Nej skämt å sido. Nu har jag varit ute i kylan (-1C!!) och cyklat lite och lugnat ner mig.
Det här är jättesvårt att förklara i text (om mikaelj läser det här så förväntar han sig säkert the dreaded words "jag ska rita en bild till dig") men jag ska försöka. I värsta fall så ritar jag in bild.
Som din PT säkert har förklarat för dig så är swingen ett ballistiskt ("explosivt" kan vi säga) lyft där man, grovt förenklat, använder höften (hamstrings och gluteus är ju huvudaktörer här) för att generera kraft och överföra den in i kettlebellen snett uppåt/framåt. I princip kan du väl tänka 45 grader diagonalt uppåt som kraftvektor (i petighetens namn så är det ju centrifigalkraften som fixar biffen, och med biffen menar jag banan, för du håller ju i bellen med dina köttkrokar/armar). Det är "intent" iaf. aldrig någonsin generera du kraft uppåt. Egentligen är den framåt och roterar uppåt i en cirkel (trigonometri å grejer!)
En fråga som kanske dyker upp är.. Men Marcus (that's me!) varför skulle bellen då inte fortsätta upp i den här fina cirkeln som fysiken faktiskt säger att den bör göra?
Det finns två bra förklaringar här, och den ena är bättre än den andra. Börjar dock med den inte fullt så vassa...
Man måste generera rätt bra med kraft från höfterna för att faktiskt lyckas få upp den över huvudet.. det är inte alltid jättevanligt för folk är lata. (ok man hör hur dumt det här argumentet är). Det vet ju var och en som kör med aktive hike pass (vägen bakåt mellan benen är en hård explosion BAKÅT som laddar hammisarna som faen. fråga din PT om stretch-shortening cycle så visar hon nog bätter än jag gör i text) och aktivt neddrag från flytet.. då blir det ju bra med kraft. Men that's big problems, comrade! Vi får tänka oss den här cirkeln som du nu har skjutit bellen genom (från knäna i halvcirkel upp till ovanför huvudet dårå.. SÄG TILL SÅ RITAR JAG EN BILD!).. har du sån pass kraft från höften att du får upp den där så är det duktigt svårt att få det så perfekt att du inte har för mycket och tvingas idiotbromsa i toppläget, alternativt drar sönder axlarna som faen för du har 8-16kg bell + bra med fart som vill dra dem bakåt och sen neråt. Det är ett bra sätt att dra på sig rejäla rotarorcuff-skador (vilket var det absolut första jag gjorde när jag fick hem en kettlebell i posten första gången). Aaalternativet är då att man inte tar i som en galning och swingar upp till horizontalt, kanske lite mer och därifrån använder muskler i överkroppen för att dra bellen upp över huvudet.. Nu vet ju varenda PT som har grundläggande kurs i anatomi att hantellyft fram gör man till horizontalt och din kan säkert förklara varför man inte drar högre.
Dock GÅR det ju att träna upp den här känslan med precis rätt kraft. Det är bara korkat.
I do hope that made sense.
DET HÄR BLIR ETT JÄTTELÅNGT INLÄGG.
Anledning nummer två är relaterat till Fakta #1: Extremt explosiv kontraktion av hamstrings och gluteus. Hamstrings+gluteus-komplexet är väldigt starka muskler... De vill inte bara latja med din ben - de vill även tippa pelvis. Tippar du pelvis så ändrar du böjningen i ländryggen (lordosen).. med bra explosivitet i det här fallet. Det är inte alls bra för diskar och utskott (grovt förenklat, of course!). För att motverka det här så innefattar swingen den andra viktiga starka muskeln som är grov nog för att motverka det här.. Jepp! latissimus dorsii - som bekant går från höften upp till armen. Som din PT säkert har lärt dig så en swing är i princip en kombination av en dynamisk planka och dynamiskt marklyft. Du har latsen spänd nonstop precis som när du kör en hardstyle-planka. Inte för mycket självklart - men lagom. Speciellt i horizontalläget spänner du till latsen extra mycket. Det har fina fördelar! Precis här måste du verkligen förhindra att pelvis tiltar, och precis här är det som mest vanligt att skuldrorna/axlarna åker upp.. men med hårt spänd lats så håller du axlarna nere (som din PT har berättat så ska de hållas nere i sina "sockets" hela tiden när du kettlebellar och absolut inte åka upp) och förhindrar att du fuckar upp din ländrygg. Försök nu ett experiment. Stå upp, raka i rygg och ben. Armar rakt fram horizontalt. Spänn latsen hårt. Med bibehållen spänning i latsen så för du nu upp armarna ovanför huvudet.
Eftersom det är komplett omöjligt att ens utföra så har du en jäkligt bra anledning till att inte swinga upp ovanför ditt huvud.
Kanske kan du köpa den här i present till din PT:
Lats - The Super Muscels
Det jag rageade över mest specifikt var att det skulle vara en övning för att öka rörlighet i axelleden... har du inte rörlighet nog för att ha armarna ovanför huvudet så kommer du att ta ut rörelsen någonstans i ryggen.. Man ser det väldigt ofta hos folk som militärpressar. Det är jättedåligt. Belastning på böjd rygg wtf. Har du redan rörligheten så kan du ju skita i att ens göra det.
Saknar du rörlighet så finns det bra rörlighetsträning och stretch som kan hjälpa dig.
Med allt det där sagt så vill du ha upp bellen ovanför huvudet så kör du en snatch (ryck på svenska) och ingen swing.
Vill du sen ha ut mer av ditt swingande så passa på att lära dig hardstyle swingar.

kettlebellcenter eller tommy på tenacity hjälper dig säkert gladeligen.
Ursäkta ett mycket rörigt inlägg men det är svårt i när man inte kan visa in person. Mitt råd är annars att klura ut va fan jag försöker få sagt. Fundera på vad jag säger och vad din PT säger. Sen väljer du det ena eller andra