Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-28, 15:19   #676
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Toppningen har du inte gjort ännu Fetknoppen. Vem vet, kanske tar sig styrkan oanade former efter en toppning?
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-28, 18:30   #677
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Toppningen har du inte gjort ännu Fetknoppen. Vem vet, kanske tar sig styrkan oanade former efter en toppning?
Även om jag inte har toppat formen ännu så tror jag inte att det kommer att hjälpa upp styrkan till samma nivå som tidigare, och det var inte riktigt syftet med programmet heller. Jag skulle ju bygga muskler istället och det kan jag nog säga att programmet gör. Om det nu visar sig att formen blir i nivå med mitt allra bästa på träning så skulle jag naturligtvis inte bli besviken
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 21:30   #678
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Bänkpress och marklyft

Onsdag 20061129: Bänkpress med stopp på bröstet: 122,5kg/4, 147,5kg/3, 172,5kg/2, 182,5kg/2, 192,5kg/1.

Bänkpress med tröja och stopp på bröstet: 220kg/2 (till kloss), 230kg/1, 242,5kg/1, 247,5kg/1 och 255kg/1.

Bänkpress med stopp på bröstet: 142,5kg/4.

Sumomarklyft med bälte: 175kg/6, 205kg/5, 235kg/4.

Sumomarklyft med dräkt och bälte: 247,5kg/3, 262,5kg/2*2.

Idag gjorde jag ett av mina sämre pass. Det var verkligen inte bra. Jag hade gärna gjort ett bra pass istället så att jag fått gå hem med stärkt självförtroende.

Bänkpressen kändes helt okay utan tröja. Gjorde 192,5kg ganska lätt med ett flera sekunder långt stopp på bröstet. Jag trodde då att det skulle bli ett bra pass. När jag sedan drog på tröjan kände jag att den var ännu större än förra gången. Första setet till bröstet (230kg) gick inte sådär superlätt som det borde gå med tanke på hur uppvärmningen kändes.

När jag sedan höjde till 242,5kg gick det ungefär som på 230kg, möjligen att det var lite tyngre. Jag blev då lite orolig eftersom jag skulle försöka göra tvåor på 247,5kg och drog ned tröjan ordentligt i bröstet. Resultatet blev ett lyft som förvisso gick lättare än på 242,5kg, men stoppet var inte direkt perfekt och jag lade ner stången ca 4cm för långt ner på magen. Mina domare gav mig därför underkänt på vikten och jag gjorde bara en singel istället för en tvåa.

Jag insåg att det skulle bli svårt att göra en tvåa på omförsöket och valde därför att bryta mot programmet och göra en singel på 255kg. Jag laddade på ordentligt med tröjan i samma läge som föregående lyft och gjorde allt som stod i min makt för att inte lägga stången för långt ner på magen. Jag misslyckades å det grövsta och lade stången ännu längre ner. Resultatet blev ett brytlyft helt utan flyt och fart. Det var inget markerat stopp och jag fick ta i för kung och fosterland för att orka upp med skiten. Kort sagt, det blev ett skitpass, och till stor del för att tröjan inte är tight nog.

Jag vägde mig efter träningen och fick då delvis en förklaring till varför tröjan kändes ännu större. Jag vägde 124,2kg klockan 19:00 på kvällen. Det är säkert inte mer än 122kg på morgonen. Jag har således gått ner allt för mycket i vikt vilket gör utrustningen stor som ett hus. Nu måste jag äta mer mat för att inte krympa ur utrustningen.

Målsättningen är att väga ca 127-128kg på kvällarna, då sitter utrustningen som den ska och ger mig den hjälp jag behöver. Dessutom behöver jag då inte hålla igen för att klara invägningen i 125an, vilket skulle vara resultatet om jag väger ännu mer. Ett är då säkert; jag ska inte väga in för lätt. Det ger inga fördelar på något sätt. Styrkan är inte så dålig som dagens pass indikerade.

Marklyftet gick betydligt lättare, och det har nog att göra med att jag sytt in dräkten så att den sitter perfekt. Jag hade en jäkla fart på stången då jag drog tvåorna på 262,5kg. Det var väl det enda positiva idag....
Gammal 2006-11-30, 00:22   #679
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Onsdag 20061129: Bänkpress med stopp på bröstet: 122,5kg/4, 147,5kg/3, 172,5kg/2, 182,5kg/2, 192,5kg/1.

Bänkpress med tröja och stopp på bröstet: 220kg/2 (till kloss), 230kg/1, 242,5kg/1, 247,5kg/1 och 255kg/1.

Bänkpress med stopp på bröstet: 142,5kg/4.

Sumomarklyft med bälte: 175kg/6, 205kg/5, 235kg/4.

Sumomarklyft med dräkt och bälte: 247,5kg/3, 262,5kg/2*2.

Idag gjorde jag ett av mina sämre pass. Det var verkligen inte bra. Jag hade gärna gjort ett bra pass istället så att jag fått gå hem med stärkt självförtroende.

Bänkpressen kändes helt okay utan tröja. Gjorde 192,5kg ganska lätt med ett flera sekunder långt stopp på bröstet. Jag trodde då att det skulle bli ett bra pass. När jag sedan drog på tröjan kände jag att den var ännu större än förra gången. Första setet till bröstet (230kg) gick inte sådär superlätt som det borde gå med tanke på hur uppvärmningen kändes.

När jag sedan höjde till 242,5kg gick det ungefär som på 230kg, möjligen att det var lite tyngre. Jag blev då lite orolig eftersom jag skulle försöka göra tvåor på 247,5kg och drog ned tröjan ordentligt i bröstet. Resultatet blev ett lyft som förvisso gick lättare än på 242,5kg, men stoppet var inte direkt perfekt och jag lade ner stången ca 4cm för långt ner på magen. Mina domare gav mig därför underkänt på vikten och jag gjorde bara en singel istället för en tvåa.

Jag insåg att det skulle bli svårt att göra en tvåa på omförsöket och valde därför att bryta mot programmet och göra en singel på 255kg. Jag laddade på ordentligt med tröjan i samma läge som föregående lyft och gjorde allt som stod i min makt för att inte lägga stången för långt ner på magen. Jag misslyckades å det grövsta och lade stången ännu längre ner. Resultatet blev ett brytlyft helt utan flyt och fart. Det var inget markerat stopp och jag fick ta i för kung och fosterland för att orka upp med skiten. Kort sagt, det blev ett skitpass, och till stor del för att tröjan inte är tight nog.

Jag vägde mig efter träningen och fick då delvis en förklaring till varför tröjan kändes ännu större. Jag vägde 124,2kg klockan 19:00 på kvällen. Det är säkert inte mer än 122kg på morgonen. Jag har således gått ner allt för mycket i vikt vilket gör utrustningen stor som ett hus. Nu måste jag äta mer mat för att inte krympa ur utrustningen.

Målsättningen är att väga ca 127-128kg på kvällarna, då sitter utrustningen som den ska och ger mig den hjälp jag behöver. Dessutom behöver jag då inte hålla igen för att klara invägningen i 125an, vilket skulle vara resultatet om jag väger ännu mer. Ett är då säkert; jag ska inte väga in för lätt. Det ger inga fördelar på något sätt. Styrkan är inte så dålig som dagens pass indikerade.

Marklyftet gick betydligt lättare, och det har nog att göra med att jag sytt in dräkten så att den sitter perfekt. Jag hade en jäkla fart på stången då jag drog tvåorna på 262,5kg. Det var väl det enda positiva idag....
Skönt att marken gick bra men synd med bänken och tröjan Se det posetivt, felet sitter inte i att du är svag eller liknande utan det beror ju helt enkelt på att din tröja är för stor.
Citat:
Gammal 2006-11-30, 09:28   #680
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Skönt att marken gick bra men synd med bänken och tröjan Se det posetivt, felet sitter inte i att du är svag eller liknande utan det beror ju helt enkelt på att din tröja är för stor.
Jo men det är ändå psykande. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på? Det här är samma tröja som jag bänkade 270kg med för två år sedan. Då vägde jag ca 8kg mer. Även om jag går upp så att jag väger fullt i 125kg klassen kommer tröjan att vara allt för stor för att ge bra med hjälp. Jag har ju gått ner i vikt och under samma tid har jag tränat massor med tröja så att den har blivit större.

Jag hade också tänkt vänta med att köpa en ny tröja till efter tävlingen. Jag har nämligen inte bestämt mig för vilken tröja jag ska använda. Det finns ju hur många som helst. En Rage X av rätt storlek vore kanske något...

Suck...j-vla skitutrustning. Så mycket lättare det vore utan alla hjälpmedel...
Gammal 2006-11-30, 09:47   #681
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Du får väl rulla ärmarna ett par varv på tävlingen. Det kan ge dig iaf några kilon tillbaka i väntan på en ny tröja.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 11:42   #682
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av -AG-
Du får väl rulla ärmarna ett par varv på tävlingen. Det kan ge dig iaf några kilon tillbaka i väntan på en ny tröja.
Jo nu den närmaste tävlingen måste jag göra så. Det känns bara skit eftersom jag har skrivit in 270kg i programmet och naturligtvis är det dit jag vill nå. Jag tror också att det är högst realistiska vikter med en bra tröja.

Vad jag ska göra till våren är att skaffa mig lite mer utrustning. Jag tror det blir en Rage X i bänkpress och Centurion Superplus i knäböj. I marklyft vet jag inte riktigt vad det blir...

Fördelen blir att jag får en utrustning som jag bara använder på tävling och en som jag kan nöta på när jag tränar. Då nöter jag inte ut tävlingsmaterialet lika snabbt.
Gammal 2006-11-30, 13:30   #683
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Att rulla tröjan är ingen hit. En domare skulle ge det rött. Du får hasa upp den istället om den är lång i armarna.

/the_PL_man

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Jo nu den närmaste tävlingen måste jag göra så. Det känns bara skit eftersom jag har skrivit in 270kg i programmet och naturligtvis är det dit jag vill nå. Jag tror också att det är högst realistiska vikter med en bra tröja.

Vad jag ska göra till våren är att skaffa mig lite mer utrustning. Jag tror det blir en Rage X i bänkpress och Centurion Superplus i knäböj. I marklyft vet jag inte riktigt vad det blir...

Fördelen blir att jag får en utrustning som jag bara använder på tävling och en som jag kan nöta på när jag tränar. Då nöter jag inte ut tävlingsmaterialet lika snabbt.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 13:36   #684
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man
Att rulla tröjan är ingen hit. En domare skulle ge det rött. Du får hasa upp den istället om den är lång i armarna.
/the_PL_man
Är det inte tillåtet att rulla tröjan? Det visste inte jag! Jag har sett domare som inte brytt sig om att tävlande haft tröjan upprullad....då har de som haft tröjan så bara haft tur som inte fått underkänt?

Fetknoppen: skit också att det strular med utrustningen....hoppas, hoppas att det löser sig till det bästa!
Gammal 2006-11-30, 13:36   #685
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:

/the_PL_man
det där har jag funderat över, är den rullad är det dubbelt tyg. fast när man läser på kolo så verkar ju flera rulla sina ärmar för att spänna upp tröjan hårdare
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 13:40   #686
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
i regelboken står detta om tröjan:

e Ej har ärmar som slutar nedanför armbågen eller ovanför deltamuskelns
fäste på överarmen. ”Erector” shirt som används i knäböj och marklyft behöver ej täcka deltamuskeln.
Inte vika eller dra upp ärmarna på deltamuskeln i tävlingsmomenten.

Alltså där verkar det ju snarare handla om hur högt tröjan hamnar på överarmen, eller ska det tolkas som att man inte får vika ärmarna?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 13:47   #687
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Det ser ju ut som att du kommer ligga etta på rankingen i 125an, för Salmela går väl i 110an egentligen? Verkar som om Hulda får nån att tampas med. Är du veteran förresten? Det kanske du inte vill säga iofs.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 14:24   #688
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Fetknoppen är senior. Jag tror att han skrev här någonstans i tråden att han var mellan 22 och 38.
Citat:
Gammal 2006-11-30, 14:26   #689
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:

/the_PL_man

Rulla upp ärmarna var menat för att få mer stretch i tröjan inte för att ärmarna är för långa. Har aldrig sett nån få underkänt pga rulla upp ärmarna.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 14:29   #690
Bänkare BoB
Registered User

Reg.datum: Nov 2006
Citat:

/the_PL_man
Jag tror det är ett litet missförstånd här,dom pratar nog om att "vrida" ärmarna på tröjan inte rulla...
Genom att vrida ärmarna på tröjan kan man justera hur tight tröjan blir i bröstet,förutsatt att ärmen sitter tight och inte vrider sig tillbaka när man sänker stången.
Bänkare BoB är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.