2011-11-08, 22:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Reddan
Någon som kanske har tips på hur man bäst lägger upp löpträningen som "nybörjare" pulsmässigt?
Har precis börjat löpa 1-2 ggr/veckan och springer atm ~5km cirka.
Mitt problem (om det nu är ett problem) är att min puls drar iväg rejält, senaste passet låg jag på 168 i snitt, 187 max.
|
Det där lät bekant, jag fick samma upplevelse i början av min karriär. De som sa att man skulle ligga på 65-70% undrade jag hur det skulle gå till, var tvungen att gå så fort det lutade minsta uppför för at inte komma över den gränsen. Så jag struntade i det. :-) Nu, när min kondis har blivit bättre, så är det helt plötsligt ett vettigt råd.
Å andra sidan, det är inte ovanligt att man kör lite för fort i början. Hur lång tid tar de här 5 km?
|
2011-11-08, 23:05
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av jokem
Jag och den jag bor hos satt och kollade på något tv-program där kändisar tävlar i olika grenar, vet inte vad programmet heter. Gången vi kollade sprang de 800 meter och Jörgen Brink sprang på 2.33 och jag tyckte det såg ut att gå rätt sakta. Klarar jag att springa 800 meter på under 2.35, min roommate blir skyldig mig 200 spänn om jag klarar det inom 10 månader. Jag tror det är fullt möjligt men har fått vissa motsägelser. Men att springa ca 19 km/h i strax över 2 minuter borde ju vara fullt möjligt då jag har 10 månader på mig?
|
2 varv på en idrottsplats i snittfarten 3:11 min/km lär ju generera lite mjölksyra
Allt hänger på om du har någon träningsvana sen tidigare, någon kondis? Vad har du för förutsättningar? Har du sprungit på en idrottsplats någon gång? Löpband?
Lycka till, du får hemskt gärna återkoppla i tråden hur det gick!
|
|
|
2011-11-09, 10:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Jag och den jag bor hos satt och kollade på något tv-program där kändisar tävlar i olika grenar, vet inte vad programmet heter. Gången vi kollade sprang de 800 meter och Jörgen Brink sprang på 2.33 och jag tyckte det såg ut att gå rätt sakta. Klarar jag att springa 800 meter på under 2.35, min roommate blir skyldig mig 200 spänn om jag klarar det inom 10 månader. Jag tror det är fullt möjligt men har fått vissa motsägelser. Men att springa ca 19 km/h i strax över 2 minuter borde ju vara fullt möjligt då jag har 10 månader på mig?
|
Alltid kul när man får motsägelser, det sporrar en något sanslöst!
Anta utmaningen i din journal så följer vi den
|
2011-11-09, 10:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Jag och den jag bor hos satt och kollade på något tv-program där kändisar tävlar i olika grenar, vet inte vad programmet heter. Gången vi kollade sprang de 800 meter och Jörgen Brink sprang på 2.33 och jag tyckte det såg ut att gå rätt sakta.
|
Ja, det ser rätt långsamt ut. Som sagt är det 3:11 per kilometer, så det långsammare än man kanske är van att se maratonlopp på TV.
Men det känns ganska fort när man springer själv. Prova att springa 200 meter på 38 sekunder. Själv kan jag springa den sträckan tio sekunder snabbare, men 38 känns ändå som en hyfsad fart.
Men farten är inte det stora problemet, utan att kunna hålla den i två varv.
|
|
|
2011-11-09, 11:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
|
Anledningen till att det ser sakta ut är att man är van att se eliten springa på olika friidrottsgalor på TV. De springer ju på runt 1:45. Lätt att bli lurad där...
Det är som sagt ganska snabbt att springa på 2:33. De flesta skulle aldrig klara det. Brink är ju fortfarande aktiv och vann ju Vasaloppet för andra gången i i vintras dessutom. Grymt vältränad alltså.
Senast redigerad av Macroman den 2011-11-09 klockan 11:15.
|
|
|
2011-11-09, 12:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman
Det är som sagt ganska snabbt att springa på 2:33. De flesta skulle aldrig klara det.
|
Nåja, jag vet minst fyra på detta forum som har klarat det (eller motsvarande på 1000m) med god marginal. Samt några långdistansare som förmodligen skulle klara de om de satte manken till.
|
|
|
2011-11-09, 13:13
|
|
Långsam & Tunn
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Springer
Det där lät bekant, jag fick samma upplevelse i början av min karriär. De som sa att man skulle ligga på 65-70% undrade jag hur det skulle gå till, var tvungen att gå så fort det lutade minsta uppför för at inte komma över den gränsen. Så jag struntade i det. :-) Nu, när min kondis har blivit bättre, så är det helt plötsligt ett vettigt råd.
Å andra sidan, det är inte ovanligt att man kör lite för fort i början. Hur lång tid tar de här 5 km?
|
Hehe nej jag misstänkte att det var något i den stilen, jag kör på i dina fotspår och nöter vidare helt enkelt.
Är långt ifrån något fartmonster så har bara den dåliga konditionen att skylla på, ~30min för 5km.
|
|
|
2011-11-09, 14:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff
Nåja, jag vet minst fyra på detta forum som har klarat det (eller motsvarande på 1000m) med god marginal. Samt några långdistansare som förmodligen skulle klara de om de satte manken till.
|
Nåja, nu skrev jag ju "de flesta" vilket kan tolkas som hela populationen eller om man vill lite snävare dvs. "alla som springer". Då håller nog mitt påstående ganska bra.
Dessutom maxade knappast Brink i det loppet.
|
|
|
2011-11-12, 22:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Vilka skor är bäst för löpning på löpband?
Puma Complete SLX Setsuna LST eller Puma speed star?
Senast redigerad av PowerSlize den 2011-11-12 klockan 22:35.
|
|
|
2011-11-13, 17:41
|
|
Fluortanten
Reg.datum: Jan 2003
|
Mest för skojs skull mätte jag just vaderna: 40 -> 43 cm efter ett halvår i Nike Free 3 och VFF. Ingen annan träning för vaderna.
|
2011-11-13, 20:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig
Mest för skojs skull mätte jag just vaderna: 40 -> 43 cm efter ett halvår i Nike Free 3 och VFF. Ingen annan träning för vaderna.
|
vad e VFF?
Har du gått upp nått i vikt under denna period?
|
|
|
2011-11-13, 21:56
|
|
Fluortanten
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSlize
vad e VFF?
Har du gått upp nått i vikt under denna period?
|
vibram five fingers. nej jag har gått ner 1-2 kg, prioriterat löpning och bara gymmat 1-2 ggr/v. sista 6 veckorna innan Hässelbyloppet endast löpning.
|
2011-11-13, 22:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Vilka skor ska jag köpa, Nike Free V3 Herr eller Adidas Adizero Adios?
Jag vill tävla i dom på göteborgsvarvet(i maj) och därför vill jag köpa dom nu så jag kan börja träna upp fötterna och vaderna ordentligt inför loppet. Mina tankar går just nu mot Adidas Adizero Adios men har beslutsångest...
|
|
|
2011-11-13, 23:06
|
|
Fluortanten
|
Prova på löpband hos tex Löplabbet. Nu har jag inte testat Adios men det är väl i grunden två helt olika typer av skor. Adios är väl en mer traditionell lättviktare medan Free ska smimulera barfotakänsla utan uppbyggnad.
|
2011-11-13, 23:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig
Prova på löpband hos tex Löplabbet. Nu har jag inte testat Adios men det är väl i grunden två helt olika typer av skor. Adios är väl en mer traditionell lättviktare medan Free ska smimulera barfotakänsla utan uppbyggnad.
|
Jag skulle ju helst vilja ha ett par renodlade barfotaskor men eftersom jag ska tävla i dom är jag tveksam till att köpa free, tror du benen håller 2,1 mil med free på asfalt?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.
|

|