Visa resultat för omröstning: Entrecôte eller oxfilé?
|
Entrecôte
|

|
36 |
27.48% |
Oxfilé
|

|
89 |
67.94% |
Annat (skriv i tråden)
|

|
6 |
4.58% |
2017-05-28, 22:01
|
|
Aspirerande apa
Reg.datum: Nov 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Scenario:
Vilken drink skulle du välja av dessa två?
- Inget av alternativen, alkohol är ett gift som... //Nykteristen
|
Ja, fast nu sa jag ju inget om kött. Det jag menar är att om jag skulle beställa en kötträtt på D.O.M eller Fäviken så skulle oxfilé va det allra sista jag hade velat beställa in. En bra oxfilé kan jag fixa själv, men en lakritsrotmarinerad svärdfisk som rökts över enbär i tre dygn skulle jag ha svårare med.
|
|
|
2017-05-28, 22:05
|
|
Biggus Dickus
Reg.datum: Nov 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Ja, fast nu sa jag ju inget om kött. Det jag menar är att om jag skulle beställa en kötträtt på D.O.M eller Fäviken så skulle oxfilé va det allra sista jag hade velat beställa in. En bra oxfilé kan jag fixa själv, men en lakritsrotmarinerad svärdfisk som rökts över enbär i tre dygn skulle jag ha svårare med.
|
Jag tänkte mer på varför det kunde tolkas på ett särskilt sätt, jag förstod din poäng ursprungligen. Hade inte folk vetat om att du varit vegan så hade ingen reagerat.
Edit: Att du var ospecifik med vad du skulle beställa istället, efter att den allmänt accepterat finaste köttbiten sågats, lämnade nog fantasin fritt åt att du skulle valt något spännande veganskt istället.
Senast redigerad av ApexProcyon den 2017-05-28 klockan 22:08.
|
|
|
2017-05-28, 22:07
|
|
Aspirerande apa
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk
Nja

|
Jo. Jag menar självklart inte att det är djurets ringmuskel, en ko har en rätt lång tarm som kräver en ganska lång muskel för att massera ut det.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Oxfilen är djurets psoas major och precis som hos oss för den benet framåt.
|
Alla muskler funkar inte likadant på alla djur. En människas psoas major skulle vara oerhört seg att käka eftersom den används på just det sätt du säger och därmed ansträngs ganska mycket. Det borde kännas ganska logiskt att så inte är fallet på en ko om man ätit oxfilé en enda gång i sitt liv?
|
|
|
2017-05-28, 22:08
|
|
Aspirerande apa
|
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon
Jag tänkte mer på varför det kunde tolkas på ett särskilt sätt, jag förstod din poäng ursprungligen. Hade inte folk vetat om att du varit vegan så hade ingen reagerat.
|
Ah okej  Story of mah lajf, och sen gnäller samma folk som alltid ska ta upp det på att man aldrig håller tyst om det.
|
|
|
2017-05-28, 22:18
|
|
Biggus Dickus
|
Citat:
Ah okej  Story of mah lajf, och sen gnäller samma folk som alltid ska ta upp det på att man aldrig håller tyst om det.
|
Det är försvinnande få som är födda veganer och saknar erfarenheten att kunna diskutera annan mat.
|
|
|
2017-05-28, 22:26
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Jo. Jag menar självklart inte att det är djurets ringmuskel, en ko har en rätt lång tarm som kräver en ganska lång muskel för att massera ut det.
Alla muskler funkar inte likadant på alla djur. En människas psoas major skulle vara oerhört seg att käka eftersom den används på just det sätt du säger och därmed ansträngs ganska mycket. Det borde kännas ganska logiskt att så inte är fallet på en ko om man ätit oxfilé en enda gång i sitt liv?
|
Du vet att de har fyra ben och står stilla mest hela tiden? Den belastas väldig mycket mindre hos en kossa och därför är den mör. Den är ingen "bajsmuskel", det är en skelettmuskel.
|
|
|
2017-05-28, 22:27
|
|
cool bispes kung
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Lite mysiga associationer till nötkött alltså. Förvånande att du inte är vegan nu då... 
|
Har inte käkat lyxkött på säkert tio år nu. Tycker helt enkelt inte det är värt priset. Kan inte tillaga det bra själv (farsan kunde!) och orkar inte lära mig eller engagera mig. In med kyckling i ugnen bara. Snabbt, billigt, enkelt. Har också haft svårt att njuta av maten när jag varit deprimerad. Det blir mest "okej, såhär smakade detta, får jag äntligen gå från bordet?" och så reser jag mig alltid innan jag tuggat färdigt det sista.
|
|
2017-05-29, 04:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2014
|
Vilken skulle man äta?
Det beror helt på vilken entrecote/oxfilé man har till sitt förfogande.
Jag har helt slutat äta kött ute på restaurang. Köttet vi äter hemma är så fantastiskt mycket bättre.
Så svaret är Hamburgare.
|
|
|
2017-05-29, 05:42
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Jag känner ett behov av att skapa en spin-off på den här tråden där man väljer mellan "teen" eller "milf".
|
|
|
2017-05-29, 06:32
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Jag känner ett behov av att skapa en spin-off på den här tråden där man väljer mellan "teen" eller "milf".
|
Det givna svaret är: Båda!
|
|
|
2017-05-29, 06:49
|
|
Registered User
|
Oxfilé är dyrt och tråkigt i så måtto att den inte står på egna ben utan måste serveras med sås och annat krimskrams. Entrecôte av hög kvalitet och on the bone erbjuder en betydligt mer komplett kulinarisk upplevelse. Detta är rätt styckdetalj men inte av den kvalitet jag förespråkar:
Hela biten i högre kvalitet:
|
|
|
2017-05-29, 06:53
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag hade ju hellre tagit den mer marmorerade biten, även om den gärna få ha en bättre fettkappa.
|
|
|
2017-05-29, 06:59
|
|
Biggus Dickus
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
|
Milf, 18 - 19 är på tok för låg ålder.
|
|
|
2017-05-29, 07:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Jag hade ju hellre tagit den mer marmorerade biten, även om den gärna få ha en bättre fettkappa.
|
Inte för att marmorerat är dåligt i sig självt, det är bara en markör för att djuret inte motionerat och betat tillräckligt för att ta köttet till en högre nivå. Det går naturligtvis att få det bästa från två världar genom att feta upp djuret bara sista tiden innan slakten. Tyckte dock inte att köttet på första bilden levde upp till det.
|
|
|
2017-05-29, 07:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Inte för att marmorerat är dåligt i sig självt, det är bara en markör för att djuret inte motionerat och betat tillräckligt för att ta köttet till en högre nivå. Det går naturligtvis att få det bästa från två världar genom att feta upp djuret bara sista tiden innan slakten. Tyckte dock inte att köttet på första bilden levde upp till det.
|
Jag väljer marmorerat framför icke-marmorerat varje gång...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:00.
|

|