2014-10-27, 13:53
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Jag har en fördom om att på många gym (tex planet fitness) huserar lönnfeta och halvklena människor som gillar att känna sig bättre än helfeta och helklena människor, och dessa har ganska svårt att känna sig bra om det finns starka, snygga, muskulösa människor på deras gym.
Då blir alla som på något sätt är bättre än dem fanatiker, hetsiga, idioter och neurotiker utan liv. Om man bara på något sätt blev av med dessa så kan man känna sig bra igen.
Artikeln som ts länkade tror jag är skriven av exakt en sådan person.
|
|
|
2014-10-27, 14:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Så vad är skillnaden på träning och fysisk aktivitet om det är nu så klart?
|
Tycker att Guddi förklarar det rätt så bra. http://www.svd.se/traning-och-halsa/...ng_3614396.svd
Gränserna är flytande beroende på individens kroppsfunktion, hälsotillstånd och hur det relateras till val av aktivitet.
|
2014-10-27, 14:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag kommenterade på Facebook där jag skrev: "Den som säger sådant är alltid lönnfet av någon anledning".
Friskis och Svettis är alltid emot något som är över medelsvensson. Kosttillskott är fusk, man skall bara äta potatis och köttbullar, man kan inte använda tyngre hantlar än 40 kilo i någon övning för då är man dopad, och vill man prestera så bra man kan... ja, då är det något rejält fel.
|
Det finns dock flertalet bra F&S över Sverige. Vet styrkelyftare på hög nivå som tränar på sådana och F&S:et i Norrköping som jag tränar på är ganska bra och har dessutom hantlar upp till 60 kg. Känns inte som att den medelsvensson grejen finns på just dessa bra gym. Kosttillskotten håller jag dock med om, F&S tog exempelvis bort Gainomax och började sälja mjöl istället...
5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2014-10-27, 14:55
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Jag har en fördom om att på många gym (tex planet fitness) huserar lönnfeta och halvklena människor som gillar att känna sig bättre än helfeta och helklena människor, och dessa har ganska svårt att känna sig bra om det finns starka, snygga, muskulösa människor på deras gym.
Då blir alla som på något sätt är bättre än dem fanatiker, hetsiga, idioter och neurotiker utan liv. Om man bara på något sätt blev av med dessa så kan man känna sig bra igen.
Artikeln som ts länkade tror jag är skriven av exakt en sådan person.
|
Min tanke också, avundsjuka och osäkerhet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...4&postcount=53
|
|
|
2014-10-27, 15:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Det finns dock flertalet bra F&S över Sverige. Vet styrkelyftare på hög nivå som tränar på sådana och F&S:et i Norrköping som jag tränar på är ganska bra och har dessutom hantlar upp till 60 kg. Känns inte som att den medelsvensson grejen finns på just dessa bra gym. Kosttillskotten håller jag dock med om, F&S tog exempelvis bort Gainomax och började sälja mjöl istället...
|
Visst, så är det här i Uppsala också och faktiskt på väldigt många håll i landet. Men grejen är inte vilka som är medlemmar och vad de tränar, utan vad friskis som helhet säger sig förespråka. Jag kan garantera att det även i din förening sitter ett helt gäng gympafanatiker i ledande positioner, och de har samma skruvade syn på träning som generalsekreteraren på Riks. Att sen friskis över hela landet bygger mycket bra gym nu för tiden tycker jag inte egentligen förbättrar situationen, utan den visar bara på hur galna tankarna är. Den här dualiteten är just det som gör det så viktigt att slå näven i bordet och säga rakt ut hur fel detta är. Fråga gärna funktionärerna på din förening om de läst artikeln och hur det ser på det här med prestation. Speciellt de som jobbar i gymmet. Angrip dem inte, men uppmuntra dem att ta ställning.
|
2014-10-27, 15:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Visst, så är det här i Uppsala också och faktiskt på väldigt många håll i landet. Men grejen är inte vilka som är medlemmar och vad de tränar, utan vad friskis som helhet säger sig förespråka. Jag kan garantera att det även i din förening sitter ett helt gäng gympafanatiker i ledande positioner, och de har samma skruvade syn på träning som generalsekreteraren på Riks. Att sen friskis över hela landet bygger mycket bra gym nu för tiden tycker jag inte egentligen förbättrar situationen, utan den visar bara på hur galna tankarna är. Den här dualiteten är just det som gör det så viktigt att slå näven i bordet och säga rakt ut hur fel detta är. Fråga gärna funktionärerna på din förening om de läst artikeln och hur det ser på det här med prestation. Speciellt de som jobbar i gymmet. Angrip dem inte, men uppmuntra dem att ta ställning.
|
Skulle bli blandande svar. Har funktionärer som tränar hårt och med fokus på prestation, fria vikter(crossfit, tyngdlyftning o.s.v.) men även de mer klassiska "alla-ska-med"-gympa/ibland-på-gymmet-funktionärerna. Något i närheten av ett entydigt svar blir det inte.
5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2014-10-27, 15:23
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2011
|
Har bara vart på Friskis i Uppsala (inte det vid Ulltuna, utan typ vid Eriksberg/Sommarro). I särklass det "bästa" gymmet jag varit på. Bra ytor, gedigen maskinpark, om jag minns rätt var det 3 böjrack, hyggligt utbud av fria vikter osv. Till det kommer roliga pass, trevlig personal och ett riktigt BRA PRIS!
När vi flyttar tillbaka till Uppsala blir det Friskis igen!
Jag vet inte hur det är nu, men då var vi lyckligt förskonade från instagram-eliten med neonfärgade vattenflaskor som matchade deras better bodies linnen. Usch.
Senast redigerad av arthax den 2014-10-27 klockan 15:25.
|
|
|
2014-10-27, 17:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Skulle bli blandande svar. Har funktionärer som tränar hårt och med fokus på prestation, fria vikter(crossfit, tyngdlyftning o.s.v.) men även de mer klassiska "alla-ska-med"-gympa/ibland-på-gymmet-funktionärerna. Något i närheten av ett entydigt svar blir det inte.
|
Sant, så är det. Vilket såklart är en bra sak.
Citat:
Ursprungligen postat av arthax
Har bara vart på Friskis i Uppsala (inte det vid Ulltuna, utan typ vid Eriksberg/Sommarro). I särklass det "bästa" gymmet jag varit på. Bra ytor, gedigen maskinpark, om jag minns rätt var det 3 böjrack, hyggligt utbud av fria vikter osv. Till det kommer roliga pass, trevlig personal och ett riktigt BRA PRIS!
När vi flyttar tillbaka till Uppsala blir det Friskis igen!
Jag vet inte hur det är nu, men då var vi lyckligt förskonade från instagram-eliten med neonfärgade vattenflaskor som matchade deras better bodies linnen. Usch.
|
Just nu bygger vi ut det gymmet mot fotbollsplanerna, så det blir mer ytor, stänger, kettlebells etc. Förhoppninsvis kommer du bli positivt överraskad om du kommer tillbaka
|
2014-10-27, 17:48
|
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
........ vill se mer fokus på lustfylld träning.....
|
Gillar skarpt, tycker han har en viktig poäng. Ser överallt i sociala medier och på gymmen jag tränar / tränat hur folk verkar träna mer för en image / resultaten / skruvad självspäkning än för att träningen i sig faktiskt är något roligt man ser fram emot.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2014-10-27, 19:06
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Sant, så är det. Vilket såklart är en bra sak.
Just nu bygger vi ut det gymmet mot fotbollsplanerna, så det blir mer ytor, stänger, kettlebells etc. Förhoppninsvis kommer du bli positivt överraskad om du kommer tillbaka 
|
Ännu större?!
Nu är det nästan så man ska komma och gästspela i ren nyfikenhet!
|
|
|
2014-10-27, 22:25
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Manta
För att han kritiserar en grupp som förmodligen har rätt stor representation här på kolo, för att göra något fel, som det faktiskt inte har gjort. Är det så att Instragrammarna är en faktor i gråzons indvidiers val att inte träna, så kan man inte peka finger åt Instagrammarna, det är inte där problemet ligger. Det är givetvis ett problem om så är fallet, men problemet ligger hos de som väljer att inte träna pga av vad andra gör.
Den andra anledningen är att en person i en relativit signifik maktposition i träningssverige försöker avråda folk från målinriktad träning. Det är knappast bra.
|
Om man inte har gjort något fel behöver man väl inte ta åt sig heller. Eller?
Precis som många andra saker beror ens beteende på hur andra beter sig och vad de gör. Av samma anledning tror jag att många tjejer är rädda för de fria vikterna på gymet för att det bara är en massa "biffar" där. Men intressant diskussion, ändå. Har inte tänkt så som många andra här har resonerat.
Citat:
Då ska jag förklara varför jag blir upprörd. Låt mig först bara säga att nej, det har sannolikt inget med ditt större friskvårdsperspektiv att göra. Jag är själv engagerad i friskis och den mesta delen av tiden lägger jag faktiskt på folk som kan sägas "håller huvudet över ytan" vad gäller sin hälsa, men inte mycket mer än så. Det finns i min mening exakt 0 motsättning mellan en verksamhet som syftar till friskvård och en som syftar till övrig träning. Det är inte olika saker, det är bara olika punkter på en skala. Fan, det är ju precis det jag gillar med friskis, att man hittar träning längs med hela spektrumet. Det är en styrka som tyvärr allt för sällan uppskattas av friskis själva.
Men ok, låt mig punkta lite:
* Friskis är ju själva lite av Jehovas Vittnen inom träning. Jag har skrivit en del om friskis historia i mina studier, och just nu har jag friskispressen nr 2, 2000 framför mig. Framsidan är en bild på en ganska fet mage och texten är i ett domedagstypsnitt "Kampen mot ohälsan går vidare", och hela numret är i princip dedikerat åt jympa i skolan, jympa på arbetstid, tvinga politiker erkänna att jympa är bra, etc. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon annan tidning ha en så extremt uttalad träningshets. Fan, till och med jag som engagerad ledare och träningsnörd spyr lite i munnen.
Den här tonen har friskis haft i alla tider, det är nog bara de senaste 5-10 åren som man har tonat ned en smula, och det kan ju förklaras med att träningshetsen gjort att friskis generellt har fler medlemmar än de får plats med i sina lokaler. De behöver helt enkelt inte ragga längre. Friskis är alltså själva grunden för träningshetsen, och friskis mål, att så många som möjligt ska träna, har gynnats mycket av den. I Wigerts artikel finns dock knappast ett uns av självkritik. Det är instagrampostare och andra träningsaktörer som gör fel.
* Som bumbi är inne på så är ju friskis med i riksidrottsförbundet. Att man sysslar med idrott är skälet till att man slipper betala arbetsgivaravgifter till ledare, och ger även en rad andra fördelar. Då tycker jag man är ute på tunn is om man börjar underminera det som ändå är en central poäng i den svenska idrotten, nämligen prestationer både på bredden och i spetsen. Att uttrycka sig som han gör vore väldigt konstigt om det var en "vanlig" idrottsförening, och i någon mån är det ju faktiskt det.
* För att vara lite konkret så kan jag ge ett exmpel: Jag har hjälpt en kvinna som annars kör diverse gruppass att börja med gymträning. För ett par månader sedan tyckte hon det var läskigt att ens gå in på gymmet, nu kör hon målinriktat på ett ganska typiskt styrkelyftsmanér, och med det kommer (såklart) fantastiska styrkeökningar. Sannolikt är hon redan idag nära att kunna maxa på 100 i marklyft, till exempel. Effekterna detta kommer ha på lång sikt vad gäller hennes övriga träning är nog svåra att överskatta, och den effekten i sin tur kommer naturligtvis påverka hennes hälsa mycket positivt. Lite torr, prestationsinriktad träning är således ett utmärkt komplement för den mer avslappnade och lustfyllda träning hon annars gör.
Now, varje gång hon lyckas med en ny vikt eller lär sig en ny övning så märks det hur oerhört glad hon blir, och hon berättar det typ för alla hon träffar och jag uppmuntrar till det. Varför skulle jag inte, det ger ju träningsmotivation!? Och inte nog med det, hennes prat om detta på sitt jobb ledde till att hon en dag fick med sin kollega som är stillasittande och aldrig riktigt har lyckats komma igång med träningen.
Men enligt Peter Wigert är ju detta fel, dels för att träningen vi gjort faktiskt är ganska torr (följa program, träna ensam, träna även fast man inte känner för det den dagen, etc), dels för att hon berättar om sina prestationer vitt och brett och jag som ledare uppmuntrar till det. Hur fan ska jag som ledare då förhålla mig till Peter Wigerts artikel? Jag känner spontant att det är just kunskap om träningsstruktur mm som jag tillför till min förening. Jag kanske borde lägga av? Bli PT på ett kommersiellt gym? Ju mer man fnyser åt prestationsinriktad träning, desto svårare blir det att få kompetenta ledare.
Ok, jag skulle kunna doktorera på det här ämnet känner jag, så jag lägger ner. Vissa kanske tycker att jag drar på för stora växlar, men jag tror på att mota olle i grind och sätta ner foten.
Edit: lite stycken, lol
|
Jag verkar tyda texten på annat sätt än du, men jag känner inte direkt till Friskis som organisation heller. Du verkar ha någon form av traumatisk upplevelse kopplad dit.
Jag läser det han säger såhär, förenklat: "Många väljer att inte träna, då de får dåligt samvete, känner sig mindre värda och/eller dåliga p.g.a andras prestationsskryt och hets på sociala medier." Sen kan man såklart utveckla det (precis som du har gjort), men det är det förenklade jag kommenterar. Precis som det kommit debattinlägg och artiklar (?) som visar att folk mår dåligt när andra lägger upp tiotusen semesterbilder på sig själva på Facebook. Folk ger andra, medvetet eller omedvetet, dåligt samvete och ångest.
Jag gillar den här debatten, väldigt intressant, återigen.
|
|
2014-10-27, 22:46
|
|
|
Hey, Hey, My, My
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Om man inte har gjort något fel behöver man väl inte ta åt sig heller. Eller?
|
Det där tycker inte jag håller. Ifall någon kommer med knasiga och felaktiga påståenden kan man inte bara nicka, le, och gå vidare, för att "det stämmer ju inte". Den rationella responsen är ju att bemöta det felaktiga påståendet med kritik.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Precis som många andra saker beror ens beteende på hur andra beter sig och vad de gör. Av samma anledning tror jag att många tjejer är rädda för de fria vikterna på gymet för att det bara är en massa "biffar" där. Men intressant diskussion, ändå. Har inte tänkt så som många andra här har resonerat.
|
Jag är väl medveten om hur mycket personer påverkas av sin omgivning, det är ändå det jag studerar. Och ser verkligheten ut som den beskrivs i artikeln (bevisen är milt sagt tunna), är det ju ett problem. Fel ligger ju i hur Wigert skuldbelägger en viss grupp, och avråder dessa från att syssla med något bra som de tycker om, för att en annan grupp (kanske) känner sig obekävma. Han angriper problematiken på ett bakvänt och orättvist sätt, och man behöver inte vara kospirationsteoretiker för att inse att han gjör detta av själviska anledningar för att tjäna sig själv och F&S.
|
2014-10-27, 23:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
|
Vi har låtit undersökningsföretaget YouGov fråga drygt 1 000 svenskar om deras inställning till träning. Två av fem svarar att de upplever träning som något kravfyllt snarare än något lustfyllt.
|
Ofta kan man utforma enkäter så att man får precis de svar som man vill få och så verkar det även varit här. I FS-enkäten så fanns enbart dessa två val för ursprungsfrågan till artikeln:
Instämmer du i följande påståenden?- Träning är kravfyllt
- Träning är lustfyllt
Hur man går från där till att mena att det är Instagrammaffian som är anledningen till att folk inte tränar är för mig en överdrift som skulle få Armageddon att bli en vetenskapligt korrekt film.
Själv har jag extremt svårt att förstå varför andras prestation skulle påverka mig negativt. Jag kommer att bli lika glad när jag klarar en 5:a i bänk på 80kg oavsett vad Smulter eller någon annan pressar.
|
|
|
2014-10-28, 07:39
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av Manta
Det där tycker inte jag håller. Ifall någon kommer med knasiga och felaktiga påståenden kan man inte bara nicka, le, och gå vidare, för att "det stämmer ju inte". Den rationella responsen är ju att bemöta det felaktiga påståendet med kritik.
Jag är väl medveten om hur mycket personer påverkas av sin omgivning, det är ändå det jag studerar. Och ser verkligheten ut som den beskrivs i artikeln (bevisen är milt sagt tunna), är det ju ett problem. Fel ligger ju i hur Wigert skuldbelägger en viss grupp, och avråder dessa från att syssla med något bra som de tycker om, för att en annan grupp (kanske) känner sig obekävma. Han angriper problematiken på ett bakvänt och orättvist sätt, och man behöver inte vara kospirationsteoretiker för att inse att han gjör detta av själviska anledningar för att tjäna sig själv och F&S.
|
Men det finns väl en grupp människor som lägger upp tusen bilder på som kvarg, sin rumpa i tights, springer omkring med FuckLagom-tröjor osv, som (o)medvetet hetsar andra till sämre självkänsla?
Sen hur stort problemet är vet jag inte, men jag vet att det förekommer hos flera av mina nära och vänner. Ligger kritiken mot det han säger i att det inte finns sådana människor, eller anses han förstora upp problemet?
Jag förstår att den som pekar finger själv inte är utan synd här, och att det är en stor del av kritiken, men jag håller helt med om att träningshetsen blivit väldigt stor. Träning verkar, inom denna grupp som jag känner till, inte vara så jäkla hälsosam utan det känns mer som maniskt tvång, ätstörningsbeteende och skev kroppsuppfattning, som förs över på sina medmänniskor.
Och nej, det är inte några random "fitnessmänniskor" som jag följer (jag förstår inte ens syftet med det), utan det är vänner och bekanta, som jag märker hur de förändrats i beteende.
|
|
2014-10-28, 07:44
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra
Själv har jag extremt svårt att förstå varför andras prestation skulle påverka mig negativt. Jag kommer att bli lika glad när jag klarar en 5:a i bänk på 80kg oavsett vad Smulter eller någon annan pressar.
|
Vad skönt för dig. Andra har det troligen inte lika enkelt. Unga tjejer med stressig och ångestfylld vardag och höga krav på sig själva kan se den här träningen som ett ouppnåeligt ideal. "Bara jag såg ut så", "bara jag kunde äta lite mindre", "bara jag kunde springa lite längre".
Jag tror det inte handlar så mycket om avundsjuka utan projicering av ångest mot den egna kroppen, bara att den senaste åren har tagit ny form.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:21.
|

|