Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-07, 23:20   #46
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Varför kör du så förbannat fort när du springer?
Tycker du ska köra lugnare och längre pass dels för benhinnorna och dels för att få så mycket mängd som möjligt innan LL.
Mitt tips är att hålla sig runt 5 min tempo runt 15 km och långpass 5,2-5,5 min.

Jag körde lugna pass hela sista månaden innan förra LL och det gick finfint, har dock inga problem att springa fort när det behövs. Det som fattades för mig var ännu fler långa pass

Om behinnorna strular mer så skippa alla löppass förutom långpassen och kör så mycket alternativ träning som möjligt. Intervallpass på cyklel är perfekt för uppförsbackarna på Lidingö!
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-08, 08:16   #47
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag tycker om att springa fort

Jag vet att jag kanske borde springa lite långsammare, men eftersom jag inte har kunnat träna så mycket så vill jag köra pass där jag tar ut mig ordentligt, inte till max, men ändå så att det känns. Dessutom är det så jag alltid har tränat. Springer jag 7 km så är det rekordförsök varenda gång så länge jag inte är lätt skadad eller förkyld eller något sådant. Den sortens träning har fungerat bra för mig innan, men det kanske är därför benhinnorna tar stryk. Riktiga långpass däremot kan jag tänka mig att köra lite långsammare så att återhämtningstiden inte blir så lång. Att återhämta mig efter en träningstuff 10 km tar inte mer än 48 timmar så det är ingen fara. 24 timmar om jag inte har något krav på att jag ska kunna springa för fullt.

Jag vet själv att jag har alldeles för få långpass, men det får jag skylla på benhinnorna. Blir dom friska så ska det bli många långpass framöver.

...och cykling lär det nog bli en del också, särskilt eftersom jag börjar dra ner på styrkan nu. Har cyklat en hel del landsväg under sommaren och har märkt att det har gjort mig snabbare även om jag inte har kunnat springa så mycket.
Gammal 2004-09-08, 08:22   #48
Los
Registered User

Loss avatar

Själv har jag nästan alltid haft problem med benhinnorna, fungerade fint att springa lugnt. Så fort jag drog på lite så kom värken och jag var tvungen vila någon vecka, otroligt frustrerande.

För ett par år sedan gick jag på löplabbet och provade ut ett par skor som stod emot min ganska grova pronation (har höga fotvalv) och vips har jag inte haft en känning av benhinnorna sen dess. Kan springa på alla underlag och hur snabbt jag vill.

Själv står jag över LL i år, glömde betala in i tid och nu är prices 700 för anmälan. Satsar på Hässelbyloppet istället som är helt platt, kontroll mätt 10 km lopp, perfekt för att persa på. Tänkte försöka komma under 38 min iår, får se hur det går!

Vad har du för mål med LL?
Gammal 2004-09-08, 08:29   #49
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Viktigaste målet är att slå min polare. Fick honom till att börja springa förra året och nu är han ifatt mig. Känns inte riktigt bra för mig som hatar att förlora. Kan bli en jämn match så vi får se hur det går. Tidsmässigt så är det under 2:25 som gäller. Kan tänkas att jag sänker den tiden lite om mitt sista lånpass går bra.

För året sprang jag på 2:36, men det var ifrån näst sista startled, så jag tjänar flera minuter denna gång enbart på att slippa springa ute i diket hela tiden. Nu är jag i andra startled.

Lycka till med miltiden. Under 38 är riktig bra om du klarar det.
Vad har du sprungit LL på?
Gammal 2004-09-08, 08:56   #50
Los
Registered User

Loss avatar

Jag sprang LL första gången ifjol med två långpass i benen, huga. Det var fruktansvärt plågsamt sista 10 km. Benen gjorde våldsamt ont och kramper i varje uppförsbacke. Kände verkligen att långpassen saknades för kondisionsmässigt kunde jag sprungit fortare. Kom imål på 2.21 netto vilket jag är riktigt nöjd med. Miltiderna var ungefär 45, 45, 51 vilket säger en hel del Sen i efterhand kanske man skulle gått ut lite långsammare så miltiderna blivit jämnare och plågan mindre, dock tror jag inte tiden hade varit så olika.

Sprang Hässelbyloppet ifjol på strax under 39 så under 38 borde inte vara några problem om jag tränar duktigt nu
Gammal 2004-09-08, 18:54   #51
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Fotbollen var inställd idag så det blev inget med det. Lite mer basket blev det istället. Lirade några 1 vs 1 matcher med två polare. Som är 15-20 cm längre än mig och har spelat basket
Vann 3 av 8 matcher i alla fall
Gammal 2004-09-09, 21:11   #52
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Ryggpass idag. Sista gången med marklyft innan LL. Kändes riktigt bra. Berodde antagligen på alla winegum jag åt innan träning, och äter nu efter för den delen.

Marklyft - 4:or på 125 kg, och en 2:a på 145 kg
Chins - 6:or (lite klent, måste träna mer chins)
Hantelrodd - 4:or på 51,5 (gymmets tyngsta hantel. 7 coolhets-poäng )
Triceps i CC med rep - 4:or på 12 plattor
Triceps i CC med stång - 4:or på 14 plattor

Idag är äntligen 7 veckors väntan över. Jag har fått mina nya löparskor efter flera veckors försening. Här är dom, guds gåva till den neutrala löparen som en kille på ett annat forum uttryckte sig.

Asics Gel-Nimbus
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nimbus.jpg (47.0 KB, 148 visningar)
Gammal 2004-09-12, 08:55   #53
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Fredagens träning:

Bänkpress: 4:or på 65, 3:a på 70 och 2:a på 75 (hjälp på sista)
Sned press i smithen: 4:or på 60
Biceps curl, rak stång: 4:or på 40
Hammercurl, hantel: 5:or på 18,5 kg
Situps på lutande bänk: 10:or med 15 kg
Magövning i CC: 8:or på full mag

Lördagens träning:

Löpning grus/asfalt, ganska flakt
2:05:00
Sträckan uppskattad till 26 km
Första rundan med mina Nimbus. Dom är helt underbara. Ganska bra att kunna ta en första runda på över två timmar utan att få något som helst skoskav.
Gammal 2004-09-14, 22:09   #54
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Träning igen efter två dagars välbehövlig vila

Bänkpress 3:or på 70 kg
Sned hantelpress: 4:or på 28,5 kg
Bicepscurl: 4:or på 40 kg
Koncentrationscurl med hantel: 6:or på 11 kg
Magövning i CC: 15 plattor
Situps på lutande bänk: 10:or med 15 kg
Gammal 2004-09-16, 22:22   #55
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Igår: Lirade lite basket 1 vs 1

Idag har jag för första gången varit på en danslektion. Jag och några vänner var på en nybörjarkurs i salsa. Ganska kul faktiskt, så nu verkar det som att jag ska lära mig dansa salsa.
Efter salsan blev det ett snabbpass på gymmet:

Rygglyft
Latsdrag
Axelpress med hantel
Hantelsväng
Frenchpress

Har gått på diet sen i måndags. Började på 74 kg och har gått ner till 73 kg. Ska gå ner ett kg till, men det ska inte bli några problem.

------------
9 dagar kvar
Gammal 2004-09-17, 22:31   #56
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Körde ArcTrainer istället för löpning idag. Ville skona benhinnorna och knäna lite.
Det blev i alla fall 60 intensiva minuter; riktigt jobbigt.
Gammal 2004-09-19, 17:39   #57
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Jajemän, då var sista riktiga träningspasset innan Lidingö genomfört. Blev en runda direkt efter jobbet. Ätit väldigt lite idag så jag hade lite klent med energi, däremot kände jag mitt lätt i benen och i kroppen.

Sträcka: 12,5 km
Tid: 0:52:43 (4:13 min/km)

Idag är näst sista dagen jag tänkter ligga på energiunderskott. Har gått ner 2 kg sen i måndags, så allt går enligt planerna. Och på tisdag börjar kolhydratladdningen. Lite försiktigt i början och kanske något litet energiunderskott och sen sista två dagarna så blir det stora mängder ris och potatis.
Gammal 2004-09-19, 19:24   #58
Overload
Registered User

Overloads avatar

Reg.datum: Jun 2004
Grym Journal Jax! Riktigt bra kondition. Själv måste jag förbättra min kondition för tennisen men oxå för lumpen nästa år. Rycker in i Juni. Jägare så jag måste klara milen under 48 lr nåt. Det gör jag inte nu. Du kanske kan ge mig några tips på hur man bygger upp grundkonditionen? Ska jag springa milen 1x i veckan lr nåt?

Fortsätt köra hårt och bli inte ledsen när jag klarar 90 kg i bänken före dig
Overload är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-21, 16:35   #59
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Lugn löpning idag bara för att få röra lite på benen

6,7 km
33 min (4:56 min/km)

------------
4 dagar kvar
Gammal 2004-09-25, 17:18   #60
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Då var Lidingöloppet avklarat. Gick lite sämre än väntat´och tiden blev faktiskt sämre än förra året. Är ändå inte så missnöjd. Man är ganska nöjd att man är klar med loppet i alla fall. Skriver en mer utförlig rapport när jag är tillbaka på mitt studentrum.

Tiden blev i alla fall 2:38:48 (förra året 2:36:15)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.