" att diktatoriskt styre är gudi behagligt och något som ingen god kristen opponerar sig mot, t.ex.). Men jag tror också att de religioner som har flest anhängare är de som använts i detta syfte absolut mest rent generellt. Antagligen beroende just på att de haft flest anhängare (och därigenom också överlevt längst).
|
|
|
2005-08-03, 13:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jo. Vissa religioner har ju större potential för att användas som förtryckarredskap (kristendomen är ett utmärkt exempel; "ge kejsaren det som tillhör kejsaren och gud det som tillhör gud" - antaligen felciterat - och liknande har ju använts för att hålla arbetande befolkning på mattan och "bevisa" att diktatoriskt styre är gudi behagligt och något som ingen god kristen opponerar sig mot, t.ex.). Men jag tror också att de religioner som har flest anhängare är de som använts i detta syfte absolut mest rent generellt. Antagligen beroende just på att de haft flest anhängare (och därigenom också överlevt längst).
|
Ja något som vore intressant att veta är ju om religionerna startade ut med det syftet eller om de blev förvridna till det.
|
|
|
|
2005-08-03, 20:11
|
|
Moralistmoderator
|
Känner mig tyvärr lite för partisk för att kunna ge ett vettigt svar på det där ...
|
|
|
2005-08-03, 20:33
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Garnax
Såg också ett program på discovery, om man igentligen inte har en egen vilja utan att hjärnan arbetar som en processor och väljer åt en, och ger "dig" sen en känsla av att du valde själv...
vilket perfekt smidigt sätt förklara att alla människor är robotar med en hygglig AI.
Att bevisa att detta är fel, och att man har en fri vilja är iofs inte svårt, då jag kan tvinga min kropp att göra saker som den aldrig skulle göra på egen hand, för att det inte är bra för den.
Om jag står vid en kran med vatten, och jag är jätte törstig, och jag har inga förhinder till att dricka...men jag kan ändå avstå från att dricka bara för att jag vill, ingen hjärna skulle göra det om det var den som styrde.
Eller ta av sig kläderna mitt i vintern så man börjar frysa, om bara hjärnan styrde skulle det inte finnas något anledning till detta.
Men jag gör som jag vill, hur bra eller dåligt det sedan är för min kropp är av underordnad betydelse.
|
Du bevisade ingenting där tyvärr. Det finns ingen AI än så då kan vi inte jämföra med något, men jag ser inte varför inte ett neuronnät som var lika avancerat som våran hjärna inte skulle kunna ha sin egen fria vilja?
|
|
|
2009-06-25, 23:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Bump. Jag röstade nej. Jag vill att det ska finnas liv efter döden, liksom att jag vill att det ska ligga en portfölj med 1 miljon riksdaler under min säng just nu. Men inget talar för att något av det skulle förekomma.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2009-06-26, 00:19
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2008
|
Jag tror på död efter livet. Vad döden innebär vet jag inte, den är förmodligen inte så spännande.
|
|
|
2009-06-26, 08:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Är det väl ingen som kan svara på, bara att vänta och se helt enkelt. Inget man kan göra något åt endå.
|
|
|
2009-06-26, 08:30
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Bump. Jag röstade nej. Jag vill att det ska finnas liv efter döden, liksom att jag vill att det ska ligga en portfölj med 1 miljon riksdaler under min säng just nu. Men inget talar för att något av det skulle förekomma.
|
Tja, du återupplivade ju den här tråden från de döda...så än finns det hopp
|
|
|
2009-06-26, 11:03
|
|
Spamming user
Reg.datum: May 2009
|
självklart lever vi vidare! det vill jag tro iaf
|
2009-06-26, 11:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Frågan vad jag var innan jag blev till känns lika intressant i så fall.
|
|
|
2009-06-26, 11:13
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Inte mycket, lite förrutnelse.
Jag hoppas verkligen att jag har rätt, palla leva ännu ett liv.
|
2009-06-26, 11:23
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag hade tänkt bli aska, men jag klickade alternativ 1 i alla fall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02.
|

|