2011-06-12, 14:23
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av ajsen
Okej tack. Jag äter väldigt mycket protein, vore det möjligtvis bättre att äta lite mindre protein och mer kolhydrater? Ligger alltid kring 350g Protein (4g+/kg kv) de dagar jag äter ca 2600 kcal.
|
Jag ser ingen anledning att äta så mycket protein, om någon gör det får de gärna dela med sig. Den enda orsaken skulle isåfall vara mättnaden som jag ser det.
|
|
|
2011-06-12, 17:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Kolhydrater är ju inte viktigt annat än om du presterar bättre när du äter dem.
I övrigt så hör ju högt kolhydratintag och lågt fettintag till träningsdagarna om man kör Leangains.
Vad menar du med offra protein till förmån för kolhydrat? Jag anser inte att jag offrar nåt protein om jag ligger på 2g per kilo kroppsvikt, snarare är ju det ett ganska högt proteinintag om man ser till de studier som gjorts. Sen beror det såklart på hur stort underskott man ligger på, för mig är det litet om något, på träningsdagar.
|
Sant, men jag upplever att jag presterar bättre och blir allmänt piggare av ett något högre kolhydratsintag, såväl på vilodagar som träningsdagar.
Vet mycket väl vad LG innebär med ett högre fettintag på vilodagar men jag har gått ifrån det litegrann de senaste veckorna och tycker att jag upplever mer fördelar än att köra som man "ska" göra.
Borde väl vara ganska tydligt vad jag menade eftersom jag beskrev det men jag kan försöka förklara bättre.
Ligger man redan relativt högt på protein, dvs. 2,5-3g / kg kv som jag gör så kanske man ibland kan "offra" lite av den mängden, dvs äta 2,5g / kg istället för 3g protein / kg och fylla ut resten med kolhydrater, om man upplever att man presterar/mår bättre av än större andel kolhydrater.
Givetvis beror det ju (som du säger) på hur stort underskott m.m. men jag ligger väl på 400-700 kcal underskott / dag, för att dra till med en grov uppskattning.
Det är f.ö. inga 200g+ kolhydrater jag ligger på utan kanske 100-160g på träningsdagar.
Kanske borde prova att öka det lite, någon som testat?
Senast redigerad av Danne2k den 2011-06-12 klockan 17:48.
|
|
|
2011-06-12, 17:52
|
|
Registered BAWS!
|
Det du säger är alltså att öka kolhydratsintaget?
Ja det har jag, känns lättare med mindre under deff (10%). Under bulk ligger jag dock på ca 60%. Känns bäst som jag gör nu.
|
2011-06-12, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
Det du säger är alltså att öka kolhydratsintaget?
Ja det har jag, känns lättare med mindre under deff (10%). Under bulk ligger jag dock på ca 60%. Känns bäst som jag gör nu.
|
Vad är det som känns lättare?
Så du kör alltså lågt med kolhydrater under deff?
|
|
|
2011-06-12, 18:19
|
|
Registered BAWS!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k
Vad är det som känns lättare?
Så du kör alltså lågt med kolhydrater under deff?
|
Ja, typ såhär:
10g EAA
Träning
10g EAA
1kg kyckling
1kg broccolli
Typ 35g kolhydrater då, och under bulk kan det bli 12-13 gånger så mycket. Med att det känns lättare, är det energi och belåtenhet som "ökar".
|
2011-06-13, 08:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Har ätit rätt så mkt kolhydrater under de senaste åren då träningen inriktats mot långdistans (tränade inför maran). Nu vill jag däremot lägga på mig en del muskler och har funderat lite kring kosten. När ni bulkar, äter ni mkt kolisar då? Ska testa mig fram lite men kul och höra hur folk gör. Nu kör jag en PF mini med ett stort mål efter träningen och sedan 2-3 mål senare under dagen. Ser givetvis till att få i mig tillräcklig med protein, kommer däremot inte ligga på 2+kg/kv men blir ändå en del.
|
|
|
2011-06-13, 09:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollrap
Har ätit rätt så mkt kolhydrater under de senaste åren då träningen inriktats mot långdistans (tränade inför maran). Nu vill jag däremot lägga på mig en del muskler och har funderat lite kring kosten. När ni bulkar, äter ni mkt kolisar då? Ska testa mig fram lite men kul och höra hur folk gör. Nu kör jag en PF mini med ett stort mål efter träningen och sedan 2-3 mål senare under dagen. Ser givetvis till att få i mig tillräcklig med protein, kommer däremot inte ligga på 2+kg/kv men blir ändå en del.
|
2g/kv vid överskott/balans är nog tillräckligt.
Högt kolhydratintag vid träningsdagar, lågt i fett.
Moderat intag av kolhydrat vid vilodag, högre i fett.
Om du följer LeanGains konceptet alltså.
|
|
|
2011-06-13, 10:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere
|
Mm har lite inspiration från PF så har ett liknande upplägg. Kan däremot känna mig seg på vilodagar, i lördags t.ex. va de sjukt segt att gå omkring på Djurgårn jämfört med en träningsdag då det bara är skönt med lite promenader. Tar inte bort några stora mängder, mindre kolisar visst, men aa, känner ni andra också såhär? Fyller kanske på med för lite fett, kcal lär jag iaf ha fyllt tillräckligt.
|
|
|
2011-06-13, 10:46
|
|
Registered BAWS!
|
Brukar prova koffein+lite malto sådana tillfällen. Vilket faktiskt händer ganska ofta under deff iaf.
400mg+25mg eller något.
|
2011-06-13, 10:54
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ja, typ såhär:
10g EAA
Träning
10g EAA
1kg kyckling
1kg broccolli
Typ 35g kolhydrater då, och under bulk kan det bli 12-13 gånger så mycket. Med att det känns lättare, är det energi och belåtenhet som "ökar".
|
Varför äter du så? Vad är motiveringen? Jag antar att det där bara var ett exempel tagit ur luften.
|
|
|
2011-06-13, 10:55
|
|
Registered BAWS!
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Varför äter du så? Vad är motiveringen? Jag antar att det där bara var ett exempel tagit ur luften.
|
Under deff, jag blir mer mätt av att äta rejäla måltider. Och ja, det var helt taget ur luften. Vissa dagar kan jag äta rejält utspritt med massa olika småmål. Kör som jag känner mao.
Min aptit följer sömnen, jag har olika sömnmönster. Mao olika upplägg efter det.
|
2011-06-13, 11:01
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Under deff, jag blir mer mätt av att äta rejäla måltider. Och ja, det var helt taget ur luften. Vissa dagar kan jag äta rejält utspritt med massa olika småmål. Kör som jag känner mao.
Min aptit följer sömnen, jag har olika sömnmönster. Mao olika upplägg efter det.
|
Jag menade mer om du äter low carb, low fat, high protein? Känns ju lite elda för kråkorna att bara äta protein. Kör man dock en lågkalori-diet är ju det enda utvägen.
|
|
|
2011-06-13, 11:02
|
|
Registered BAWS!
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Jag menade mer om du äter low carb, low fat, high protein? Känns ju lite elda för kråkorna att bara äta protein. Kör man dock en lågkalori-diet är ju det enda utvägen.
|
Jaha, jo det var en intensiv deff. Jag skulle nog inte kunna hålla mig mätt på annat vis, dock är någon vecka max.
|
2011-06-13, 11:11
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
PSMF, t ex "Rapid Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald. Fungerar ypperligt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-06-13, 23:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere
|
Hur högt kör du med fett på vilodagar?
Leangains metoden kan man använda vid deff och överskott?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.
|

|