Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-26, 15:40   #1
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Marias journal

Hej!

Är ny här och tycker att detta med att ha en journal för att få bättre grepp om sin träning verkar vara schysst. Så här börjar min.

Lite info om mig:
Jag är 27 år och har tränat hyfsat regelbundet sedan i maj, alltså snart 8 månader. Tränar av flera anledningar: det är så kul, jag får energi och bättre humör, för att behålla god hälsa och så självklart litegrann för att få mer synliga/snygga muskler och känna mig stark!

Styrketränar mest - så ofta jag hinner - brukar bli 3-4 ggr/vecka.
Tränar också yoga (ca 1 g/vecka), spinning (ca 1 g/vecka) och box-jympa (1 g/vecka eller mer sällan).

Jag kör tvådelat i gymmet:
rygg/ben/biceps
samt
bröst/axlar/triceps/mage.
Tar tacksamt emot kommentarer kring uppdelningen. Finns det bättre sätt? Inte för att jag direkt tycker att detta funkar dåligt, men det kan vara kul att skifta lite också.
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 15:46   #2
Blanca
Registered User
 
Blancas avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 300
vet inte vad du tycker om att köra bröst och axlar i samma pass? för mig är de en omöjlighet... borde kanske tänka på att lägga om dom 2 muskelgrupperna?
kul med journal
lycka till MVH Emil
Blanca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 16:03   #3
cam
Registered User
 
cams avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Jkpg
Inlägg: 5 172
Välkommen!

Tycker det ser ut som ett bra nybörjarupplägg Du kör förmodligen inte så många övningar eller set på varje muskelgrupp nu, så jag tycker kombinationen av muskelgrupper (t ex bröst med triceps och axlar, samt rygg med biceps) i varje pass ser bra ut.

Efter några månader brukar många dock dela upp träningen lite mer, så att de kör samma muskelgrupp en gång/vecka och då lite fler övningar och set på varje.
Exempel: Pass 1: Fram- och baksida lår, pass 2: bröst och triceps, pass 3: rygg och biceps, pass 4: axlar och vader.

Alternativt kombinera biceps med triceps, fram- och utsida axlar med bröst, baksida axlar med rygg och lår med vader.

Eller vad man nu tycker passar en själv, alla funkar ju olika. Jag har provat mig fram med olika upplägg genom åren.

Lycka till!
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 16:15   #4
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Blanca Visa inlägg
vet inte vad du tycker om att köra bröst och axlar i samma pass? för mig är de en omöjlighet... borde kanske tänka på att lägga om dom 2 muskelgrupperna?
kul med journal
lycka till MVH Emil
Varför skulle det vara en omöjlighet?
Finns många som kör med det upplägget. Framförallt vinner man tid på det då axlarna bör vila mellan t.ex. rygg och bröstpass. Klämmer man in axelträning på bröstpasset så sparar man in de vilodagarna som annars hade behövts.

Axlar anser jag är en muskelgrupp som många tränar på tok för mycket, jag har knappt tränat axlar alls och de har ändå vuxit på fint tack vare marklyft, roddövningar, hantelpressar för bröstträning mm.

Välkommen hit Maria, hoppas du kommer att trivas!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 16:31   #5
Blanca
Registered User
 
Blancas avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Varför skulle det vara en omöjlighet?
Finns många som kör med det upplägget. Framförallt vinner man tid på det då axlarna bör vila mellan t.ex. rygg och bröstpass. Klämmer man in axelträning på bröstpasset så sparar man in de vilodagarna som annars hade behövts.

Axlar anser jag är en muskelgrupp som många tränar på tok för mycket, jag har knappt tränat axlar alls och de har ändå vuxit på fint tack vare marklyft, roddövningar, hantelpressar för bröstträning mm.

Välkommen hit Maria, hoppas du kommer att trivas!
jag kan inte pressa tex, hantelpressar,militär osv efter bröst de går inte bli påtok för stel men hon kör kanske inte så många övningar så de kanske går ändå eller så kör hon axlar först! :P
Blanca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 13:16   #6
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Jäklar va många kommentarer man fick så här på en gång! Kul! Tack för tips och lyckönskningar.
Precis som Blanca säger kör jag för det mesta axlar först på de passen och jag har tre övningar på axlar och tre på bröst (och tre set på var övning). Pallar ibland bara köra två av bröstövningarna iofs så det kanske vore en idé att dela upp... Av vad jag har förstått är det främst bröst och rygg man absolut inte bör köra i samma pass, stämmer detta?
Ha det gött alla
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 13:19   #7
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av mariamaria Visa inlägg
Jäklar va många kommentarer man fick så här på en gång! Kul! Tack för tips och lyckönskningar.
Precis som Blanca säger kör jag för det mesta axlar först på de passen och jag har tre övningar på axlar och tre på bröst (och tre set på var övning). Pallar ibland bara köra två av bröstövningarna iofs så det kanske vore en idé att dela upp... Av vad jag har förstått är det främst bröst och rygg man absolut inte bör köra i samma pass, stämmer detta?
Ha det gött alla
Du kan mixa muskelgrupper hur du vill med push(bröst&axlar&triceps och pull(rygg&biceps) som du delat upp det är en bra uppdelning. Det som är jobbigt om man börjar mixa mer mer uppdelningen är att få till en bra vila. Eftersom de flesta övningarna aktiverar flera muskler kan du t.ex. inte köra alxar dagen efter bröst osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 13:30   #8
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Gårdagens pass då

Latsdrag
30 kg 10
35 kg 8,8
Hantelrodd
9 kg 10
10 kg 9,9
Skivstångscurl
17.5 kg 9,8,7
Repcurl
22.5 kg 10,8,8
Knäböj i smith
20 kg 12
26 kg 10,10
Raka marklyft
30 kg 10,10,10
Benpress
90 kg 8,8,8
(Halvsittande) Vadpress
40 kg 10
50 kg 8,8

Avlutade med löpning i ca 15 min.

Det var första gången jag körde marklyft, vågade inte ta så mycket vikt då jag läst (tex här) om hur lätt det kan vara att skada ryggen vid dessa. Trots att jag hade så lite vikt har jag en fruktansvärd träningsvärk i hamstrings idag! Trodde jag icke.
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 13:32   #9
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av mariamaria Visa inlägg
Det var första gången jag körde marklyft, vågade inte ta så mycket vikt då jag läst (tex här) om hur lätt det kan vara att skada ryggen vid dessa. Trots att jag hade så lite vikt har jag en fruktansvärd träningsvärk i hamstrings idag! Trodde jag icke.
Raka mark behöver man inte köra tungt, det tar som f*n ändå
Testat vanliga marklyft?

Bra pass f.ö.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 14:06   #10
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Mela: Tack!
Jag har inte testat vanliga mark... än!
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 21:31   #11
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Dagens lite korta pass ......

Hantellyft åt sidan
5 kg 10
6 kg 8,8,
Stående hantelpress
8 kg 9
9 kg 8,8
Maskin för bakre axel
20 kg 9,8
17.5 kg 10
Liggande hantelpress
9 kg 10
11 kg 8,8
Kabeldrag
12.5 kg 9,9
15 kg 8
Push-downs med rep
20 kg 12
22.5 kg 10,10
Maskin-crunches
22.5 kg 10
25 kg 8,7,5

Därefter yogapass!
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 21:07   #12
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Första styrketräningen på länge!

Har varit på semester på landet och mest ägnat mig åt löpning, promenader samt vedhuggning (mkt bra ryggträning) ett tag. Idag var jag på gymmet och tränade axlar och triceps.

Framåtböjda, sittande hantellyft åt sidan
5 kg 10
6 kg 8
5 kg 9
Hantellyft åt sidan
6 kg 8,7
4 kg 12
Sittande hantelpress
7 kg 12
8 kg 10
9 kg 8
Maskin för bakre axel
20 kg 10,10
Pushdowns (stång)
27.5 kg 10,10,10
Tricepsextension med rep (namn?)
20 kg 7
17.5 kg 10,10

Sedan sprang jag 20 min på löpband och körde trappmaskin en liten stund. Kändes lite futtigt med bara axlar och triceps, men jag tänkte ju att jag skulle börja köra 3-split så... vi får se hur det artar sig.
__________________
Träningsdagbok
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 23:08   #13
Luttis
SL gudinna
 
Luttiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 3 775
En ny journal som jag helt missat. Välkommen! Vedhuggning är ju suveränt! Att man inte ägnar sig åt det oftare... Bra pass du river av!
__________________
TEAM ÖKK
JOURNAL

Citat:
Ursprungligen postat av Meister Visa inlägg
Jobbar ens magen i marklyft?
Luttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 16:10   #14
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Citat:
Ursprungligen postat av Luttis Visa inlägg
En ny journal som jag helt missat. Välkommen! Vedhuggning är ju suveränt! Att man inte ägnar sig åt det oftare... Bra pass du river av!
Tackar vet väl inte om jag tycker det var så superbra pass, men ok iaf.
Vedhuggning, ja herregud. Träningsverk i dagarna tre.
__________________
Träningsdagbok
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 01:52   #15
mariamaria
Registered User
 
mariamarias avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 809
Träningen idag också

Hantelpress
10 kg 10,10,10
Lutande hantelpress
8 kg 10,10
9 kg 8
Kryssdrag
12.5 kg 10
15 kg 8,4,5
Stångcurl
17.5 kg 8,7,6
Hantelcurl
7 kg 12
8 kg 10
9 kg 4
8 kg 5
Maskincrunches
22.5 kg 12
25 kg 8,8

Sen sit-ups på boll och en stunds löpning.
Förra gången jag körde bröst var jag mycket nöjd med att kunna ta 11 kgs hantlarna (har innan kört på 9) utan större problem. Idag började jag på 10 (som var lätt) och skulle i andra setet ta 11 men jag jag fick fan inte upp dem i luften ens! Hur kan ett kilo vara så mycket? Eller har någon bytt plats på hantlarna undrar jag i efterhand...
Beträffande biceps undrar jag hur det kommer sig att jag inte blir starkare... Har (med svårigheter) tagit 17.5 kgs stången i en evighet! Så tråkigt! Om någon som läser här har tips på mer effektiva bicepsövningar är jag tacksam!
God natt!
__________________
Träningsdagbok
mariamaria är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)