2015-05-07, 20:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G
Avkastningen på vanliga produkterna med daglig hävstång har i teorin samma väntevärde som hävstången gånger avkastningen på underliggande. Men det beror på att vissa scenarier där det bara går åt samma håll hela tiden kompenserar med ränta på ränta. Det är inte riktigt så människor värderar sina pengar dock.
Produkter utan dagliga hävstänger är mini-futures som heter minilong minishort med olika underliggande. Dessa strävar efter att efterlikna futures vilket innebär att i produkten ska gå upp en kr när underliggande går upp en kr. Sedan kostar dom inte så mycket att ingå så att det blir lite olika hävstänger. De kan dock bli värdelösa, men man kan aldrig gå minus som på vanliga futures. Jag tycker dessa verkar trevliga alternativ för småsparare men jag har inte handlat dem själv.
|
Okej, tack! Få kika lite närmare på dem.
|
|
|
2015-05-08, 12:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Är det någon här som också har investerat i Alibaba? Ser klar potential på lång sikt, precis som det har varit med Amazon mfl (sen vet jag att de också hade tänkt köpa Snapchat tex). Men om man som jag har en obetydligt liten portfölj är det kanske bättre att tradea på kortare sikt och skippa såna här bolag.
|
|
|
2015-05-08, 12:51
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Bull och bear är egentligen en marknadstro som är positiv respektive negativ. Det finns en hel uppsjö produkter med dessa namn. Jag antar att det är dessa du syftar på där XACT bull/bear var först i Sverige. Dessa är börshandlade fonder med 1,5 i daglig hävstång som baseras på terminskontrakt. Varje dag rör de sig med eller mot (bull/bear) OMXS30-index med en hävstång på 1,5. Hävstången är alltså daglig vilket har lite mindre trevliga effekter på urholkning av värdet då underliggande tillgången rör sig upp och ner inom samma intervall. Det finns nu för tiden en mängd instrument med olika underliggande och olika hävstänger. Utfärdarna som sätter köp- och säljkurser tjänar pengar på att spreaden mellan dessa, dvs att folk måste köpa till säljkursen som ligger en bit från köpkursen och vice versa.
Du har helt rätt i att dessa är "betting-produkter" där man har ett undertag mot utfärdaren. Men har man rätt så kan man såklart tjäna sig en hacka.
Edit: man får ingen del av utdelningarna i och med dessa produkter, men för vissa instrument såsom råvaror så sker ändå handeln till största del med terminer så där har man inte samma nackdel då dessa instrument ändå baseras på terminer.
|
Tack! Fattar lite mer, men vad innebär terminer och hävstång?
placera gjorde idag en OK sammanfattning av läget tycker jag
https://www.avanza.se/placera/redakt...banan.plc.html
Kändes som att den var mer otydlig och gav inga klara besked men gick in lite mer ingående på vad som händer. Vilket jag gillar. Verkligheten är otydlig och ger inga klara besked (Y)
Det bästa av allt var rubriken på första kommentaren på artikeln:
Citat:
#1.Vargen kommer
Det är denna typ av artiklar som tillslut gör att börsen faller, det är ett självuppfyllande scenario!
|
|
|
|
2015-05-08, 13:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
placera gjorde idag en OK sammanfattning av läget tycker jag
https://www.avanza.se/placera/redakt...banan.plc.html
Kändes som att den var mer otydlig och gav inga klara besked men gick in lite mer ingående på vad som händer. Vilket jag gillar. Verkligheten är otydlig och ger inga klara besked (Y)
Det bästa av allt var rubriken på första kommentaren på artikeln:
|
Pratas mer om vad som hänt senaste veckan här, där en ganska positiv syn på framtiden förmedlas. Det är nog inte alltid så nattsvart som det ibland kan verka när det fallit några dagar och domedagsprofetiorna börjar ta över på nätet. Rätt vad det är tuffar det på som vanligt igen.
Fram till den gången det inte gör det
http://www.efn.se/2015/05/08/borslunch-8-maj-2015/
|
|
|
2015-05-08, 13:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mava
Vad för bear instrument kan man köpa som inte urholkar kapitalet över tid med stockholmsbörsen underliggande?
|
Citat:
Avkastningen på vanliga produkterna med daglig hävstång har i teorin samma väntevärde som hävstången gånger avkastningen på underliggande. Men det beror på att vissa scenarier där det bara går åt samma håll hela tiden kompenserar med ränta på ränta. Det är inte riktigt så människor värderar sina pengar dock.
Produkter utan dagliga hävstänger är mini-futures som heter minilong minishort med olika underliggande. Dessa strävar efter att efterlikna futures vilket innebär att i produkten ska gå upp en kr när underliggande går upp en kr. Sedan kostar dom inte så mycket att ingå så att det blir lite olika hävstänger. De kan dock bli värdelösa, men man kan aldrig gå minus som på vanliga futures. Jag tycker dessa verkar trevliga alternativ för småsparare men jag har inte handlat dem själv.
|
Har för mig att det finns ETFer och certifikat också för den delen som har en hävstång på 1 (eller om man så vill, utan hävstång). Tänker jag rätt så blir inte de heller utsatta för urholkning på grund av intradagsvolatilitet.
|
|
|
2015-05-08, 13:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Kul man testat "buy the dip" denna gång (småpengar men ändå).
Förhoppningsvis funkar det, precis som det gjorde under hela 2014 när man stod utanför och tänkte att alla som köpte var dårar, men de hade ju rätt varenda gång.
Efter denna dag bör mitt lilla experiment vara plus/minus noll, vilket känns som en seger i dagsläget 
Sen får man se vad nästa vecka har att bjuda på...
Egentligen skulle man väl ha ökat och ökat för varje dag (läst det nånstans), stoppat in mer pengar hela tiden medan man köper in sig, tills man ser att det börjar vända/stanna (typ igår), men man är ju inte så kaxig när det faller 2% om dagen och alla har panik
|
|
|
2015-05-08, 13:59
|
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av GaindalfTheWhey
Har för mig att det finns ETFer och certifikat också för den delen som har en hävstång på 1 (eller om man så vill, utan hävstång). Tänker jag rätt så blir inte de heller utsatta för urholkning på grund av intradagsvolatilitet.
|
Det handlar inte om intradagsvolatilitet utan om den dagliga resetten av hävstången. Men som jag sa så blir väntevärdet ändå den förväntade avkastningen på underliggande gånger hävstången, så bortsett från avgifter och andra imperfektioner så kan man ju förvänta sig hävstången gånger avkastningen på underliggande. Problemet är ju att i många fall kommer det urholkas, men ni några få fall kommer det gå exponentiellt uppåt.
Jag har inte sett några sådana ETFer. XACT OMX30 är ju baserad på aktier och fungerar ungefär som Avanza zero men med intradagshandel och avgifter (plus spread för köp och sälj).
|
|
|
2015-05-08, 14:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
MINISHRT OMX är precis vad jag letar efter, det stökiga är att jag inte verkar kunna sortera dom smidigt efter hävstång (nuvarande kurs).
Men jag är åtminstone på rätt spår, tack för hjälpen.
|
bump
som jag förstår det är detta det som efterfrågas
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-05-08, 14:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
Det handlar inte om intradagsvolatilitet utan om den dagliga resetten av hävstången. Men som jag sa så blir väntevärdet ändå den förväntade avkastningen på underliggande gånger hävstången, så bortsett från avgifter och andra imperfektioner så kan man ju förvänta sig hävstången gånger avkastningen på underliggande. Problemet är ju att i många fall kommer det urholkas, men ni några få fall kommer det gå exponentiellt uppåt.
Jag har inte sett några sådana ETFer. XACT OMX30 är ju baserad på aktier och fungerar ungefär som Avanza zero men med intradagshandel och avgifter (plus spread för köp och sälj).
|
Intressant, det jag trodde var 1-bearprodukter visade sig ha en hävstång på 1.5. Hade det funnits bear-ETFer med en hävstång på 1 (eller bull-ETFer med hävstång på -1) så hade de i vilket fall fungerat som en invers till den underliggande produkten i enlighet med mitt resonemang (förutom att jag kanske använde fel ord, "intradagsvolatilitet" när jag som du korrekt påpekar menar daglig reset), minus spread och avgifter så klart.
SHB verkar ha utfärdat ett certifikat vid namn "SHRT OMX H" med en hävstång på 1, vilket således helt torde spegla inversen till OMXS30. Sjukt hög spread (0.31%) samt avgift (0.50%) dock, så fungerar ju inte speciellt bra att ligga lång i i vilket fall.
Senast redigerad av GaindalfTheWhey den 2015-05-08 klockan 14:49.
|
|
|
2015-05-08, 15:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
|
Finns det inte en möjlighet att den geometriska avkastningen i hävstångspapper blir högre än den aritmetiska; för de fall då då underliggande stänger/rebalanseras på positivt värde fler ggr än negativt värde intradag?
|
|
|
2015-05-08, 15:26
|
|
|
Hardcore
Reg.datum: Feb 2010
|
För mig som bara håller på med fonder.
1. Bör jag sälja innehaven i avanza zero och avanza 100?
2. Vad bör jag investera i istället?
Eller ska man helt enkelt sitta kvar i båten, det är endast som sparande och vi snackar om ungefär 5000:- per fond.
|
|
|
2015-05-08, 15:56
|
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av benya
Finns det inte en möjlighet att den geometriska avkastningen i hävstångspapper blir högre än den aritmetiska; för de fall då då underliggande stänger/rebalanseras på positivt värde fler ggr än negativt värde intradag?
|
Jag förstår inte exakt hur du menar. Det finns logaritmiska avkastningar och aritmetiska avkastningar
r_log = ln(S_t / S_{t-1})
r_aritmetisk = S_t / S_{t-1} - 1
Aritmetiska avkastningar är inte summerbara över tiden, så att summera dessa är direkt felaktigt, men görs ändå av folk som inte vet bättre alternativt vill fuska. Logaritmiska avkastningar är summerbara över tiden, men däremot inte summerbara över tillgångar. Jag antar att du menar ett geometriskt vs aritmetiskt medelvärde av aritmetiska avkastningar. Det senare är ren felaktigt att göra.
|
|
|
2015-05-08, 16:03
|
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Såhär får börsen gärna se ut dagligen  Hela världen på plus. Det gillar mina fonder som tappat ~7% av sitt totala värde sen förra veckan. Annars ligger jag bara inne i Africa Oil, Cantargia och Gabather nu, de speglas inte mycket av hur index ser ut.
|
|
|
2015-05-08, 16:21
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Såhär får börsen gärna se ut dagligen  Hela världen på plus. Det gillar mina fonder som tappat ~7% av sitt totala värde sen förra veckan. Annars ligger jag bara inne i Africa Oil, Cantargia och Gabather nu, de speglas inte mycket av hur index ser ut.
|
Undrar hur många efterkloka människor det finns som tänker nu att de borde sålt av på toppen förra veckan  Grattis till de som lyckades.
|
|
|
2015-05-08, 16:23
|
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mippe
För mig som bara håller på med fonder.
1. Bör jag sälja innehaven i avanza zero och avanza 100?
2. Vad bör jag investera i istället?
Eller ska man helt enkelt sitta kvar i båten, det är endast som sparande och vi snackar om ungefär 5000:- per fond.
|
Jag skulle nog tänka mer långsiktigt och bara lägga in pengar då och då.
Tänk 5-10 år framåt istället för att försöka timea in upp o nedgångar.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.
|

|