Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-30, 22:31   #6961
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Då har du ju gjort riktigt bra ökningar på kort tid. Går ju såklart bara att spekulera hur den fortsatta utvecklingen blir men kontinuiteten är det viktiga.

Hellre lägre träningsvolym som kan upprätthållas under en längre tid än att köra på stenhårt alldeles för tidigt. Kan vara en fördel att lägga upp någon form av plan där du sakta men säkert ökar träningsvolym/intensitet blandat med lugnare perioder för återhämtning och uppbyggnad. Sen ska man inte nojja alldeles för mycket kring att bli skadad men genom att träna smart kan man förhoppningsvis slippa det.
Tack för bra svar, låter mycket vettigt! Problemet är ju att man är sån jävla tävlingmänniska så man kan ju inte låta bli o försöka slå personliga rekord hela tiden :p. För försöka göra upp en träningsplan framöver och hoppas att jag klarar sub40 inom några månader.
Gammal 2011-11-30, 22:42   #6962
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasAlm Visa inlägg
Haha misstänkte nästan det. Under dessa 2 månader har jag sänkt mig från 65 min på milen, har tränat i snitt ungefär 4 gånger i veckan där 2 pass varit långpass och 2 pass av mer intensiv karaktär. Har haft en jävla massa träningsvärk :P(speciellt i vader) under dessa månader men så fort jag vilar har de gått över så inga allvarliga skador än iaf. Jag är beredd att satsa i princip så mycket som det går.. Min träningsbakgrund sen tidigare är löpmässigt=0 men lever väl ett relativt aktivt liv, har alltid gillat att röra på mig. Jag är 25 år gammal förresten
Innan sommaren i alla fall, det beror ju lite på hur du tränar i vinter och när skadorna kommer. Ett fint platt lopp i maj kanske?

För mig tog det 9 månader från 45:30 till 39:39, fast då var jag a) 15 år äldre b) lite mer löpvan.

Jag tror faktiskt du bör dra ner till ett intensivt pass i veckan, det är väl därefter vaderna tar mest stryk?
Gammal 2011-11-30, 22:58   #6963
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Innan sommaren i alla fall, det beror ju lite på hur du tränar i vinter och när skadorna kommer. Ett fint platt lopp i maj kanske?

För mig tog det 9 månader från 45:30 till 39:39, fast då var jag a) 15 år äldre b) lite mer löpvan.

Jag tror faktiskt du bör dra ner till ett intensivt pass i veckan, det är väl därefter vaderna tar mest stryk?
"När skadorna kommer" haha, det där lät nästan lite deppigt. Intressent att det tog 9 månader, då kan jag nog förvänta mig att min utvecklingskurva planar ut från och med nu. Absolut är det så att vaderna tar mest stryk efter de intensiva passen, blir nog lugnare period framöver med bara 1 sånt pass i veckan för att klämma in lite extra volym.
Gammal 2011-12-01, 09:35   #6964
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Apropå när skadorna kommer.... Fick löparknä för två veckor sedan. Jag stretchar iliotibialbandet dagligen, kontrastbadar mot bursan och även på bandet och masserar hårt med tigerbalsam.

Borde jag göra något mer? Hur länge bör jag vänta innan jag springer ut och löper igen?
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 09:48   #6965
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Apropå när skadorna kommer.... Fick löparknä för två veckor sedan. Jag stretchar iliotibialbandet dagligen, kontrastbadar mot bursan och även på bandet och masserar hårt med tigerbalsam.

Borde jag göra något mer? Hur länge bör jag vänta innan jag springer ut och löper igen?
Löpteknik, löpteknik och löpteknik.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 10:06   #6966
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Jag ska på stötvågsbehandling för min hälsporre idag. Är lite nervös då det verkar som att resultatet varierar och att man måste vara inaktiv ett tag pga den provocerade inflammationen, men iom att jag har legat i nåt slags mellanläge typ 4 veckor utan förbättring så kan det vara värt att prova. Hoppas även på lite rådgivning kring träningsupplägg i samband med behandlingen.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 10:57   #6967
Springer
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Hur länge bör jag vänta innan jag springer ut och löper igen?
På inrådan från orienterande ortoped, gjorde jag som så att jag sprang tills det gjorde ont, stannade och stretchade, fortsatte en bit osv. Det gick över efter ett tag (några veckor)?
Gammal 2011-12-01, 11:02   #6968
Springer
Registered User

Citat:
"När skadorna kommer" haha, det där lät nästan lite deppigt. Intressent att det tog 9 månader, då kan jag nog förvänta mig att min utvecklingskurva planar ut från och med nu.
Nej, det tro jag inte, du är ju ung och frisk fortfarande. Kan du träna en 5-7 mil i veckan är du nere på 37 till hösten.

Citat:
Absolut är det så att vaderna tar mest stryk efter de intensiva passen, blir nog lugnare period framöver med bara 1 sånt pass i veckan för att klämma in lite extra volym.
Smart! :-)
Gammal 2011-12-01, 14:32   #6969
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Löpteknik, löpteknik och löpteknik.
Tror inte att det är felet. Jag har tränat mina lår men mycket hög frekvens (stronglifts, dvs böj 5x5 tungt tre gånger i veckan, löpning rätt kort <8km 1-3 gånger i veckan och 1-2 spinning/cykelpass) i några veckor, typ 8.

Springer dessutom i fivefingers. Men ska nog se till att köra lite Change of Support/100 up nu när jag ändå ska vila från löpning.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 14:39   #6970
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Haha misstänkte nästan det. Under dessa 2 månader har jag sänkt mig från 65 min på milen, har tränat i snitt ungefär 4 gånger i veckan där 2 pass varit långpass och 2 pass av mer intensiv karaktär. Har haft en jävla massa träningsvärk :P(speciellt i vader) under dessa månader men så fort jag vilar har de gått över så inga allvarliga skador än iaf. Jag är beredd att satsa i princip så mycket som det går.. Min träningsbakgrund sen tidigare är löpmässigt=0 men lever väl ett relativt aktivt liv, har alltid gillat att röra på mig. Jag är 25 år gammal förresten
Jag har nästan identiska stats förutom att jag är 10 år äldre.

Sprang 44:22 på Hässelbyloppet i år, ska ta SUB43 på Premiärmilen i slutet på mars och SUB40 antingen på bana i juni eller senare på året (ex Hässelby).
Gammal 2011-12-01, 19:50   #6971
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Jag har nästan identiska stats förutom att jag är 10 år äldre.

Sprang 44:22 på Hässelbyloppet i år, ska ta SUB43 på Premiärmilen i slutet på mars och SUB40 antingen på bana i juni eller senare på året (ex Hässelby).
Kul hoppas du klarar dina mål! Du får rapportera hur det går här sen
Gammal 2011-12-01, 19:54   #6972
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Nej, det tro jag inte, du är ju ung och frisk fortfarande. Kan du träna en 5-7 mil i veckan är du nere på 37 till hösten.

Smart! :-)
Tror faktiskt inte att mina ben(framförallt vader) klarar av 5-7 mil i veckan ännu, springer just nu ungefär 3-5 mil per vecka men får försöka öka volymen efter hand. Jag är ju trots allt fortfarande nybörjare
Gammal 2011-12-01, 23:35   #6973
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Sorry känns som jag spammar sönder den här tråden nu men upptäckte en intressant men något oroväckande sak från min 1 mils löpning på 44 min.

Som ni ser på bilden stiger min puls från normala 180 vid riktigt ansträngande löpning till 236 under ca 1 min i början, innan trodde jag min maxpuls var runt 200, beror detta på mätfel på min garmin110?
Bifogade bilder
Filtyp: png puls.png (13.0 KB, 11 visningar)

Senast redigerad av NiklasAlm den 2011-12-01 klockan 23:37.
NiklasAlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 00:14   #6974
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Min klocka ballar också ur ibland, går från 130 till 240 på några sekunder vid mysjogg... Nu gör jag rent pulsbandet med diskmedel efter varje pass och det verkar hjälpa.

När det händer kan du ju kontrollera pulsen "manuellt".

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-02, 01:00   #6975
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Precis så där gjorde mitt pulsband idag också, ett nytt (mjuka sorten). Blev fundersam, men inte orolig eftersom det inte kändes konstigt. Antar att det är nått med pulsbandet som spökar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.