2008-08-20, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Mmmmm, havregrynsgröt, frukostfavoriten över alla andra!
Mitt tips:2 dl havregryn, 0.5 dl blåbärssoppapulver, ca 3 dl vatten, halv näve russin, kanel och salt. Blandas och mikras. Ätes med kall mjölk.
|
|
|
2008-08-20, 22:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Är det någon som har provat att blanda bönor eller kikärtor i sin gröt?
Det borde kunna smaka ganska schysst, och de två proteinen kompletterar väl varandra också om jag inte minns fel.
|
|
|
2008-08-21, 00:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag kan tänka mig att Eddie gjorde det för 10 år sedan.
|
2008-08-21, 02:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av MyungChul
Jag kan tänka mig att Eddie gjorde det för 10 år sedan.
|
Sök i matbildstråden. Inte så länge sedan det postades en hel del blider där på gröd med det mesta i. Visst var Eddie en av de ledande, men andra postade också.
Som jag minns det var dessa bilder dock knappast aptitstimulerande.
|
|
|
2008-08-21, 02:14
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen
Sök i matbildstråden. Inte så länge sedan det postades en hel del blider där på gröd med det mesta i. Visst var Eddie en av de ledande, men andra postade också.
Som jag minns det var dessa bilder dock knappast aptitstimulerande.
|
Hehe, jag käkar gröt med sojabönor i princip varje morgon. Förändrar inte märkbart konsistens eller smak. Dock så har jag massa annat grejs också.
Mina grötrecept:
Variant 1:
Havregryn
Linfrön
solrosfrön
russin
kikärtor
apelsin
kanel
Avnjuts med keso och mjölk.
Variant 1:
Havregryn
Linfrön
solrosfrön
russin
sojabönor
äpple
kardemumma
Avnjuts med keso och mjölk.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2008-08-21, 05:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pakanajuhla
Är det någon som har provat att blanda bönor eller kikärtor i sin gröt?
Det borde kunna smaka ganska schysst, och de två proteinen kompletterar väl varandra också om jag inte minns fel. 
|
Jag har blandat typ allt i min gröt.  Alla former av baljväxter men aäven hur mycket som helst annars också, alaskan pollock, tonfisk, kalkon och kyckling, makrill i tomatsås, olika former av hårdost och mjukost, sojafärs, sojabönor, linser, kikärter, black-eyed bönor, vita bönor, gula ärter, ägg, messmör, kakao, kaffe m.m. mm.m
Som sagt, det mesta.
Baljväxter i gört är gott som bara den. Det finns typ 100 gröttrådar ( du vet folk startar hellre en ny tråd än söker på "gröt" vilket verkar för jobbigt ) och det är inte bara jag som kör med. Kikärtsgröten verkade bli ganska etablerad desutom.
|
|
|
2008-08-21, 11:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
|
Jag hittar inte något svar på det jag undrade om. Om jag har missat något så är jag tacksam för svar.
|
|
|
2008-08-21, 12:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av raikou
Är det av någon speciell anledning de flesta kokar gröt i vatten? Jag tycker gröten är godare när man har kokat den i mjölk.
|
inte en aning, anatgligen för det e mindre kalorier i det då.
Jag rent utav HATAR vattgröt, dvs gröt gort på vatten. dessutom luktar de och ser äckligt ut.
Jag kokar, eller rättare sagt, min mor har ALLTID igenom ALLA år kokat vilket gröt som helst på mjölk. Så ja, mitt dagsintag av mjölk kmr ifrån gröten.
Folk som ska gå ner i vikt fr gärna äta vattengröt
|
|
|
2008-08-21, 12:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_
inte en aning, anatgligen för det e mindre kalorier i det då.
|
Nej givetvis p.g.a. av att man föredrar det rent smakmäsigt. Och kanske även praktiskt.
Jag föredrar gröt kokad på vatten och sedan tillsätter jag yoghurt och margarin etc. efterhand. Skulle jag föredra att koka på mjölk hade jag gjort så oavsett hur det skulle påverka kalorimängden i den slutgiltiga måltiden ( som ju antagligen skulle innehålla mindre "extrasaker" efter kokningen iom att mjölken redan är tillsatt i förväg).
|
|
|
2008-08-21, 14:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Kungsholmen, Stockholm. Den finaste staden i världen! Älskar den
|
tradition och gamla recept.
Förr var mjölk en lyxvara som man inte spenderade på att koka olika slags sädesslag.
Gröt kokades med mjölk vid högtider. Tycker inte att alla gröter är godast kokat på vatten men det är enklast och billigast. Ibland kan det vara gott att koka havregrynsgröt med mjölk, eller risgrynsgröt såklart
|
|
|
2008-08-21, 15:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Inspirerad av Phelps provade jag idag hans frukost som bland annat innehåller grits, eller så som jag tror den är i alla fall. Ingredienser var polentagryn, mjölk, vatten, salt, peppar, smör och riven ost. Är det rätt linje Vedder?
|
|
|
2008-08-21, 16:07
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Bovetegröt med sylt och sojamjölk är favoriten!
|
|
|
2008-08-21, 16:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet
Ingredienser var polentagryn, mjölk, vatten, salt, peppar, smör och riven ost. Är det rätt linje Vedder? 
|
Låter suveränt!
|
|
|
2008-08-21, 18:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nej givetvis p.g.a. av att man föredrar det rent smakmäsigt. Och kanske även praktiskt.
Jag föredrar gröt kokad på vatten och sedan tillsätter jag yoghurt och margarin etc. efterhand. Skulle jag föredra att koka på mjölk hade jag gjort så oavsett hur det skulle påverka kalorimängden i den slutgiltiga måltiden (som ju antagligen skulle innehålla mindre "extrasaker" efter kokningen iom att mjölken redan är tillsatt i förväg).
|
joo fan sjävklart en smak sak med, vad man e van vid ^^
|
|
|
2008-08-24, 12:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Imorse testade jag att koka gröten på thé (tror det var "grönt & skönt"). Det var gott fast jag hade väntat mig mer thésmak faktiskt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.
|

|