Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-10, 11:00   #7096
Eira
Registered User

Eiras avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Jag jämförde med dig!
Makes sense...
Eira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 13:33   #7097
Ademius
Registered User

Ademiuss avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Bluray har väl inte filmer med mer än 1080p? Så en BD behöver ju inte vara bättre än nedladdat material i 1080p.
Postat via en mobil enhet
Kvalitén på en 1080p film beror också på hur komprimerad den är. Blu-ray är inte lika komprimerat, runt 40 mbit/s som "nedladdat material" en bra ripp runt 25 mbit/s? (full blu-rays finns även att ladda ned). Högre bitrate ger bättre kvalitet. Den främsta anledningen att det är komprimerat är att det tar i dagens mått mätt löjligt mycket lagringsutrymme helt okomprimerat, runt 355 MB per sekund video med en bitrate på 2840 mbit/s.

Senast redigerad av Ademius den 2011-08-10 klockan 13:36.
Ademius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 13:40   #7098
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Bluray har väl inte filmer med mer än 1080p? Så en BD behöver ju inte vara bättre än nedladdat material i 1080p.
Citat:
Ursprungligen postat av Ademius Visa inlägg
Kvalitén på en 1080p film beror också på hur komprimerad den är. Blu-ray är inte lika komprimerat, runt 40 mbit/s som "nedladdat material" en bra ripp runt 25 mbit/s? (full blu-rays finns även att ladda ned). Högre bitrate ger bättre kvalitet. Den främsta anledningen att det är komprimerat är att det tar i dagens mått mätt löjligt mycket lagringsutrymme helt okomprimerat, runt 355 MB per sekund video med en bitrate på 2840 mbit/s.
This. Bara för att det är rätt antal pixlar behöver det inte vara samma kvalitet. Ljudet brukar vara rejält kapat i en 10 Gb-variant jämfört med en riktig Bluray. Samma sak tycker jag att färgerna är konstigare. Nu kanske jag har fått tag på dåliga nedladdade filmer och riktigt bra fysiska diskar, men att säga att det inte är någon skillnad i kvalitet när det är 30-40 GB skillnad i storlek låter konstigt.
Gammal 2011-08-10, 13:51   #7099
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eira Visa inlägg
Varför finns gravitation?
Det här är i själva verket en ganska besynnerlig fråga. Vilken slags förklaring hoppas du egentligen på?
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 13:53   #7100
Eira
Registered User

Eiras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Musselbank Visa inlägg
Det här är i själva verket en ganska besynnerlig fråga. Vilken slags förklaring hoppas du egentligen på?
Den som stämmer. Har googlat hela dagen och svaret hittills är "ingen vet med det finns en del teorier"...Newton och Einstein va inne på det men kom inte fram till något definitivt..jobbig fråga..
Gammal 2011-08-10, 14:08   #7101
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Detta borde du ha lärt dig i grundskolan; evolutiooooonsteorin.

Så jävla bra
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 14:23   #7102
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eira Visa inlägg
Den som stämmer. Har googlat hela dagen och svaret hittills är "ingen vet med det finns en del teorier"...Newton och Einstein va inne på det men kom inte fram till något definitivt..jobbig fråga..
Jag tänker så här: Kan du komma på någon enda fråga på formen varför finns, om naturen, som kan besvaras på ett tillfredsställande vis?
Gammal 2011-08-10, 14:31   #7103
Eira
Registered User

Eiras avatar

Citat:
Jag tänker så här: Kan du komma på någon enda fråga på formen varför finns, om naturen, som kan besvaras på ett tillfredsställande vis?
I hopp om att det finns svar...inte än, men varför ge sig där?
Gammal 2011-08-10, 14:37   #7104
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Fast det handlar bara om vilken förklaringsnivå man tycker är lämplig eller tillräcklig. På frågan "varför finns helium?" är ett korrekt svar "därför att vid tillräckligt höga temperaturer smälter vätekärnor samman". Evolutionära frågor som "varför finns ögon?" osv kan också besvaras. Men ett ultimat "varför?" har aldrig något svar och det är kanske därför en meningslös fråga. Gravitationsfrågan har säkert korrekta svar på andra nivåer än den ultimata.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 14:40   #7105
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Jovars, proximat hit och dit. Frågeställaren talade emellertid oreflekterat om svaret i singularis. När jag frågade vilken sorts svar han tänkt sig. Att ett proximat svar kan visas vara korrekt eller ej är väl iofs möjligt att betvivla det också...

Senast redigerad av Musselbank den 2011-08-10 klockan 14:42.
Gammal 2011-08-10, 14:42   #7106
Moe Lestor
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
På google hittade du att Einstein och Newton inte hade en aning, så du tänkte att på kolo, där har dom säkert svaret.
Moe Lestor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 14:43   #7107
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Moe Lestor Visa inlägg
På google hittade du att Einstein och Newton inte hade en aning, så du tänkte att på kolo, där har dom säkert svaret.
så är det ju iofs.
Gammal 2011-08-10, 14:54   #7108
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
This. Bara för att det är rätt antal pixlar behöver det inte vara samma kvalitet. Ljudet brukar vara rejält kapat i en 10 Gb-variant jämfört med en riktig Bluray. Samma sak tycker jag att färgerna är konstigare. Nu kanske jag har fått tag på dåliga nedladdade filmer och riktigt bra fysiska diskar, men att säga att det inte är någon skillnad i kvalitet när det är 30-40 GB skillnad i storlek låter konstigt.
Men varför ladda ner komprimerade varianter om man vill ha av högsta kvalité? BD i sig har inte med kvalitén att göra. Att säga att man vill ha en fet 1080p-film kan ju ju lika gärna innebära att man tar hem en okomprimerad bluray.
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 15:31   #7109
Eira
Registered User

Eiras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Moe Lestor Visa inlägg
Finns säkert fysiker som lyfter vikter och käkar kvarg så varför inte.
Gammal 2011-08-11, 05:00   #7110
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Har den här snubben nån sjukdom eller varför pratar han som en tjej?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.