Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-20, 11:02   #61
grandios83
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Han uttryckte sig som "kunnig" och jag tänkte bara informera honom om att han förmodligen missuppfattade frågan, vem bryr sig om protein tas upp om det bara blir snuskigt dyr energi?

Nej, det vet man givetvis inte exakt, men jag tänkte bara om han hade ett svar på tal, det hade varit kul att höra. Alla säger ju givetvis olika.

Om det är noga för mig? Nej självklart inte, jag har inte brytt mig om saker som står på det här forumet på år och dagar, för att inte säga aldrig. Men för andra människor som tar mycket av det som vissa skriver här inne som lag? Ja, det tycker jag helt klart. De förtjänar en ärlighet och de förtjänar sanningen. Unga människor ska inte behöva bygga sina grunder på falskhet eller ovisshet..

Intressant, jag känner exakt samma sak inför den smörjan man kan läsa här på forumet om hur man ska träna för att lägga på sig muskler, det vilseleder väldigt många och skapar frustration när folk inte får de resultaten dem vill ha, tycker det rent ut sagt är bedrägligt och jag förstår din reaktion då jag känner igen mig i den. Ibland kan det som skrivs på det här forumet liknas vid någon typ av propaganda som absolut ska indoktrineras och får inte ifrågasättas.

Vad det gäller kosten har jag ingen åsikt. Gör bara en lite inflik i debatten.

Senast redigerad av grandios83 den 2010-12-20 klockan 11:03.
grandios83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 11:16   #62
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Men grabbar. Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv? Egna åsikter är lika viktiga här som överallt annars. Källkritik måste alltid finnas med och vad man sedan väljer att göra med den kunskapen man införskaffar måste helt och hållet vara den enskildes väl OCH ansvar.

Jag kan dock hålla med om att det skrivs en del opassande, särskilt då det kommer fram unga killar och tjejer med frågeställningar som ger misstanke om en skev kroppsuppfattning eller en allmänt snedvriden syn på mat och träning. Många av svaren på den inläggen är jättebra men det finns alltid med några som inte verkar kunna hålla sig från att säga de mest olämpliga saker.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 13:28   #63
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Apos78:
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 13:31   #64
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Apos78:
Ska nog ge en tillbaka. De du skriver i ovan nämnda fall är alltid kvalitativt och med distans till alla detaljer och nojjande. Ser stort värde i dina inlägg.
they install Windows."
– Anonymous
Gammal 2010-12-20, 14:19   #65
Pansartax
Banned User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Men grabbar. Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv?
Nej, men min personliga uppfattning är att det finns människor här inne som är väldigt unga (födda 96) och jag kan nog faktiskt inte med 100% säkerhet säga att det som sägs här inne INTE dikterar villkoren för deras liv.

Kan du? Vi lever inte i en perfekt värd där alla förstår allt om allting, även fast jag är personligen totalt intresserad av debatten så irriterar det mig att vissa personer kommer in här och maler på med sitt vanliga tugg, uppenbarligen förstår inte alla riktigt eftersom den här frågan återkommer (Som så många andra frågor, undra varför?)

Hatten av dock till Grub som faktiskt erkände att det var hans egna "personliga" åsikter för en gång skull, lite kul jag visste faktiskt inte att du hade personliga åsikter Grub, Attaboy!
Pansartax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 14:23   #66
martinmartin
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Nej, men min personliga uppfattning är att det finns människor här inne som är väldigt unga (födda 96) och jag kan nog faktiskt inte med 100% säkerhet säga att det som sägs här inne INTE dikterar villkoren för deras liv.

Kan du? Vi lever inte i en perfekt värd där alla förstår allt om allting, även fast jag är personligen totalt intresserad av debatten så irriterar det mig att vissa personer kommer in här och maler på med sitt vanliga tugg, uppenbarligen förstår inte alla riktigt eftersom den här frågan återkommer (Som så många andra frågor, undra varför?)

Hatten av dock till Grub som faktiskt erkände att det var hans egna "personliga" åsikter för en gång skull, lite kul jag visste faktiskt inte att du hade personliga åsikter Grub, Attaboy!
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad vill du ha sagt?
martinmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 14:27   #67
Pansartax
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av martinmartin Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad vill du ha sagt?
Jag hoppas det framgår i texten om du läser den igen, men om det fortfarande är otydligt så gjorde Apos78 ett så kallat "antagande", han utgick ifrån att något var på ett förutbestämt sätt utan att egentligen ha en aning om hur verkligheten ser ut.

Det tycker jag var lite dumt gjort, och jag vill upplysa och påpeka för honom att vi har en yngre generation här som måste ses till och respekteras, och att inte alla "kan allt om allting" eller är så pass vuxna så de kan bilda sin egna uppfattning.

Blev det tydligare?

Edit: Dessa inlägg kanske bör flyttas till en utbruten tråd, fast jag vet inte riktigt vad den ska handla om men det känns dumt att kapa den här tråden på detta sätt.

Senast redigerad av Pansartax den 2010-12-20 klockan 14:28.
Gammal 2010-12-20, 15:04   #68
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Finns väl inte så mycket att prata om?

Grub har i vanlig ordning punkterat debatten med god hjälp av Sverker. Sedan verkar iofs PF fungera väldigt bra för många. Kanske ligger det optimala i en periodisk fasta, med flera måltider varannan timme efter träning.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 15:31   #69
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Grub har i vanlig ordning punkterat debatten med god hjälp av Sverker.
Och jag upplever att Grub i vanlig ordning har svarat korrekt och tydligt på frågor. Han har också svarat vad han själv har för uppfattning angående PF. Förstår inte varför flera stör sig på det?

Sverker har även förklarat hur kroppen fungerar i det här avseendet. Jag är glad vi har så kunniga personer här på forumet som tar sig tid att svara på sådana här frågor.
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 15:35   #70
Pansartax
Banned User

Vad är det som säger att Grub har mer rätt än Grandmaster? Vad är det som gör grub "Korrekt".

Bara nyfiken, inget ont mot Grub men spännande hur du blint väljer sida utan att egentligen veta vem som har rätt, eller vet du någon som inte vi vet?
Gammal 2010-12-20, 15:40   #71
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv?
Nu riktar du nog ditt inlägg till fel personer. Hela ditt inlägg är mycket bra men du verkar glömma att just det där med att Kolo dikterar livsvillkoren är knappast vara så orimligt som man kunde önska.

Kolla bara IF-tråden för exempel på hur olika smårön hit och dit leder till hela dygn som enbart verkar bestå i när och hur man kan äta, när vilken drink intas, vad som är tom mage, vad som ger hypertrofi kontra styrka och så vidare.

Små tendenser i studier som kan tänkas ge en lite annorlunda mätbar effekt, men där spekulationerna är långt ifrån klarlagda, och vips planeras halva livet därefter.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 16:06   #72
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Citat:
Jag hoppas det framgår i texten om du läser den igen, men om det fortfarande är otydligt så gjorde Apos78 ett så kallat "antagande", han utgick ifrån att något var på ett förutbestämt sätt utan att egentligen ha en aning om hur verkligheten ser ut.
Vart gjorde jag detta antagande? Och hur löd detta?

Citat:
Vad är det som säger att Grub har mer rätt än Grandmaster? Vad är det som gör grub "Korrekt".

Bara nyfiken, inget ont mot Grub men spännande hur du blint väljer sida utan att egentligen veta vem som har rätt, eller vet du någon som inte vi vet?
Det handlar väl inte om att välja sida? Grub postar en studie och svarar på frågor i den utsträckning han tycker vara lämpligt antar jag. Att diskutera något är inte detsamma som att ställa två sidor mot varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nu riktar du nog ditt inlägg till fel personer. Hela ditt inlägg är mycket bra men du verkar glömma att just det där med att Kolo dikterar livsvillkoren är knappast vara så orimligt som man kunde önska.

Kolla bara IF-tråden för exempel på hur olika smårön hit och dit leder till hela dygn som enbart verkar bestå i när och hur man kan äta, när vilken drink intas, vad som är tom mage, vad som ger hypertrofi kontra styrka och så vidare.

Små tendenser i studier som kan tänkas ge en lite annorlunda mätbar effekt, men där spekulationerna är långt ifrån klarlagda, och vips planeras halva livet därefter.
Visst är det så. Och det var inte direkt riktat till just de "grabbarna" utan mer som ett generellt ifrågasättande av något jag tycker kan bli lite tokigt. Jag försöker i många trådar jag skriver i styra bort det från just detta detaljplanerande.
they install Windows."
– Anonymous

Senast redigerad av Apos78 den 2010-12-20 klockan 16:08.
Gammal 2010-12-20, 16:18   #73
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:

Sluta övertolka så förbannat.

För det första har jag har inte valt någons sida när det gäller PF (vilket jag antar du syftar på). För det andra, hade jag "valt", hade det varit långt ifrån blint eftersom jag läst massor om det och PF under lång tid. För det tredje tror jag inte det finns "rätt" sida. Båda varianterna fungerar. Fungerar olika bra på olika människor i olika situationer. Man måste skilja på detaljer och helhet.

Jag avbröt PF efter nästan ett halvår eftersom det inte minskade min aptit (vilket var syftet med att jag provade), snarare tvärt om (förmodligen därför jag konditionstränar så mycket). Jag skiter i om ena metoden ger mig några procent bättre muskeltillväxt, för mig är hungerreglering viktigaste faktorn. För mig fungerade alltså inte PF med nuvarande träningsupplägg, det innebär dock inte att jag valt "grubs sida".

För övrigt, denna tråden handlade om proteinupptag, inte PF.
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 16:27   #74
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är ju bra att någon håller sig till det han kan i alla fall, att försöka vinna argument genom att göra sig otrevlig och gapig. Som vanligt. Särskilt när det inte finns något argument att vinna.

Som sagt, vi måste inte tro samma sak.
Du tror. Jag resonerar och sätter saker i ett sammanhang. Skillnad.

Om vi t ex ska ta och kika på vad du grundar din tro om protein/frekvens på.

Du baserar din tro på Bohes infusionsstudier där man såg att muskelproteinsyntesen (MPS) mättades av en viss mängd EAA efter fasta.*

Dvs: man infuserade EAA i olika mängder och MPS ökade ganska linjärt i takt med att EAA steg från låg % (efter fasta) till hög % (infusion). Efter en viss tidpunkt (ca 3 tim) slutade MPS att öka och föll tillbaks till basnivåer.

Personerna som ingick i studien var vanliga Svenssons som inte tränade.

Detta har du tolkat som att man kan "lura igång" MPS genom att dalta omkring med EAA-intag var 2-3 timme, dvs starta den igen på nytt.

Vad du inte verkar begripa är att anledningen till att MPS mättas hos vanliga Svenssons är för att behovet av MPS är tillfredställt ganska snabbt med de mängder EAA som infuserades i Bohes studie. De motsvarar ungefär en måltid på 30-40 g protein och detta är ungefär samma mängd som en vanlig Svensson behöver för att vara i daglig proteinbalans. MPS ökar när behovet finns, dvs efter en natts fasta för att nysyntetisera muskelproteiner som förloras under natten (enkelt förklarat).

Om inte MPS skulle ha mättats, som Bohe visade, skulle vi alla gå omkring och se ut som Coleman utan träning.

Det Bohe visade var att MPS är beroende av mängden EAA i blodet. Av dessa är det BCAA och först och främst leucine som verkar vara av mest betydelse.

En person som styrketränar och äter en högproteindiet har nästan alltid höga nivåer EAA i blodet. MPS är då maxad när behovet finns (<24-48 tim efter styrketräning), oavsett tajming, eftersom % EAA i blodet alltid är högt.

* Rättare sagt, "proteinfasta" då mätningarna skedde efter en natt och efter en proteinfri frukost.

Senast redigerad av Grandmaster den 2010-12-20 klockan 16:30.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 16:58   #75
Pansartax
Banned User

Citat:
Vart gjorde jag detta antagande? Och hur löd detta?
Jaha nu förstår jag, det var en RIKTIG fråga... det kunde ju absolut inte misstolkas. Då tar jag om det, ber så hemskt mycket om ursäkt.

Citat:
Det är väl ändå inte så att inlägg på ett forum dikterar villkoren för era liv?
Jag talar inte för mig själv när jag svarar ja, men på ett forum med över 1000 användare så kommer det alltid finnas "en av varje", jag gör ett antagande när jag säger att det faktiskt finns personer som förändrar sina liv på grund av vad de läser här inne.

Sen om du väljer att inte tro på det är dina egna problem, om du naivt anser att alla är allvetande, har all kunskap och inte kommer in här med ett öppet osäkert sinne.

Los: Hur ska jag annars tolka "Jag upplever att Grub har svarat korrekt", kan du berätta för oss andra här vad du har för upplevelser som vi andra går miste om? Är det något jag missar? Tänk om vi alla kunde ha dessa underbara upplevelser.

Och denna tråd handlar om hurvida man tar upp allt protein man äter, jag tycker inte det ska bagatelliseras utan det måste finnas utrymme för diskussioner. Grandmaster gör tappra försök att skapa en sådan, vi får väl se hur det går med det.

Senast redigerad av Pansartax den 2010-12-20 klockan 17:03.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.