2006-01-21, 17:09
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Jag skiter faktiskt i vad som är OPTIMALT i det här fallet. Att träna utan att "faila" är så urbota trist att jag är villig att ta eventuella sämre resultat.
|
Håller med, även om jag iof funderar på att prova slänga in lite NTF-pass. Det roliga med träning är ju att pressa gränserna för vad kroppen(och knoppen) klarar.
|
|
|
2006-01-21, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Don_Kocke
Tor Lundsten, Marcus Ruhl m.m tror nog samtliga framgångsrika byggare kör till failure i varje set för dom har ingen återhämntning att oroa sig för så mkt anabola dom tar
|
Dessa slutsatser är välgrundade antar jag? Du känner Marcus Ruhl genom hans "byggarfilmer", eller har du någon vidare kunskap om Ruhls träningsmetoder.
|
|
|
2006-01-21, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Tor Lundsten, Marcus Ruhl m.m tror nog samtliga framgångsrika byggare kör till failure i varje set för dom har ingen återhämntning att oroa sig för så mkt anabola dom tar
|
Allan talade ju om den absoluta toppen. De är dopade.
|
|
|
2006-01-21, 17:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Dessa slutsatser är välgrundade antar jag? Du känner Marcus Ruhl genom hans "byggarfilmer", eller har du någon vidare kunskap om Ruhls träningsmetoder.
|
Jag har läst väldigt mkt om honom och hur han tränar..på internet och ett ca 1 år gammalt nummer av BK
|
|
|
2006-01-21, 17:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Lennart Brandt hävdar att han alltid går till failure, oavsett.
|
|
|
2006-01-21, 17:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Jag tror att diskrepansen i hårklyveriet är att ingen kan definiera failure på ett förståeligt sätt.
Jag går alltid till Failure i mitt sista set(ARBETSSETET) dvs jag kan inte göra fler reps på vikten. Vissa säger sig gå utöver failure med att någon hjälper dem "lite" med att klara en två till. Jag tycker inte att det är failure utan det är forced reps och har inget med Failure att göra.
Att blanda in anabola tycker jag inte man ska göra i den här diskussionen det blir bara att grannens gräs är grönare än mitt mentalitet.
|
|
|
2006-01-21, 19:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Jag tror att diskrepansen i hårklyveriet är att ingen kan definiera failure på ett förståeligt sätt.
Jag går alltid till Failure i mitt sista set(ARBETSSETET) dvs jag kan inte göra fler reps på vikten. Vissa säger sig gå utöver failure med att någon hjälper dem "lite" med att klara en två till. Jag tycker inte att det är failure utan det är forced reps och har inget med Failure att göra.
Att blanda in anabola tycker jag inte man ska göra i den här diskussionen det blir bara att grannens gräs är grönare än mitt mentalitet.
|
Failure är som namnet antyder när man kör tills man misslyckas med att slutföra sin sista repetition då passaren hjälper än att slutföra repetitionen
|
|
|
2006-01-21, 19:13
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Failure är som namnet antyder när man kör tills man misslyckas med att slutföra sin sista repetition då passaren hjälper än att slutföra repetitionen
|
Nej, det är forced reps om man får hjälp.
|
|
|
|
2006-01-21, 19:55
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Clyde
Lennart Brandt hävdar att han alltid går till failure, oavsett.
|
Japp. I alla hundraelva seten han kör. Jag tränar samtidigt som Brandt emellanåt och hans syn på failure skiljer sig en del från den som presenteras här. Han tar i så mycket han kan i varje set. Varför skulle han inte göra det? Men på de vikterna han jobbar är det bara dumheter att ens försöka sig på en repetition som kanske går åt helvete. Det kan man roa sig med på myggvikter - men inte på flera hundra kilo...
allan
|
|
|
2006-01-21, 20:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Jag har läst väldigt mkt om honom och hur han tränar..på internet och ett ca 1 år gammalt nummer av BK
|
Oj, på Internet. Ja, då var det en annan sak.
|
|
|
2006-01-21, 20:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Oj, på Internet. Ja, då var det en annan sak. 
|
HÖRRU!!!!! Skärpning!!!!!!!!! För väntade mig lite mer av en moderator som har över 30-tusen inlägg....
Han sa faktiskt B&K oxå!
|
|
|
2006-01-21, 20:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Ur Bodys sommar-reportage med honom 2005.
Några honnörsord från Lennart:
"Att köra fullt ut verkar för en del vara lite märkligt, jag avslutar alltid ett set för att jag helt enkelt inte kan göra fler repetiotioner - hur jag än försöker - inte för att det står så på ett papper. Det innebär att jag kan köra 30 reps likväl som 5. Det viktiga är att det är alla reps jag har, Alltid"
Som jag då uppfattar texten så går han alltid till fail, oavsett? Fast jag kanske uppfattar det fel. Men sen är det ju knappast BARA han som hävdar/hävdade att han alltid tar sina set till fail. Personligen håller jag med dig Allan att det inte funkar att i varje set, varje reps och varje pass gå till total failure. Det fungerar nog inte i längden. Men om jag läser ett reportage om tex Herr Brandt som nu hävdar att han gör det, så kan man ju antagligen tro att det ger honom bra träning och att han utvecklas igenom att alltid köra till fail. Detta pga jag läste att han tränat i 18 år. Hade han märkt att han inte längre utvecklades igenom att alltid köra till fail antar iaf jag att han hade slutat för länge sen. Men uppenbarligen är det väl inte så.
|
|
|
2006-01-21, 20:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Nu har jag kört så långt det går på sistone eftersom jag tycker jag har tränat så mesiga och korta pass, men jag kan inte säga att jag har utvecklats under den tiden, och det blir slitsamt och man får eventuellt ont. Jag tror det är bättre att hålla sig strax under och klara av att köra den volym och när man vill. När man sedan kommer in på de tyngsta passen är det klart man får ta i lite, men att ligga o köra till failure eller precis före i varje set varje pass fungerar nog bara i början av karriären.
|
|
|
2006-01-21, 20:54
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Om man med failure avser att man faktiskt avslutar med att misslyckas med repetitionen, ramlar med stången, tappar den, fastnar under den, måste släppa den....så är det ohyggligt sällan jag ser sånt bland folk som hållit på ett tag.
Det funkar väl såhär - man ställer mentalt in sig på att köra säg åtta reps, och då ska det vara åtta precis stenhårda reps där man ger allt man har. Det ska funka med åtta, men inte nio. Det ska inte ens vara idé att testa den nionde... Så ligger det ganska nära den urladdning som de flesta "som blitt nåt" får ur sig under ett träningspass
allan
|
|
|
2006-01-21, 21:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
fan jag kör alltid tills jag inte orkar lyfta 5kg längre sen efter jag är klar på gymmet kör jag ett superset på alla delar jag kört!!! för ett extra pump! känns härligt
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.
|

|