Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-14, 10:41   #46
Erkserks
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Nej det är inte tillräckligt för att bygga magmuskler, den ena personen skulle förmodligen ha fått mer massa på magen. förstår du väll själv? Och visst duger crunches / Benlyft för obliques, men är det tillräckligt? Då är mitt svar nej, såvida du inte har något stabilt som motbevisar det.
"såvida du inte har något stabilt som motbevisar det" - Nej för du har ju mycket som faktiskt bevisar att det är så....

Welcome to the internets. Jag lägger ner diskussionen här, du kan ju inte ta till dig någonting ändå så det är inte värt att ödsla tid genom att argumentera mot en vägg.
Erkserks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 11:51   #47
Gädda
Registered User

Gäddas avatar

Reg.datum: Apr 2007
Kan inte på något vis i världen förstå hur basövningar kan ersätta exempelvis en tung och ganska isolerande magövning som dragonflags. Jag har kört den regelbundet i över ett år och gått från att kunna maxa 4-5 reps till att nu klara 12 reps.

Den ger definitivt styrkeökningar och pisk för magmusklerna som ingen basövning ger och jag tar för givet att även förutsättningarna för hypertrofi i magmusklerna bli bättre.

Har man som mål att ha bra magmuskler ska man träna dessa precis som man gör med andra muskler.
Gädda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 11:56   #48
HulkH
Registered User

HulkHs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Gädda Visa inlägg
Kan inte på något vis i världen förstå hur basövningar kan ersätta exempelvis en tung och ganska isolerande magövning som dragonflags. Jag har kört den regelbundet i över ett år och gått från att kunna maxa 4-5 reps till att nu klara 12 reps.

Den ger definitivt styrkeökningar och pisk för magmusklerna som ingen basövning ger och jag tar för givet att även förutsättningarna för hypertrofi i magmusklerna bli bättre.

Har man som mål att ha bra magmuskler ska man träna dessa precis som man gör med andra muskler.
Vet inte exakt hur et är med dragonflyes. Men har läst på många ställen att man ska såklart träna magen som andra musklergrupper, men anledninge till att man ofta kmr upp i höga repetioner, är för att belastar man magen mycket, börjar ländryggen också jobba. vilket kan leda till skador.
HulkH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:11   #49
Bluesparv
Registered User

Reg.datum: May 2009
Alltså... hellre 3 set extra mark/böj än 3 set valfri magövning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:30   #50
Gädda
Registered User

Gäddas avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Beror väl helt på målet? Här gällde det att maxa hypertrofin och då har tunga isolerande magövningar en kompletterande funktion till basövningarna.
Gädda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:42   #51
ThisIsTheOne
Two Three

ThisIsTheOnes avatar

Reg.datum: Dec 2008
TS: Om du har tillgång till TRX eller motsvarande på ditt gym, testa det för "mag"träning. Finns massa övningar på Youtube, här är några.
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:44   #52
Rusk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Erkserks Visa inlägg
"såvida du inte har något stabilt som motbevisar det" - Nej för du har ju mycket som faktiskt bevisar att det är så....

Welcome to the internets. Jag lägger ner diskussionen här, du kan ju inte ta till dig någonting ändå så det är inte värt att ödsla tid genom att argumentera mot en vägg.
Herregud
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 12:51   #53
Bluesparv
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Gädda Visa inlägg
Beror väl helt på målet? Här gällde det att maxa hypertrofin och då har tunga isolerande magövningar en kompletterande funktion till basövningarna.
Absolut. Alla är ju dock olika, så jag förespråkar ingen speciell metod. Träna, utvärdera, prova nytt är mitt "tips", det jag skrev innan var bara hur jag själv gör

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Gammal 2010-09-14, 14:12   #54
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Och om du tränar magen kanske du orkar 3 set mindre mark eller böj just det passet, men tänk om du på längre sikt orkar träna 5 set extra per träningstillfälle tack vare att du fick en starkare mage?
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 14:40   #55
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Erkserks Visa inlägg
Estetisk mage. Att motivera blir att repetera allt som redan sagts i tråden. Orkar inte sammanfatta allt, bara att läsa tråden från början.
Jag har läst tråden, den består av några som säger att basövningar räcker och några som säger att direkt magträning är bra, ingen har egentligen gett så mycket mer motivering än så. Din motivering är alltså "funkar för mig"? Ok, låt gå för det, men hade det verkligen varit så jobbigt att sammanfatta?

Citat:
Nej det är inte tillräckligt för att bygga magmuskler, den ena personen skulle förmodligen ha fått mer massa på magen. förstår du väll själv? Och visst duger crunches / Benlyft för obliques, men är det tillräckligt? Då är mitt svar nej, såvida du inte har något stabilt som motbevisar det.
Hur kan du egentligen vara så säker på att det inte är tillräckligt för vissa? Baserar du det på dina egna erfarenheter? Du skrev att du hade små magmuskler efter att ha tränat i 8 månader, sedan tränade du magen i 14 månader och magmusklerna blev bättre. Dina erfarenheter i ämnet sträcker sig alltså över mindre än två år...

Svara nu ärligt på den här frågan, tycker du att Baboom eller Grandmaster har dåliga magar? Själv tycker jag att de bägge har förbannat bra magar, uppenbarligen funkar det att skippa magträningen för dem. Grandmaster har ju även dragit 3x270 i mark utan bälte så stark lär hans mage med vara. För min egen del däremot har magträning gjort underverk, att träna skiten ur magen är nog bland de saker som har haft störst effekt på både böj och mark för mig. När man dessutom ser världslyftare (har gett exempel tidigare i tråden) bedriva hård magträning så kan man ju anta att de gör det av en god anledning.

Det här ämnet inte är så svartvitt att samma gäller för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 18:38   #56
Bluesparv
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Och om du tränar magen kanske du orkar 3 set mindre mark eller böj just det passet, men tänk om du på längre sikt orkar träna 5 set extra per träningstillfälle tack vare att du fick en starkare mage?
Nja, det handlar om tidsbrist isf. Jag har svårt att tro att några crunches kommer hjälpa mig öka lika mycket i böj som lite extra böj gör. Bara en tanke sådär.

Gammal 2010-09-14, 18:51   #57
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.

Illustrerade mannens avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Ni som tycker att det räcker med basövningar - tänker ni att det blir kaka på kaka om man tränar magen separat också? Kan ju bara vara till fördel, förstår inte hur man kan tycka att den är "tillräckligt" stark. Ju starkare desto bättre. Stabiliare lyft, mer vikt, mindre skaderisk, osv.
Jag tränar mage separat också, av estetiska skäl/fåfänga. Kan (nästan) inget om anatomi och liknande, men inbillar mig att min stabilitet och styrka (nåja) i bålen kommer från basövningarna. Mina "rutor" kommer från isolerad magträning samt naturligtvis lågt BF. Hur magen skulle sett ut utan ren magträning kan jag ju bara spekulera kring. För mig funkar basövningar+magträning utmärkt! Dragonflags, cabelcrunch samt hängande benlyft med raka ben (anklarna till händerna).
Illustrerade mannen är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 20:29   #58
rajjan_dammit
Registerered User

rajjan_dammits avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Herregud
Inte för att vara otrevlig, men i många av dina poster verka du vilja framstå som väldigt kunnig och erfaren, och har högljudda åsikter om det ena och det andra, men har egentligen ganska lite erfarenhet. Vad man läst sig till är inte alltid det som fungerar bäst för alla och många timmar i gymmet är värt mycket mer än teoretiska kunskaper IMO.
En vänlig gliring bara...
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.