Fina bänkar tycker jag. Hoppas att det löser sig med vad för typ av bänk du ska köra, jag är ingen expert så kan tyvärr inte komma med något smart där .
__________________ Följ mina tankar kring träningen i min journal. Instagram: rhulth
Fina bänkar tycker jag. Hoppas att det löser sig med vad för typ av bänk du ska köra, jag är ingen expert så kan tyvärr inte komma med något smart där .
Bänkarna var rätt fina faktiskt, bra utförande. Smarta planer har jag inga problem att komma på, problemet är om de faktiskt stämmer och är relevanta. Bara att testa och utvärdera, eller om man så vill experimentera. Man kan ju tyvärr inte tänka upp en skivstång. Hade man kunnat det, Herre Oden vad jag skulle lyfta mycket.
Hur ska man se på ett träningspass när det går lika bra som dåligt, men på helt olika plan. Jag fick verkligen till att inte låta höften sticka iväg och stångens banan blev mycket rakare. Det var banne mig rätt explosivt och snyggt. Men fånga stången kunde jag inte som så mitt liv hängde på det. Landade konstigt och kunde inte komma ner i ett vettigt sitt. Hade inte draget varit så snärtigt så hade jag missat allt. Fast det var lika bra, för när jag väl satt så var det inte långt ifrån att jag slocknade.
Här gick det inte alls. Precis som under frivändningarna så blev jag vimmelkantig så fort jag fick till ett vettigt buktryck. Det var inte lika påtagligt, men då kom jag inte upp i några vikter att tala om. Jag bokför det här som aktiv vila. Ryggen ska väl få vila någon gång.
Fick laborera lite innan tekniken blev acceptabel. Framför allt så fick jag ta ner stången lite lägre än vanligt och hålla in armbågarna. Vet inte om det kändes speciellt mycket i triceps, men tungt var det.
Det blir lätt några fler reps när man tar lång setvila och snackar skit. Inte svårt att se var det inträffade.
Kommentarer
Ett kraftfull omväxlande träningspass med kontinuerlig frustration. Det är ju fan att man ska hitta en vacker lösning på ett problem bara för att spring huvudstupa in i nästa. Fast om det vore enkelt så hade jag lessnat för länge sedan. Men som en vis man sa när jag var lite väl självkritisk:
Citat:
Ursprungligen postat av Philosophus Maximus
It's OK to suck, as long as you're good at it.
Besvären med vimmelkantigt och gardin-varning var dess då mer bekymrande. Troligtvis så är det ingen annat än att jag tränade en dag tidigare än vanligt och utan fredagens stabila middag i magen. Jag hoppas i alla fall på att det är förklaringen. Anledningen till att jag kastade om lite, och flexade ifrån jobbet var att en kompis fyller år imorgon. Så för att slippa stressa och härja så tog jag träning idag istället. På söndag är det dessutom konsert-dax, så då lär jag varken ha tid eller givet lördagens aktiviteter må nog bra för att träna. Så dagens låt får bli från den stundande konserten. Det blir inledningen på min konsert vecka. Söndag: Blues Pills, Fredag: Subtropic Arkestra, Lördag: Tenacious D. Så veckans musik kommer ligga i närheten av detta.
Usch, jobbigt att du inte mådde bra, hoppas att det blir bättre nästa pass. Jag också ockås bli sådär när jag flyttar om ett pass också.
__________________ Följ mina tankar kring träningen i min journal. Instagram: rhulth
Kommentarer
Dagsformen var inte den bästa, vilket var väntat efter söndagens konsert. Jag var pigg på morgonen men sedan så gick energin snabbt ner. Det stora problemet var att jag under uppvärmningen kände mig stel och öm mellan skulderbladen, troligtvis en konsekvens av gårdagens rätt moderata headbangande. Men det visade sig inte vara mer än ett irritationsmoment.
Jag och Magnus inledde med Bokuto ni yoru ... vilket så rätt bra ut. Några mindre missar från oss båda men bara två "allvarligare". Jag börjar kunna utnyttja min rutin men vårt samspel är inte helt hundra. Framför allt så är det vårt ma-ai som brister när båda ska backa ut. Dagens avancerade waza var ai-men vilket olyckligtvis innebar att jag fick köra chudan för att inte jävlas med alla andras tekniker. Lite drygt och kanske onödigt, men senseis ord är lag. Gick rätt bra på det stora hela, jag har kraften för att hålla mitten bara jag inte skjuter ut mig helt rent tekniskt. Keikon var inte så dum heller, framför allt så var mina kote-hugg både rakare och mer framgångsrika. Tror att det hade att göra med bättre ashi-sabaki och tai-sabaki. Det är något som jag måste jobba på om jag ska kunna få ut något ur jodan. Ett par av huggen var kanske lite hårda, men inte all-out skogshuggare. Dan inte lätt att ha att göra med då han är nog erfaren att inte få panik bara för att jag kör jodan. Men jag blev inte överkörd även om jag hade föra framgångar med katate-men. Hade dock en kote-nuki-men som jag var smånöjd över.
Blev lite lustigt upplägg då det var enormt tryck på lyftarplattformarna Jag var där senare än vanligt och knatteträningen skulle precis börja. Så vi oknattar delade på en halv plattform och jag och en till delade stång. Så det var ganska mycket väntan och inte optimala viktval. Men jag kände mig stark och kunde smyga upp ett PB som inte så allt för illa ut, bättre än det förra i alla fall. Det kan nog finnas så mycket som fem kilo till att hämta inom de närmaste veckorna.
Sporrad av mina framgångar så egohöjde jag lite med goda resultat. Ryggen kändes mycket medgörlig och stark. Lite knävingel men om jag fokuserade på det så kunde jag hålla ut dem, till kostnaden av herr Oden så sega lyft.
Maghjul
10
10
10
10 10_
50
Bra djup och stabilitet med lååång paus under sista repetitioner varje set. Jättemysigt.
Kommentarer
Lite avskalat träningpass på grund av yttre omständigheter. För det första så har STK landslagsträning på lördag och halva söndag så så är bara maskinparken tillgänglig. Tillsammans med konserterna på fredag och lördag så innebar det att jag skulle vara tvungen att träna alla dagar måndag till torsdag för att hinna med allt. Men för det andra så ska jag ge blod på onsdag, så att träna då känns inte aktuellt. Jag vet att min återhämtning brukar försämras rejält av det, senast höll jag på att stupa träningen efter, så jag vaskade lårcurlen i rent förebyggande syfte. På torsdag blir det uppsamlingspass med frivändningar, mark och bänk, och komplement i den mån jag orkar. Det lär bli nog tungt att klara av de tre huvudövningarna.
Ganska likt förra veckan, bra (och explosivt) fram tills dess att jag ska fånga stången. Där så fegar jag ur och går inte under. Fast nu var det lite bättre och i ett lyft gick jag verkligen under, om än dåligt rent tekniskt. Ska nog hålla mig kring 60 kg för att få jobba på den detaljen. Fast det var oändligt mycket snyggare än sist jag var uppe på 60 kg, då var det ju inte ens en Ok styrkevändning.
Fortsatt känsla av islossning. Det var ju förvisso samma moderata vikter som tidigare men med bättre fart och utförande. Det var två repetitioner där ryggen inte riktigt ville vara med. Problemet hade sitt ursprung i att jag inte hittade rätt utgångsläge och blev otålig. Men det ska jag ge fan i framöver.
Bra fart under uppvärmningen bådade gott för lyftningen. Viktvalet var helt rätt även om det blev lite svajigt beroende på utförandet. Det konstigaste är att jag efter de två första lyften trodde mig klara minst tre till, för att sedan på tredje tvärdö. Det är så dramatiskt att jag undrar om det någon liten muskel som tröttnar och leder till att tekniken brister. Ska undersökas.
Ska man bara ha ett komplement så är latsdrag nog rätt val. Ger både funktionen och fåfängan en genomkörare.
Kommenterer
Gårdagens blodgivning hade satt vissa spår, flåset var lite sämre och jag var lite yr under uppvärmningen. Konstigt nog så släpet det när jag började komma igång. Men sammantaget ett bra och rätt angenämt träningspass. Dessutom kan jag glädja mig åt att kroppsvikten går åt rätt håll utan att jag känner mig helt överkört på jobbet eller träningen.
Den här konstiga veckan med späkning av kropp och vård av själ fortsätter oförtrutet. Dagens låt blir från Subtropic Arkestras första album: Desire be, desire go. En låt som kändes som ett skenande kärnkraftverk när jag hörde den live. Ska bli intressant att de om fredagens konsert blir lika bra.
Kommentarer
Jag har nog aldrig känt mig så dåligt mentalt förberedd för kendo som igår, men har samtidigt sällan behövt träna lika mycket som igår. Forskningen har tagit ett stort steg framåt vilket innebär att min hjärna är i ett sorts maniskt läge där all energi går åt till att hitta en lösning på det sista problemet. Det inkluderar att tänka på forskningen 90 % av den vakna tiden och drömma om den en stor del av nätterna. Då är det skönt att träna något som kopplar bort alla högre hjärnfunktioner.
Nå till kendon då. Vi tänkte ursprungligen köra Bokuto ni yoru ... tillsammans med den avancerad gruppen. Men då Nisse inte var närvarande så sköt vi det på framtiden. Det är han som startade projektet och då bör han få vara med så vi kan diskutera upplägget. Det gav mig mer tid att nöta kihon och fotarbete, något som behövs. Fotarbetet har blivit mycket bättre och det känns inte lika onaturligt att leda med vänsterfoten. Däremot så saknar jag helt tryck och reaktionsförmåga, men det kommer nog tids nog. Mina men-hugg börjar sitta och har sae och bra fotarbete. Kote-men var allt annat än enkelt men funkade så pass att jag kunde träffa. Do var nytt för mig och jag testade en katastrofal katate-do innan jag gick över till morote-do. Det svåraste är att hitta känslan och hållningen när man leder med fel fot. Jag tror att en diskret hiraki-ashi eller en parallell förflyttning åt vänster och gå förbi på samma sida är den rätta vägen. DÅ kanske jag kan sluta hugga så mesiga hugg, do känns väldigt svår att träffa upp ifrån, vilket visar vilka baseball-do jag huggit innan.
Keikon var riktigt jobbig då vi sprängde in rensoku-waza. Flåset var rätt ansträngt men deet var nog vänster armen som klagade mest. När vi var klara så brände underarmen rejält och biceps kändes ganska mosad. Men det ska jag nog vänja mig vid, hellre sånna övningar än en massa suburi. Dagens behållning från keikon var dock mina instinktiva försvar mot tsuki, fast instinktiva kontringar hade varit bättre och finta men gå morote-kote. Det enda som saknades var att fumikomi blev lite svampigt vilket gjorde att träffarna inte kändes lika distinkta.
Ingen kraft eller explosivt men en teknik som inte var allt för anskrämlig. Lite problem med att få fram knäna tillräckligt vilket gjorde att slutdraget blev lite svagt. Kompenserade med hastighet under stången vilket i näst sista set resulterade i ett rekordlätt lyft. Trodde nästan jag tappat stången då den inte kändes för än jag satt mig ner helt.
Rätt bra. Ryggen var med och benen svarade som förväntat. Lite problem med att fasta halvvägs upp om jag inte skärpte mig. När jag fastnar måste jag vara noggrann med att knäna inte faller in. Det gör att det går ännu segare men med bättre stil. Fanns nog ork för ett set till men det var strykande åtgång på ställningarna och jag tyckte det var dags att dela med mig.
Inte lika vimmelkantig som jag varit vid andra tillfällen. Troligtvis eftersom jag inte ställer mig upp lika snabbt. Vikterna mår nog bra av att höjas till nästa gång.
Maghjul
10
10
10
10 10_
50
Fokus på att göra rätt vilket gjorde hela övningen sju resor värre. Riktigt grisigt mot slutet.
Kommentarer
Småtaskig sömn även i natt, fortsätter att göra beräkningar i sömnen. Men nu så tror jag att det börjar släppa i och med att jag hittat en lösning jag är bekväm med. Den är på många sätt bättre än den lösning jag ursprungligen tänkte mig, inte bara enklare att genomföra. Får försöka lugna ner sinnet lite framöver.
De goda effekterna efter helgen slappa kosthållning verkar delvis vara borta. Jag misstänker att den dåliga explosiviteten kan förklaras med en akut brist på semlor och en allmänt disträ mentalitet. Sen så undrar jag om en förkylning är på intågande, det skulle inte vara så konstigt med tanke på allmäntillståndet och den höga, men positiva, stressnivån just nu. Får utvärdera hur jag känner mig på onsdag och se om det finns läge för kendoträning på torsdag.
Ni skulle bara veta hur det känns när en kille är rikigt förkyld. Jag tog mig till STK för att köra bänk, men redan under uppvärmningen så kände jag att det inte stod rätt till. Pulsen var hög, andningen ansträngd och allmäntillståndet dåligt. Så jag vaskade allt, gick förbi jobbet och hämtade något att läsa och gick hem. En vecka senare så kröp jag ut ur mitt gömställe, men bara för att jag var så illa tvungen att visa mig på en konferens. Men det var då, nu är nu, och en vilovecka lär inte ha skadad mig allt för mycket.
Eftersom vi skulle ha årsmöte underkvällen så blev träningen lite småforcerad. Då katapasset föra veckan inte blev av, på grund av sportlovet, så inledde vi med det. För egen del så var det rätt meningslös eftersom jag fick vara shidachi åt en nybörjare. Det var extra meningslös eftersom vi gjorde kata tillsammans vilket gjorde att jag inte kunde undervisa utan bara hänga med. Men det går att undervisa genom att vara ett gott exempel, så det var vad jag fick göra. Där efter så delade vi på gruppen och jag och Magnus gick igenom Bokuto ni your ... kihon ichi. Det var viss förvirring kring zanshin och när motodachi ska flytta tillbaka när man gjort tsuki. Men på det stora hela såg det bra ut. När man förstår grundupplägget så bruka resten lossna.
Vi avslutade med några snabba keiko under kanske tio minuter. Resultatet var varken hugget eller stucket. Det är svårt att ställa om mentalt och byta fotarbete på så kort tid. Magnus tipsade mig dock om en liten olat jag har. När jag tar jodan och har sedan en tendens att höja armarna och fippla en del. Han såg det som en bra öppning, vilket det nog säkert är. Dock så lyckades han inte utnyttja den.
Tekniskt sett var det inte så illa men någon hade skruvat upp tyngdkraften ett steg. Kompenserade bristande vikt på stången med en rejäl paus i botten. Lite lustigt grepp, stången hamnade inte rätt i handen. Vet inte vad eller hur, men konstigt kändes det.
Även i den här hörnan var tyngdkraften stark. Däremot så verkade den avta för högre vikter, är en ny gravitationslag på spåren. Rejält segt i mitten av lyftet men hanterbart. Det största problemet var tryck i bihålorna. Men det tillskriver jag den gångna förkylningen.
Kommentarer
Avrostningpass blir sällan särskilt bra och det här var väl inget undantag. Men det vore trevligt att hinna köra igenom alla övningar innan jag sticker till Boden på KFK Archer. För det lär inte vara en speciellt fysisk KFK och jag räknar med att hinna förbi I19 gym både en och två gånger, det är ju det enda nöje som Boden erbjuder. Då måste man ju i alla fall vara i skaplig dagsform så man inte skämmer ut förbandet.
Lite vinglig på bänken men i övrigt rätt bra. Hade kanske utrymme för 2,5 kg till men ville vara lite restriktiv och inte riskera några baksmällor. Rent subjektivt så är tvåor mycket lättare än treor, varför vet jag inte men tredje lyftet brukar vara oproportionerligt tungt.
60 kände som rätt vikt då värmningen kändes bra. Men det smakade allt sämre ju längre det gick. Visade sig vara progressivt då jag legat fem kilo lägre innan förkylningen. Men det är ju därför jag skattar min dagsform.
Kommentarer
Tydligen var förra träningspasset inte i onsdags, utan i framtiden, närmare bestämt nästa fredag. Kan också hända att jag skrev fel i förra posten. Gårdagen gick i vilans och de flytande kolhydraternas tecken. Efter att vi haft det historiens första KTH Space Rendezvous så vankades det nämligen rymdpub. Och man kan ju inte tacka nej till en sådan möjlighet att dricka billig öl, jag menar nätverka. Slog hårt på tom mage men gav inga men rent träningsmässigt. Kanske var det därför jag kunde skymta en begynnande v-form när jag "råkade" se mig själv i en spegel. I så fall så är det onsdagsöl varje dag framöver. Men jag tror inte att det funkar så.
Inledningsvis väldigt bra men höjningen från 50 kg till 60 kg lite väl aggressiv. Sen så tog det ett par lyft innan det slutade se förjävligt ut. Först så hade jag obefintliga sitt och sedan så fick jag framvikt. Men jag tog på mig bältet och gnuggade på och mot slutet var det inte så illa även om stången kommer ut lite för långt.
Inte så fult men skrämmande tungt. Jag känner fortfarande att ryggen inte ville vara med men undantaget den fula etta så kändes det inte så illa och gav ingen baksmälla.
Uppenbarligen så var min skattning bara skitsnack. För annars hade det inte blivit så många set på så kort tid. Jag var väl feg helt enkel, men det såg bra ut.
Kände mig inte stark men var rätt konsekvent i mina drag. Kan ha kommit något extra reps eftersom jag blev sporrad av de bra rycken som genomfördes lite längre in i lokalen.
Kommentarer
Inte så illa pinkat. Att jag lyckades komma förbi min blockering i frivändningarna ser jag som dagens stora bedrift. Nu blir det troligtvis lite mer sporadisk träning de närmaste två veckorna. Det brukar kunna bli så när det är övning, fast förra KFK Archer bjöd på en hel del fritid att lyfta på. Det handlar till stor del om att bara få tummen ur och gå. Fast jag måste också se till att hinna förbi farmor. Med tanke på hur svag hon varit efter operationen så kan hon behöva lite sällskap. Sen så vet jag att hon tycker det är kul att få se mig i uniform.
I19:s gym saknar en riktig OL-stång så jag fick hålla till goda med en SL-stång. Det gjorde saker och ting lite besvärligare men tvingade mig att vara snabb under stången. Så det var inte helt bortkasta även om det gick tungt.
Tyckte inte att det fanns någon styrka men vikterna blev inte så mycket tyngre när jag lastade på. Några rygglyft men inte allt för brytiga eller fula.
Maghjul
10
10 10_
30
Bra uthållighet och utförande.
Lårcurl
Lite ostrukturerat.
Kommentarer
Första träningen under årets KFK. Under gårdagen hade jag tänkt träna men det var en väldigt intressant föreläsning av Emil Selberg som blev av med benet under en eldstrid i Afghanistan. En väldigt stark berättelse om hans tankar under tiden från öppningssalvan som kostade honom benet och den halvtimmen som striden varade. Det hade varit mycket teori under dagen så det var skönt att få träna av sig lite innan den avslutande inventeringsövningen.
Konstiga trissor, vikter i pounds och andra grejer.
Kommentarer
Varken tillräckligt fokuserad eller tillräckligt med tid för att verkligen kunna jobba på. Men det blev gjort. Dagens behållning är när plutonens en träningsfantast kort och gott konstaterar jag såg jävligt stark ut när jag grymtade fram mina roddar.
Bra fart och inga problem att dra nära kroppen. Men sitten stämmer fortfarande inte. Men halvvägs genom arbetsseten hittade jag form av kompromiss, men klappade igenom när jag blev trött.
Första gången på länge som jag inte kände mig småskadad och öm. Styrkan var det ju lite si och så men men vem bryr sig i det. Tror det är de välgörande logmenetssängarna som gjort att ryggen känts så stabil.
Latsdrag
Pümpf och grejer.
Kommentarer
Rätt seg och slö men när man slutar innan middagen så måste man passa på.
Då all tränare var borta så var det upp till mig och Magnus att kliva fram och ta hand om träning. Dessutom var det ett extrainsatt katapass. Den första halvtimmen fick rustningsgruppen träna kata på egen hand och jag och Magnus instruerade nybörjarna i kata ett och två. Då vissa hade missa förra katapasset så var deras förutsättningar minst sagt olika. Det blev lite rörigt men då vi var två instruktörer på fem elever så kom de igång efter ett tag. Men jag måste fundera över hur man på bästa möjliga sätt genomför kataträning med folk som aldrig gjort det förut.
Därefter så hade jag hand om en halvtimme med Bokuto ni yoru ... för rustningsgruppen. Samma sak där väldigt olika förkunskaper. Men jag han gå igenom två till och med fyra med rätt bra resultat. Det är ju formalian och hur man ska hantera zanshin och ma-ai som är avgörande och när man förstår den biten så brukar resten lossna.
Slutligen så höll jag i rustningsträningen för den avancerade gruppen. Mitt fokus låg på men-uchi och korrekt ma-ai De fick börja på ett bekvämt avstånd och sedan back längre och längre ut tills dess att de inte kunde göra bra attacker. När de börjat hitta rätt avstånd så ökades tempot och intensiteten lite. Den avslutande keikon var väldigt meh för min egna del. Jag hade ingen explosivitet och armarna kändes som bly. Den största utmaningen var nog Max som ständigt fick mig att känna mig ur fas. Men nu är rosten borta och jag kan börja träna på riktigt igen.