2010-12-19, 20:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Frågan är om den högre mängden ger någon extra bonus.
|
"Ju mer protein ju mer muskler"
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
|
Carl Von Linné x 3
|
|
|
2010-12-19, 20:26
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax
Ja, det är mitt öde.
|
Att käfta emot Grub är ungefär lika smart som att käfta emot en trafikpolis när han skriver böter åt dig
|
2010-12-19, 20:30
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Landström
"Ju mer protein ju mer muskler"

|
Väldigt förenklat ja. Men inget som stödjer detta utan övre gräns har kommit fram. Tvivlar på att 5g är bättre än 3g.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-12-19, 21:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson
Att käfta emot Grub är ungefär lika smart som att käfta emot en trafikpolis när han skriver böter åt dig 
|
Klart man ska ifrågasätta. Pansartax har ju aldrig varit otrevlig, bara kritisk.
|
|
|
2010-12-19, 21:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax
Om det är noga för mig? Nej självklart inte, jag har inte brytt mig om saker som står på det här forumet på år och dagar, för att inte säga aldrig. Men för andra människor som tar mycket av det som vissa skriver här inne som lag? Ja, det tycker jag helt klart. De förtjänar en ärlighet och de förtjänar sanningen. Unga människor ska inte behöva bygga sina grunder på falskhet eller ovisshet..
|
Så King Grub kan vi ju inte ha kvar här.
|
Senast redigerad av christian9 den 2010-12-19 klockan 21:11.
|
|
|
2010-12-20, 01:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är inget jag "upptäckt". Jag 1. tror helt enkelt att det är bättre för styrketräningsresultaten att äta fler gånger än en eller ett par gånger. 2. Jag kan inte lägga fram några dokumenterade "bevis" för det, och det kan inte någon som tror det motsatta heller. Alla måste inte tro samma sak. Oavsett vad man tror på av dessa alternativ i dag, är det just tror det handlar om.
Att anabolism är viktigare än antikatabolism för styrketräningsresultaten är dock fakta.
|
1. Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion.
2. Men försök. Dina teorier måste ju vara grundat på någonting, eller hur?
Senast redigerad av Grandmaster den 2010-12-20 klockan 01:32.
|
|
|
2010-12-20, 06:15
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det är ju bra att någon håller sig till det han kan i alla fall, att försöka vinna argument genom att göra sig otrevlig och gapig. Som vanligt. Särskilt när det inte finns något argument att vinna.
Som sagt, vi måste inte tro samma sak.
|
|
|
2010-12-20, 07:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Tar man vassle som en del av en komplett måltid tar man bort vasslets muskeluppbyggande effekter och det blir mer som (om än inte helt) som vilket vanligt protein som helst.
|
Detta förstår jag inte riktigt. Eller har tappat fattningen lite om tråden. Om man bara ska dricka en drink vassle om dagen är det efter träning eller?
Men om man då tar den samtidigt som man äter och det blir "vilket vanligt protein som helst", är det då verkligen någon nackdel? Eller handlar det om att vanligt vassle tas upp fortare och är bättre tex efter träning.
Det jag menar är att om man tar det med mat tex 2-3 gånger om dagen och det blir vanligt protein så är det väl bättre än att man tar det när man inte äter.
Kanske lite flummigt, men hoppas någon fattar :p
|
|
|
2010-12-20, 07:42
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej, protein från vassle är inte dåligt om man saktar ned upptaget. Men om man specifikt är ute om den muskeluppbyggande effekten, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, får man inte riktigt den om vasslet ingår som en del av en vanlig måltid, eftersom den stimulansen är beroende av att aminosyrorna snabbt går ut i blodet. Långsammare proteiner uppreglerar inte proteinsyntesen på samma sätt, men kan användas till fullo i den pågående vanliga proteinsyntesen.
|
|
|
2010-12-20, 08:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej, protein från vassle är inte dåligt om man saktar ned upptaget. Men om man specifikt är ute om den muskeluppbyggande effekten, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, får man inte riktigt den om vasslet ingår som en del av en vanlig måltid, eftersom den stimulansen är beroende av att aminosyrorna snabbt går ut i blodet. Långsammare proteiner uppreglerar inte proteinsyntesen på samma sätt, men kan användas till fullo i den pågående vanliga proteinsyntesen.
|
Okej! Som sagt så vet jag inte om det är så att man bara ska ta en dos per dag av vassle. Men säg att man tar 3 under dagen. 1 direkt efter träning och kanske 30min innan mat. Och sen 2 som är tillsammans med mat. Då blir alltså dessa två mest en höjning av proteinet i den måltiden? Eller ballar magen ur totalt av detta :p
|
|
|
2010-12-20, 09:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish
Okej! Som sagt så vet jag inte om det är så att man bara ska ta en dos per dag av vassle. Men säg att man tar 3 under dagen. 1 direkt efter träning och kanske 30min innan mat. Och sen 2 som är tillsammans med mat. Då blir alltså dessa två mest en höjning av proteinet i den måltiden? Eller ballar magen ur totalt av detta :p
|
Du kan ta flera doser/dag, det är vanligtvis flera doser/intag man inte rekommenderar pga övre gräns för tarmens upptagningsförmåga vid ett och samma tillfälle. Dosen direkt efter träning kommer ha mer av effekten som Grub pratar om, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, medan de två tillsammans med mat kommer fungera som protein i allmänhet. Om magen ballar ur får du själv svara på, men när man talar om en övre gräns för upptag av Vassle så är det 'rent' vassle man pratar om, därför bör du kunna ta upp mer om det intas tillsammans med mat (tänk på ex mjölk..).
|
|
|
2010-12-20, 09:41
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
En liten följdfråga då, om du intagit 20g vassleprotein med vatten hur lång tid tills det vore optimalt att ta nästa?
|
|
|
2010-12-20, 09:42
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster
1. Håll dig till det du kan, vilket är att dumpa studier utan att förstå sammanhang och kontext och utan någon som helst kritisk reflektion.
2. Men försök. Dina teorier måste ju vara grundat på någonting, eller hur?
|
Jag "dumpar" också gärna studier men att ge sig på att förstå sammanhang och kontext är något var och en får ta ansvar för själv. Och det är defiinitivt inget jag känner att jag behöver redovisa här. Men en diskussion är alltid trevlig  .
Det är lite synd att du, som ändå respekteras av många här för det du gör och kan, kommer med inlägg som lite kan trycka ner de du diskuterar med. Tonen på ett forum som detta måste kunna vara trevlig även om åsikterna går isär. Respektera andras åsikter och tycker du inte att de har någon bestämd åsikt så låt det då vara så.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-12-20, 10:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaga
Du kan ta flera doser/dag, det är vanligtvis flera doser/intag man inte rekommenderar pga övre gräns för tarmens upptagningsförmåga vid ett och samma tillfälle. Dosen direkt efter träning kommer ha mer av effekten som Grub pratar om, uppregleringen av proteinsyntesen kraftigt över basnivåer, medan de två tillsammans med mat kommer fungera som protein i allmänhet. Om magen ballar ur får du själv svara på, men när man talar om en övre gräns för upptag av Vassle så är det 'rent' vassle man pratar om, därför bör du kunna ta upp mer om det intas tillsammans med mat (tänk på ex mjölk..).
|
Okej, tusen tack för ett grymt svar =)
|
|
|
2010-12-20, 10:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Om du blandar vassle med havregryn, mjölk och lite nötter typ mandel/valnöt vilket är en vanlig efterträningsdrink bland många toppbyggare så får du en med allt på en och samma gång. Jag tror inte att det blir så stor skillnad på resultaten så länge aminosyrapoolen är maximerad.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.
|

|