Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Ja det är hårda tider. Bättre att bara ligga på balans jämt, jag kom till den slutsatsen iallafall. Nu efter ett halvår på balans äter jag mer än jag gjorde på bulk förut, vet inte exakt varför men så är det. Balans på 4500-5000 kcal :P
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Jag äter fruktansvärt mycket kolhydrater varje dag. 100-120g protein från kolhydratskällor enbart, 40-60g fett om dagen nuförtiden (ökat lite pga enklare få i sig kcal) och resten carbs. Hamnar på allt mellan 800-1000g.
|
Du tror inte detta kan bero på dina makros? Hur såg de ut förra bulken?
Att du ligger så lågfett och högkolhydrat.
Är inte 100% insatt hur glykogen och återhämtning fungerar, men för mig när jag har mina mest extrema träningsdagar _fastande_. Alltså 2h styrketräning följt utav ~3h landsvägscykling. Kommer hem, känner mig helt jävla tömd! Äter 5000-7000kcal, vaknar upp dagen efter - väger rekordlite och känner mig jävligt slimmad haha. Som allt bara sugs upp av musklerna (glykogen?) samt återhämtning. Vetifan.

Kolhydratsöveräta på träningsdagar med mycket glykogentömmande träning verkar vara ett bra recept för kunna äta rejält utan viktuppgång/fettinlagring. :P
Hade jag inte cyklat kalori- och kolhydratsintaget, tror jag fått mer viktuppgång och fettinlagring. Har stått still i vikt sedan jag började bulka...som jag inte gör? Energibalans antar jag:
v31: 91.32kg - 4000kcal/dag
v32: 91.48kg - 4188kcal/dag
v33: 91.05kg - 4172kcal/dag
v34: 91.24kg - 4412kcal/dag
v35: 91.70kg - 4134kcal/dag
v36: 91.25kg - 4410kcal/dag
v37: 91.48kg - 4608kcal/dag
Styrketränar 9 timmar i veckan och cyklar 7 timmar i veckan. Räknade ut att jag bränner i genomsnitt 1000kcal från träning per dag. Alltså är min energibalans utan träning inräknad 3200-3300kcal. Eller underskattar jag kaloriförbrukningen under träning. Räknar ett 2-timmars styrketräningspass som 500kcal bränt och cykling 750-850kcal per timme.
Har ju kaloriräknat slaviskt i 4 år eller något. Tror jag räknar och ligger hyfsat rätt. Viktuppgångstakten blev jag rekommenderad 1 pound per month (+0.45kg/mån) på bodybuilding.com-forumet för leanbulk.
Har satsat på ~800kcalöverskott per vecka. Vilket jag tydligen inte ligger på.
EDIT: Mina makros: 3g protein xkgkv, fettintag 55-60g (lägre på styrketräningsdagarna) (räknar med omega-3). Resten kolhydrater för träffa kalorimålet, speciellt på träningsdagar (refeed-tänk). Skickar upp fettet lite extra på vilodagarna.
TLDR: Mest svammel om att lågfett och högkolhydratkost med mycket glykogentömmande träning _med kaloriöverskott_ verkar förhindra både fettinlagring och viktuppgång...haxxa lite med kalorierna. :P
Skönt att höra att man inte är ensam om att hamna i ett kaos under viktnedgång. Har brutalt svårt att ligga på underskott. Får tillbaka trista ångestsymtom: yrsel, tinnitus, dålig mage m.m. Måttligt men ändå. Det är så förbaskat tråkigt att deffa.
|
Själv får jag lock i öronen skitlätt, galet irriterande. Sömnen brukar bli bättre första veckorna på underskott - men blir sedan gradvis sämre ju mer tiden går.
Att du får magproblem är kanske för du introducerar andra livsmedel, t.ex äter mer grönsaker> fiberintag? Yrsel av kaloriunderskott låter väldigt tråkigt, kanske beror på gigantiskt underskott aka krashdiet. :P