Vad tror folket här om att kombinera framfotslöpning med den klassiska gamla hälvarianten?
(Syftar inte på samma tillfälle, utan att man ibland springer ett pass där man landar på hälen, ibland springer pass med framfotslöpning.) Någon som ägnar sig åt detta? Vad kan tala för respektive emot?
Jag gick över till framfotslöpning för ungefär 3 månader sen (vid samma tillfälle som jag för en gångs skull i mitt liv började löpa regelbundet). Tidigare i mitt liv har jag haft OERHÖRT lätt för att dra på mig benhinneproblem, det har varit så pass illa att jag "skakat" i området kring tibialis anterior... Hade nästan gett upp hoppet om att någonsin kunna ägna mig åt löpning då problemen alltid varit så stora. Jag ändrade underlag till mjukare, värmde upp noggrant och stretchade m.m men inget hade någon större effekt.
Det är för tidigt att ropa hej än men det har aldrig tidigare i mitt liv varit så lite problem med benhinnorna nu efter ca 3 månaders framfotslöpning. Ironiskt nog har jag börjat få lite små, trevande smärtor under foten vilket kanske hänger ihop med framfotslöpningen (eller bara överansträngning).
Tanken slog mig att man kanske kunde kombinera de två löpvarianterna från pass till pass och därav tråden. Ibland kan jag saknar ett par mer dämpade skor och att landa på hälen, jag är ingen frälst framfotslöpare än...
|