2007-06-13, 17:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Han är nog utbränd av det tuffa arbetet inom FM.
|
Nog är det kärvt alltid. Ena dagen några mils språngmarsch med full utrustning och andra dagen paper cuts på kontoret.
|
|
|
2007-06-13, 20:21
|
|
|
Registered User
|
13/6 - cykling
Sträcka: 46,4 km
Tid: 1:27:18
Medelhastighet: 31,9 km/h
Medelpuls: 157 slag/min (78,5%)
Bra tryck idag och perfekt svalt väder. Dessutom intogs ris, kyckling och vispgrädde 1,5 timme innan passet. Blir inte optimalare än så. Känns bra att jag se hur lätt det är att hålla sig över 30 i snitt. Vidare mot nästa hastighetssnitt, 35.
|
|
|
2007-06-13, 20:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
13/6 - cykling
Sträcka: 46,4 km
Tid: 1:27:18
Medelhastighet: 31,9 km/h
Medelpuls: 157 slag/min (78,5%)
Bra tryck idag och perfekt svalt väder. Dessutom intogs ris, kyckling och vispgrädde 1,5 timme innan passet. Blir inte optimalare än så. Känns bra att jag se hur lätt det är att hålla sig över 30 i snitt. Vidare mot nästa hastighetssnitt, 35.
|
Vafalls!? Ska jag hålla nära 32 så ligger min puls högre än så. Det artar sig, och ju mer du cyklar desto sämre löpsteg får du så att jag kanske hänger med sen på LL.
|
|
|
|
2007-06-13, 20:55
|
|
|
Registered User
|
På tal om cykling. Det här är ett bra exempel på vad du skulle behöva:
Specialized Stumpjumper
Stumpjumpern är så himla snärtig och en utsökt ram som funkar till nästan allt, om än mer XC än DH, men gör definitivt inte bort sig på AM.
Ooh vad kul med förkortningar.
|
|
|
|
2007-06-13, 21:25
|
|
|
Registered User
|
Den hade inte varit fel, men för tillfället försöker jag slå bort cykelköpartankarna. Skulle faktiskt kunna nöja mig med att träna MTB under vardagarna och då kan jag ju låna. Hör så sunt det låter, om bara min trångsynta hjärna kunde förstå det.
Det där med löpsteget lät inte bra. Måste börja träna det lite mer så att jag inte riskerar smisk. Tvingade dessutom med två kollegor varav en har srungit på 2:25 och halvmaran på 1:25. Med andra ord - jag måste börja träna ordentligt nu.
Senast redigerad av Jax den 2007-06-13 klockan 21:27.
|
|
|
2007-06-13, 21:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Det artar sig, och ju mer du cyklar desto sämre löpsteg får du så att jag kanske hänger med sen på LL.
|
Källa på det?
Det skulle förklara varför mina tider är sämre när jag cyklar till jobbet.
|
|
|
2007-06-13, 21:42
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Källa på det?
Det skulle förklara varför mina tider är sämre när jag cyklar till jobbet.
|
Hmmm, jag undrar jag.
För mig är det främst i höftböjaren som jag känner mig klumpigare och benen är nog för löpning lite onödigt tunga på en cyklist. Men det skulle nog inte alls vara samma problem ifall jag stretchade ordentligt, och det kan även vara så att jag upplever cyklingen hämma löpningen främst för den träningstidsfördelningstekniska konkurrensen, där den senare ofrånkomligen stjäl tid från den förra.
Orka stretcha.
|
|
|
|
2007-06-14, 16:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
För mig tog löpningen ett kliv till nästa nivå när jag började cykla regelbundet. Handlar väl främst om ökad mjölksyratålighet och lite mentalt tror jag. Får jag mjölksyra nu när jag springer vet jag att det inte är några problem att fortsätta mata på, precis som vid cykling.
|
|
|
2007-06-14, 20:28
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
För mig tog löpningen ett kliv till nästa nivå när jag började cykla regelbundet. Handlar väl främst om ökad mjölksyratålighet och lite mentalt tror jag. Får jag mjölksyra nu när jag springer vet jag att det inte är några problem att fortsätta mata på, precis som vid cykling.
|
Att rulla omkring i bar överkropp för att impa på Hässelbybrudar är inte att cykla.
|
|
|
|
2007-06-15, 18:16
|
|
|
Registered User
|
14/6 - cykling
2 timmar
Lite social cykling med de andra operatörerna i min grupp. Trots att tempot inte var särskilt högt kändes det ganska duktigt i benen p.g.a. den kuperade terrängen. Vi passade även på att turista lite nu när vi är stationerade i den exotiska staden Eksjö. Besökte Skurugata och Skuruhatt. Var lite småkärvt att cykla hela vägen eftersom stigarna var fyllda med sten och rötter, men skam den som ger sig.
För intresseklubben:
http://www.eksjo.se/TURISM/MILJOER/NATUR/SKURGATA.HTM
15/6 - löpning
Sträcka: 20,4 km
Tid: 1:47:51
Medelhastighet: 11,6 km/h (5:16 min/km)
Medelpuls: 170 slag/min (85%)
Ett fullständigt lysande pass. Började med att försöka villa bort mig på okända småvägar och stigar. Fortsatte turen på måfå in i skogen där jag började förstå mig på orienterar. Dels att de hellre springer i skogen, för det är förbannat roligt och dels varför de aldrig har shorts på sig. Efter diverse rivsår och blodutgjutelse påbörjade jag projektet att försöka hitta känd terräng igen. Tog ungefär en kvart och turligt nog kom jag fram precis dit jag ville. Till ett system av en massa små stigar som är ganska kuperade. Roade mig med att irra runt där en stund också.
Nackdelen med den här typen av löpning är att man får ingen större tempoträning. Särskilt inte efter att Gudrun och Per och gått fram i den småländska skogen. Beslutade mig för att råda bot på detta och springa sista 20 minuterna på högst 5:00-tempo. Kände mig riktigt stark och höll istället 4:45-4:50-tempo i 35 minuter. Lite tung i vaderna när jag kom hem men annars kändes det över förväntan. Kan ha lite att göra med min nya blandning av dryck och energi. Hade med mig 5 dl vatten, 2,5 dl Resorb och en liten gel (300kJ). Nästan lite overkill för den sträckan, men jag ville exprimentera lite. Ska se om jag inte kan hitta en innehållsförteckning på Resorb för den verkar krossa övrig sportdryck på den delen jag vill, dvs ge kroppen salter. Energi kan jag få via gel eller godis.
|
|
|
2007-06-16, 17:20
|
|
|
Registered User
|
16/6 - löpning
Sträcka: 6,9 km
Tid: 0:31:37
Medelhastighet: 13,3 km/h (4:31 min/km)
Medelpuls: 172 slag/min (86%)
Dugligt pass idag också. Ett ganska försvarligt tempo med tanke på gårdagens bravader. Har fortfarande problem att springa fort, men idag var kanske inte rätt dag för att pressa mig på det området. Med lite tålamod så borde tempot komma tillbaka. Jag har ju hela sommaren på mig...
|
|
|
2007-06-16, 21:03
|
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
4:31 min/km
/.../
Har fortfarande problem att springa fort
|
|
|
2007-06-16, 21:09
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
|
Enda jag kan tänka på när jag ser att klockan visar 4:20 eller liknande är att jag har sprungit med 4:00 tempo med samma ansträngning. Det är tungt, men det går åt rätt håll nu.
|
|
|
2007-06-16, 21:21
|
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Enda jag kan tänka på när jag ser att klockan visar 4:20 eller liknande är att jag har sprungit med 4:00 tempo med samma ansträngning. Det är tungt, men det går åt rätt håll nu.
|
Onekligen, nu var det trots allt dagen efter ett långpass. Jag kommer nog aldrig kunna springa i 4 min-tempo annat än under intervaller. Men vafan.. skam den som ger sig.
|
|
2007-06-16, 21:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Onekligen, nu var det trots allt dagen efter ett långpass. Jag kommer nog aldrig kunna springa i 4 min-tempo annat än under intervaller. Men vafan.. skam den som ger sig.
|
Se LL som en lång intervall så ska du se att det kommer vara över på ett kick.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07.
|

|