2008-03-28, 19:42
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Jag tror att den är betydigt bättre än 16/8 dieten. Det blir lite ABCDE-diet av det hela.
Håller själv på att köra ADF 100% och tycker att det verkar vara ett bra koncept .
Man får lov att träna tungt på ätardagarna och köra lättare och lite explosivare på fastedagarna. Jag tänkte i allafall utvärdera konceptet under ett par månader så får vi se vad det går för.
|
Återkom gärna med resultat, men för gemene man är det nog inte så lätt (socialt b.la) att lösa det där.
|
|
|
2008-03-31, 21:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Har själv testat IF i 2 (eller 3 månader) men bra resultat (under bulk). Med bra resultat så menar jag att jag fick samma resultat som vid vanlig kosthållning. Gjort en del viktmätningar och måttmätningar.
Notera att det aldrig påståts att man ska få bättre resultat med IF (ie, mer muskelmassa) däremot påståendet att man kan gå upp mindre i fettmassa än med vanlig kosthållning kunde jag aldrig mäta eftersom jag ej har någon kaliper eller annan mätmetod.
Fördelar och nackdelar som jag såg (16/8 IF där jag oftast bröt fastan cirka 16:00, tränade 18:00 och åt till 22:00-23:00, beroende på när jag nått mitt kalorimål)
Fördelar:
- Skönt att slippa göra frukost (mer tid att sova) och att slippa förbereda lunch till nästa dag.
- Mer tillfredställande att äta.
- Viktigaste fördelen. Lättare (för min del) att vara nogrannare med min kost och vad jag äter, och att hålla min fördelning av makronutrienter
Nackdelar:
- Man får en eller två hungerkänslor över dagen. Bara att rida ut dem 10-20 min sen knallar man på som det aldrig har hänt. Har inte känt mig trött eller hängig, arbetsprestationen ska inte varit någon annat (har dock ett till stor del stillsittande jobb)
- Beroende på hur snabb man är att äta så kan det bli tight med tid att äta hela sitt dagsbehov på ett par timmar (detta beror dock helt på vilken tid man tränar och hur mycket tid man har över på kvällen. Själv föredrar jag ett par timmar mellan jobb och träning)
- Svårt för omgivning att förstå konceptet, varför man inte käkar lunch osv.
Hoppas det hjälper.
|
|
|
2008-03-31, 23:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Jag undrar varför ni kör den här 16 timmars ADF och inte 24 timmars ADF?
|
Jag äter bara efter IF för att slippa laga mat och få sova längre på morgonen. Kör två mindre mål innan och ett stort efteråt.
Ett typiskt mål efter träningen består av sallad, 7dl fullkornsmakaroner, 200g köttfärssås + rapsolja och 500g kvarg. Nada magproblem har jag haft.
Största fördelen som det fört med sig är att man förstått att måltidsfrekvensen inte spelar något större roll.
Anledningen varför jag inte kör mer än 16 timmars fasta är för att jag inte står ut med hungerskänslorna.
|
|
|
2008-04-05, 08:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Hej och hå nu har jag kört 100% ADF IF under 14 dgr ca 8 st fastedygn. Det är inte alls så tungt som man kan tro utan oftast har det känts det bättre att träna hårt på fastedagarna än på ätardagarna. Andra positiva effekter, ökad vakenhet, enormt bra luktsinne och all mat smakar bra....
Försöker att utvärdera metoden under två månader....
|
|
2008-04-05, 09:25
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Hur mycket äter du på dagarna du äter?
|
|
|
2008-04-05, 12:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Hej och hå nu har jag kört 100% ADF IF under 14 dgr ca 8 st fastedygn. Det är inte alls så tungt som man kan tro utan oftast har det känts det bättre att träna hårt på fastedagarna än på ätardagarna. Andra positiva effekter, ökad vakenhet, enormt bra luktsinne och all mat smakar bra....
Försöker att utvärdera metoden under två månader....
|
Borde det inte bli en kraftig muskelnedbrytning på de fastedagarna som du tränar, med tanke på att du inte får i dig något protein/kolhydrater innan/efter träning?
Skulle inte ett optimalare upplägg vara att bara träna på de dagar man äter?
|
|
|
2008-04-05, 16:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zera
Borde det inte bli en kraftig muskelnedbrytning på de fastedagarna som du tränar, med tanke på att du inte får i dig något protein/kolhydrater innan/efter träning?
Skulle inte ett optimalare upplägg vara att bara träna på de dagar man äter?
|
Jag började med ett upplägg där jag bara körde på ätardagarna men det fungerade inte i praktiken. Jag fuskar med EsaPro/Amino Rush före och efter passen även under fastedagarna så jag har inte märkt av någon större styrkeminskning men det är lite tidigt att sia om det redan nu. Fettprocent när jag startade var ca 11% och nu är jag nere kring 10% så viss effekt på fettmassan verkar fasterna ha på rätt kort tid.
|
|
2008-04-05, 16:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa. Men Anders, ligger du totalt sett på energibalans?
|
|
|
2008-04-05, 17:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Englund
Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa. Men Anders, ligger du totalt sett på energibalans?
|
Nej, även om jag försöker så är det lite knepigt att nå ända fram. Idag har jag käkat var tredje timma rriktig mat så idag kommer jag nog att vara i energibalans .
|
|
2008-04-05, 18:42
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Du räknar inte kalorier med andra ord?
|
|
|
2008-04-05, 18:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw
Du räknar inte kalorier med andra ord?
|
Nej, inte ett dugg utan låter kroppen bestämma hur jag ska äta...
|
|
2008-04-13, 04:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Hur går det?
|
|
|
2008-04-13, 10:34
|
|
Registered User
|
Det går fortfarande bra som sagt jag ska försöka utvärdera en tvåmånadersperiod så får vi se vad som har hänt. Kollar inte vågen eller med kalipern just nu, tar det lite senare. Men visst har en del fett försvunnit.
Man undrar lite hur det går för Martin, Grandmaster, han ligger rätt lågt med profileringen av IF...
|
|
2008-04-13, 16:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Det går fortfarande bra som sagt jag ska försöka utvärdera en tvåmånadersperiod så får vi se vad som har hänt. Kollar inte vågen eller med kalipern just nu, tar det lite senare. Men visst har en del fett försvunnit.
Man undrar lite hur det går för Martin, Grandmaster, han ligger rätt lågt med profileringen av IF...
|
Förstår inte riktigt din logik nä du försöker utvärdera en kost, men inte håller någon koll på kalorie intaget??? hur ska du kunna göra en utvärding av denna fastas resultat och med säkerhet kunna säga att det var fastan som var den bidgrande orsaken??Det låter riktigt idiotiskt om du frågar mig..Vid alla studier försöker man utesluta alla faktorer som kan spela in genom att alla i studien har ett identiskt kalorie intag, för att på så sätt vara säkra på att det inte är för att ena gruppen har ätit mindre som resultatet påverkas i nån riktning.
|
|
|
2008-04-13, 16:21
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av insolation
Förstår inte riktigt din logik nä du försöker utvärdera en kost, men inte håller någon koll på kalorie intaget??? hur ska du kunna göra en utvärding av denna fastas resultat och med säkerhet kunna säga att det var fastan som var den bidgrande orsaken??Det låter riktigt idiotiskt om du frågar mig..Vid alla studier försöker man utesluta alla faktorer som kan spela in genom att alla i studien har ett identiskt kalorie intag, för att på så sätt vara säkra på att det inte är för att ena gruppen har ätit mindre som resultatet påverkas i nån riktning.
|
Han vill kanske utvärdera andra aspekter hos ett särskillt sätt att ta sig från ett läge till ett annat. T ex hur hungrig han är, annat obehag/behag osv.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.
|

|