Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-12, 14:00   #46
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av abbe Visa inlägg
Här kan du räkna ut vad din bil i genomsnitt kostar per mil: http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/

Sen hade jag nog avrundat i slutet av varje vecka/månad så man gjorde upp med pengarna då.
Den länken har redan varit uppe, och den är lika irrelevant ur kostnadssynpunkt fortfarande.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 14:38   #47
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Den länken har redan varit uppe, och den är lika irrelevant ur kostnadssynpunkt fortfarande.
Inte om du sätter inköpsvärdet till noll och försäkring till noll.

Sen förstår jag inte varför du blandar in din snåla kompis? Jag håller med om att han var dum å snål men varför är du polare med honom då?
Sen är det ju skillnad på att utnyttja polaren och hans bil 5 dagar i veckan när bilägaren skulle åkt buss istället om inte kompisarna skulle åka med och bjuda på nån öl man har i kylen. Ölen jämnar ju ut sig men om dom andra inte har nån bil så lär det ju inte jämna ut sig.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 14:47   #48
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt

Muskelbyggarens avatar

Reg.datum: Sep 2006
Det enda jag tar betalt av vänner är den faktiskt merkostnaden för mig. Om jag själv ändå åkt bil oavsett om de andra åkte med eller inte hade jag inte tagit betalt. Jag hade heller inte förväntat mig mer än bensinen.

Vad är det som är så svårt att förstå att det är skillnad på att summera alla bilens kostnader och dela på antalet mil för en period, och merkostnaden för de mil man kör utöver de man annars kört. Jag har haft samma diskussion många gånger och det råder tydligen global förvirring kring detta som de flesta i liknande form får läsa sig på mellanstadiets matteundervisning.
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 14:53   #49
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt

Muskelbyggarens avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Inte om du sätter inköpsvärdet till noll och försäkring till noll.
Den tar ju ändå hänsyn till reparationskostnader. Om jag låt säga åker 100 mil extra för att vara snäll mot någon annan. Menar du då att delar kommer slitas för 17 kr/mil = 1700 mot om jag inte åkt de extra 100 milen? De dagar tidigare som jag lär byta olja, däck och serva bromsar lär inte resultera i många kronor i slutändan.

(Siffran 17 tog jag från ett test på ovan nämnda sida, då den kom fram till att bilen kostade 27 kr/mil)
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-12, 15:07   #50
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren Visa inlägg
Den tar ju ändå hänsyn till reparationskostnader. Om jag låt säga åker 100 mil extra för att vara snäll mot någon annan. Menar du då att delar kommer slitas för 17 kr/mil = 1700 mot om jag inte åkt de extra 100 milen? De dagar tidigare som jag lär byta olja, däck och serva bromsar lär inte resultera i många kronor i slutändan.

(Siffran 17 tog jag från ett test på ovan nämnda sida, då den kom fram till att bilen kostade 27 kr/mil)
Du får väl slå ut värdeminskning och reparationskonstnaden för en lång period sen räkna ut vad det blir per mil. Det spelar väl ingen roll om "det inte blir många kronor". Det är fortfarande pengar.
Jag har gjort det aktiva valet att inte ha någon bil eftersom det är så enormt dyrt att äga en bil. Jag väljer istället att gynna mina vänner som har bil genom att betala lite extra när jag får åka med dom. Att bara betala bensinen för den lilla biten man åker med känns verkligen dumsnålt, när man vet hur mycket dom lägger varje månad.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.