Onsdag 20061129: Bänkpress med stopp på bröstet: 122,5kg/4, 147,5kg/3, 172,5kg/2, 182,5kg/2, 192,5kg/1.
Bänkpress med tröja och stopp på bröstet: 220kg/2 (till kloss), 230kg/1, 242,5kg/1, 247,5kg/1 och 255kg/1.
Bänkpress med stopp på bröstet: 142,5kg/4.
Sumomarklyft med bälte: 175kg/6, 205kg/5, 235kg/4.
Sumomarklyft med dräkt och bälte: 247,5kg/3, 262,5kg/2*2.
Idag gjorde jag ett av mina sämre pass. Det var verkligen inte bra. Jag hade gärna gjort ett bra pass istället så att jag fått gå hem med stärkt självförtroende.
Bänkpressen kändes helt okay utan tröja. Gjorde 192,5kg ganska lätt med ett flera sekunder långt stopp på bröstet. Jag trodde då att det skulle bli ett bra pass. När jag sedan drog på tröjan kände jag att den var ännu större än förra gången. Första setet till bröstet (230kg) gick inte sådär superlätt som det borde gå med tanke på hur uppvärmningen kändes.
När jag sedan höjde till 242,5kg gick det ungefär som på 230kg, möjligen att det var lite tyngre. Jag blev då lite orolig eftersom jag skulle försöka göra tvåor på 247,5kg och drog ned tröjan ordentligt i bröstet. Resultatet blev ett lyft som förvisso gick lättare än på 242,5kg, men stoppet var inte direkt perfekt och jag lade ner stången ca 4cm för långt ner på magen. Mina domare gav mig därför underkänt på vikten och jag gjorde bara en singel istället för en tvåa.
Jag insåg att det skulle bli svårt att göra en tvåa på omförsöket och valde därför att bryta mot programmet och göra en singel på 255kg. Jag laddade på ordentligt med tröjan i samma läge som föregående lyft och gjorde allt som stod i min makt för att inte lägga stången för långt ner på magen. Jag misslyckades å det grövsta och lade stången ännu längre ner. Resultatet blev ett brytlyft helt utan flyt och fart. Det var inget markerat stopp och jag fick ta i för kung och fosterland för att orka upp med skiten. Kort sagt, det blev ett skitpass, och till stor del för att tröjan inte är tight nog.
Jag vägde mig efter träningen och fick då delvis en förklaring till varför tröjan kändes ännu större. Jag vägde 124,2kg klockan 19:00 på kvällen. Det är säkert inte mer än 122kg på morgonen. Jag har således gått ner allt för mycket i vikt vilket gör utrustningen stor som ett hus. Nu måste jag äta mer mat för att inte krympa ur utrustningen.
Målsättningen är att väga ca 127-128kg på kvällarna, då sitter utrustningen som den ska och ger mig den hjälp jag behöver. Dessutom behöver jag då inte hålla igen för att klara invägningen i 125an, vilket skulle vara resultatet om jag väger ännu mer. Ett är då säkert; jag ska inte väga in för lätt. Det ger inga fördelar på något sätt. Styrkan är inte så dålig som dagens pass indikerade.
Marklyftet gick betydligt lättare, och det har nog att göra med att jag sytt in dräkten så att den sitter perfekt. Jag hade en jäkla fart på stången då jag drog tvåorna på 262,5kg. Det var väl det enda positiva idag....