Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-21, 00:03   #46
Frida.B
Banned User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Måste säga att du har en poäng där. Blir nog j*vligt krongligt om man flyttar till södra sverige att behöva avliva sin hund och skaffa ny för att hans päls är för tjock eller dylikt. Gäller bara att använda lite vett.
Tycker däremot det hade kunnat införas något slags "hund-körkort" Hade fått folk att fatta vad som krävs när man har ansvar för en hund, vilka behov dom har och vilka lagar som finns. PERFA!
Har du hört talas om att omplacera? Man skall se till djurets bästa. Och i det här fallet är det inte att låta den ligga ute ensam i ur och skur.
Frida.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:06   #47
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Frida.B Visa inlägg
Men snälla du är ju från en annan planet! Förstår du inte hur jobbigt det är för en polarhund, som är gjord för minusgrader och helst vill sova ute i snön, att bo i ex sthlm på sommaren när det är +20C? Och sen att ha en sådan hund när man bor i lägenhet så att den måste ligga ute fastbunden vid ett träd där alla möjliga människor kan komma och gå och göra vad de vill med hunden? Det handlar om djur och inte en jävla moped!

Där handlar det lite mer om vett. Att en svensk köper en polarhund är inte så jätteextremt kanske. Vi har trots allt ett milt väder i hela landet. Vet själv folk som har polarhundar som trivs hur bra som helst (blekinge). Om det är för varmt så klipper dom ner pälsen på dom och tar deras behov på allvar. Dom valde inte hundar efter håren utan hundar efter personlighet dom sökte. Det är nog därför det funkar så bra i deras fall. Om dom istället hade haft någon annan ras som inte passar deras personlighet tror jag den hunden hade mått sämre, psykiskt sett, än deras polarhundar.

PS. Självklart tycker jag inte hundar ska ligga ute i ur och skur. Tyckte du påpekade att man inte kan ha polarhundar i södra sverige.

"Train hard, go pro"

Min Journal

Senast redigerad av gibfel den 2007-08-21 klockan 00:09.
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:07   #48
Griip
Självgod idoit

Griips avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Men snälla du är ju från en annan planet! Förstår du inte hur jobbigt det är för en polarhund, som är gjord för minusgrader och helst vill sova ute i snön, att bo i ex sthlm på sommaren när det är +20C? Och sen att ha en sådan hund när man bor i lägenhet så att den måste ligga ute fastbunden vid ett träd där alla möjliga människor kan komma och gå och göra vad de vill med hunden? Det handlar om djur och inte en jävla moped!

Var god och upplys ALLA hundägare om detta istället för å visa lite medlidande på internet istället om du nu bryr dig så j-vla mycket. Varenda jävla hund med mycket päls "lider".

@gibfel
ja, nåt slags hundkörkort behövs fan men det lär väl vara på gång nu?
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:08   #49
Krampus
Jag kan en rolig historia.....

Krampuss avatar

Reg.datum: Apr 2005

Ja jösses...
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:11   #50
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Griip Visa inlägg
Var god och upplys ALLA hundägare om detta istället för å visa lite medlidande på internet istället om du nu bryr dig så j-vla mycket. Varenda jävla hund med mycket päls "lider".

@gibfel
ja, nåt slags hundkörkort behövs fan men det lär väl vara på gång nu?

Hoppas det för hundarnas bästa. Vissa extremfall är ju en ren skandal

"Train hard, go pro"

Min Journal
Gammal 2007-08-21, 00:13   #51
Frida.B
Banned User

Citat:
Där handlar det lite mer om vett. Att en svensk köper en polarhund är inte så jätteextremt kanske. Vi har trots allt ett milt väder i hela landet. Vet själv folk som har polarhundar som trivs hur bra som helst (blekinge). Om det är för varmt så klipper dom ner pälsen på dom och tar deras behov på allvar. Dom valde inte hundar efter håren utan hundar efter personlighet dom sökte. Det är nog därför det funkar så bra i deras fall. Om dom istället hade haft någon annan ras som inte passar deras personlighet tror jag den hunden hade mått sämre, psykiskt sett, än deras polarhundar.

PS. Självklart tycker jag inte hundar ska ligga ute i ur och skur. Tyckte du påpekade att man inte kan ha polarhundar i södra sverige.

Man skall skälvklart skaffa hund efter rasen personlighet. Men jag förstår fortfarande inte varför man skall ta en hund som bäst trivs i minusgrader när man bor i en del av sverige som kanske ligger på minus tio som lägst. Det Sedan dömer jag inte folk som gör det men som ex klipper pälsen på dem eller skulle kyla ner sitt hus till minus tjugo grader eller bygga en iglo till hunden. Men att skaffa en polarhund och sen lämna den ute vid ett träd pga att den är en polarhund är inte acceptabelt.
Gammal 2007-08-21, 00:18   #52
Krampus

Krampuss avatar

Citat:
Man skall skälvklart skaffa hund efter rasen personlighet. Men jag förstår fortfarande inte varför man skall ta en hund som bäst trivs i minusgrader när man bor i en del av sverige som kanske ligger på minus tio som lägst. Det Sedan dömer jag inte folk som gör det men som ex klipper pälsen på dem eller skulle kyla ner sitt hus till minus tjugo grader eller bygga en iglo till hunden. Men att skaffa en polarhund och sen lämna den ute vid ett träd pga att den är en polarhund är inte acceptabelt.
Det är fortfarande ingen jävla isbjörn det handlar om.
Gammal 2007-08-21, 00:22   #53
Frida.B
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Det är fortfarande ingen jävla isbjörn det handlar om.
när har jag skrivit det? det handlar om en hund som inte kan vara inomhus när det blir för varmt. vars ägare sätter ut den på gården till att sitta ensam.
Gammal 2007-08-21, 00:24   #54
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:

Vad jag ser har ingen påstått att det är rätt att binda en (polar)hund utomhus hela dagar och nätter. Jag kan däremot berätta för dig att dom polarhundarna jag har träffat här nere verkar trivas i vädret. Dom dör inte av uttorkning eller dricker vatten tills dom stupar heller. Dom beter sig som vilken hundras som helst.
Allt är ju anpassningsbart utan att man bygger iglos eller öknar inne i huset. Tex har kolmårdens djurpark lodjur som trivs bäst i snö och kyliga klimat. Vad jag har märkt mår dom alldeles prima. Tycker du inte att man kan ha katter av olika raser på olika platser i sverige eller att vi inte ska kunna adoptera negrer till sverige?

"Train hard, go pro"

Min Journal
Gammal 2007-08-21, 00:26   #55
Krampus

Krampuss avatar

Citat:
när har jag skrivit det? det handlar om en hund som inte kan vara inomhus när det blir för varmt. vars ägare sätter ut den på gården till att sitta ensam.
En dag kommer du också att uppleva något hemskt. På riktigt.
Och det kommer inte att vara på internet. Det suger tvärhårt.
Gammal 2007-08-21, 00:32   #56
Griip
Självgod idoit

Griips avatar

Reg.datum: Sep 2004
Fan va vi fastnade vid just "polarhund".. varför nämnde jag ens det? haha

Lite offtopic kanske men: Något jag finner komiskt är folk som säger "USCH VAD HEMSKT!" när de ser/hör nånting "hemskt", i detta fallet hundar som behandlas "dåligt". Dels för att de inte bryr sig ett jota mer än att klaga å gnälla å göra söta ledsna ansiktsuttryck framför datorskärmen, dels för att det händer fan så mycket värre saker med både djur och människor som ingen verkar se, höra eller bry sig om.
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 00:37   #57
Frida.B
Banned User

Citat:

Lite offtopic kanske men: Något jag finner komiskt är folk som säger "USCH VAD HEMSKT!" när de ser/hör nånting "hemskt", i detta fallet hundar som behandlas "dåligt". Dels för att de inte bryr sig ett jota mer än att klaga å gnälla å göra söta ledsna ansiktsuttryck framför datorskärmen, dels för att det händer fan så mycket värre saker med både djur och människor som ingen verkar se, höra eller bry sig om.
men herrguuuud. så du menar att du aaaaaldrig klagar på minsta lilla? för att det finns alltid folk som har det sämre? Hade jag sett ett djur må dåligt hade jag gjort något åt det direkt! Även om jag sitter på ett forum och skriver om hur illa ja mår när jag läser om folk som låter sin hund vara ute i ur och skur utan något skydd
Gammal 2007-08-21, 00:38   #58
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:

Jag fattar inte heller varför en viss person hänger upp sig på att det är just en polarhund som inte får finnas i södra sverige Allt är faktiskt INTE svart eller vitt här i världen.
Djuret mår (förmodligen) dåligt av att va ute och borde omplaceras, ja. Vad är problemet? Ring och anmäl om du skulle bry dig eller skit i att hunden lider. Så länge vi sitter vid våra datorer kommer hunden inte få ett bättre liv.

"Train hard, go pro"

Min Journal
Gammal 2007-08-21, 00:41   #59
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Citat:
men herrguuuud. så du menar att du aaaaaldrig klagar på minsta lilla? för att det finns alltid folk som har det sämre? Hade jag sett ett djur må dåligt hade jag gjort något åt det direkt! Även om jag sitter på ett forum och skriver om hur illa ja mår när jag läser om folk som låter sin hund vara ute i ur och skur utan något skydd

Ta tag i det då är allt jag har att säga. Medlidande löser knappast problemet. Hunden kommer inte må bättre för att du sitter inne i värmen framför en datorskärm för nöjes skull.

"Train hard, go pro"

Min Journal
Gammal 2007-08-21, 00:43   #60
Frida.B
Banned User

Citat:
Ta tag i det då är allt jag har att säga. Medlidande löser knappast problemet. Hunden kommer inte må bättre för att du sitter inne i värmen framför en datorskärm för nöjes skull.
men hur fan skall jag kunna göra något åt hunden? Jag bor inte ens i samma stad som hunden och har aldrig sett hunden

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.