Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-23, 16:03   #61
Thewind
Herr Kantarell

Thewinds avatar

Reg.datum: Nov 2005
Kanske inte hunger direkt, men om jag åt precis vad jag ville skulle en stor del av det vara "okynnesätning" bara för att det är gott, för stimulans. Dessutom gillar jag fet, kaloririk mat. Åt jag vad jag ville skulle jag svälla upp som en boll, trots min träning.
Thewind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 13:00   #62
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
För det första så har jag inte sett ner på något med "genetiken" emot sig men jag försöker framföra en poäng. Själv så har jag verkligen inga supergener heller om det är något sådant du fått för dig.

Nej det är inte oförståerligt men det handlar om mer än genetik och hormoner som vissa tycks tro.
Det handlar om mer än att vilja som vissa tycks tro.
Gammal 2012-06-24, 13:53   #63
JakeShaft
Registered User

JakeShafts avatar

Reg.datum: Mar 2008
Om jag äter på känn går jag upp relativt fort till 78-79 kg men brukar stanna där. Jag vill hålla mig under 74 kg. Är jag noggrann och följer en diet kan jag hålla mig borta från hunger på energibalans om jag äter på ett sätt som passar mig. Ett "problem" på energibalans är att jag inte alls har samma disciplin och kan slänga i mig en påse nötter eller ta en "Xtravaganza bar" nästan varje dag då det alltid ligger sådana i lunchrummet då de är "nyttiga".

Borta från hunger ja, borta från okynnesätande nej. Det sistnämnda är för mig enbart en fråga om inställning.
Gammal 2012-06-26, 12:02   #64
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Det handlar om mer än att vilja som vissa tycks tro.
Men snälla ha en lite mognare nivå när du skriver till mig.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 13:50   #65
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Känner igen det där suget som folk skriver om, det är nog mer det än hunger jag känner. Speciellt nu i defftider. Men annars har jag inga problem att gå utan mat en längre tid, samtidigt som det självklart varierar. Hungrig är man ibland. Värst är att lägga sig hungrig.
Gammal 2012-06-26, 22:02   #66
Springer
Registered User

Citat:
Men snälla ha en lite mognare nivå när du skriver till mig.
Men snälla, vissa då att du är på en mogen nivå om du vill bli tilltalad på ett vuxet sätt. Du kan tex fundera på hur moget det är att skriva såhär:

"Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt."

Låtsas inte som att det inte finns genetiska skillnader i hur lätt/svårt det är att hålla vikten, och insinuera inte att påpeka det innebär att man letar ursäkter. Du är väl ingen amerikansk tonåring som just läst sin första Ayn Rand?

Senast redigerad av Springer den 2012-06-26 klockan 22:04.
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 22:08   #67
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Äter jag på hunger så går jag ned i vikt. Jag måste tänka på att jag ska ha i mig mat annars så droppar jag fort ned. Väger 95kg/182cm och kanske 18-20% bf.

Kanske skulle det vara anorlunda om jag hade lägre bf%
Gammal 2012-06-26, 22:12   #68
Jokester
Banned User

Är jag upptagen med jobb och studier droppar jag rätt fort i vikt och känner knappt någon hunger alls om jag inte aktivt tänker att jag måste äta.
Sitter jag hemma och har tråkigt får jag kämpa för att inte gå upp.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 23:50   #69
kimozabe
Registered User

kimozabes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Tror ni hunger, i flesta fall innebär att man ligger på ett underskott?

Äter du en 2k kcal pizza till frulle är det klart att man är hungrig 10-12 timmar senare.

Men äter man sina mål med vettig kost, låt oss säga lunch, middag och nåt litet kvällsmål och går hungrig större delen av tiden mellan målen samt kväll, tror ni att man kan med säkerhet säga att man ligger på underskott då?
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 00:12   #70
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimozabe Visa inlägg

Äter du en 2k kcal pizza till frulle är det klart att man är hungrig 10-12 timmar senare.

Men äter man sina mål med vettig kost, låt oss säga lunch, middag och nåt litet kvällsmål och går hungrig större delen av tiden mellan målen samt kväll, tror ni att man kan med säkerhet säga att man ligger på underskott då?
Hunger är svårdefinerat så det är nog inte den enda förklaringen.

Men jag tror det har mycket med var man har sin set-point. Har man varit viktstabil länge vid en viss vikt så tror jag många hamnar där utan att tänka så mycket på det. Kanske går dom upp nåt kilo när dom blir äldre om ämnesomsättningen sjunker men annars tror jag många svenssons är viktstabila utan hunger. Det här med att vara hungrig på viktbalans tror jag är vanligare hos jojo-bantare eller deff/bulk om man hellre vill kalla det så. Har man förflyttat sig från sin set-point på säg 90kg 20% till 80kg 10% så tror jag att kroppen strävar efter att komma tillbaka till den tidigare vikten. Stannar man däremot på 80kg ett par år så tror jag att kroppen vänjer sig vid det och man vänjer sig själv vid dom matvanorna som en 80kgs person har.
Gammal 2012-06-27, 02:01   #71
Nutrid
Banned User

Citat:
Men snälla, vissa då att du är på en mogen nivå om du vill bli tilltalad på ett vuxet sätt. Du kan tex fundera på hur moget det är att skriva såhär:

"Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt."

Låtsas inte som att det inte finns genetiska skillnader i hur lätt/svårt det är att hålla vikten, och insinuera inte att påpeka det innebär att man letar ursäkter. Du är väl ingen amerikansk tonåring som just läst sin första Ayn Rand?
Varför tar du det så jävla personligt? Min enda poäng var att många personer har lätt för att skylla på genetik när det i själva verket kan handla om annat. Det betyder inte att personer inte kan ha sämre genetik än andra, eller hur? Och vad i det du citerade mig på är "omoget" om jag får fråga? Vet du ens vad det ordet har för innebörd?

Tror du inte att uppväxten, umgänge, miljön, vanor, motion, matval etc kan ha en betydelse också?

Det jag skriver är ren sanning och det sista jag tänker göra är att sitta i någon slags småbarns argumentation med dig där du ska säga emot utan anledning.

Senast redigerad av Nutrid den 2012-06-27 klockan 02:04.
Gammal 2012-06-27, 08:25   #72
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimozabe Visa inlägg
Beror på definitionen av "hunger". Pratar vi riktig hunger som river i magen är det nog ofta frågan om ett akut energiunderskott. Men att vara sugen på mat och ha lust att äta något påverkas av så mycket mer. Annars hade ju inte tjocka varit hungriga.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-27, 13:48   #73
Springer
Registered User

Citat:
Varför tar du det så jävla personligt?
Varför tror du att det är personligt? Jag tycker bara du har fel, det är allt.

Citat:
Min enda poäng var att många personer har lätt för att skylla på genetik när det i själva verket kan handla om annat.
Jag har inte sett någon person i den här tråden som skyllt på gentiken. Har du, och vem i så fall?

Om det var din enda poäng, så förstår jag inte vad den har med ämnet att göra, faktiskt.
Gammal 2012-06-27, 13:56   #74
Nutrid
Banned User

Citat:
Varför tror du att det är personligt? Jag tycker bara du har fel, det är allt.

Jag har inte sett någon person i den här tråden som skyllt på gentiken. Har du, och vem i så fall?

Om det var din enda poäng, så förstår jag inte vad den har med ämnet att göra, faktiskt.
Det handlar inte om att folk i just den här tråden per se har skyllt på det, utan att jag ville påpeka att det kan handla om betydligt mer än genetik.

Vad i det jag sa var fel? Kan du utveckla är du snäll?
Gammal 2012-06-27, 20:20   #75
kimozabe
Registered User

kimozabes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Beror på definitionen av "hunger". Pratar vi riktig hunger som river i magen är det nog ofta frågan om ett akut energiunderskott. Men att vara sugen på mat och ha lust att äta något påverkas av så mycket mer. Annars hade ju inte tjocka varit hungriga.
Det jag fiskar efter är ifall man kan deffa/bulka/balans på känn utan att räkna osv. Skjuta från höften och leva med sund matmedvetenhet istället för någon sorts optinoja och traska runt med en köksvåg i innerfickan.

Sugen är man ju alltid, skitmat, godis osv är ju gott
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.