Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-08, 22:08   #6886
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Reddan Visa inlägg
Någon som kanske har tips på hur man bäst lägger upp löpträningen som "nybörjare" pulsmässigt?

Har precis börjat löpa 1-2 ggr/veckan och springer atm ~5km cirka.
Mitt problem (om det nu är ett problem) är att min puls drar iväg rejält, senaste passet låg jag på 168 i snitt, 187 max.
Det där lät bekant, jag fick samma upplevelse i början av min karriär. De som sa att man skulle ligga på 65-70% undrade jag hur det skulle gå till, var tvungen att gå så fort det lutade minsta uppför för at inte komma över den gränsen. Så jag struntade i det. :-) Nu, när min kondis har blivit bättre, så är det helt plötsligt ett vettigt råd.

Å andra sidan, det är inte ovanligt att man kör lite för fort i början. Hur lång tid tar de här 5 km?
Gammal 2011-11-08, 23:05   #6887
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Jag och den jag bor hos satt och kollade på något tv-program där kändisar tävlar i olika grenar, vet inte vad programmet heter. Gången vi kollade sprang de 800 meter och Jörgen Brink sprang på 2.33 och jag tyckte det såg ut att gå rätt sakta. Klarar jag att springa 800 meter på under 2.35, min roommate blir skyldig mig 200 spänn om jag klarar det inom 10 månader. Jag tror det är fullt möjligt men har fått vissa motsägelser. Men att springa ca 19 km/h i strax över 2 minuter borde ju vara fullt möjligt då jag har 10 månader på mig?
2 varv på en idrottsplats i snittfarten 3:11 min/km lär ju generera lite mjölksyra

Allt hänger på om du har någon träningsvana sen tidigare, någon kondis? Vad har du för förutsättningar? Har du sprungit på en idrottsplats någon gång? Löpband?

Lycka till, du får hemskt gärna återkoppla i tråden hur det gick!
Gammal 2011-11-09, 10:08   #6888
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Jag och den jag bor hos satt och kollade på något tv-program där kändisar tävlar i olika grenar, vet inte vad programmet heter. Gången vi kollade sprang de 800 meter och Jörgen Brink sprang på 2.33 och jag tyckte det såg ut att gå rätt sakta. Klarar jag att springa 800 meter på under 2.35, min roommate blir skyldig mig 200 spänn om jag klarar det inom 10 månader. Jag tror det är fullt möjligt men har fått vissa motsägelser. Men att springa ca 19 km/h i strax över 2 minuter borde ju vara fullt möjligt då jag har 10 månader på mig?
Alltid kul när man får motsägelser, det sporrar en något sanslöst!
Anta utmaningen i din journal så följer vi den

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 10:34   #6889
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Jag och den jag bor hos satt och kollade på något tv-program där kändisar tävlar i olika grenar, vet inte vad programmet heter. Gången vi kollade sprang de 800 meter och Jörgen Brink sprang på 2.33 och jag tyckte det såg ut att gå rätt sakta.
Ja, det ser rätt långsamt ut. Som sagt är det 3:11 per kilometer, så det långsammare än man kanske är van att se maratonlopp på TV.

Men det känns ganska fort när man springer själv. Prova att springa 200 meter på 38 sekunder. Själv kan jag springa den sträckan tio sekunder snabbare, men 38 känns ändå som en hyfsad fart.

Men farten är inte det stora problemet, utan att kunna hålla den i två varv.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 11:12   #6890
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Anledningen till att det ser sakta ut är att man är van att se eliten springa på olika friidrottsgalor på TV. De springer ju på runt 1:45. Lätt att bli lurad där...

Det är som sagt ganska snabbt att springa på 2:33. De flesta skulle aldrig klara det. Brink är ju fortfarande aktiv och vann ju Vasaloppet för andra gången i i vintras dessutom. Grymt vältränad alltså.

Senast redigerad av Macroman den 2011-11-09 klockan 11:15.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 12:25   #6891
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det är som sagt ganska snabbt att springa på 2:33. De flesta skulle aldrig klara det.
Nåja, jag vet minst fyra på detta forum som har klarat det (eller motsvarande på 1000m) med god marginal. Samt några långdistansare som förmodligen skulle klara de om de satte manken till.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 13:13   #6892
Reddan
Långsam & Tunn

Reddans avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Det där lät bekant, jag fick samma upplevelse i början av min karriär. De som sa att man skulle ligga på 65-70% undrade jag hur det skulle gå till, var tvungen att gå så fort det lutade minsta uppför för at inte komma över den gränsen. Så jag struntade i det. :-) Nu, när min kondis har blivit bättre, så är det helt plötsligt ett vettigt råd.

Å andra sidan, det är inte ovanligt att man kör lite för fort i början. Hur lång tid tar de här 5 km?
Hehe nej jag misstänkte att det var något i den stilen, jag kör på i dina fotspår och nöter vidare helt enkelt.
Är långt ifrån något fartmonster så har bara den dåliga konditionen att skylla på, ~30min för 5km.
Reddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 14:50   #6893
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Nåja, jag vet minst fyra på detta forum som har klarat det (eller motsvarande på 1000m) med god marginal. Samt några långdistansare som förmodligen skulle klara de om de satte manken till.
Nåja, nu skrev jag ju "de flesta" vilket kan tolkas som hela populationen eller om man vill lite snävare dvs. "alla som springer". Då håller nog mitt påstående ganska bra.

Dessutom maxade knappast Brink i det loppet.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-12, 22:33   #6894
PowerSlize
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Vilka skor är bäst för löpning på löpband?

Puma Complete SLX Setsuna LST eller Puma speed star?

Senast redigerad av PowerSlize den 2011-11-12 klockan 22:35.
PowerSlize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 17:41   #6895
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Mest för skojs skull mätte jag just vaderna: 40 -> 43 cm efter ett halvår i Nike Free 3 och VFF. Ingen annan träning för vaderna.
Gammal 2011-11-13, 20:38   #6896
PowerSlize
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Mest för skojs skull mätte jag just vaderna: 40 -> 43 cm efter ett halvår i Nike Free 3 och VFF. Ingen annan träning för vaderna.
vad e VFF?
Har du gått upp nått i vikt under denna period?
PowerSlize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 21:56   #6897
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PowerSlize Visa inlägg
vad e VFF?
Har du gått upp nått i vikt under denna period?
vibram five fingers. nej jag har gått ner 1-2 kg, prioriterat löpning och bara gymmat 1-2 ggr/v. sista 6 veckorna innan Hässelbyloppet endast löpning.
Gammal 2011-11-13, 22:59   #6898
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Vilka skor ska jag köpa, Nike Free V3 Herr eller Adidas Adizero Adios?
Jag vill tävla i dom på göteborgsvarvet(i maj) och därför vill jag köpa dom nu så jag kan börja träna upp fötterna och vaderna ordentligt inför loppet. Mina tankar går just nu mot Adidas Adizero Adios men har beslutsångest...
Gammal 2011-11-13, 23:06   #6899
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Prova på löpband hos tex Löplabbet. Nu har jag inte testat Adios men det är väl i grunden två helt olika typer av skor. Adios är väl en mer traditionell lättviktare medan Free ska smimulera barfotakänsla utan uppbyggnad.
Gammal 2011-11-13, 23:31   #6900
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Prova på löpband hos tex Löplabbet. Nu har jag inte testat Adios men det är väl i grunden två helt olika typer av skor. Adios är väl en mer traditionell lättviktare medan Free ska smimulera barfotakänsla utan uppbyggnad.
Jag skulle ju helst vilja ha ett par renodlade barfotaskor men eftersom jag ska tävla i dom är jag tveksam till att köpa free, tror du benen håller 2,1 mil med free på asfalt?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.