Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-07, 16:46   #46
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Bara undrar, ni som tycker "vardagen suger", vad suger?
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:02   #47
Jorpa
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Jag har inget jobb, ingen skola att gå till, ingen flickvän, börjar falla ifrån några gamla kompisar, haft grym otur i pokern den senaste veckan.

Men jag känner mig inte nära så "ledsen" som några, Osten80 t.ex. Jag blir glad när jag känner lukten av vår, solen skiner, jag ser fram emot att klättra (ett nytt intresse) på lördag. Träning idag.
Skulle vilja förstå varför folk känner sig så deprimerade, vad är det som är så dåligt? Jag kanske inte borde fråga, för då kanske jag faller in i samma mönster, men jag gör de ändå
Jorpa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:07   #48
watertouch
Här står det nåt vitsigt...

watertouchs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Kemisk obalans i hjärnan.

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:16   #49
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Det där har jag också tjabbat mycket om med min psykolog. Ibland har blivit har jag blivit så förbannad på skitsnacket att jag har velat drämma till henne.
Min inställning är att, om man någon gång på allvar har förstått hur livet och världen fungerar, och hur genomruttet det mesta är, så kan man inte ta till sig någonting av det sagovärlds-liknande bullshitet som positivt tänkande innebär.
Jag kan inte lura mig själv på det viset, genom att som du säger, ljuga för sig själv så många gånger att det till slut blir verklighet. Världen är genomrutten, och de som inte har sett det kan skatta sig lyckliga över det. De personerna kan förmodligen vid tillfällig nedstämdhet vara hjälpta av att försöka tänka positivt.
Därmed inte sagt att jag vältrar mig i olyckor och elände. Jag försöker att göra saker som är mindre jävliga än andra, men någon my little pony-värld kommer vi aldrig att få se, och då känns det jävligt kontraproduktivt att försöka intala sig själv om att allt kommer att bli bra här i världen. Det kommer det inte att bli.
Är allt verkligen så svartvitt som du beskriver det? Antingen är allting My Little Pony-gulligt eller också är det genomruttet och helt åt helvete? Det är skillnad mellan att säga "jag mår skit" eller "jag tycker att mitt liv suger" och att säga "allt är skit" respektive "allt suger per definition".
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:20   #50
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Reg.datum: Sep 2007
Världen är i mångt och mycket subjektiv, osten.
Gammal 2009-05-07, 17:29   #51
Wille005
Banned User

Reg.datum: May 2007
Iof jag fick inte diagnosen depression utan asbergers syndrom. Som en kall kyss!
Wille005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 18:30   #52
Wilt the Stilt
Registered User

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Wille005 Visa inlägg
Iof jag fick inte diagnosen depression utan asbergers syndrom. Som en kall kyss!
Bara för att du (och jag med för den delen) har fått diagnosen Asperger syndrom, så behöver det inte vara så.. läkare och psykologer kan ha fel!

: )
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 18:43   #53
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Frågan är väl snarare "har du mått bra?"
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 18:48   #54
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Wille005 Visa inlägg
Alltså... Apatin i depression kan vara ruskigt likt oförmågan att förstå andra människor som aspergare upplever. Jag förstår faktiskt inte hur psykologer tänker när de vågar sätta diagnosen aspergers på någon som är deprimerad. Att vara i en depression innebär ju väldigt ofta att man sjunker in sin egen lilla värld, blir oförmögen att se saker ur andras synvinkel, får svårt att hantera känslor, blir introvert, etc...

http://www.psykologforbundet.se/Psyk.../PT2009_03.pdf

Sidan 14. Läs det och begrunda.
Gammal 2009-05-07, 19:01   #55
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Condemned Visa inlägg
Han ber om deprimerade människor på Kolo, och efter 17 min har han tillräckligt med folk för att skriva en uppsats.
Tråkigt men sant
Ja, det är så man blir deprimerad när man hör detta.

Många som är deprimerade i dagens moderna stadsliv.

Kan det ha varit bättre förr? Och isf, varför? Mindre betongdjungel?
Gammal 2009-05-07, 19:25   #56
Condemned
Registered User

Condemneds avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Alltså... Apatin i depression kan vara ruskigt likt oförmågan att förstå andra människor som aspergare upplever. Jag förstår faktiskt inte hur psykologer tänker när de vågar sätta diagnosen aspergers på någon som är deprimerad. Att vara i en depression innebär ju väldigt ofta att man sjunker in sin egen lilla värld, blir oförmögen att se saker ur andras synvinkel, får svårt att hantera känslor, blir introvert, etc...

http://www.psykologforbundet.se/Psyk.../PT2009_03.pdf

Sidan 14. Läs det och begrunda.
Asperger uttrycker sig i ganska många andra former än enbart det du beskriver. Så det kan vara en markant skillnad hos många vad gäller deras depression kontra deras asperger.
Condemned är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 20:08   #57
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Condemned Visa inlägg
Asperger uttrycker sig i ganska många andra former än enbart det du beskriver. Så det kan vara en markant skillnad hos många vad gäller deras depression kontra deras asperger.
Japp, men alla diagnoskriterierna behöver inte vara uppfyllda. Det räcker utan tvekan att vara väldigt tekniskt intresserad (en nörd) och deprimerad för att de flesta psykologer ska överväga aspergers, så pass likt är det i alla fall. Sedan beror det helt på vilken psykolog personen hamnar hos, vissa är mycket mer benägna att se Aspergers än andra. I artikeln jag länkade till hävdar ju en psykolog att hälften av alla med diagnosen Aspergers syndrom har blivit feldiagnosticerade.
Gammal 2009-05-07, 20:08   #58
Osten80
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Glöm att jag skrev något. Jag har tydligen svårt för att formulera mig kort, så att ni förstår vad jag menar, och jag orkar inte utveckla det just nu. Det blir för mycket text.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 20:43   #59
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Bara en snabb fråga Osten80. Din generella uppfattning om användarna på kolo, och då menar jag seriösa användare som varit här i några år och har tusentalet eller mer posts, hur är den? Överväldigande positiv, negativ eller neutral? Du har ju hängt här ofta och länge, och är aktiv, så något måste locka dig. Vidare kan man ju anta att forumets medlemmar återspeglas i landets befolkning/omvärlden.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 21:06   #60
Condemned
Registered User

Condemneds avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Japp, men alla diagnoskriterierna behöver inte vara uppfyllda. Det räcker utan tvekan att vara väldigt tekniskt intresserad (en nörd) och deprimerad för att de flesta psykologer ska överväga aspergers, så pass likt är det i alla fall. Sedan beror det helt på vilken psykolog personen hamnar hos, vissa är mycket mer benägna att se Aspergers än andra. I artikeln jag länkade till hävdar ju en psykolog att hälften av alla med diagnosen Aspergers syndrom har blivit feldiagnosticerade.
Det handlar mer om okunskap hos psykologen skulle jag vilja säga. Nu är jag ingen psykolog men min bror har AS. Sen så kan en person med aspergers verka väldigt normal ena stunden för att andra stunden vara väldigt annorlunda.
Såklart väldigt olika från person till person hur det uttrycker sig och till vilken grad.
Condemned är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.