Citat:
Ursprungligen postat av zol
Imponerande att du gör PB var och varannan dag. Lite nyfiken på hur du tränar med progressivitet, antar att du kör ett tung och ett lätt över- resp. underkroppspass i veckan. Är det då PB du försöker göra på det tunga passen då? Eller tar du i så mycket så du är nära fail både vid det lätta och tunga passet?
|
Hej.
På de större övningarna brukar jag värma upp till endast 1 topset där jag kör till fail. Här brukar jag öka vikten varje vecka linjärt, inga lätta eller tunga pass utan i början av en träningscykel börjar jag lätt med höga reps och slutar på tungt och låga reps eftersom veckorna går. Jämför vikterna med 1rm kalkylator.
Assistans övningarna har inte varit så strukturerade på sista tiden då jag provat runt lite men känner nu att jag bestämt mig vad jag ska köra, även där kör jag 1 topset till fail som tex golvpress och militär för bänk.
Om du går tillbaks en sida och kollar inlägg #48 är det första passet på träningscykeln jag är på nu, där syns det att jag ökat linjärt i vikt på de 3 stora.
Jag försöker alltid ta nåt PB i nån övning även om det är pushdowns eller nåt är det ju iaf en liten ökning men helst i bänk mark eller böj såklart:P Har lagt in ett par nya övningar som golvpress, axelpress i maskin, rumänska marklytf och box böjar med fötterna i markbredd som jag ökat snabbt i just för jag inte kört dem förr.