Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-11, 16:24   #46
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
för att fotboll och andra idrotter är förjävla nyttigt,
Nej. Fotboll är en diagnos på en knäskada.

Motion är nyttigt. Men kommer man upp på "lite nivå" i de flesta idrotter så är det en hel del skador och förslitningar.

OL och SL verkar ganska förskonade när man tittar på Folksams skadestatistik.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 06:11   #47
Jägermeister
Registered User

Jägermeisters avatar

Reg.datum: Aug 2004
Jag tycker inte att staten (alltså alla vi andra) ska behöva betala för att någon inte är nöjd med sina bröst. Visst kan man må dåligt av det, men då är väl det bästa att man tar och tänker efter vad som är mest värt; köpa bil eller förstora brösten? För mår man dåligt är det väl mer värt 100 000 för att må bra än att få en bmw ist för en skoda?

Det finns säkert människor som skäms nått otroligt och mår dåligt för att de inte har en ny merca, men inte betalar väl resten av samhället mercan för det?

Psykiska problem försvinner inte bara för att man får något matrielt. Det ligger djupare och för att anknyta till detta exemplet är det många kvinnor (sjlävfallet inte alla) som inte nöjer sig med en operation utan senare vill ha fler och fler.

Därför tycker jag att man självfallet ska erbjuda psykiatri för de som mår så pass dåligt för deras kropp, men de som ändå vill ändra på sin kropp genom kirurgi borde betala det själva.
Jägermeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 07:01   #48
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jägermeister Visa inlägg
Jag tycker inte att staten (alltså alla vi andra) ska behöva betala för att någon inte är nöjd med sina bröst osv
Innebär det män med gyno också alltså?
Gammal 2007-08-12, 07:54   #49
bulldozer
Registered User

bulldozers avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag tycker landstinget ska betala för vissa skönhetsoperatiner... T.ex.
om man behöver fixa sig pga yttre omständighet såsom brännskada.
Även om man har medfödda "missbildningar" t.ex. gomspalt.
Saken är att mår man såå dåligt över sina små bobs eller vad det nu
kan vara så är det ju bara att operera själv..

Allså 30 lax eller så är ju inte så mkt (även för mig med dålig ekonomi)
däremot tänker man kanske igenom sina prioriteringar både 1 o 2 ggr
innan man bestämmer sig för att hosta upp de stålarna..
Personligen tror jag det mer psykiskt än fysiskt. Kanske skulle landstinget
snarare erbjuda gratis psykriatisk hjälp för de som har svårt att acceptera
sina kroppar..

Vill tillägga att jag absolut inte är emot skönhetsoperationer, men tycker
att om jag vill ändra nåt av mina företräden så är det upp till mig att
bekosta det. Pengarna inom vården behövs till de som är sjuka..

PB's:
185kg Marklyft, 150kg Knäböj, 85kg Bänkpress
bulldozer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 11:43   #50
Misha
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jägermeister Visa inlägg
Jag tycker inte att staten (alltså alla vi andra) ska behöva betala för att någon inte är nöjd med sina bröst. Visst kan man må dåligt av det, men då är väl det bästa att man tar och tänker efter vad som är mest värt; köpa bil eller förstora brösten? För mår man dåligt är det väl mer värt 100 000 för att må bra än att få en bmw ist för en skoda?

Det finns säkert människor som skäms nått otroligt och mår dåligt för att de inte har en ny merca, men inte betalar väl resten av samhället mercan för det?

Psykiska problem försvinner inte bara för att man får något matrielt. Det ligger djupare och för att anknyta till detta exemplet är det många kvinnor (sjlävfallet inte alla) som inte nöjer sig med en operation utan senare vill ha fler och fler.

Därför tycker jag att man självfallet ska erbjuda psykiatri för de som mår så pass dåligt för deras kropp, men de som ändå vill ändra på sin kropp genom kirurgi borde betala det själva.
Jag tycker också att man ska vara restriktiv med vilka man erbjuder bidrag för plastikirurgiska ingrepp. Däremot tycker jag samma ska gälla för män och kvinnor: vanskapta bröst hos kvinnor ska klassas samma som för män. De psykologiska aspekterna är ju i princip identiska.

Det är alltid bra att gå till psykolog. Då kan man reda ut varför man egentligen vill göra ingreppet och klargöra ens egna värderingar. Däremot förvinner inte vare sig gyno eller andra defekter genom några snack med en psykolog. Det ena utesluter ju inte det andra.

Det var faktiskt tack vare samtal med psykolog som jag insåg att ett plastikkirurgiskt ingrepp var den rätta vägen för mig

(nu vet jag att det är skillnad på psykolog och psykiatriker, men hoppas ingen hänger upp sig på det)
Misha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 12:10   #51
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Nej. Fotboll är en diagnos på en knäskada.

Motion är nyttigt. Men kommer man upp på "lite nivå" i de flesta idrotter så är det en hel del skador och förslitningar.

OL och SL verkar ganska förskonade när man tittar på Folksams skadestatistik.
Bättre att sitta hemma än att spela fotboll då eller?
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 13:23   #52
Misha
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
Bättre att sitta hemma än att spela fotboll då eller?
Jag tror nog att en 31-årig elitfotbollspelare har kostat sjukvården betydligt mer än en lika gammal bröstopererad, normaltränad tjej.
Gammal 2007-08-12, 13:50   #53
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Misha Visa inlägg
Jag tycker också att man ska vara restriktiv med vilka man erbjuder bidrag för plastikirurgiska ingrepp. Däremot tycker jag samma ska gälla för män och kvinnor: vanskapta bröst hos kvinnor ska klassas samma som för män. De psykologiska aspekterna är ju i princip identiska.
Eh... nej? Ett par symmetriska tubulära bröst på en man är värre än ett par exakt likadana på en kvinna. Och, för säkerhets skull, åt andra hållet: en kvinna med kraftig hårväxt i ansiktet och på bröstet har ett större problem än en man med identisk hårväxt.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 14:08   #54
Misha
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Palm Visa inlägg
Eh... nej? Ett par symmetriska tubulära bröst på en man är värre än ett par exakt likadana på en kvinna. Och, för säkerhets skull, åt andra hållet: en kvinna med kraftig hårväxt i ansiktet och på bröstet har ett större problem än en man med identisk hårväxt.
Tror du misstolkade min formulering där! Vad som kan anses "vanskapta" är ju givetvis olika beroende på kön! Sen vem som har rätt att avgöra vad som anses vara missbildade eller vanskapta bröst på kvinnor respektive män är en helt annan fråga. Men givetvis kan en kvinna ha minst lika stora psykiska men som en man beroende på bröstets utformning.

Har läst mer om gyno på nätet nu och det visar sig vara betydligt mer vanligt än vad jag tidigare trott, dock ofta övergående efter puberteten. De flesta bilder jag sett är inte alls heller så farliga att jag skulle klassa det som en "missbildning", inte mer än vad symmetriska tubulära bröst är på en kvinna iaf. (Sen finns det givetvis extremfall på båda sidor)
Gammal 2007-08-12, 14:10   #55
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Frågan är väl hur många som opereras för gynekomasti egentligen. När man läser trådar här kan man lätt få intrycket att det är var och varannan, men det tvivlar jag uppriktigt sagt på. Det finns säkert en gräns där också. Framför allt tror jag inte att man opererar alla tonåringar (där det ju som sagt är vanligt att det är övergående).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 14:36   #56
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Misha Visa inlägg
Jag tror nog att en 31-årig elitfotbollspelare har kostat sjukvården betydligt mer än en lika gammal bröstopererad, normaltränad tjej.

Jag tycker personligen det är en väldigt dålig jämförelse. En elitforbollsspelare jobbar med fotboll tex. Samma sak gäller hockeyspelare och andra athleter. Dom blir skadade i sitt yrke. Och det är just vad det är för dom som spelar på den nivån, ett yrke. Dom lever utav det. Precis som en industriarbetare, som min far tex, ibland blir skadad. Han har ryggproblem och fått ett och annat brutet ben men det ser jag inte som samma sak som att förstora bröst för syns skull. Det viktigaste är att kroppen fungerar i det syfte den är till för enligt mig.

"Train hard, go pro"

Min Journal

Senast redigerad av gibfel den 2007-08-12 klockan 14:39.
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 14:56   #57
Misha
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av gibfel Visa inlägg
Jag tycker personligen det är en väldigt dålig jämförelse. En elitforbollsspelare jobbar med fotboll tex. Samma sak gäller hockeyspelare och andra athleter. Dom blir skadade i sitt yrke. Och det är just vad det är för dom som spelar på den nivån, ett yrke. Dom lever utav det. Precis som en industriarbetare, som min far tex, ibland blir skadad. Han har ryggproblem och fått ett och annat brutet ben men det ser jag inte som samma sak som att förstora bröst för syns skull. Det viktigaste är att kroppen fungerar i det syfte den är till för enligt mig.
Ja, fast det handlar ju mer om dina egna värderingar. Det finns ju de som har sina kroppar som yrke också, ex. modeller Man skulle kunna ta andra sportrelaterade exempel tex. extremklättrare eller ännu bättre: kampsportare. Människor som sätter sig i situationer som mer eller mindre garanterat kommer innebära skada, och som de enbart gör för sin egen skull, adrenalinkick, fåfänga, utseende, whatever.
Gammal 2007-08-12, 15:09   #58
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
För de som inte visste det förekommer det att landsting bekostar olika plastikoperationer - näsor, bröst etc. Det föregås av en noggrann medicinsk utredning som sköts av psykiatriska enheter. Ofta finns det rent fysiska bedömningar med - t ex är det vanligt med bröstreduktion, men det förekommer också rena skönhetsoperationer. Ansökningarna är dock många, många fler än de som beviljas; när det gäller bröstoperationer är det mycket sällsynt att någon beviljas det innan de t ex fått barn, och då ska det finnas en diagnos som stenhårt visar att vederbörande verkligen lider av hur bysten ser ut.
För visst kan det i dagens utseendefixerade samhälle vara ett rent helvete att vara platt, eller ha fula bröst. Så jag svarar ja - det är riktigt att i vissa fall göra renodlade skönhetsoperationer på landstingets bekostnad. Här kan också ligga elektrolys, påsar under ögonen etc.

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 15:17   #59
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
men det finns ju också de som får ett par tuttar i 40-års present av sin gubbe. jag gillar itne att mina skattepengar går till sjukpenning för att D-kupan inte kan gå till jobbet på x-antal veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 15:44   #60
Mescreant
Banned

Reg.datum: May 2007
Jag har blivit opererad för relativt mild gynekomasti, som jag led något helvetiskt av. Jag tycker definitivt att staten ska hjälpa till.

Antagligen hade jag inte tyckt det innan jag själv drabbades, om ändringen beror på egoism eller att jag helt enkelt numera kan sätta mig in i den drabbades situation vet jag inte. Men med den vetskapen kan jag inte tvärt säga att situationen borde vara annorlunda för kvinnor.
Mescreant är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08.