Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Jag tror inte att Stina hade hängt med Björgen på båda varven i hennes tempo. Det känns bara helt osannolikt. (bara vad jag tror, med tanke på att björgen är mer van att köra dessa sträckor.). Hade det varit 1 varv så hade jag gett hon en stor möjlighet
Detta scenariot "passade" bättre, lugnt fram till slutet. Där är hon stark. Tycker dom gjorde det riktigt bra ändå, norskorna ska bara vinna detta 99 gånger av 100.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Maverick
Tror det var bra för våran del att hon fick gå ut själv med finskan, tror det räddade vårat silver. Hade dom gått ut alla 3 samlat så är risken att finskan orkat hängt Björgren längre än Stina och att vi på så sätt missat silvret.
Bra åkt av brudarna och Kalla gjorde en riktigt bra 2a sträcka. Grattis grattis!
Ser fram emot herrarna imorgon.
|
På Tour de ski var det en 3km prolog i fri stil som Björgen vann överlägset. Det var fyra norskor och en tyska som tog de övriga topp 6 placeringarna. De var 10-15s efter Björgen. Rydkvist var bästa svenska på 17:e plats 24s efter Björgen. Stina var 27s efter på 23:e plats. Anna Haag var 26:a, 28s efter.
Detta var alltså 3km fritt med intervallstart, där den som klarar att pressa på i hög fart kan få ut maximalt. Stina var alltså 13s efter Johaug, som var 13s efter Björgen. Utan att ha chansen till hängåkning...
Nu vet jag inte hur tuff den banan var jämfört med i Falun. Men 1,7km extra åkning tror jag inte hade fått Stina att klappa igenom. Särskilt med tanke på att Björgen inte varit riktigt lika dominant de senaste veckorna, och att Stina alltså skulle kunna ligga i rygg och få det lite lättare.
Kanske skulle Stina bli tvungen att släppa i någon av uppförsbackarna. Men det känns inte supergjutet. Dock har ju inte Kalla haft särskilt stor chans att vinna över Björgen i en spurt. Så Kalla skulle ju bli tvungen att åka ifrån Björgen i uppförsbackarna. Jag tror det är större chans att Stina kan hänga på Björgen än att Kalla kan åka ifrån henne.
Dessutom skulle ju då Wiken förmodligen fått åka förstasträckan. Hennes form har varit lite tveksam tycker jag. Bleckur mot Johaug på andrasträckan känns ju som om det faktiskt skulle finnas möjligheter för Norge att avgöra hela skiten där.