2013-03-05, 11:23
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Ola & Hellström - Tror ni att det kan vara fördelaktigt att ha refeed-dagen samma dag som ett träningspass? Just för att maximera glykogeninlagringen. Tänkte mest inför kommande träningspass efter dieten.
Istället för att ta den 2-3 dagar efter.
Tänkte vi fick tydligen en oplanerad fotbollsmatch på Söndag. Hade tänkt ha re-feeden på lördag.
Men kanske är bättre att köra den på fredag då, efter träningspasset? Också äter jag bara normalt på lördag.
Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-03-05 klockan 11:28.
|
|
|
2013-03-05, 12:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Det beror lite på med vad du menar med refeed. Är det någon eller några stora måltider med relativ vanlig kostsammansättning eller är det en ren kolhydratsladdning?
|
|
|
2013-03-05, 16:21
|
|
Längtar till jul.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Det beror lite på med vad du menar med refeed. Är det någon eller några stora måltider med relativ vanlig kostsammansättning eller är det en ren kolhydratsladdning?
|
Man kan väl säga kolhydratsladdning. Det är slutet på min diet (inte bara VLCD, utan hela dieten. Har dietat 2 månader innan denna)
Kommer handla om ~630g kolhydrater.
2x KV i protein och lågt på fettet (0.4-0.5g x KV)
2 större måltider med ~250g kolhydrater var och 1 mindre med ~130g
Hade tänkt fördela det inom 5-6 timmar.
Senast redigerad av StarkaUlf den 2013-03-05 klockan 16:29.
|
|
|
2013-03-05, 18:11
|
|
Här står det nåt vitsigt...
Reg.datum: Feb 2004
|
Stör inte bakpulvret upptaget av tex b-vitaminer?
|
|
2013-03-06, 06:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch
Stör inte bakpulvret upptaget av tex b-vitaminer?
|
Surt PH kan nog störa upptaget av B-vitaminer, ett sätt att komma runt detta kan vara att ta vitamintillskott i samband med en måltid/drink där man inte tar bakpulver/salt-mix.
Går själv runt "problemet" genom att lägga upp de fem kaseindrinkarna enligt följande:
Nr1: Ihop med multivitamin+kalcium
Nr2: Inget, eventuellt lite bakpulver+salt
Nr3: Psylliumfrön, bakpulver+salt
Nr4: Psylliumfrön, bakpulver+salt
Nr5: Psylliumfrön, bakpulver+salt (om något kvar av den för dagen blandade mixen), extra salt, zink, magnesium
Osäker om det har någon som helst praktisk skillnad. Någon med mer koll (AKA Ola) kanske kan berätta mer hur det ligger till.
|
2013-03-06, 08:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Man kan väl säga kolhydratsladdning. Det är slutet på min diet (inte bara VLCD, utan hela dieten. Har dietat 2 månader innan denna)
Kommer handla om ~630g kolhydrater.
2x KV i protein och lågt på fettet (0.4-0.5g x KV)
2 större måltider med ~250g kolhydrater var och 1 mindre med ~130g
Hade tänkt fördela det inom 5-6 timmar.
|
För bästa partitionering av kalorierna så bör det vara något bättre att lägga dessa måltider efter ett träningspass och helst då ett helkroppspass, typ som i BodyOpus (Duchaine) eller the ketogenic diet (Mcdonald).
Första 4 tim efter träningen kan intaget vara upp till ca 1g/kgBW och ca 0.5g/kgBW därefter, med fallande GI.
Om det egentligen blir någon praktisk skillnad att vänta till nästa dag är osäkert.
|
|
|
2013-03-06, 08:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Behöver motivation!
Har nu gjort det här i två och en halv dag, och är säker på att jag klarar av att genomföra det. Känner inte några problem med hunger osv.
Problemet är allt glykogen som försvunnit, har gått ner 2,5 kg och känner mig liten.. Ni som testat, hade ni också en liknande upplevelse? Såg det bra ut efter en uppladdning sedan?
|
|
|
2013-03-06, 09:57
|
|
Längtar till jul.
|
Citat:
För bästa partitionering av kalorierna så bör det vara något bättre att lägga dessa måltider efter ett träningspass och helst då ett helkroppspass, typ som i BodyOpus (Duchaine) eller the ketogenic diet (Mcdonald).
Första 4 tim efter träningen kan intaget vara upp till ca 1g/kgBW och ca 0.5g/kgBW därefter, med fallande GI.
Om det egentligen blir någon praktisk skillnad att vänta till nästa dag är osäkert.
|
Fantastiskt, stort tack för hjälpen! Blir ett helkroppspass, yes.
Det är sant, men man får väl försöka vara på "säkra" sidan.
-0,1 kg i vikt tredje dagen. Ser det som positivt, som att jag lyckats behålla muskelmassa.
|
|
|
2013-03-06, 10:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johansuperbiff
Behöver motivation!
Har nu gjort det här i två och en halv dag, och är säker på att jag klarar av att genomföra det. Känner inte några problem med hunger osv.
Problemet är allt glykogen som försvunnit, har gått ner 2,5 kg och känner mig liten.. Ni som testat, hade ni också en liknande upplevelse? Såg det bra ut efter en uppladdning sedan?
|
Ja, man känner sig som en skugga av sitt "riktiga" jag men självklart kommer du fylla ut igen ganska snabbt när du återgår till en normal kost.
|
|
|
2013-03-06, 10:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av REDaction
Ja, man känner sig som en skugga av sitt "riktiga" jag men självklart kommer du fylla ut igen ganska snabbt när du återgår till en normal kost.
|
Tack. Svårt att inte bli nojjig när man krympt så rekordfort.
|
|
|
2013-03-07, 05:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
-0,1 kg i vikt tredje dagen. Ser det som positivt, som att jag lyckats behålla muskelmassa.
|
+0,7kg femte dagen, sjukt positivt med en nettoproteinökning av kroppssammansättningen. Nej, jag accepterar inte att någon försöker övertyga mig om att jag inte gått upp i muskler
Går faktiskt förvånansvärt bra sett till energi under dagen, resultat vikt/midjemått hittills samt med hungern.
Det jobbigaste är att man saknar känslan av att faktiskt äta solid föda. Dessa drinkar går ned med lätthet smakmässigt, och man lär sig uppskatta den salta smaken av en kaseindrink, men likväl dyker tankar upp på allt man vill tugga på.
Träningspass nr4 idag, progression och styrka har följt med i rätt riktning hittills, kan inte se att det skulle vara annorlunda idag (när jag dessutom lagt på mig LBM över natten  )
|
2013-03-08, 09:24
|
|
Längtar till jul.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström
+0,7kg femte dagen, sjukt positivt med en nettoproteinökning av kroppssammansättningen. Nej, jag accepterar inte att någon försöker övertyga mig om att jag inte gått upp i muskler
Går faktiskt förvånansvärt bra sett till energi under dagen, resultat vikt/midjemått hittills samt med hungern.
Det jobbigaste är att man saknar känslan av att faktiskt äta solid föda. Dessa drinkar går ned med lätthet smakmässigt, och man lär sig uppskatta den salta smaken av en kaseindrink, men likväl dyker tankar upp på allt man vill tugga på.
Träningspass nr4 idag, progression och styrka har följt med i rätt riktning hittills, kan inte se att det skulle vara annorlunda idag (när jag dessutom lagt på mig LBM över natten  )
|
Härligt
Själv tappade jag lite lite i pressövningarna. Blev pers i marklyft följt av böj. Chins gick tyngre.
Vikt idag efter refeed: 69,7. (+1,2 kg)
Alltså -1,1 kg totalt. Tror dock siffran kan stiga lite tills imorgon också.
|
|
|
2013-03-09, 00:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Jag har en fråga, orkar inte läsa igenom alla sidor, så ber om ursäkt ifall den redan ställts.
Men jag testade på mig en sådan här diet i början utav min deff, och skulle vilja avsluta den så också. Men frågan är om jag är tvungen till att använda mig utav Kasien+EAA, eller om det går med lika bra med vassleprotein+EAA, har nämligen 2kg vassleprotien hemma men endast 200g casein.
|
|
|
2013-03-09, 10:17
|
|
Registered User
|
Jag har använt kasein eftersom jag tror det är det bättre alternativet, men jag tror inte det blir någon märkbar skillnad med vassle, även om det kanske finns en skillnad. Kompromissen kan vara att skaffa lite kasein som man tar till kvällen eller blandar upp med.
|
|
|
2013-03-09, 16:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Citat:
Jag har använt kasein eftersom jag tror det är det bättre alternativet, men jag tror inte det blir någon märkbar skillnad med vassle, även om det kanske finns en skillnad. Kompromissen kan vara att skaffa lite kasein som man tar till kvällen eller blandar upp med.
|
Okej tack för svaret! Då ser jag till att min shake innan läggdags blir kasein, då jag har kvar lite, annars kanske lite kvarg går bra.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.
|

|